Migo
Trådstartare
Ja det är massa fina skiffertak här i trakterna. Sten är en obegränsad resurs, kan man sägaPå bilden med det frusna köttet är det ett vackert tak i bakgrunden.
Fantastisk fototråd. Vackra hundar i vacker miljö.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är massa fina skiffertak här i trakterna. Sten är en obegränsad resurs, kan man sägaPå bilden med det frusna köttet är det ett vackert tak i bakgrunden.
Fantastisk fototråd. Vackra hundar i vacker miljö.
En så otroligt vacker hund är han. RIktigt fin.
Oj, håller han på att somna på vägen hemFör några dagar sedan försvann det två lamm. De hittades i en håla 1½ meter under marken. Under en massa stenblock. Oj vad vi kämpade för att få upp dem, och oj så kul det såg ut!
(Min breda rumpa till höger, alltså inte jag som är fotograf )
Idag har det varit mycket hundjobb igen. Och fint väder på kvällsrundan!
Här om dagen fick Karla göra ett längre hämt för första gången. Hon imponerar stadigt!
Idag fick hon singla ut lamm åt mig för antibiotikabehandling
Frodo fick samla de ca 85 tackorna och 170 lammen på kalhygget och ta dem ned för backen och till nytt bete. Det tog oss två timmar (!) hårt jobb i stekande sol, han var så duktigt!
Man kan säga att han blev lite trött också! Tur med alla kalla bäckar att bada i titt som tätt, annars hade jag fruktat för värmeslag.
Det var alltså här vi samlade djur. Nästan 100 meters höjdskillnad på högsta och lägsta punkt, olidligt stenigt och kuperat, massa gammalt timmer och grenar som ligger och så får som saknar flockinstinkt och försvarar sina små lamm. Oj vad han fick kämpa!
Äh, det blir fin näring åt myllan om några år.Oj, håller han på att somna på vägen hem
Och fy vad dom hagarna skulle behöva städas !
När du ska singla ut t ex lamm som du skriver - hur får du hunden att fatta att det är vad som förväntas av den?
Jag fokuserar helt enkelt på den individ/familjegrupp jag vill ha. Väldigt simpelt om man har hund som är van att samarbeta och arbeta, inte bara "valla för vallandets skull". Kan tyvärr inte filma eftersom jag själv är aktiv och har stav i ena handen.När du ska singla ut t ex lamm som du skriver - hur får du hunden att fatta att det är vad som förväntas av den?
Ok ... du pekar och fokuserar?Jag fokuserar helt enkelt på den individ/familjegrupp jag vill ha. Väldigt simpelt om man har hund som är van att samarbeta och arbeta, inte bara "valla för vallandets skull". Kan tyvärr inte filma eftersom jag själv är aktiv och har stav i ena handen.
Ja, alltså jag tittar på den jag vill ha. Pekar i nödfall, oftast räcker det gott att vara vänd mot den med överkroppen och/eller blicken.Ok ... du pekar och fokuserar?
Sätt en Go Pro på Alien så får vi film.
Ok ... du pekar och fokuserar?
Sätt en Go Pro på Alien så får vi film.
Återigen en massa smarta ideer, jag borde starta en sån där fund me/kickstarter!Varför inte go pro på Migos huvud Kan hon börja sända live med
Fan vad bra! Jag skulle kolla.Varför inte go pro på Migos huvud Kan hon börja sända live med
Då stänger vi av kameran, ja.Idag hade ni fått se nödavlivning av lamm... det är ju inte så publikvänligt.
Det är tungt men en del av jobbet. Bättre än att se dem plågas!Då stänger vi av kameran, ja.
Usch, stackars dig.
Ja, självklart! Jag förstod naturligtvis att du resonerar så. Men nog måste det bara en jättetrist del av jobbet.Det är tungt men en del av jobbet. Bättre än att se dem plågas!
Javisst.Ja, självklart! Jag förstod naturligtvis att du resonerar så. Men nog måste det bara en jättetrist del av jobbet.
Tänkte på det att det är helt kalt på träd i så branta slänter. Skulle det inte vara bra med en del levande trädrötter som håller i jorden?