Fryser inte hästar som skakar??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

Men jag har ju förklarat att jag har en häst/ar som har tunn hud och kort vinterpäls, han fryser ALDRIG..... Han har så tunn hud/päls att han torkar på 3 minuter på sommaren.....jag har bara travare och dom är ju "högblodade"

...

Jag känner inte till att det finns skillnad vad gäller hudens tjocklek på hästar. Möjligt att det gör det men inget jag känner till och skulle gärna vilja veta mer om det.

Huden isolerar "innanmätet" både mot värme och kyla och om vissa hästar har tunnare hud än andra skulle det i från mitt synsätt innebära att individer med tunn hud skulle tåla både värme och kyla sämre än andra hästar med "normal tjocklek på huden".

Om du har ytterligare information beträffande hästens tjocklek på huden så tar jag tacksamt emot den.

Hudens tjocklek är helt säkert av minimal betydelse. Inre värmeproduktion, hårremmens isoleringsförmåga o underhudsfett är troligen de viktigaste faktorerna.
De psykiska skillnadrna påverkar säkert mer den psykiska upplevelsen av kyla än värmebalansen.
PL

Det beror nog mycket på hur mycket underhudsfett hästen har och det beror ju både på individuella variationer plus hur tränad hästen är. Mycket vältränade hästar har ofta dåligt med underhudsfett vilket betyder att de behöver tjockare täcken (eller tjockare päls) för att inte frysa.

Jag har lärt mig tvärtom. Ju högre kondition på hästen desto högre förbränning, ämnesomsättning och blodflöde som hjälper den att hålla värmen. därav är det en ironi att de som ofast står mest och tjockast täckade är tävlingshästar. en oklippt konvalecent hobby häst kan faktiskt vara i mer behov av ett täcke av just den anledningen, än en tävlande.

och min häst då som totalvägrar äta när det regnar.. hon står å blänger på höt. å skakar om de inte är super duper tjocka täcken på. *suck*

Mycket foder ger högre värmeproduktion, grovfoder ger dock mer värme än kraftfoder. Underhudsfett isolerar päls isolerar. Lite svårt att säga var en klippt tävlingshäst medg hög andel kraftfoder hamnar men troligen på ett relativt värmeunderskott.
PL

Mycket foder ger högre värmeproduktion, grovfoder ger dock mer värme än kraftfoder. Underhudsfett isolerar päls isolerar. Lite svårt att säga var en klippt tävlingshäst medg hög andel kraftfoder hamnar men troligen på ett relativt värmeunderskott.
PL

Jodå det håller jag med om, ang grovfoder och underhudsfett.

bla. strömsholm har ju gjort en ganska detaljerad studie runt just det du nämner och kommit fram till att klippta tävlingshästar med tillgång till ordentligt med grovfoder var bättre rustade mot kyla än en häst i lägre kondition som var oklippt....

naturligtvis finns det variabler.

framför allt är ju väta och nederbörd tuffare väder än kalla temperaturer utan nederbörd - rent allmänt. så jag tror man får väga in även detta - dvs att det kan vara skillnad även på den nivån, för de olika kategorierna hästar.

:bow: Jag tror i alla fall att min lille pålle fryser när han kutar rygg och skakar! Och då blir det vintertäcke på för jag tror att tunnhudade saker som varmblod o fullblod faktiskt fryser i väta o kyla.
Nää, täcke på ska fryslortar ha, det är min fasta övertygelse. Om dom sen skakar för att hålla värmen - vilket ju i sig faktiskt står för att dom försöker höja kroppstempen viket i sin tur tydligt pekar på att ; DOM FRYSER!!!:bump: :bump:

Det är ju klart att dom gör! Min är exakt likadan hon har lika tun päls som en arab och desutom har hon så tunt skinn också så hon har inget som skyddar. stackaren.. på mitt förra stall sa dom bara att hästen hade nerverna utanpå och att hon hade något fel i huvudet bara för att hon var så nervös att hon skakade. Men dom visste ju inget om hästar heller och jag trodde absolut inte på dom men på nya stället så säger dom att hon FRYSER. dom tar ibland in henne speciellt för att hon fryser och då stället hon sig ihopkurrad i ett hörne i boxen och skakar även om hon har hö så äter hon inte förrän hon är lite varmare. ibland har jag fått lägga ett innetäcke på och vari tvungen att massera henne så hon får upp värmen så den hästen Fryser garanterat!

KL
Nu är jag nyfiken på er gräns för att hästen "fryser" och känner obehag. Den måste ju kunna frysa eftersom den förebygger det genom att skaka enligt er. Man kan ju inte förebygga något som inte finns.

Hästen skakar när kroppens temperatur sjunker. Om den inte fryser när temperaturen sjunker, när fryser den då? När den är för utmattad i musklerna för att hålla temperaturen så hög att vävnaderna inte skadas? När temeraturen sjunker i kroppen trots skakningarna?

Om vi utgår ifrån att den inte känner obehag när den skakar. När känner den enligt er obehag? Känner den ens obehag? Hur ska vi mäta det? Genom kroppsspråk? Iakta hästens frimodiga hållning när den skakar?

Eller utgår man bara ifrån att hästen är annorlunda? Varför gör man det? Finns det belägg för att de är annorlunda i just denna fråga?

Ja, eftersom hästen kan frysa (för att den förebygger det) när fryser den då?

Antar att detta också var riktat till mig då det står "enligt er". Nu får du faktiskt ge dig. Jag har aldrig påstått att hästar inte fryser. Om du läser tidigare inlägg så har jag själv lagt på min häst täcke för att jag tyckte den såg frusen ut. Vad jag återigen försöker få fram är att man skall akta sig för att tänka "jag känner så här alltså känner hästen så också". Har heller aldrig påstått att hästen skakar innan den fryser utan bara försökt få fram att det kan finnas mer synvinklar än bara en. "Det är bara ett exempel Helge".

Jag vet inte när hästen känner obehag. Däremot vet jag att bara för att hästen står och skakar så betyder det inte att den alltid vill vara under tak. Kan ju vara så att om det finns andra saker som lockar mer. Kanske hästen bara inte fryser tillräckligt mycket än för att försaka det andra som lockar mer. I mitt fall så var hon äldst (14 år) medan de andra bara var unghästar (mellan 1 och 3 år). Hon verkade vara den som var hösgst i rang. Putte tex bort de andra från maten och gick hon i väg så brukade de andra lalla efter.

Trots det valde hon själv vid detta enda tillfälle som jag såg henne skaka på lösdriften att gå ut igen och knapra på trädet. Nu skakade hon inte jättemycket utan mera som en travhäst innan löp (inte de som skakar hysteriskt utan de som är lätt uppspelta).

Jag har inte märkt att hästarna använde lösdriften speciellt mycket under vintern (och ja den mockades varje dag) oberoende av väder. Visst såg man avtryck i halmen av hästkroppar så nog var de där. Däremot under sommaren så brukade de stå där hela dagarna och dåsa.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Har också en arab:love: dock inte så frusen av sig:D Det ja kom o tänka på va att han kanske behöver mer mat:idea: Om hästar inte får i sig tillräckligt med näring börjar de ju frysa(precis som vi:p )
Är han gammal?Har han börjat få vinterpäls?(min ser redan ut som en teddybjörn:D )om inte kanske B-vitamoner kan hjälpa?!?Annars får du helt enkelt köpa ett varmare täcke;)

Det var de ända ja kan komma på:) Lycka till!

Nej jag menar inte bara dig. Därav KL som är knapplån, dvs ett allmänt svar. Er använder jag för att jag pratar i pluralis, vad jag förstått så kan/bör man använda det ordet då. ;)
Varför ska jag ge mig? Man måste väl kunna motivera och underbygga sina resonemang?

Var har jag påstått att du säger att hästar inte fryser? :confused:

Jag tycker att jag i texten utgår ifrån att de kan frysa, är jag otydlig med det? :confused:

Jag förklarar vad skakningarna beror på och vad jag tycker mig utläsa av kroppsspråk. Andra tolkar saker annorlunda - hur resonerar ni?

Vad jag undrar är: När fryser de om inte gör det när de skakar? Om de bara förebygger frysandet när de skakar som en del tycker.

Senast ändrad:

Hade en arab kille innan(tyvvär avlivad sen en tid tillbaka) men han frös jätte mycket när det regnade eller var fuktigt ute.Lägg på din häst ordentliga stall täcken eller regn täcken när det behövs ingen häst ska behöva gå och `"rent ut sagt frysa ärslet av sig":Araber har dessutom tunnare päls än vannliga hästar,den blir blöt snabbare än en shettis eller en nordsvensk.:smirk: :smirk:

Ett till exempel på att du inte läser det jag skriver ordentligt. Jag skrev "jag antar att det också är riktat till mig inte att det bara skulle vara riktat till mig.

Skriver det igen: Man skall akta sig för att tänka "jag känner så här alltså måste hästen också känna så här". Det det som jag hela tiden har försökt få fram. Jag vet inte hur jag mer skall försöka förklara det hela tydligare.

Jag skriver om en sak och du skriver om något helt annat.

Ja hästar kan frysa. Men hur de upplever det och när vet vi inte. Min frös (eller jag upplevde det att hon frös) hon men föredrog ändå att stå kvar ute och fortsätta knapra på trädet. Antagligen tyckte hon att trädet var goare än att stå inne och sluta frysa. Förtydligar igen att hon frös inte så mycket att hela hästen skakade utan mer åt lätt fladder. Jag själv hatar att frysa hur lite det än är. Men i detta fallet kan jag inte översätta mina känslor och upplevelser på hästen.

Av egna erfarenheter så tycker jag att hästar använder ligghallen mer på sommaren och de kan då stå där hela dagarna utan att gå ut och äta gräs. I det fallet så föredrog min häst att stå inne och "svälta" framför att gå i gassande sol och jobbiga insekter.

Andra har säkert helt andra upplevelser men återigen vill jag poängtera att det är "jag känner så här alltså måste min häst också känna så här" tänkadet jag är ute efter.

Glöm att de skulle skaka före, efter, under eller något. "Det var bara ett exempel Helge"

Mvh

Tora

Skriver det igen: Man skall akta sig för att tänka "jag känner så här alltså måste hästen också känna så här". Det det som jag hela tiden har försökt få fram. Jag vet inte hur jag mer skall försöka förklara det hela tydligare.

Har jag sagt att man ska tänka så? :confused: Detta begriper jag mer än väl. :idea:
Jag pratar om att ta på sig tröjor i förebyggande syfte vs att skaka av kyla... Som du skrev om... Som jag syftar mina svar till... Varför pratar du om detta?

Glöm att de skulle skaka före, efter, under eller något. "Det var bara ett exempel Helge"

Mvh

Tora

Det är skakandet jag har pratat om. Varför du tolkar det till en massa andra saker vet jag inte. :confused:

Jag säger inte att du inte tycker att hästar fryser. Jag säger inte att vi ska tänka "jag känner så här alltså måste hästen också känna så här".

Det övriga i dina inlägg eller hur din häst reagerar säger jag inte flaska om.

Men strunt sak samma, du kan ju tolka det som att jag motsätter mig alla dina åsikter om du vill.

Men jag pratar om skakningar i förbyggande syfte - inget annat i dina inlägg. Inte din häst eller din lösdrift eller goda träd eller något annat.

Men du pratar om en massa andra saker - som jag inte har någon åsikt om över huvud taget.

Ursäkta att jag läser slarvigt - varför ta åt sig så mycket? :D

Nu struntar nog jag i detta - vi kommer aldrig till sak. Lycka till med din lösdrift!

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Här är en länk till en artikel som kan vara intressant för ämnet. Den handlar om en studie som är gjord vid SLU.

Tack! :bow:

det var bla. den studien jag hänvisade till tidigare. Har den utförligare i dokument form för den som är intresserad. Pm:a isåfall med mail address så kan jag skicka till den som vill ha.

Jag tycker rent allmänt att det ens skyldighet som hästägare och användare av täcken är påläst hur hästen fungerar i kyla, olika temperaturer osv. Är man inte det redan bör man lära sig så mycket som möjligt.

Senast ändrad:

Tack för länken! :bow:

Intressant läsning, inte minst som bekräftelse på de teorier och "halvfakta" man redan hade. Hade varit intressant om de hade tagit med människans NKT som "jag har hört" ligger runt 20-22 grader, just för att få en jämförelse häst fryser-människa fryser.

Funderar lite på vad som hände i somras när hästen inte skakade ute i hagen, blöt då det regnat hela förmiddagen men när jag tog in henne i stallet började hon skaka som en gris.... :) Jag tänkte nämligen när jag var ute i hagen att vad skönt att se att de inte fryser trots ihållande regn. Sen väl inne, DÅ kom skakningarna. Jaja, intressant det där hur man upplever olika saker. :)

Har sett hästar som har skakat av andra orsaker.
En häst var så rädd att halka i stallgången. Den fick aldrig utsättas för halka o ägaren fick sen ha 4 brodd på under halkperioder, vilket den inte hade haft tidigare.
Det var en STOR häst 176 o rejäl o hade gått omkull vid insläpp ett antal ggr..

Den andra fick för lite hö. Mer hö o Betfor o skakningarna upphörde. PS. Den hade 4 täcken o hals på.DS

Min skakar när vi möter älgar i skogen! :)
Men det gör säkert älgarna också! :devil:

samma sak med min madame.. ute i hagen har hon då aldrig visat tendenser till att skaka under sommaren då de varit regn och rusk men vid intagning så står hon å skakar tills filten åker på.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka