L
leeena
Sv: Fryser inte hästar som skakar??
Hej Tora!
Det är inte ovanligt att hästar är lite mer känsliga för regn och rusk på våren av följande anledning:
På våren har hästen släppt eller håller på att släppa vinterpäls.
Och att de är mer tåliga vid höstrusk av följande anledning:
På hösten har hästen satt eller håller på att sätta vinterpäls.
Därav, troligtvis, att hon var mer känslig på det ena stället än det andra, egentligen inte stället utan beroende av vilken päls som var aktuell vid de båda olika tillfällena. I början av hösten hade hon troligtvis inte hela "vinterskruden" klar och när det sedan var klart så frös hon inte mer.
*lånar*
Min häst gick hela förra vintern på lösdrift. Jag kunde bara se att hon skakade en gång (gick utan täcke hela tiden) vid regn och det var precis i början.
När jag sen på våren tog henne hem till det vanliga stallet så tänkte jag att hon kunde gå utan täcke i den grusade hagen. Men vid första lilla regn så började hon skaka jättemycket. Så då var det på med ett regntäcke.
På lösdriften fanns det en halmad ligghall men det var ytterst sällan jag hittade henne där, oberoende av vädret.
Fri tillgång till hö i hagen fanns det i båda stallen.
Hagen på lösdriften var givetvis större men den grushagen hon gick i i mitt stall är på ca 20*40 meter alltså ingen pyttehage och det finns träd i hagen.
Så varför skakade hon på det ena stället men inte på det andra?
Med vänlig hälsning
Tora
Hej Tora!
Det är inte ovanligt att hästar är lite mer känsliga för regn och rusk på våren av följande anledning:
På våren har hästen släppt eller håller på att släppa vinterpäls.
Och att de är mer tåliga vid höstrusk av följande anledning:
På hösten har hästen satt eller håller på att sätta vinterpäls.
Därav, troligtvis, att hon var mer känslig på det ena stället än det andra, egentligen inte stället utan beroende av vilken päls som var aktuell vid de båda olika tillfällena. I början av hösten hade hon troligtvis inte hela "vinterskruden" klar och när det sedan var klart så frös hon inte mer.