Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp! Kärstas F- kull efter Roia och Whimsey. Jag bor i princip granne med A-C!@Migo Blir supersugen att skaffa en BC igen när jag ser dina bilder, men inser samtidigt att det är bäst att låta bli. Har inte den tiden som krävs till dem.
Måste få fråga, är Fridolf och Frodo från Kärsta?
Får är bra. De betar fint, är intressanta att studera, goda att äta och blir fina mattor Dessutom trevliga djur, även om de är hinktama.Jag skyller allt på dig @Migo när jag försöker övertala maken att vi borde skaffa en rejält stor flock får... Det är flera runtikring som har hobbyfår men de är nästan löjligt tama, skakar man med en hink så kommer de och vill gosa.
Dessutom innebär ju det att ni med gott samvete kan skaffa en BC!Jag skyller allt på dig @Migo när jag försöker övertala maken att vi borde skaffa en rejält stor flock får... Det är flera runtikring som har hobbyfår men de är nästan löjligt tama, skakar man med en hink så kommer de och vill gosa.
Inte om djuren ska samlas in och tas till mig, eller drivas rakt bortåt. Då kan jag dricka kaffe under tiden.Fridolf verkar jobba så himla självständigt, vad gör du under tiden egentligen @Migo ? Behöver du ens ge honom några kommandon, förutom start typ då?
Men! Jag har ju vänner som bor i Haugesund. Hur länge till stannar du där borta?Hundarna och jag är på norska västkusten, några mil söder om Haugesund, och jobbar med lamning.
Så då räcker det bara med att "tala" om att de ska tas till dig och "start"? Hur "talar" du om det, huruvida de ska tas in eller drivas bortåt?Inte om djuren ska samlas in och tas till mig, eller drivas rakt bortåt. Då kan jag dricka kaffe under tiden.
Det sägs att en bra hund gör 12 mans jobb. Jag skulle vilja hävda att det är i underkant.
Nackdelen är att jag inte alls får nån vidare konditionsträning av att jobba med honom
Till första maj. Kommer du och håller mig sällskap en natt?Men! Jag har ju vänner som bor i Haugesund. Hur länge till stannar du där borta?
Nej men attans, innan dess hinner jag fan inte dit. Hade ju varit sjukt kul att svänga förbi!Till första maj. Kommer du och håller mig sällskap en natt?
En av de absoluta grunderna i vallhundens instinkt är att samla djuren mot föraren. När hunden får kommando att gå till höger eller vänster så går den till andra sidan djuren (tänk en klocka med fåren i mitten och föraren kl 6, så går hunden upp till kl 12) och börjar sen själv att driva dem mot dig. För att samla och hämta hem djur så skickar jag alltså bara ut hunden med ett kommando (höger eller vänster) och väntar. Om det är en hage så söker hunden ofta ut till staketkanten och tar sig till kl 12. Därifrån söker den (lite olika teknik hos olika hundar, Fridolf söker med luktsinnet lika mycket som med blicken) och samlar alla får den hittar och tar med dem tillbaka till startpunkten.Så då räcker det bara med att "tala" om att de ska tas till dig och "start"? Hur "talar" du om det, huruvida de ska tas in eller drivas bortåt?
Jag misstänker att det kan ta mer än 12 män att samla ihop en skock får i de bergen?
Men skärp dig, prioritera människa!Nej men attans, innan dess hinner jag fan inte dit. Hade ju varit sjukt kul att svänga förbi!
Men skärp dig, prioritera människa!
Så intressant!En av de absoluta grunderna i vallhundens instinkt är att samla djuren mot föraren. När hunden får kommando att gå till höger eller vänster så går den till andra sidan djuren (tänk en klocka med fåren i mitten och föraren kl 6, så går hunden upp till kl 12) och börjar sen själv att driva dem mot dig. För att samla och hämta hem djur så skickar jag alltså bara ut hunden med ett kommando (höger eller vänster) och väntar. Om det är en hage så söker hunden ofta ut till staketkanten och tar sig till kl 12. Därifrån söker den (lite olika teknik hos olika hundar, Fridolf söker med luktsinnet lika mycket som med blicken) och samlar alla får den hittar och tar med dem tillbaka till startpunkten.
Ska de gå i rak riktning bortåt så styr man flocken så att de tittar i rätt riktning och ber hunden ta dem framåt. Då ska hunden själv balansera och parera så djuren håller en förhållandevis rak färdriktning.
Nu vill jag inte träffa dig. Alls.
Euw.