Friskaste/sundaste hundrasen?

Sv: Friskaste/sundaste hundrasen?

Vi är just nu inne på våran fjärde Golden!
Ena blev ju som sagt nästan 17 år, de andra tror jag blev 13 - 14 någonting!
Den vi har nu fyller 10 år i augusti och är frisk som en nötkärna! :D

Grattis till turen ni haft med era golden!

Men faktum kvarstår att golden ju är en ras som har varit och till viss del fortfarande är hårt drabbade av dåliga höfter och armbågar. Vi hade också tur, för vår goldentik var ua på både HD och artros, medan hanen hade lindrig artros (1). De var födda -94 och -93, och vissa av deras syskon har mycket sämre resultat.

Fast den statistiken kanske inte blir särskilt korrekt egentligen, den visar väl bara på de skadeärenden de får in?

Om jag får vara lite fördomsfull så KAN det ju t ex vara så att jägaren inte är lika flitig med att åka in med sitt djur till klinik? Kanske är det t o m så att om hunden måste avlivas av någon anledning, eller blir mycket sjuk så tar jägaren avlivningen i egna händer med hjälp av jaktvapnet?

Är statistiken hög på t ex schäfern så kan det vara att den i högre grad används i t ex tjänst eller bruksgrenar och hundens hälsa får utstå större påfrestningar än mopsen som ligger o vilar på soffan...

Jag vet inte, svårt är det med statistik i a f.

Jag tänker mig vinthundar som väldigt friska och sunda. Visserligen har jag inte direkt erfarenhet av så mycket annat än just den typ av hund, men det finns vad jag vet inga rasknutna sjukdomar/psykfel på någon vinthundsras.

Tänkte just säga det, borzoien är en gammal och frisk ras.
Inga höftproblem eller andra konstiga saker.

Zalo där emot springer gärna snabbare än han klarar av, så slå höfterna i staketstolpar och dra göra vurpor på åkrar det händer allt för ofta. Men är sällan han blir skadad, är lite sticksår och hältor då och då bara.

Tror nog de flesta jägare åker till veterinären snabbt som attan eftersom hunden i deras ögon också är ett arbetsredskap som ska fungera och då vill man reda ut felet och börja mehandla så snabbt som möjligt!

*kl*

Jakthundar är i allmänhet friskare och sundare efter som de inte blivit avlade efter utseende och vi människsors ibland sjuka ideal utan med målet att få fram den starkaste, friskaste och tåligaste kroppen samt jaktintsinkt.

Om man tex jämför en jaktgolden och en "vanlig" är det stor skillnad. Jakttypen är lättre i kroppen, mindre tung och klumpig.

Annars är borderterrirar väldigt sunda.

//Gilly

Som friskaste ras skulle jag säga; Tysk Jaktterrrier :cool:

Det finns många friska raser inom jakthundarna, men den är nog etta..

Sedan finns det naturligtvis individuella kärnfriska hundar i alla raser ;)

Om jag får vara lite fördomsfull så KAN det ju t ex vara så att jägaren inte är lika flitig med att åka in med sitt djur till klinik?[...]

Är statistiken hög på t ex schäfern så kan det vara att den i högre grad används i t ex tjänst eller bruksgrenar och hundens hälsa får utstå större påfrestningar än mopsen som ligger o vilar på soffan...
Och varför skulle jaktfolk i mindre utsträckning än bruksfolk ta in sina hundar till veterinären? :confused: Utsätts en brukshund för större fysiska påfrestningar än en jakthund menar du?

Om jag får vara lite fördomsfull så KAN det ju t ex vara så att jägaren inte är lika flitig med att åka in med sitt djur till klinik? Kanske är det t o m så att om hunden måste avlivas av någon anledning, eller blir mycket sjuk så tar jägaren avlivningen i egna händer med hjälp av jaktvapnet?

En bra jakthund är värd många gånger så mycket som en normal sällskapshund (oavsett ras), så varför skulle den inte ges vård??

<--Som bekostade veterinärvård åt sin rätt så svårt skadade 8-årige jämthund utan en tanke på kostnaderna, efter att han blivit påkörd av tåget :cool:

Jag tror tvärtom. Att den gamla schäferlinjen (bruksschäfer) är sund och frisk och inte är lika hårt drabbade av förslitning eller annat som utställningslinjen där vinklarna är annorlunda framförallt i bak. Utställningsvarianten brukar ävenha en "klenare" kroppstyp och jag tror det är den som är den större boven hos schäfer ang "mindre sunda raser".

Nej, jag är inte ute efter att kritisera just jägarna i allmänhet utan tog ett exempel på hur statistik kan "ljuga". Naturligtvis tar de allra flesta jägare sina hundar till veterinär när det behövs, de seriösa dvs, MEN jag har sett en hel del jägare ( särskilt de lite äldre ) som INTE tar så väl hand om sina hundar. De sitter i hundgården större delen av dagarna, konditionstränas inte, tas ut och jagas med och den dagen de är gamla o sjuka ja då tas geväret fram.

Därmed inte sagt att ALLA jägare skulle vara så, skulle ha gjort detta tydligare i mitt förra inlägg.

Poängen jag vill ha fram är att det är inte så enkelt att läsa statistik eller att dra slutsatser som är rättvisande.

Men där håller jag med dig, de vinklar som man ser/såg hos utställningsschäfern är helt förkastliga, både ur hållbarhetssynpunkt och även när det gäller rastyp ( enl min åsikt ).

Jag har haft schäfer i tjugo år nu, min första var av utställningstyp ( jag förstod inte bättre då...) och han togs bort p g a kraftiga pålagringar i båda armbågarna + pancreas insuff 2 år gammal bara.

De andra vovvarna har varit rena brukslinjer och har varit fria från matsmältnings och hudbesvär men haft en del förslitningsskador på ländrygg och höfter efter några år i tjänst, inget konstigt i o f sig.
Min nuvarande schäfer har varit frisk som en nötkärna fram tills i höstas ( han är nu 6 år gammal ) då någonting hände med hans immunförsvar (?), vi har ingen diagnos ännu och hankar oss fram.

Tittar man på statistik hos olika uppfödare och deras kullar, inom olika raser, så kan man ju se en del - det verkar inte som om någon ras är sådär kärnfrisk precis:( Just statistik från försäkringsbolagen kan väl bli lite märklig tycker jag personligen men kanske att man kan följa det bättre om man håller ögonen öppna på just uppfödarnas kullstatistik istället?

*kl*
Annars är borderterrirar väldigt sunda.

//Gilly

Som jag skrev innan så är BT inte alls så sunda som de som håller på med rasen vill påstå. TJT som Gnist nämner är mycket friskare.

Börja röntga höfterna på era BT och se vad ni får fram... Ett annat exempel är att en av hanarna som varit betydelsefull för rasen bar på en ärftlig ögonsjukdom som då inte kollades, det upptäckes när hah var 8-9 år och började lida av den (fan att jag inte kommer på vad den heter), hade inte lysts innan.

BT har blivit alldeles för populära för sitt eget bästa.

//E

Som jag skrev innan så är BT inte alls så sunda som de som håller på med rasen vill påstå. TJT som Gnist nämner är mycket friskare.

Börja röntga höfterna på era BT och se vad ni får fram... Ett annat exempel är att en av hanarna som varit betydelsefull för rasen bar på en ärftlig ögonsjukdom som då inte kollades, det upptäckes när hah var 8-9 år och började lida av den (fan att jag inte kommer på vad den heter), hade inte lysts innan.

BT har blivit alldeles för populära för sitt eget bästa.

//E

Jag håller med delvis; de har blivit aldelles för populära för sitt eget bästa. Tyvärr blir de ju ofta så, ta bara exemplena golden, spanjlar och schäfrar.

Höfterna har jag aldrig hört att BT skulle ha problem med. Våra är röntgade men naturligtvis ska man hålla uppsikt- som med alla djur och raser.

Ögonsjukdomen har jag också hört talas om (någon som vet namn?), men det är få som drabbas enligt min källa.

Om man jämför med många av de andra någelunda vanliga raserna är BT:n en sund och (än så länge) frisk och tålig ras.

//Gilly

Ögonsjukdomen har jag också hört talas om (någon som vet namn?), men det är få som drabbas enligt min källa.

//Gilly

Jag vet namn på både hund och ägaren, så du kan PMa mig om det;) Har hört flera gångre hur hon har skrötit om sin hund, som sen visade sig inte vara så himla bra... Han är numera död sen många år tillbaka, men hann få åtskilliga kullar.

Men självklart, jämför man BT med ex schäfer så ser det mycket bättre ut, men jämför man den med andra terrierraser så är jag inte säker på att det ser så bra ut längre. Men jag håller rasen varmt om hjärtat ändå:D

//E

Jag vet namn på både hund och ägaren, så du kan PMa mig om det;)
Gör det du, men jag menade ögonsjukdomen;) :D

Nej tyvärr är det ju så..:( Om ett tiotal år har den nog tyvärr förändrats lite till det sämre pga populariteten.

Kan inte vi sprida ut värsta ryktena, du och jag!?:idea: ;)

För mig ligger de varma om hjärtat också, underbara hundar.

//Gilly

Nej, jag är inte ute efter att kritisera just jägarna i allmänhet utan tog ett exempel på hur statistik kan "ljuga". Naturligtvis tar de allra flesta jägare sina hundar till veterinär när det behövs, de seriösa dvs, MEN jag har sett en hel del jägare ( särskilt de lite äldre ) som INTE tar så väl hand om sina hundar. De sitter i hundgården större delen av dagarna, konditionstränas inte, tas ut och jagas med och den dagen de är gamla o sjuka ja då tas geväret fram.

Därmed inte sagt att ALLA jägare skulle vara så, skulle ha gjort detta tydligare i mitt förra inlägg.

Poängen jag vill ha fram är att det är inte så enkelt att läsa statistik eller att dra slutsatser som är rättvisande.

Tror det är fler sällskapshundsägare som inte tar sina hundar till veterinären än jägare. En hund som är sjuk kan inte jaga. Tror att många som inte håller på med jakt vet vad en bra jakthund är värd.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 972
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar