Fryser inte hästar som skakar??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

Det du skriver stämmer inte.
Muskelsammandragningarna när man skapar värme styrs av ett thermoregulatoriskt center i hypothalamus. Det är alltså inte viljestyrt att frysa. Receptorer i din kropp mäter temeraturen och skickar signaler när temperaturen avviker från det normala.

Alltså kan du inte tänka att du ska förebygga frysning genom att huttra. Naturligtvis kan du viljemässigt dra samman dina muskler så att värmen i kroppen ökar - men de snabba krampaktiga sammandragningarna kan du inte framkalla förebyggande. De är reflexer.

Förutom muskelsammandragningar sker en mängd andra saker när kroppen blir kall, ytliga blodkärl drar sig samman, hår reser sig, du får mer frisläppning av tex sköldkörtelhormoner så att kroppen metabolism ökar mm.

När du får feber ställs temeraturregleringscentrat in på en för hög temperatur, inte heller detta är viljestyrt.

Sedan kanske djur upplever själva frysandet annorlunda mot oss människor? Det kan vi ju inte veta. Men om man iaktar kroppsspråket ett huttrande djur så ser det lika obehagligt ut som för oss.

Man trodde förr att djuren inte upplever smärta på samma sätt som vi gör. Idag tror man att djuren känner smärta precis som vi, ända ned till ganska primitiva djur. Det är nog samma sak med att "hästar inte fryser". Varför skulle de INTE frysa när de reagerar precis som vi? Kroppstemeraturen följer samma förlopp som hos oss.

Vi människor är djur. Varför tror vi alltid att vi är så unika?
:bow: :bow: :bow:
Ska sättas högst upp på anslagstavlan!

T o m min hund ser ut som en rugguggla när hon fryser. Sätter då på det täcket som passar vädrleken- hunden springer o bockar av glädje.
Min förra schäfer var 7 år o betedde sig som hon var gammal, var med i stallet många h.
Fick då en Helly Hansen med uppkavlade ärmar o blev som ung på nytt. Hon frös- utan att för den sakens skull- skaka.

Har erfarit att ston i regel fryser mindre än valacker. Om hästen är i gott hull, får mkt mat o rids(får upp värmen dagligen)= mindre långhårig päls. Den kan vara tät, men kort o BLANK.
Det är heller inte bra för en häst att skaka länge, då den fyller på med Mjölksyra i musklerna till slut.

Vilket är nästa steg efter skakningarna?
För människan stängs extremiteterna, näsa o öron om det är riktigt kallt. av först.

Få tar med vindfaktorn, luftfuktigheten o nederbörden.
Om det blåser kuling o det är blötsnö, så kommer även en täckt häst att bli blöt på bakdeleln o även under täcket på rumpen.

Om det är vindstilla klarar de nästan vilken temp. som helst.

Vad jag svarade på var huruvida hästen frös när den skakar. Inget annat. Och de skakar inte i förebyggande syfte.

Alla djur (och vi människor) har olika optimala omgivnings temperaturer, men det är en helt annan disskussion. Det finns skillnader mellan oss djurslag, men likheterna är fler än skillnaderna.

Man ska inte tro att hästen är precis som en människa och förmänskliga dess beteende.
Men samtidigt bör man vara medveten om att de grundläggande funktionerna är lika - det krävs bara olika mycket för att trigga dem.

Och jag svarade på en helt annan sak. Återigen rör dig sig om att de flesta drar slutsatser att jag känner på detta viset alltså måste hästen också känna så här.

Det blir mycket lättare att diskutera om man diskuterar om samma sak.

Mvh

Tora

Det är bara att använda sunda förnuftet. Det är klart den fryser!
Använd tjockare täcke.

sitter och funderar på om sunt förnuft är att pälsa på hästen ett tjockare täcke vid 10-15 grader? herregud.. Du kan ju fundera på att skaffa ett vattentätt regntäcke.. tänk på hur du gör när din jacka är dyngsur rakt igenom, blir inte du nerkyld.. och tänk sedan på hur det känns när din jacka INTE är genomblöt.. rätt bra va?

Jag svarade på dessa inlägg från dig om det var oklart. Se nedan.

Vi vet hur termoregulationen fungerar, forskare vet vilka nervfiber som aktiverar centrat, var det ligger i hjärnan och hur det styrs. Det aktiveras när temeraturen i kroppen är lägre än den ska vara.

Sedan kan man ju alltid välja att inte tro på forskning och studier om man vill det. Men de finns.

Källa till tidigare fakta är Physiology of domestic animals, Sjaastad et al.

*lånar*

Man skall akta sig för att jämföra hästar och människor. Eftersom vi inte kan prata med hästen och fråga vad den känner. Vi skakar för att vi fryser. Hästen kanske skakar för att slippa frysa. Dvs den förebygger frysandet. Det är sådant vi inte riktigt vet.

Med vänlig hälsning

Tora

Nej det är en väldigt skillnad. Det är som om du tar på dig en varmare tröja för att slippa frysa eller om du tar på dig en varmare tröja när du börjar frysa. I ena fallet hinner du inte börja frysa men du måste ta på dig tröjan för att slippa frysa.

Mvh

Tora

Vilket är nästa steg efter skakningarna?
För människan stängs extremiteterna, näsa o öron om det är riktigt kallt. av först.

Så är det hos de däggdjur vi läser om i alla fall, de vitala delarna inne i kroppen och hjärnan prioriteras.

:bow: AMEN! :bow:

Hur man öht kan få för sig att hävda att ett djur som skakar INTE fryser är för mig ganska ofattbart. Men det säger mig iaf En sak, nämligen att djurets ägare totalt saknar förmåga till logisk tänkande och empati...

Vi har till 99% samma gener som en chimpans. Människor är också djur.

Om ni läste vad jag skrev ordentligt så står det att den kanske gör så inte att den gör så. Detta var bara ett påpekande för att visa att det alltid finns mer än ett sätt att se på saker och ting. Eftersom vi inte kan fråga hästen vad den tycker så måste vi gissa oss fram utifrån oss själva. Faran med det är att hästar inte är som oss.

Det andra inlägget du syftade till var bara för att förklara skillnaden.

Återigen om inläggen lästes ordentligt så märker du att vi pratar om två olika saker.
Jag har aldrig påstått att hästen inte fryser.

Mvh

Tora

Men jag har ju förklarat att jag har en häst/ar som har tunn hud och kort vinterpäls, han fryser ALDRIG..... Han har så tunn hud/päls att han torkar på 3 minuter på sommaren.....jag har bara travare och dom är ju "högblodade"

Men det kan ju hända att araber är klenare än travare.....

Ja så kan det vara, ökenhästar som dom är.......

:smirk:

Det är ett sätt att hålla värmen!
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32

En forskning säger;
"Så här klarar hästen kylan. Hästen kan skaka av köld, det är nämligen ett sätt att öka värmen om det plötsligt blir kallare. När hästen skakar producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Det kan inträffa mitt i vintern när det är ordentligt kallt, men märkligt nog också mitt i sommaren om vädret plötsligt slår om och temperaturen går ner flera grader, men inte är i närheten ens av nollstrecket."

:bow: AMEN! :bow:

Hur man öht kan få för sig att hävda att ett djur som skakar INTE fryser är för mig ganska ofattbart. Men det säger mig iaf En sak, nämligen att djurets ägare totalt saknar förmåga till logisk tänkande och empati...

Vi har till 99% samma gener som en chimpans. Människor är också djur.
Har du överhuvudtaget läst Licketys inlägg???
Vad menar man/du med fryser?
Varför skulle det vara otänkbart att ett djur börjar skaka för att hålla kroppstemperaturen innan det upplever psykiskt obehag?
Lickety har visserligen antytt den möjligheten men samtidigt klart deklarerat att hon utifrån egna erfarenheter inte tror att det är så.
Själv håller jag med L dvs det är inte omöjligt men samtidigt vore det inte biologiskt smart att ett djur tog till fysisologiska mekaniskmer att hålla värmen utan att det samtidigt fick psykologiska signaler att det är obehagligt "bäst att söka skydd".
PL

För att du skulle slippa "gissa" och "kanske" försökte jag förklara mekanismen bakom huttrande. Som är kartlagd och utredd. Men jag verkar inte nå fram.

Och jag känner att jag inte heller når fram. Vi pratar fortfarande om två helt olika saker. Du pratar om hästen kan frysa eller vad som händer när den fryser. Jag påpekade bara att det kan vara farligt att jämföra människa kontra häst bara så där rakt av. Alltså jag känner så här alltså måste min häst också känna så här.

Mvh

Tora

Har du överhuvudtaget läst Licketys inlägg???
..........inte biologiskt smart att ett djur tog till fysisologiska mekaniskmer att hålla värmen utan att det samtidigt fick psykologiska signaler att det är obehagligt "bäst att söka skydd".
PL

Det tycker jag också låter väldigt logisk. Det som jag blir fundersam över är den enda gången som jag såg min häst stå och skaka på lösdriften då hon stod ute i regnet.

Jag tyckte synd om henne om tog in henne under tak. Hon var där så länge som hon fick lite godis sen ville hon ut fast det fanns två andra hästar (ettåringar) inne och hö upplagt. Men hon gick ändå ut och ställde sig och fortsatte knapra på trädet.

Nu kan ju trädet ha smakat vädligt gott eller de hästar som var kvar ute lockat henne mer. Men om jag frös så att jag skakade så skulle jag ju helst vilja gå in och värma mig.

Nu kan det ju vara så enkelt (och är så säkert) att hon kanske enligt henne inte frös tillräckligt för att ge upp det där goda trädet.

Mvh

Tora

Men det KAN ju vara så att hästar är biologiskt osmarta också. :D. De kan ju tycka att det är behagligt att huttra. Ja, vad ska man tro? :D

Jag tycker som Tora att många av dagens hästägare väldigt ofta jämför hästen med oss människor, men jag tycker också andra bra förklarat varför hästen skakar. Om man vill jämföra med människan skulle jag säga det så här. När jag tycker att det känns kallt, börjar blåsa, solen går i moln etc går jag efter en tröja, en jacka eller något annat värmande plagg. När hästen tycker det känns kallt så börjar den skaka - för att inte börja frysa. Den behöver ju inte då känna sig som jag, när jag inte har möjlighet att klä mer på mig, skakar okontrollerat och fryser ar*let av mig!

KL
Nu är jag nyfiken på er gräns för att hästen "fryser" och känner obehag. Den måste ju kunna frysa eftersom den förebygger det genom att skaka enligt er. Man kan ju inte förebygga något som inte finns.

Hästen skakar när kroppens temperatur sjunker. Om den inte fryser när temperaturen sjunker, när fryser den då? När den är för utmattad i musklerna för att hålla temperaturen så hög att vävnaderna inte skadas? När temeraturen sjunker i kroppen trots skakningarna?

Om vi utgår ifrån att den inte känner obehag när den skakar. När känner den enligt er obehag? Känner den ens obehag? Hur ska vi mäta det? Genom kroppsspråk? Iakta hästens frimodiga hållning när den skakar?

Eller utgår man bara ifrån att hästen är annorlunda? Varför gör man det? Finns det belägg för att de är annorlunda i just denna fråga?

Ja, eftersom hästen kan frysa (för att den förebygger det) när fryser den då?

Låter som både okunniga å lata hästägare tycker jag, att man inte orkar sätta på hästen täcke & lever i förnekelsete kan att hästar inte kan frysa.Klart hästen fryser om den skakar, det gör vi oxå.

Kompisen har flera araber som fortfarande går ute dygnet runt. Inget vindskydd förutom det naturliga med mycket träd. Ingen av dem står och huttrar. Ändå har det ju regnat i snart 2 veckor. Inte behöver hästarna vara frusna bara för att de är araber.

Hur mkt en häst/människa klarar av ut att skaka är nog högst individuellt.
Underhudsfett o vad man är van vid.

Hästar är likväl som oss lite bekväma. Kan man hitta en bekväm lösning- att kunna söka skydd, så gör de så.
Sen att de är flockdjur gör att om ledarhästen har täcke på sig, stannar de flockbundna djuren kvar ute.

När folk skriver att hästarna bara använder lösdriften till att ha som toalett kan det bero på att den mockas för sällan.
Har sett välskötta lösdrifter där hästarna går in o vilar.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka