Jag har en svåger och hans sambo som är riktiga barnmänniskor fast dom har själva inga barn.
Hon är till och med barnläkare.
Dom är jätteförtjusta i våra barn och har verkligen ett bra handlag med barn. Tjejen missar aldrig en högtid tillsammans med sin systerson, till exempel.
När dom är här umgås dom väldigt mycket med våra barn.
De har inga egna barn och de verkar inte bli något heller. De har varit tillsammans i över 20 år och har mycket stabil ekonomi och bra boende osv så det är knappast sådana anledningar som skulle hindrat dom.
Dessutom börjar båda passera bäst före datum när det gäller ålder också.
Ingen av oss har någonsin frågat eller ifrågasatt varför dom inte har barn.
Varför skulle vi, liksom?
Däremot fyller dom sitt liv med andra saker. Dom reser, ofta till spännande destinationer som att paddla kajak på Grönland och sånt, åker på sportresor, andra resor, har båt och landställe osv.
Båda är framgångsrika i sina yrken och verkar trivas med sina jobb.
I mina ögon ser dom ut att leva ett väldigt bra liv och den livsstilen hade knappast varit möjlig om dom haft barn.
Jag kan absolut se varför dom inte har valt att skaffa barn (om det nu är ett aktivt val).
Jag kan alla gånger se tjusningen med deras livsstil och jag kan ärligt säga att jag själv skulle vilja ha lite sånt i mitt liv också.
Som förälder blir livet väldigt inriktat på barnens behov. Det går inte att komma ifrån.
Inte sjutton skulle jag valt att hyra hus i en stugby på Gotland vid en barnvänlig strand varenda år om jag hade varit barnfri. Nu gör jag det. Det är kul och trevligt, barnen älskar det men jag själv hade valt annorlunda om det bara var jag.
Dessutom hade jag åkt en lång omväg för att slippa Kneippbyn också, men det är totalt uteslutet.
Det är en obligatorisk aktivitet.