Fryser inte hästar som skakar??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

De fryser inte när de skakar. De frigör bl.a. fett vilket är ett naturligt köldskydd som aktiveras när det blir kallt. Dvs att de skakar för att slippa frysa.

När det gäller regn, hur många sorters landlevande djur söker inte skydd för regn?

Att jämföra hästarnas fysiologi med människans är som att jämföra sniglar med hundar. Bara för att hunden dreglar/slemmar så är det alltså en snigel?

Att påstå att hästar måste ha täcken är ett inkompetent uttalande. Hur klarade sig hästar innan människornas täckhysteri började? Frös alla ihjäl?

:bow: Jag tror i alla fall att min lille pålle fryser när han kutar rygg och skakar! Och då blir det vintertäcke på för jag tror att tunnhudade saker som varmblod o fullblod faktiskt fryser i väta o kyla.
Nää, täcke på ska fryslortar ha, det är min fasta övertygelse. Om dom sen skakar för att hålla värmen - vilket ju i sig faktiskt står för att dom försöker höja kroppstempen viket i sin tur tydligt pekar på att ; DOM FRYSER!!!:bump: :bump:

Jag har varmblod och de fryser inte.

Zwerchig;6712442[QUOTE skrev:
]De fryser inte när de skakar. De frigör bl.a. fett vilket är ett naturligt köldskydd som aktiveras när det blir kallt. Dvs att de skakar för att slippa frysa.
I vilken studie visas det?
Fy farao vad jag ska skaka=smal:) :cool:

Jo, men diskussionen var ju köldskakningar. Hoppas jag har tillräcklig koll för att kunna avgöra någorlunda anledning till skakningar. Efter 7 år ihop har jag hittills inte upptäckt några andra anledningar till att skaka förutom kyla och transportåkning...

För att återgå till den ursprungliga diskussionen och något jag tänkte på när jag skulle somna igår. Att det automatiska signalsystemen fungerar på samma sätt hos människor som hästar är ju kartlagt MEN sätts de igång vid samtida relativa kyla? De kanske sätts igång tidigare hos hästen INNAN de mentalt "lider" av kylan medan hos människan upplever vi det mentalt som kallt innan/samtidigt som kroppen automatiskt sätter igång signalsystemet för att upprätthålla värme?

Om man tänker i evolutionsbanor så har ju människan under en betydligt längre tid börjat ta på sig för att inte frysa något som rimligen, enligt evolutionsteorin, borde avla bort en del av behovet för kroppen att själv reglera temperaturhållningen medan hos hästen som vi först på senare tid har börjat skydda fortfarande har ett mer effektivt automatiskt köldskydd.

Bara lite allmännt flummande och hyptetiskt tänkande kring människa kontra häst och hur vi upplever saker och fungerar. :)

Zwerchig;6712442 I vilken studie visas det? Fy farao vad jag ska skaka=smal:) :cool:[/QUOTE skrev:
Det är en ökad fettförbränning som sker vid endotermi. Hurvrida de har med köldskydd vet jag inte... Jag har fattat de som att fettförbränningen endast har med de faktum att jämnvarma djur har ett högre behov av fett, protein och energi.

När muskelskakningarna börjar så arbetar musklerna och dom behöver fett - och de förbränns - och mer behövs för att endotermin ska kunna fortsätta.

Slänger även in detta i inlägget så slipper jag skriva två inlägg;
Hästar är jämnvarma djur precis som oss människor.
Vi skakar eller avger värme när vi försöker bibehålla en optimal temperatur. Lika så hästar...

Nu säger jag inte att bara för att jag fryser så fryser mina hästar. Jag börjar frysa redan vid någon minusgrad, men mina hästar börjar först frysa vid -15 och -30. Men som sagt, både hästar och människor är jämnvarma djur.

(så ser i alla jag på saken, och de är även detta jag har fått lära mig på biologilektionerna)

Att påstå att hästar måste ha täcken är ett inkompetent uttalande. Hur klarade sig hästar innan människornas täckhysteri började? Frös alla ihjäl?

Hästarna klarade sig alldeles fingemang, eftersom innan människornas täckeshysteri böjade så fanns inte ex. arabiska fullblod på norra sidan av polcirkeln:idea:

Och så kanske man inte klippte hästarna när de var vildhästar? De täckades kanske inte heller för att lång päls var något önskvärt? Och så kanske de kunde ströva fritt och äta grovfoder konstant? Och så kunde de kanske söka skydd där de önskade och inte stod i små rasthagar?

Men annars kan man ju jämföra vildhästar och tamhästar, förutom att deras naturliga förutsättningar för att hantera kyla totalt ändrats ;)

Om man tänker i evolutionsbanor så har ju människan under en betydligt längre tid börjat ta på sig för att inte frysa något som rimligen, enligt evolutionsteorin, borde avla bort en del av behovet för kroppen att själv reglera temperaturhållningen medan hos hästen som vi först på senare tid har börjat skydda fortfarande har ett mer effektivt automatiskt köldskydd.

En del av ett effektivt automatiskt köldskydd torde vara att känna obehag = söka skydd.

Annars går väldigt mycket energi åt att frysa, och det kanske inte är så smart om man har ont om mat - som de säkert hade tidvis på vintern under stora delar av evolutinen.

Ju effektivare skakningar för att hålla värmen hög - desto mer energi går åt.

Man detta vet jag ju inte - ren spekulation. Det kan ju vara så att vi känner ett akutare obehag för att vi fryser ihäl mycket snabbare än en häst.

Att jämföra hästarnas fysiologi med människans är som att jämföra sniglar med hundar. Bara för att hunden dreglar/slemmar så är det alltså en snigel?

Nej, hemligheten är att kunna de olika arternas fysiologi. Då vet man likheter och skillnader som finns - och har mer på fötterna när man jämför dem.

Vissa saker är mycket olika mellan häst och människa - andra saker är mycket lika. Man måste veta vad man jämför och fysiologin bakom just detta.

Och så kanske man inte klippte hästarna när de var vildhästar? De täckades kanske inte heller för att lång päls var något önskvärt? Och så kanske de kunde ströva fritt och äta grovfoder konstant? Och så kunde de kanske söka skydd där de önskade och inte stod i små rasthagar?

Men annars kan man ju jämföra vildhästar och tamhästar, förutom att deras naturliga förutsättningar för att hantera kyla totalt ändrats ;)
Välgenomtänkt svar- igen!:bow:

Det är en ökad fettförbränning som sker vid endotermi. Hurvrida de har med köldskydd vet jag inte... Jag har fattat de som att fettförbränningen endast har med de faktum att jämnvarma djur har ett högre behov av fett, protein och energi.
När muskelskakningarna börjar så arbetar musklerna och dom behöver fett - och de förbränns - och mer behövs för att endotermin ska kunna fortsätta.
Men du:confused:
Om hästen har dåligt med fettreserver.
Vad går åt till att sätta rejäl vinterpäls?
Nu säger jag inte att bara för att jag fryser så fryser mina hästar. Jag börjar frysa redan vid någon minusgrad, men mina hästar börjar först frysa vid -15 och -30. Men som sagt, både hästar och människor är jämnvarma djur
Men nu glömmer du luftfuktighet, nederbörd o vindfaktorn:crazy:
Mina hästar klara oxå dessa temp, men vid snöglopp o rejäl vind-NEJ!

Men du:confused:
Om hästen har dåligt med fettreserver.
Vad går åt till att sätta rejäl vinterpäls?
Men nu glömmer du luftfuktighet, nederbörd o vindfaktorn:crazy:
Mina hästar klara oxå dessa temp, men vid snöglopp o rejäl vind-NEJ!

vad är det för snack Axel, - ut med dem bara, och framför allt, inget duttande med extra stjärtlappar :D

Skojar bara vännen. - erinrar mig någon blodig diskussion på tidigt stadie för länge sen :D

SEdan kan man ju oxå använda sunda förnuftet som hos oss människor..har hästen hull? Underhudsfett? Endel har mer än andra o då fryser de inte lika mycket o.s.v. Hur e de med vinterpäls?

Men håller med om att ENDAST regntäcke inte håller någon effektiv värme, sätt ett fleecetäcke under eller ylle.

Men visst fryser en häst som darrar, den darrar ju just därför , för att hålla upp värmen (och det tar energi).

Så jag säger mera hö för den att tugga på dessa våta kalla dagar och annat täcke under regntäcke så blir det nog bra!!;)

SEdan kan man ju oxå använda sunda förnuftet som hos oss människor..har hästen hull? Underhudsfett? Endel har mer än andra o då fryser de inte lika mycket o.s.v. Hur e de med vinterpäls?

Men håller med om att ENDAST regntäcke inte håller någon effektiv värme, sätt ett fleecetäcke under eller ylle.

Men visst fryser en häst som darrar, den darrar ju just därför , för att hålla upp värmen (och det tar energi).

Så jag säger mera hö för den att tugga på dessa våta kalla dagar och annat täcke under regntäcke så blir det nog bra!!;)

Du har fel. Den darrar för att inte frysa. Alltså fryser den inte när den darrar.

Hästarna klarade sig alldeles fingemang, eftersom innan människornas täckeshysteri böjade så fanns inte ex. arabiska fullblod på norra sidan av polcirkeln:idea:

Så arabiska fullblod har ingen päls? De va som f-n.

Du har fel. Den darrar för att inte frysa. Alltså fryser den inte när den darrar.

eftersom du är väldigt envis och inte hänvisar till dina källor så hänvisar jag till en redan redovisad källa - dvs SLU:s studie, vilken inte är den första eller enda i ämnet. direkt citat:

Hästen har många sätt att klara kyla. Dels kan den skaka, då producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Dels kan den söka skydd på olika sätt. Till exempel genom att vända bakdelen mot vindriktningen, då minskar den kroppsyta som kyls ner av vinden. Den kan också ställa sig tätt intill sina kompisar i hagen.
Hästar som inte är klippta kan fälla upp håren i pälsen. På så sätt hamnar stillastående luft mellan hårstråna, som fungerar som en utmärkt isolering.
- Om hästen reser pälsen eller skakar är det ett tecken på att den fryser, säger Karin. Om du inte ser några av dessa tecken så kan du vara ganska säker på att din häst inte fryser, hur kallt du själv än tycker att det är.

Se upp med regn, snö och stark blåst
När det regnar, snöar eller blåser mycket sätts hästens försvar mot kylan lite ur spel. Vid en vindhastighet på tio meter per sekund skulle man behöva öka fodergivan med femton kilo hö om dagen för att hästen inte ska frysa. Det är ju omöjligt i praktiken, därför behöver hästen ett täcke för att inte frysa vid dessa väderleksförhållanden. Men det behöver inte vara något tjockt täcke, bara ett som förhindrar att hästen blir blöt. Ett vindskydd i hagen kan fylla samma funktion.
slutcitat.

att hästen skakar är ett tecken på att den uppnått den nedre gränsen för att kunna hantera existerande klimatnivå, dvs den är så nedkyld att medel krävs för att öka värmen - då skakar den. jag tror ditt argument är en fråga om hur man uttrycker sig? att den skakar är ju helt klart ett tecken på att den nått en nedre gräns och måste åtgärda för att få upp värmen. att då säga att den inte tekniskt fryser blir snurrigt.

Senast ändrad:

Nu kan jag ju inte påstå att jag läst hela den här jättelånga diskussionen för det orkade jag inte då samma argument uppkommer om och om igen. Ville bara tillägga mina åsikter;
1. Hästen fryser inte som människan gör, den tänker inte "fy fan vad är kallt och obehagligt, nu vill jag gå in i värmen för det är mycket bättre". Nä, det som vi kallar att frysa, är inte samma sak som för hästarna, hos dem är det endast musklerna som blir kalla och stelnar till, det är därför det är viktigt att hålla hästen varm, för musklernas och deras funktions skull!

2. På frågan om hur hästarna klarade sig innan täckenas tid skulle jag vilja svara så här; Först och främst rörde de på sig 18 timmar om dygnet när de betade i det fria, gick oftast i flock och var fram för allt inte framavlade! Den häst vi ser idag är inte den häst som fanns för flera tusen år sedan! och dessutom är det helt rätt (vem det nu var som skrev det:bow: ) att förr fanns inte araber och dyl på vår sida av jordklotet. De enda hästar idag som mest påminner om forntidens hästar är nordsvenskar, russ, shettisar etc och de klarar sig fortfarande utan täcke på vintern! Men inte våra känsliga framavlade sport/hobbyhästar, vi måste tänka på det!

KL

Det verkar som om man måste utföra en studie på om hästar tycker att frysa är obehagligt. Frågan är hur man ska mäta obehaget? För går man på kroppsspråk så skulle denna disskussion vara slut för länge sedan.

Fast frågan är om en studie hjälper - en del tycker annorlunda ändå, oavsett hur mycket fakta som presenteras.

Och det kan man ju inte hindra. Bara förundras över.

jo det klart men dom skakar oxå för att värma sig.
mvh emma

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka