Fryser inte hästar som skakar??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

Men du:confused:
Om hästen har dåligt med fettreserver.
Vad går åt till att sätta rejäl vinterpäls?
Men nu glömmer du luftfuktighet, nederbörd o vindfaktorn:crazy:
Mina hästar klara oxå dessa temp, men vid snöglopp o rejäl vind-NEJ!

Vad har endotermi med pälsättning att göra?:confused:

Jag förklarade bara hur ett jämnvarmt djur fungerar vid kyla - Hur kroppen reagerar och jobbar för att bibehålla den optimala kroppstemperaturen.

Ursäkta att jag inte skrev om de du nämnde, jag trodde att de bara handlade om ren och skär temperatur - inte väder.

Men visst;
Vid luftfuktighet så blir de självklart kallare, luften blir "isigare" och de tar mer än temperaturkyla. Men vars jag bor är luften väldigt torr, så luftfuktighet har som ingen betydelse.

Nederbörd kyler ner kroppen och även om de skulle vara 0 gradigt så börjar vissa hästar frysa och börjar använda sig av endotermi.

Vind leder till ökad köldfaktor, blåser de hårt och luften är kall så åkar oftast täcket på min ena häst.

Men som sagt, jag förklarade bara för dig hur endotermi funkar, och de gäller oavsett vad de är för väder. Börjar kroppen få en lägre temperatur kommer djuret att skaka för att bibehålla värmen.

Har jag sagt att man ska tänka så? :confused: Detta begriper jag mer än väl. :idea:
Jag pratar om att ta på sig tröjor i förebyggande syfte vs att skaka av kyla... Som du skrev om... Som jag syftar mina svar till... Varför pratar du om detta?

Det är skakandet jag har pratat om. Varför du tolkar det till en massa andra saker vet jag inte. :confused:

Jag säger inte att du inte tycker att hästar fryser. Jag säger inte att vi ska tänka "jag känner så här alltså måste hästen också känna så här".

Det övriga i dina inlägg eller hur din häst reagerar säger jag inte flaska om.

Men strunt sak samma, du kan ju tolka det som att jag motsätter mig alla dina åsikter om du vill.

Men jag pratar om skakningar i förbyggande syfte - inget annat i dina inlägg. Inte din häst eller din lösdrift eller goda träd eller något annat.

Men du pratar om en massa andra saker - som jag inte har någon åsikt om över huvud taget.

Ursäkta att jag läser slarvigt - varför ta åt sig så mycket? :D

Nu struntar nog jag i detta - vi kommer aldrig till sak. Lycka till med din lösdrift!

Det är som om du på något sätt helt har fastnat i det där med tröjan. Det var bara ett förtydligande på hur jag menade med skillnaden att skaka i förebyggande syfte. Det var någon som skrev att det var samma sak och jag förklarade skillnade. Men återigen är det bara ett exempel på hur något kan se ut som en grej och sen i slutändan vara något helt annat. Men jag har aldrig påstått att det är så. Skulle jag vetat att det skulle bli så otroligt missförstår så skulle jag ha använt ett annat exempel.

Klart att det är frusterande när jag pratar om äppelträd och du pratar om päronträd och hur jag än försöker fortsätta förklara vad för slags träd jag pratar om så är du övertygad att jag pratar om päron. Speciellt som jag märker att du har en tendens att inte läsa mina inlägg ordentligt. Jag försöker inte få dig att ändra någon åsikt. Jag utrycker inte ens en åskikt jag bara påpekar hela tiden att man skall akta sig för att tänka "jag känner så här alltså känner hästen så också".

Att jag drar upp lösdriften är att återigen försöka förklara tydligare med vad jag menar med att det kan vara lurigt att jämföra känslor mellan olika arter rakt av.

Sen vadå lycka till med min lösdrift??? Om du hade läst mina inlägg ordentligt så hade du förstått att hon står i ett vanligt stall nu.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

att skaka i förebyggande syfte.
Är det samma som att medvetet skaka utifall man skulle kunna börja frysa eller för att kroppen startar det för att inte få större värmeförluster.
Tycker att L. förklarar skitabra vad som händer.
Hästen kan hålla värmen genom att skaka ett tag(den nedre skalan), men tillslut blir den nedkyld ändå.

O uppsynen- hujedamig. Har bara hänt en gång vid spöregn o blåst hela dagen o för tunt täcke.
Å en gång när min medryttare tvättade min häst med korsmuskelskada utomhus i Feb.
Det tog många h innan den fick upp värmen o blev halt fast den gick på medicin.
Medryttaren fick sparken!:devil:

Att jmfa med en vild häst som aldrig borstas eller tvättas- får behålla sitt pälsfett. :crazy:

Senast ändrad:

Speciellt som jag märker att du har en tendens att inte läsa mina inlägg ordentligt. Jag försöker inte få dig att ändra någon åsikt.
Sen vadå lycka till med min lösdrift??? Om du hade läst mina inlägg ordentligt så hade du förstått att hon står i ett vanligt stall nu.

Du, det är inte bara jag som läser slarvigt här. Jag får hela åsikter lagda i min mun som jag inte skrivit. Att du tycker att hästar inte fryser är bara en av dem.

Nej, jag förstår att du inte försöker få mig att ändra åsikt. Det kan vara svårt då den är underbyggd med kunskap om de stora likheter som finns mellan jämnvarma djur fysiologiskt i just denna fråga.

Jag försöker inte heller ändra folks åsikter - men få en motivering till dem är önskvärt. Inte bara "men det KAN vara så", för rent teoretiskt så KAN tex solen låta bli att gå upp imorgon. Det duger liksom inte.

Bara ett exempel helge: Jag har inte lusläst dina inlägg där du skriver om rött, blått och grönt. Jag svarade på rött, som jag läst och begrundat noga. Inte blått och grönt.
Därför önskade jag dig lycka till med din lösdrift - som tillhör det jag inte svarat på, blått och grönt. Jag har liksom inget att tilllägga i de ämnena.
Det var bara av vänlighet - Ska du leta fel i även dem :D Är inte det lite onödigt? :D

Har sett hästar som har skakat av andra orsaker.
En häst var så rädd att halka i stallgången. Den fick aldrig utsättas för halka o ägaren fick sen ha 4 brodd på under halkperioder, vilket den inte hade haft tidigare.
Det var en STOR häst 176 o rejäl o hade gått omkull vid insläpp ett antal ggr..

Jag skulle kunna förklara hur det kommer sig att tex. hästar skakar vid andra tillstånd än av kyla - tex. vid rädsla. Men då det bara blir en massa snack om annat, samt avviker från trådens ämne tror jag att jag skiter i det.
De som är intesserade kan läsa på om autonoma nervsystemet, det är ett mycket intressant ämne, och förklarar även många saker som händer med oss människor i olika situationer och varför. :D

Det var bara ett förtydligande på hur jag menade med skillnaden att skaka i förebyggande syfte. Det var någon som skrev att det var samma sak och jag förklarade skillnade. Men återigen är det bara ett exempel på hur något kan se ut som en grej och sen i slutändan vara något helt annat. Men jag har aldrig påstått att det är så.

Men nu kan du ju påstå att de INTE skakar i förbyggande syfte - kroppstemperaturen har redan sänkts. Och du kan dessutom förklara varför det är så och hur det hänger ihop. Nu vet du ju - why not happy? :D

Ifall min häst stod ute i regnet (under sommarbetet) så frös han så han skakade, stackarn. Det var bara att ta in honom för torkning och täckning.

En kvinna i stallet sa till mig att: Blir han inte bättre om han får vänja sig vid regn? (Islandshäst ägare)

Hur kan en häst vänja sig vid att bli blöt utan att börja frysa?

Ifall min häst stod ute i regnet (under sommarbetet) så frös han så han skakade, stackarn. Det var bara att ta in honom för torkning och täckning.

En kvinna i stallet sa till mig att: Blir han inte bättre om han får vänja sig vid regn? (Islandshäst ägare)

Hur kan en häst vänja sig vid att bli blöt utan att börja frysa?

Det var verkligen en korkad kommentar tycker jag. Synd att den kom från en islandshästägare. Jag tror inte det var signikativt för den kategorin. (N. själv islandshästägare) Min uppfattning är att frysande skiljer sig från individ till individ. Jag har sett tjockpälsade shettisar frysa, och tunnpälsade araber tåla kyla. Det är svårt att dra raser över någon slags samma kam.
Fryser hästen så gör den, då får man hjälpa den. Det är inte mer med det.
Man lär sig sina egna hästars behov och egenheter. Och man får ha ögona med sig, det brukar hjälpa.

Du, det är inte bara jag som läser slarvigt här. Jag får hela åsikter lagda i min mun som jag inte skrivit. Att du tycker att hästar inte fryser är bara en av dem.

Nej, jag förstår att du inte försöker få mig att ändra åsikt. Det kan vara svårt då den är underbyggd med kunskap om de stora likheter som finns mellan jämnvarma djur fysiologiskt i just denna fråga.

Jag försöker inte heller ändra folks åsikter - men få en motivering till dem är önskvärt. Inte bara "men det KAN vara så", för rent teoretiskt så KAN tex solen låta bli att gå upp imorgon. Det duger liksom inte.

Bara ett exempel helge: Jag har inte lusläst dina inlägg där du skriver om rött, blått och grönt. Jag svarade på rött, som jag läst och begrundat noga. Inte blått och grönt.
Därför önskade jag dig lycka till med din lösdrift - som tillhör det jag inte svarat på, blått och grönt. Jag har liksom inget att tilllägga i de ämnena.
Det var bara av vänlighet - Ska du leta fel i även dem :D Är inte det lite onödigt? :D

(svarar på båda två inläggen riktade till mig)

Den här diskussionen är helt meningslös. Du har helt enkelt bestämt dig för att missförstå precis allt jag skriver. Jag vet inte längre hur jag skall göra för att förklara tydligare. Tror att svaret är helt enkelt att du inte läser det jag skriver ordentlig. Vilket du redovisar tydligt med ovanstående beskrivning hur du läser mina inlägg.

Mvh

Tora

*kl*
att hästen skakar för att hålla värman- då fryser den. det borde säga sig sj. vare sig den gör det i förebyggande syfte eller inte. då är det ju ngt som är fel.
för lite grovfoder i hagen som gör att den lättare kyls ner. finns intressanta artiklar om detta.:bow:

men ngt som jag har märkt, och även disskuterat med mina kompisar, är att araber klarar värma och kyla utan problem. tänk bara på att det kan variera från 40+ till 20- ute i öknen. men just väta så klarar de inte riktigt av det på samma sätt. precis som om de har för lite underhudsfett eller ngt liknande.
men jag vill klar göra att det är BARA en observation JAG har gjort. kan vara helt ute och cyklar. men jag har vart med om hästar, som går på sommarbetet och det regnar fasten att det är varmt och de står ändå och skakar. som just vart fullblod, medans andra hästar inte brytt sig. :smirk:

har också hört att hästar skakar för att hålla värmen.
men har även hört (vet inte alls om detta stämmer) att hästen skakar för att bli av med överskottsvärme.
var hästen kall under täcket? var det ett fodrat regntäcke?
inte så mysigt att gå naken under sina egna regnkläder :)
fast det bästa är väl att ha ett ordentligt regntäcke som är fodrat

lycka till

*kl*
kan ju vara så att undertäcket, om det ligger för tajt, eller vad man ska säga, så får ju hästen svårt att resa på håren så att det blir luft emellen. och därför fryser.

*knapplån*

Jag har ett sexmånaders stoföl som jag nyligen köpt, hon har inget hull alls (bukig med väl synliga revben) och jag matar på henne så gott jag kan. Nu är frågan - hon fryser lätt (skakar) bara när det blev en minus häromnatten. Har precis börjat fälla fölpälsen, det bara ramlar av, och har inte särskilt mycket under, det liknar mer sommarpäls. Hur gör jag med henne, täckar redan vid sex månaders? Jag skulle ju helst undvika det... Risken är VÄLDIGT stor också att hon inte får ha täcket ifred, hennes hagkompisar älskar att dra i såna :crazy:

Har ni några ideer?

*knapplån*

Jag har ett sexmånaders stoföl som jag nyligen köpt, hon har inget hull alls (bukig med väl synliga revben) och jag matar på henne så gott jag kan. Nu är frågan - hon fryser lätt (skakar) bara när det blev en minus häromnatten. Har precis börjat fälla fölpälsen, det bara ramlar av, och har inte särskilt mycket under, det liknar mer sommarpäls. Hur gör jag med henne, täckar redan vid sex månaders? Jag skulle ju helst undvika det... Risken är VÄLDIGT stor också att hon inte får ha täcket ifred, hennes hagkompisar älskar att dra i såna :crazy:

Har ni några ideer?

Men stackars liten.. Du får se över foderstaten ordentligt. Fri tillgång på grovfoder. Ge henne kraft individuellt. Ha henne inne på nätterna. Täcka henne. Om inte hagkompisarna låter täcket vara ifred, får du väl dela av hagen, så hon får gå med någon fredlig individ.
Just nu blåser det iskallt, och omställningen från den varma hösten till denna väderlek märks ganska ordentligt på matåtgången kan jag säga.

Det går åt mkt energi till att hålla värmen. Om en häst/föl har dåligt att ta av skulle jag göra som Nicke.
Ett föl växer mkt o behöver mer mat än den klarar av att äta(som fallet är i dagsläget.).
därför behöver den mer krafftfoder som är mer koncentrerat.
Krafft Breed, luzern, Betfor, ev soja o olja o riktigt gott om KANONBRA hö.

Tusen tack för era två bra svar !

Ja, hon får fri tillgång på hö (har nyss köpt bättre hö som har 90 smbrp, 11 MJ). Det finns massor av gräs i deras hage, så jag ser ju att hon hellre tuggar gräs än hö. Breed, lusern och soja får hon, olja vägrar hon äta men jag trugar. Hon får all sin mat individuellt.

Problemet är just det att ingen av hästarna lämnar hennes täcke ifred, samt att HON SJÄLV drar glatt i det :crazy: Hon har lyckats dra av det själv ett otal gånger... Alla hästarna går på lösdrift med en stor ligghall, jag har stängt in henne i ligghallen, men hon står och fryser därinne med trots att det är vindstilla :crazy: Jag provade kleta lite nobite på täcket men följden blev att hon försökte klia sig med tänderna - det var äckligt och det kliade nog helt hysteriskt så hon använde fötterna så gott hon kunde och fastnade istället trots att bukgjorden är hårt åtdragen *suck*

Jag har bara haft denna häst i tre veckor, hon är undernärd och var full med mask så förutsättningarna är ju inte de bästa, men masken är åtgärdad och hullet kämpar jag med, kan tänka mig att det blir en jobbig vinter :crazy:

Jag ska prova smeta nobite igen och hoppas hon inte gör något dumt igen, för jag gissar att enda utvägen är att hon får täcke på sig?

Du kan ju prova att ge lite mag-tarm balans ifall hon har en obalans mellan bakterierna i tarmen och försämrad nedbrytning av fodret. Jag vet inte hur bra det fungerar, men man kan ju prova - jag har upplevt att det hjälper ibland i alla fall. Du kan ju ge lite extra B vitamin ifall du misstänker att tarmfloran inte är som den ska. B vitamin ska normalt bildas i tarmen men det kan ju finnas en störning tex pga parasiterna. Höet verkade ju bra i alla fall. De tappar så fort i hull när det väl börjar rasa. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka