Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj! Barntätt hos dig också? Å andra sidan har kanske de som fick barn först ganska stora ungar vid det här laget?Jag är 38 och barnfri! Alldeles snart så lär jag vara den sista utav mina vänner som inte har barn och det kommer bli.. spännande.
Tyvärr inte! De vars barn börjar bli stora skaffar en sladdis..Oj! Barntätt hos dig också? Å andra sidan har kanske de som fick barn först ganska stora ungar vid det här laget?
Jag är inte barnfri men hade inte haft något emot att vara det. Tyvärr blir ju (ffa nu under pandemin) mitt barn typ den jag umgås med mest och det händer inte så mycket annat kul att prata om. Jag umgås gärna utan att prata om barn, men kan ibland känna att precis som att jag gärna pratat om typ min häst tidigare pratar mycket om mitt barn för att det är en stor del av livet.Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan bara kortare relationer. Jag har aldrig haft en barnlängtan trots att jag blev faster i unga år och har en stor familj med många syskonbarn. Barn är gulliga på ett sätt men också väldigt tråkiga. Jag föredrar intelligenta vuxna konversationer och tröttnar snabbt på när barn springer runt i rummet.
Alla mina vänner har idag skaffat barn och jag är i princip den enda i umgänget som inte har barn. Det är så himla ensamt! Jag har bara min man att ventilera med. Mina vänner har blivit mammor. De har försvunnit in i barnbubblan och tappat sig själva tycker jag. Det är som om de inte längre heter "Anna" utan "Mamma". Från att ha pratat om jorden runt resor, shopping och karriär till att sitta och prata om hur "barnet" gör framsteg, börjat krypa, blöjor, vakna nätter, gravidkilon och annat. Det är fullkomligt ointressant och jag får typ panik. Även om jag försökt ta initiativ till att hitta på andra saker (typ spela tennis, fångarna på fortet, spaweekend, makeupkvällar) så slutar det alltid med barnprat och småbarnströtthet.
Jag tänker att jag måste byta vänner, men vart jag än söker så hittar jag inga nya utan barn i min ålder.
De som jag oftast har mest gemensamma intressen med har barn eller vill ha barn. När jag har sökt på barnfrihetsgrupper på FB eller liknande så är det oftast mer "alternativa" människor. (Jämför pop med alternativ musik ). Jag är så vanlig på nåt sätt, men med ett ovanligt livsval kanske.
Jag borde kanske se till att flytta till Stockholm helt enkelt för att passa in och hitta likasinnade. (Bor i liten ort, 12 000 inv, idag).
Hur gör ni andra frivilligt barnlösa för att hitta nytt umgänge när behovet finner sig?
Fast det känns ju hemskt dumt att sörja "i förtid", du vet ju inte alls hur dina gravida vänner kommer att hantera föräldraskapet och vänskapen.Jag är också barnfri och närmar mig 40. Märker att babyboomen börjat i min krets och iom Corona så får jag inte reda på att bekanta/kompisar skaffar barn förrän jag råkar se dem höggravida/så har de redan fått barn.
Jag tycker det är trist varje gång en till kompis blir gravid. Jag blir glad för dem samtidigt som jag börjar sörja att vi inte kommer vara lika nära kompisar längre.
Jag har också funderat på hur jag ska göra för att inte bli ensam. Jag har några vänner som är kring 50 och 65 och där är det inga problem, men vet att jag kommer behöva skaffa fler vänner då fler kommer skaffa barn nu precis innan 40. Jag vet dock inte riktigt hur. Jag har inga hobbies men tycker om att umgås med folk och fika/dansa/promenera.
Nä, men jag vet att de kommer vara mycket mindre tillgängliga. Det är ju naturligt. Dygnet har bara 24h och tröttheten föräldrar lider av iaf med småbarn gör att de inte orkar vara lika sociala. Det måste också passa in exakt mellan amningar osv. Inte lätt.Fast det känns ju hemskt dumt att sörja "i förtid", du vet ju inte alls hur dina gravida vänner kommer att hantera föräldraskapet och vänskapen.
Det beror i och för sig mycket på vad man är van vid för umgänge, men jag känner inga vuxna som är särskilt tillgängliga ändå. Heltidsjbb och djur/hus/gård. Den riktiga småbarnstiden är ju dessutom rätt kort egentligen. När börjar de dagis? Runt ett, ett och ett halvt typ?Nä, men jag vet att de kommer vara mycket mindre tillgängliga. Det är ju naturligt. Dygnet har bara 24h och tröttheten föräldrar lider av iaf med småbarn gör att de inte orkar vara lika sociala. Det måste också passa in exakt mellan amningar osv. Inte lätt.
Jag vet också att vi inte kommer kunna festa och dansa ihop. Inte heller göra många andra saker. Sedan vet jag av erfarenhet att vissa kompisar försvinner helt och hållet när de får barn eller partner.
Det beror i och för sig mycket på vad man är van vid för umgänge, men jag känner inga vuxna som är särskilt tillgängliga ändå. Heltidsjbb och djur/hus/gård. Den riktiga småbarnstiden är ju dessutom rätt kort egentligen. När börjar de dagis? Runt ett, ett och ett halvt typ?