Det är en jättebra fråga!
För det första är det inte alls säkert att hundarna jobbar för någon annan än sin vanliga förare. Jag hade deras mamma här i tre månader för ett par år sedan, och trots att hon känner mig sen många många år tillbaka och vi har jobbat ihop med hennes matte, så jobbade hon inte med mig alls. De kan vara väldigt kinkiga!
När jag hämtade Karla så visade hennes matte alla kommandon, både på vissla och röst, medans jag filmade. På så vis har jag ett facit med mig hem över vilka kommandon hon är van att köras med. Sen fick jag testa att köra lite (medans matte gömde sig bakom bilarna
) för att se att hunden öht var intresserad av att gå till djuren med mig. Det var hon (men väldigt olydig!
), så jag vågar chansa på att vi kan jobba ihop oss med lite tålamod.
När jag börjar med en så pass högt utbildad och tränad hund så är jag försiktig med att inte "trampa henne på tårna". Det är viktigt att hon känner förtroende för mig och min kompetens som handler, att jag inte sätter henne i omöjliga lägen eller bråkar över missförstånd. Hon hade en väldigt bra relation med sin ägare, så det är stora skor att fylla! Därför börjar jag nästan som man gör med en unghund; bara låter henne lattja lite med mig runt fåren, i princip inga krav bortsett från att man inte gör djuren illa (vilket hon INTE gör). Genom att börja om på "dagisnivå" och gå igenom utbildningstrappan lite snabbt tillsammans, så ger jag henne en chans att lära känna mig som handler också. Det är i allra högsta grad ett samspel som kräver förtroende åt båda håll, lite som att börja jobba med en ny kollega - jag måste visa hunden att jag ser att hon kan