Friskaste/sundaste hundrasen?

Sv: Friskaste/sundaste hundrasen?

Har tillbringat en hel del tid på djursjukhuset med vovven de senaste veckorna och typ 8 av 10 som passerade in genom väntrummen var "lilla herr o fru Svensson" med "gullklimpen"... + en massa kissar förstås.

Men återigen, syftet med inlägget var inte att skapa en debatt kring just jägare/jakthundar och jag är FÖR seriös jakt o jägare med väl tränade hundar!

Men där håller jag med dig, de vinklar som man ser/såg hos utställningsschäfern är helt förkastliga, både ur hållbarhetssynpunkt och även när det gäller rastyp ( enl min åsikt ).

Jag har haft schäfer i tjugo år nu, min första var av utställningstyp ( jag förstod inte bättre då...) och han togs bort p g a kraftiga pålagringar i båda armbågarna + pancreas insuff 2 år gammal bara.

De andra vovvarna har varit rena brukslinjer och har varit fria från matsmältnings och hudbesvär men haft en del förslitningsskador på ländrygg och höfter efter några år i tjänst, inget konstigt i o f sig.
Min nuvarande schäfer har varit frisk som en nötkärna fram tills i höstas ( han är nu 6 år gammal ) då någonting hände med hans immunförsvar (?), vi har ingen diagnos ännu och hankar oss fram.

Tittar man på statistik hos olika uppfödare och deras kullar, inom olika raser, så kan man ju se en del - det verkar inte som om någon ras är sådär kärnfrisk precis:( Just statistik från försäkringsbolagen kan väl bli lite märklig tycker jag personligen men kanske att man kan följa det bättre om man håller ögonen öppna på just uppfödarnas kullstatistik istället?

Ja du har nog rätt. Däremot borde man kunna föra statistik över hundar som har genetiska fel och får skador av dom (utan att anstränga sig) och vice verca. Att föra annan statistik på "tjänstehundsskador" eller allmän arbetsskada hos hund. En arbetsskadad hund behöver ju inte alls vara påverkad av sin genetik. Ingen kropp är ju obräcklig.

Har tillbringat en hel del tid på djursjukhuset med vovven de senaste veckorna och typ 8 av 10 som passerade in genom väntrummen var "lilla herr o fru Svensson" med "gullklimpen"... + en massa kissar förstås.

Knappast märkligt med tanke på att just jakthundar generellt sett är de friskaste....

Sitt i väntrummet några dagar till hösten så ser du dem, när de kommer in för arbetsrelaterade skador :cool:

Fast den statistiken kanske inte blir särskilt korrekt egentligen, den visar väl bara på de skadeärenden de får in?

Om jag får vara lite fördomsfull så KAN det ju t ex vara så att jägaren inte är lika flitig med att åka in med sitt djur till klinik? Kanske är det t o m så att om hunden måste avlivas av någon anledning, eller blir mycket sjuk så tar jägaren avlivningen i egna händer med hjälp av jaktvapnet?

Är statistiken hög på t ex schäfern så kan det vara att den i högre grad används i t ex tjänst eller bruksgrenar och hundens hälsa får utstå större påfrestningar än mopsen som ligger o vilar på soffan...

Jag vet inte, svårt är det med statistik i a f.

Statistik är svårt... För man kan bevisa vad som helst med statistik.

Men det är skillnad även på statistiken för olika försäkringsärenden Dels har du försäkringsärenden som beror på sjukdomar, ofta rasbundna och kostsamma för försäkringsbolagen.
Sen har du försäkringsärenden som beror på yttre skador. Yttre skador är inte rasbundna....
Inte i någon av dessa grupper är jakthundarna överrepresenterade.

Då är frågan.... Beror det på att jägaren använder vapnet på hunden när den blir skadad?? En skada som för det mesta går att reparera!! För hur det än är med den saken så är de flesta jakthundar idag försäkrade. Varför är de flesta av jakthundarna försäkrade om jägaren väljer vapnet före veterinärbesöket kan man ju då fråga sig...

Eller kan det vara på det sättet att jakthundar i dag i allmänhet är väl tränade för sin uppgift och inte skadar sig i den utsträckning som folk tror??? Och de skador som de trots allt drar på sig inte är så kostsamma för försäkringsbolagen.. om man jämför med försäkringsärenden orsakade av rasbundna sjukdomar.

Själv "reparerade" jag taxtiken för dryga 22 000 pix i våras när hon föll mer än en meter och olyckligtvis skadade sig allvarligt.

Hon är avelstik och dessutom jaktchampion... så man tänker sig för både en och två gånger innan man sätter bössa i nacken på den om skadan är reparabel...

Sedan är det nog så att många med jakthundar (bor ju många gånger på landet) kallar ut distriktvet om det är något som inte är akut. Ibland har hemmavet kollat hundarna, tagit blodprov osv när hon ändå varit ute hos hästen. Skulle t ex någon av våra hundar skada sig under jakt på helgen, så försöker vi få ut hemmavet istället för att köra in till djursjukhuset om vi anser att det inte kräver "sjukhusresurser". Tänker mest på om det behöver sys eller dyl.

Våran Dvärgschnauzer hann påbörja sitt 18:e år. Han var frisk och kry hela vägen, men blev självklart väldigt gammal och "struttig" de sista åren.

Diskuterade just detta med en av veterinärerna på förra jobbet när jag gíck i valpköpartankar i somras och han tyckte att beageln var den ras han upplevde som friskast av de lite mindre iaf.
Om det har betydelse så är han distriktsveterinär på en station där han både åker ut på distriktet samt har smådjursmottagning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 972
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar