Åka på semester=måste lämna bort hunden..

Fibusen

Trådstartare
Japp,blir bulgarien den 21 augusti-28 augusti,vilket betyder att jag måste lämna bort vovven från 20 aug-29 aug,och jag har redan STOOOOOR ångest! Vovven är mitt allt,skulle nått hända honnom vet jag inte vad jag ska göra! Jag vet att jag är fjantig,men oroar mig hela tiden för saker som kan hända....

Kompisen som ska ha han är dock hundvan,men ingen direkt sån där riktig hundälskare,men visst gillar hon hundar,det gör hon,men skulle inte kunna tänka sig att köpa sig en egen nu när hon flyttat hemifrån..Men har hundvana sen hon var liten bebis,hafft taxar och labradorer,och hennes pappa tävlar med grönlandshundar,och har även en jättefin hane hemma som dom har ute till avel..,Så som sagt är hon hundvan,hon vet vad det handlar om,men endå,jag är så orolig! Hon erbjöd sig själv att ta han,och hon och hennes (hundälskande) sambo tycker att det ska bli jättekul! Hon får ha med sig han på jobbet,och hennes karl jobbar skifft,så vissa dagar så kommer han att bli hemma i lägenheten med hennes kille,så visst,jag tror absolut att han kommer få det jättekul,men..

Tänk om hon glömmer nått,eller har han lös och han sticker iväg,om han blir överkörd,hoppar från deras balkong som dom har,m.m.:eek:

Varför är man så här fjantig för? Jag är så himla rädd att nått ska hända,för jag vill hela tiden vara med och ha koll när det gäller min hund...Jag känner min hund,jag vet när och vad han ska hitta på för bus..

Ska absolut säga att det är strängt koppeltvång HELA TIDEN dom är ute med han,för i bland så sticker han iväg bara..Om dom är hemma hos hennes föräldrar så får dom binda honnom i fall dom går in,så att han inte springer ner till stora vägen,och blir påkörd...Fan,jag känner själv hur jobbig jag är!

Nån mer som är en riktig hönsmamma? :crazy:

Sv: Åka på semester=måste lämna bort hunden..

Oj vad jag känner igen mig :angel:

Jag var tvungen lämna bort min hund när vi skulle åka till Finland med hästen. Lämnade henne onsdag kväll och skulle hämta henne torsdag eftermiddag... det gällde EN dag alltså men jag hade ändå sån ångest över att måsta lämna bort henne så det vred om inombords :crazy:
Var en av mina bästa kompisar som skulle ta hand om henne och hon har två hundar av samma ras, har stor hundvana osv. men ändå...
Jag tycker så fruktasvärt mycket om min hund och vi har haft "turen" att i princip aldrig måstat vara ifrån varandra under 1 års tid så vi har blivit rätt tighta. Hon är mitt allt och min ögonsten, skulle nåt hända henne så att hon dog skulle jag aldrig orka leva vidare (låter tragiskt när man pratar om en hund men så är det...).

Min kompis var nyligen i London ett par dagar och när hon kom hem så sa hon att hon ska fara nästa år igen och att "då är det bara du hänger med!". Det första jag tänkte var inte "gud vad kul att resa bort" utan det var "jag kommer inte kunna lämna bort hunden så jag kommer inte kunna fara".

Jag är beroende av min hund ;)

Ja,jag är i såfall också beroende av vovven! Jag och min sambo åkte till spanien 2005,efter 3 dagar höll jag på att längta ihjäl mig efter vovven! :o Men då var det mamma som fick agera hundvakt,så det kändes lättare då,då jag (och vovven) nästan är mer där än "hemma" då stallet ligger där..

Men nu,jag har ångest!

Vill skriva en låååång lisata på vad som ska,och inte ska göras,men det känns så ohövligt mot dom...Det är bara att inse att jag måste behärska mig!

Men,jag menar,hur sjutton kan man lämna den här grisen utan att få ångest? :love:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0372.jpg?t=1184856467

Jag är precis likadan när det gäller bortlämning av mina djur (=mina bebisar).
Listor skrivna in i detalj vad som ska göras och inte göras :p
Så ensam om det är du inte! :D

mina hundvakter är vana... trots att det är personer som känner hundarna mycket väl lämnar jag alltid en lång lista på "kom-ihåg" och telefonnummer till allt från mormor till giftinformationscentralen ;). fast senaste gången jag var borta (4,5 dagar) skrev jag faktiskt ingen ny lista! och hundarna överlevde! :eek::D

Äh, skriv en lista! Det gör alltid jag, även om det bara handlar om ett par timmar.
Hellre skriva en utförlig och övertydlig lista än att gräma sig i efterhand om något blivit fel.

Då verkar jag inte dum i huvudet då om jag skickar med en lista? (typ 2 A4) :angel:

Ska skriva nr till allas mobiler,lämna nummer som dom kan nå oss på när vi är i bulgarien,nr till svärföräldrarna,till pappa och hans tjej,
Hans rutiner,och vad dom ska göra utifall det nu mot förmodan skulle hända oss nått där nere..

*börjar skriva lista,bara 34 dagar kvar* :eek:

Var juste mot din kompis och lämna in hunden på ett hundpang!

Sedan kan både du och kompisen njuta under din ledighet. :)

LIA

Nej,hualigen! :crazy:

Vi trodde vi skulle få lov att göra det först eftersom min vanliga hundvakt (mamma) ska med,och svärisarna har nyss köppt en ny hund,och vi vill inte att det blir nått problem,och dom stackarna skulle väll få hjärtinfarkt om dom skulle ha alfonz en hel vecka! :eek:
Han är lite..dampig i bland..

Men iallafall så ringde jag panikartat och nästan grät,då hundpensionaterna här är riktigt tråkiga,sitta i burar,förutom ut på promenader 3 ggr om dagen,och det som verkade bra,var fullt den veckan.. Då erbjöd sig kompisen att ta honnom,och jag är henne evigt tacksam för det!

Men ,som sagt,det är med oro i magen...

Jag ær hønsmamma och har ændå min hund bortlånad nu i 2,5 MÅNADER!! :eek: Jag jobbar i Norge och hon hade helt enkelt inte møjlighet att følja med.
Så hon får bo hos mina førældrar større delen av tiden men nu i ca 2 veckor kommer hon att bo hos en vænn till mig som har en hund av samma ras. Men jag får læsa i hennes blogg hur det går før henne och lilla Julie och æven om jag saknar min ælskade lilla pærla så det gør ont så inser man ju att ens hund klarar sig bra utan en. :angel:

Men visst ræknar jag ner dagarna till September då jag kommer hem till min ælskling igen. ;)

min mamma skrev ett jättegulligt och roligt brev från hunden till hundvakten (brorsan å hans tjej) nu när dom är borta på mallis i en vecka.
i det brevet beskrev hon hur en vanlig dag ser ut, vilka olater han har och vad han tycker är roligt (tex bada).
skriver man på ett annorlunda och roligt sätt blir det inte som en regelbok.. :)

Jag är också en hönsmamma, eller kontrollanttant som jag ibland kallas :angel: - kontrollerar allt som har med valpen in i minsta detalj och är väldigt noga med vem som får passa honom. Nu ska sambon och jag åka till Gbg en helg i augusti... hans syrra och hennes kille ska passa vovven och det blir nog ganska hårda förhållningsregler när det gäller vatten, mat, sovande osv. Det var ett bra tips att lämna en lista med bra telefonnummer... Men jag försöker tänka så att det är positivt för valpen att umgås med andra - de gör säkert massor med mysiga saker och de kommer att ta superbra hand om honom. Han kommer säkerligen att vara fullt uppassad och bortskämd samtidigt som jag och sambon får chansen att ta igen lite "förlorad" tid ;) Så mitt råd till dig är: tänk positivt, att det är en semester för hunden också och att ni kommer ha jättemysigt när ni ses igen!

