Jag är 33 och har aldrig riktigt varit sugen på barn. Känner starka olustkänslor kring både graviditet, förlossning och själv vardagen med barn. Jag lever i ett fast förhållande med en sambo som är 34 och vi har rätt nyligen köpt hus, så nästa logiska steg borde vara att få tillökning enligt många. Min syster har tre barn, sambons syster har två och de allra flesta i bekantskapskretsen antingen har eller väntar barn för tillfället.
När jag träffade sambon var jag tidig med att berätta vart jag stod i frågan eftersom jag inte tycker det är en sak man ska kompromissa om. Ville han ha barn i framtiden fick han satsa på en annan häst helt enkelt, men han sa att det inte var en viktig fråga för honom och att han var glad att slippa han också.
Min mamma tog det däremot hårdare när jag i 20-årsåldern berättade jag inte ville ha barn, hon började gråta men sen har inte frågan kommit upp på tal igen. Det känns tråkigt att göra henne besviken men jag skulle aldrig skaffa barn för någon annans skull såklart. Systerns man har avfärdat mitt val med att "det är bara för att du inte träffat rätt man än!”
Jag tycker det jobbigaste att man ”blir utanför” och inte längre är en naturlig del av gemenskapen när ens vänner träffas för en playdate eller liknande, men det beror ju helt på vad man har för vänner. Jag tänker att det kanske ändras när barnen blir äldre och mammorna inte är lika inne i sin småbarnsbubbla längre, time will tell...
Vissa dagar kan jag också vara rädd att sambon kanske ångrar sig om x antal år och väljer att träffa någon annan för att bilda familj, men jag kan inte göra så mycket åt det och jag försöker påminna mig om att det är onödigt att oroa sig för något som inte har hänt (och kanske aldrig kommer hända).
I det stora hela är jag nöjd med mitt beslut och varje gång jag ar träffat någon med barn så tackar jag min lyckliga stjärna när jag åker där ifrån i en tyst, ren bil och känner att jag inte behöver inte behöver anpassa mig efter någon annan än mig själv (och sambon och hundarna då såklart)
Vi fyller våra liv med fritidsintressen, hundarna och andra tidskrävande hobbys och jag är glad att slippa den stress, oro och känsla av otillräcklighet som de flesta föräldrar i min omgivning verkar känna.