ameo
Moderator
Nej, det var inte så jag menade!!Inte ett direkt svar till dig.
Sånt här blir jag så ledsen av
''Äsch du är bara ung och ändrar dig snart, vänta bara'', vet att det inte var så du menade men känns så ändå.
Det jag menade var att man ska vara medveten om att det de facto ÄR många som ändrar sig med åren, även om de varit extremt emot barn tidigare.
Ja, det är respektlöst att inte acceptera när någon säger att hen inte vill ha barn. Absolut!Det känns bara så piss att folk vill tro att alla lever för att ha barn, jag gör det inte bara för att någon annan gör det, varför är det så svårt att förstå?
Känns nedvärderande och respektlöst att inte ta vad någon säger på allvar.
Men, den andra sidan av mig - som upplevt båda sidorna, att både inte vilja alls och sen verkligen vilja - säger att det är lätt att förstå att människor som fått barn och som älskar det gärna vill att alla andra ska få uppleva den lyckan också.
Men, man ska INTE tvinga på någon sin åsikt!
Jag skulle inte kalla det för norm egentligen. För även om mänskligheten kommit långt så är vi fortfarande däggdjur, där det är en naturlig drift att fortplanta sig.Mm verkligen. Men det beror ju på att den förbaskade normen om att alla måste skaffa barn villa och vovve och kärnfamilj är så himla stark. Och så urbota dum bara.
Men idag har vi möjligheten att välja att avstå.