Jag är en list-människa, jag skriver listor om allt :angel:

Det som brukar stå på voffans lista
-Telenummer, dit vi befinner oss,våra mobilnummer, till vet., djursjukhus, ja alla nummer man kan tänka sig
-Strikt foderstat, plus vad hon får och inte får äta utöver detta.
- Hur jag vill att den som tar hand om voffan hanterar ev. situationer som kan uppstå mellan denne och hunden (brukar alltid prata om det innan också) Det är en unghund, och jag vill att uppfostran ska vara konsekvent och inte läggas på hyllan för att jag är borta.
- Sen massa onödiga kom-i-håg, typ glöm inte bajspåsar, kolla att hon alltid har vatten, etc. Sånt där som alla fattar, men som jag min hönsmamma måste skriva ned ändå :o

hehe, nu har jag skrivit en lista som svärfar ska ha nu när han ska ha Tintin över dagen/natten.

Tintin

Jag kan sova hur länge som helst på morgonen, men går upp när du själv kliver upp.
Innan jag får mat ska jag sitta och vänta, sen tittar jag på dig och väntar på att du ska säga "varsegod", då kastar jag mig över maten. Matte är snål och ger mig bara 3 dl, men hon säger att jag är tjock och hennes ord är min lag.
Sen är det dags för morgonpinken, den behöver nödvändigtvis inte vara så lång. Jag uträttar mina behov på
en gång oftast.
Efter nån timme vill jag gå lite längre, då har jag vaknat ordentligt och har massa spring i benen!

Eftersom brorsan har smittat mig med rävskabb får jag inte träffa några andra hundar, trist tycker jag.
Om du vill ta med mig till kojan så kan jag gå lös, matte och jag har tränat på det. Jag kan kommandona:
- Vänta! då stannar jag oftast, gör jag inte det får du låta lite elak.
- Kom hit! då kommer jag, och om jag inte gör det så kan du låta så rolig du bara kan för då kommer jag direkt!
- Sitt! det är jag en hejjare på, matte brukar säga åt mig att vänta om jag är för långt bort och sitta och vänta på henne.
- Fot! då ska jag gå brevid dig, ibland försöker jag smita förbi men då kan du säga till mig så skärper jag mig.

Jag gillar att bada, husse och matte brukar kasta pinnar till mig som jag hämtar i vattnet! Om jag ska bada måste du ta av mig
mitt fästinghalsband för annars kan fiskarna dö.

Vid fyratiden brukar jag bli väldigt hungrig, men jag får inte äta före det för då blir jag hungrig igen på kvällen. Jag får 3 dl den här gången också. Efter maten vill jag vila minst en timme, annars kan jag få ont i magen.
När du äter blir jag såklart sugen, men jag får inte stå och tigga utan husse och matte säger att jag måste gå och lägga mig.
Om jag tar nånting som jag inte får så kan du säga åt mig på skarpen "Spotta ut" för då släpper jag på en gång.
Sista promenaden vill jag gå vid 20-21 tiden och då är jag så trött så då behöver jag inte gå långt alls.
Matte är dum och låter mig inte sova i sängen längre, men min egen säng är faktiskt ganska skön den också.

Om du vill får du ge mig ett ben som husse och matte har skickat med, men jag får inte äta nånting annat eftersom jag är lite känslig i magen.

Hoppas vi ska ha det riktigt roligt Farfar!
Hälsningar Tintin

Vilken bra idé att skriva en lite roligare lista! :bow:

tycker jag med :) låter inte lika "det-här-är-min-hund-och-jag-dödar-dig-om-du-gör-fel" :p

tycker jag med :) låter inte lika "det-här-är-min-hund-och-jag-dödar-dig-om-du-gör-fel" :p

jag gillar den stilen :rofl:

när jag skulle passa kompisens hund så fick jag med mat och kopplet och hon sa "ge henne mat och gå ut med henne ibland" jag såg ut typ såhär :confused::mad::idea::crazy::o:eek:

hellre övertydlig än missförstånd eller oro!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 395
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 482
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
744
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31