Fryser inte hästar som skakar??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

*lånar*

Min häst gick hela förra vintern på lösdrift. Jag kunde bara se att hon skakade en gång (gick utan täcke hela tiden) vid regn och det var precis i början.

När jag sen på våren tog henne hem till det vanliga stallet så tänkte jag att hon kunde gå utan täcke i den grusade hagen. Men vid första lilla regn så började hon skaka jättemycket. Så då var det på med ett regntäcke.

På lösdriften fanns det en halmad ligghall men det var ytterst sällan jag hittade henne där, oberoende av vädret.

Fri tillgång till hö i hagen fanns det i båda stallen.

Hagen på lösdriften var givetvis större men den grushagen hon gick i i mitt stall är på ca 20*40 meter alltså ingen pyttehage och det finns träd i hagen.

Så varför skakade hon på det ena stället men inte på det andra?

Med vänlig hälsning

Tora

Hej Tora!

Det är inte ovanligt att hästar är lite mer känsliga för regn och rusk på våren av följande anledning:
På våren har hästen släppt eller håller på att släppa vinterpäls.

Och att de är mer tåliga vid höstrusk av följande anledning:
På hösten har hästen satt eller håller på att sätta vinterpäls.

Därav, troligtvis, att hon var mer känslig på det ena stället än det andra, egentligen inte stället utan beroende av vilken päls som var aktuell vid de båda olika tillfällena. I början av hösten hade hon troligtvis inte hela "vinterskruden" klar och när det sedan var klart så frös hon inte mer.

Ja, och då kan man ju ställa följdfrågan: Varför fryser den ena o inte den andra??Varför betar inte den andra för att hålla upp värmen? En normal häst FRYSER inte , jag anser att det är nåt fel på den som fryser för "ingenting"

Den kanske inte hade något att beta! Du vet ju inte i vilken typ av hage hästen går i! :idea: Tror absolut inte att det är "fel" på hästar som fryser...vad ska man gör då menar du?? Kasta sig iväg till vet för att hästen fryser när det regnar??:confused:
Det beror ju på hur hästen är, om den har mkt eller lite underhudsfett.

Det hade faktiskt kunnat vara en mycket bra förklaring. Problemet är bara att det rörde sig om en skillnad på några dagar.

Vad jag har funderat på är om det kanske har att göra med vinden. Kan ju vara mer blåsigt på ena stället (även om jag inte direkt upplever det så).

Mvh

Tora

Men vad är skillnaden då? Vore hästen tillräckligt varm skulle den ju inte behöva skaka, eller hur? Alltså är det för kallt = den fryser.;)

Nej det är en väldigt skillnad. Det är som om du tar på dig en varmare tröja för att slippa frysa eller om du tar på dig en varmare tröja när du börjar frysa. I ena fallet hinner du inte börja frysa men du måste ta på dig tröjan för att slippa frysa.

Mvh

Tora

dom kan ju stå o skaka pga att dom spänner sig också, en del hästar vill ju inte ens röra sig om det regnar.
Jag hade en sån hästa som alltid "frös" vid minsta lilla nederbörd...det var en eksemhäst och henne gav jag en alternativ behandling och efter det så fick hon fin vinterpäls ( hade sträv innan) och slutade helt att skaka.....eksemen är inte helt borta men mycket bättre är det iallafall.....
En "normal" häst skakar inte för såpass lite...titta bara på andra hästar som obehindrat går o betar fast regnet öser ner.

Ja jösses! Högt blod=tunn päls o tunn hud= fryser lättare

Mina araber fryser när dom blir blöta, även sommartid alltså täcker jag dom eller tar in dom vid behov, "normalt" eller inte så vill jag inte att dom fryser.

Jag vet att det finns full o varmbold som går på lösdrift o trivs ypperligt, det skulle dock inte mina göra, dom skulle förmodligen hellre dö:D

Det hade faktiskt kunnat vara en mycket bra förklaring. Problemet är bara att det rörde sig om en skillnad på några dagar.

Vad jag har funderat på är om det kanske har att göra med vinden. Kan ju vara mer blåsigt på ena stället (även om jag inte direkt upplever det så).

Mvh

Tora

Det kan vara många faktorer som spelar in. Här är ytterligare en teori att lägga till den tidigare.

Kanske rör sig hästen mer på lösdriften om där är större utrymme och finns andra hästar att umgås med jämfört med om hästen går själv i en egen hage, och på så sätt skapar mer värme i kroppen och inte fryser lika lätt.

Det ena ruskvädret är kanske inte helt det andra likt vad gäller temperatur, nederbörd och blåst. Kanske räcker det med att det skiljer sig lite grann från ena dagen till den andra för att det ska vara det avgörande om hästen fryser eller inte.

Kanske är hagen du har hemma mer utsatt för vind precis som du sa och att hästen då den går på lösdriften hittar ett mindre utsatt ställe att vistas på.

Många kanske blev det... Svårt att veta exakt men spännande att höra om du kommer på ytterligare saker som kan var bidragande då du studerar hästen över tid.

Jag har också ägt en arab som stod och skakade när det regnade och han frös:cry: så det var bara att göra till vana o sätta på ett regntäcke med foder på honom:crazy:
Jag fick t om täcka honom vissa kalla sommarnätter när han gick på bete.
Han satte dessutom aldrig riktig vinterpäls....

så jag tycker du ska sätta på täcket på din arab så han slipper stå och frysa:smirk: så ska du se att han blir varm och nöjd.:bump:

Det kan vara många faktorer som spelar in. Här är ytterligare en teori att lägga till den tidigare.

Kanske rör sig hästen mer på lösdriften om där är större utrymme och finns andra hästar att umgås med jämfört med om hästen går själv i en egen hage, och på så sätt skapar mer värme i kroppen och inte fryser lika lätt.

Det ena ruskvädret är kanske inte helt det andra likt vad gäller temperatur, nederbörd och blåst. Kanske räcker det med att det skiljer sig lite grann från ena dagen till den andra för att det ska vara det avgörande om hästen fryser eller inte.

Kanske är hagen du har hemma mer utsatt för vind precis som du sa och att hästen då den går på lösdriften hittar ett mindre utsatt ställe att vistas på.

Många kanske blev det... Svårt att veta exakt men spännande att höra om du kommer på ytterligare saker som kan var bidragande då du studerar hästen över tid.

Hon gick inte själv i den nya hagen. Sen var det ju också varmare på våren än på vintern. Alltså borde hon ha skakat mindre senare på året än tidigare. Skulle kunna ha att göra med pälsen men då borde hon ha skakat även dagen innan på lösdriften då det tom var lite snöblandat (alltså kallare). Lösdrifts hagen uppmuntrade inte mer till rörelse än grushagen. Snarare tvärtom då hon halkade runt i lösdriftsthagen (blankis) medan grushagen var ohal (lite saltad).

Tror nog mest på det som du har skrivit sist att hästen helt enkelt kunde söka lä på ett annat sätt i lösdriftshagen (dock inte i skjultet, den användes mest som toalett). Men som sagt så upplevde jag inte att det är mer blåsigt på det ena stället än det andra.

Mvh

Tora

Det du skriver stämmer inte.
Muskelsammandragningarna när man skapar värme styrs av ett thermoregulatoriskt center i hypothalamus. Det är alltså inte viljestyrt att frysa. Receptorer i din kropp mäter temeraturen och skickar signaler när temperaturen avviker från det normala.

Alltså kan du inte tänka att du ska förebygga frysning genom att huttra. Naturligtvis kan du viljemässigt dra samman dina muskler så att värmen i kroppen ökar - men de snabba krampaktiga sammandragningarna kan du inte framkalla förebyggande. De är reflexer.

Förutom muskelsammandragningar sker en mängd andra saker när kroppen blir kall, ytliga blodkärl drar sig samman, hår reser sig, du får mer frisläppning av tex sköldkörtelhormoner så att kroppen metabolism ökar mm.

När du får feber ställs temeraturregleringscentrat in på en för hög temperatur, inte heller detta är viljestyrt.

Sedan kanske djur upplever själva frysandet annorlunda mot oss människor? Det kan vi ju inte veta. Men om man iaktar kroppsspråket ett huttrande djur så ser det lika obehagligt ut som för oss.

Man trodde förr att djuren inte upplever smärta på samma sätt som vi gör. Idag tror man att djuren känner smärta precis som vi, ända ned till ganska primitiva djur. Det är nog samma sak med att "hästar inte fryser". Varför skulle de INTE frysa när de reagerar precis som vi? Kroppstemeraturen följer samma förlopp som hos oss.

Vi människor är djur. Varför tror vi alltid att vi är så unika?

Nej det är en väldigt skillnad. Det är som om du tar på dig en varmare tröja för att slippa frysa eller om du tar på dig en varmare tröja när du börjar frysa. I ena fallet hinner du inte börja frysa men du måste ta på dig tröjan för att slippa frysa.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Klart att djur kan frysa. Det är ett sätt att överleva. Det man dock skall akta sig för är att jämföra hästar och människor. Ett vanligt antagande är att jag tycker det är kallt alltså tycker hästen det också. I de flesta fall så stämmer inte det.

Ett annat antagande är att hästar reagerar på socker på samma sätt som vi. Det är inte heller korrekt. Osv........................ Det jag försökte få fram är att man kan inte översätta "jag känner på detta sättet alltså känner hästen så också" rakt av.

Mvh

Tora

Min häst är en frusen arab och häromdagen hade jag täckat honom med ett regntäcke. Det hade inte regnat igenom men han stog ändå och skakade jättemycket med hela kroppen när jag kom på eftermiddagen.
Jag tyckte jättesynd om honom som frös så väldans då säger en till mig att hästar som skakar fryser INTE. De skakar bara för att hålla värmen om det är kallt ute...
Kan detta vara sant??:confused:

Låter ju helknäppt...en häst måste väl ändå börja frysa innan den börjar skaka eller??

Det beror sig på! Hästar skakar för att höja kroppstemperaturen ( fryser på människospråk) och bästa sättet att motverka detta är att ge fri tillgång på grovfoder. En häst som har tillgång till foder reglerar i första hand tempen genom att äta.

Lycka till!

Klart att djur kan frysa. Det är ett sätt att överleva. Det man dock skall akta sig för är att jämföra hästar och människor. Ett vanligt antagande är att jag tycker det är kallt alltså tycker hästen det också. I de flesta fall så stämmer inte det.

Ett annat antagande är att hästar reagerar på socker på samma sätt som vi. Det är inte heller korrekt. Osv........................ Det jag försökte få fram är att man kan inte översätta "jag känner på detta sättet alltså känner hästen så också" rakt av.

Mvh

Tora

Vad jag svarade på var huruvida hästen frös när den skakar. Inget annat. Och de skakar inte i förebyggande syfte.

Alla djur (och vi människor) har olika optimala omgivnings temperaturer, men det är en helt annan disskussion. Det finns skillnader mellan oss djurslag, men likheterna är fler än skillnaderna.

Man ska inte tro att hästen är precis som en människa och förmänskliga dess beteende.
Men samtidigt bör man vara medveten om att de grundläggande funktionerna är lika - det krävs bara olika mycket för att trigga dem.

Många hästar går inte och betar när det spöregnar!! Dom står ofta och trycker vid öppningen av hagen och visar att dom vill komma in. Står dom då stilla så börjar dom skaka av köld precis som vi gör.

Att endel inte har sett en häst skaka av köld tycker jag verkar konstigt. En av mina araber skakar av köld då det e mycket regn och blåst eller blåst och blötsnö.

Ja vet inte om jag håller med dig om endel av det du skriver, fast jag har nordsvenskar och en bloding i hagen, men det där med spö regn, är inte alltid sant. På sommaren tycker våra grabbar att det är jätte skönt när det regnar, även en bit in på hösten ställer dem sig inte under något skydd, inte ens varmblodet gör det, det gör våra bara när dem smälter maten.

Min häst är en frusen arab och häromdagen hade jag täckat honom med ett regntäcke. Det hade inte regnat igenom men han stog ändå och skakade jättemycket med hela kroppen när jag kom på eftermiddagen.
Jag tyckte jättesynd om honom som frös så väldans då säger en till mig att hästar som skakar fryser INTE. De skakar bara för att hålla värmen om det är kallt ute...
Kan detta vara sant??:confused:

Låter ju helknäppt...en häst måste väl ändå börja frysa innan den börjar skaka eller??

Givetvis skakar de för att hålla värmen. Själva skakrörelsen ger ju värmeenergi. Det gör ju folk med. När man har behov av att få upp värmen, ja, då fryser man ju. Så döhh.. till EN

Hälsning Maja

Ja jösses! Högt blod=tunn päls o tunn hud= fryser lättare

Mina araber fryser när dom blir blöta, även sommartid alltså täcker jag dom eller tar in dom vid behov, "normalt" eller inte så vill jag inte att dom fryser.

Jag vet att det finns full o varmbold som går på lösdrift o trivs ypperligt, det skulle dock inte mina göra, dom skulle förmodligen hellre dö:D

Men jag har ju förklarat att jag har en häst/ar som har tunn hud och kort vinterpäls, han fryser ALDRIG..... Han har så tunn hud/päls att han torkar på 3 minuter på sommaren.....jag har bara travare och dom är ju "högblodade"

Men det kan ju hända att araber är klenare än travare.....

Den kanske inte hade något att beta! Du vet ju inte i vilken typ av hage hästen går i! :idea: Tror absolut inte att det är "fel" på hästar som fryser...vad ska man gör då menar du?? Kasta sig iväg till vet för att hästen fryser när det regnar??:confused:
Det beror ju på hur hästen är, om den har mkt eller lite underhudsfett.

Men det stod ju att den ANDRA hästen betade....då lär det ju funnits nåt att beta på :angel:

Jag menar bara att det inte är "normalt" att frysa alltid, min häst frös äen vid sommarregn och jag fick täcka henne och det var en fölmärr.....NÅT galet är det då....numera fryser hon inte alls....såklart är det ju inte så skönt nu när det kalla höstregnet kommer och att det inte är onormalt att dom fryser nu ifall det skulle blåsa o ösregna. Men det låter som att en del "okynnesfryser" för ingenting och då är det INTE normalt.....Min häst var i kategorin "okynnesfryser"

Det beror nog mycket på hur mycket underhudsfett hästen har och det beror ju både på individuella variationer plus hur tränad hästen är. Mycket vältränade hästar har ofta dåligt med underhudsfett vilket betyder att de behöver tjockare täcken (eller tjockare päls) för att inte frysa.

Såklart, men min har varit fölmärr sen 1997....alltså inte i form och inga duschar som tagit bort skyddande fett från pälsen. Henne var det bevisligen fel på eftersom jag fick bort det genom behandling...

Allt beror på. En del menar på att hästar som skakar inte behöver frysa i den mån att de behöver mer täcke utan för att de försöker hålla värme, jag vill nog dock påstå att hästen fryser då.

Andra säger att hästar som står alldeles stilla och vänder rumpan mot vinden och rör sig så lite som möjligt försöker spara all energi och värme de kan i kroppen

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka