Friskaste/sundaste hundrasen?

S

Suuz

Vilken hundras har minst ärftliga sjukdomar? Alltså, friskast/sundast?

För många år sedan fick jag från Agria en skadetabell över de flesta hundraser... Jakthundar låg i topp minns jag =)

Vilken, i eran mening, är den absolut sundaste hundrasen?
(lever längst, minst sjukdomar ect)

Sv: Friskaste/sundaste hundrasen?

Jag utgår jag alltid från vargen, att den ras som är mest lik vargen är friskast... vet ej om det stämmer men det är så jag tänker.
Nu menar jag inte just färgen, öronen eller svansen kanske utan mankhöjd, vikt, hur de ser ut i huvudet (nos, ögonen)

//Mimmi

Jag har haft Japansk Spets som blev 13½ år.
Hon var frisk och sund hela livet.
Även den andra jag hade (bor nu hos min mor)
Har heller aldrig varit sjuk...
Jag har även hört andra som har haft många friska "jappar".
Men visst fins det måndagsexemplar även i den rasen.
Men i det stora hela verkar det vara en sund ras.

Västgötaspetsen är en sund ras.Även Bordieterrier har jag hört.
Vadå går du i köparplaner?:bump:

Säger som Zarro: Västgötaspetsen.

Våran gamla Golden blev 16 år och 8 månader ca innan vi tog bort honom. Var näst äldst i Sverige enligt Goldentidningen :)

Våran schnauzer fyller 12 i år. Sista året har han haft lite artros i höft och tassar men detta är helt och hållet normala åldersförrändringar. I övrigt frisk som en nötkärna, förutom magknipen efter 6 hg helstekt entrecot som valp förstås.......:o

Jag har nyss fått reda på att Eng. Bulldogg är en sund o fin ras äben hört för ett tag sen att Kinesisk nakenhund är utan större problem :angel:

Kelpien är en ganska frisk ras. Dock så är det vanligt förekommande med kryptoshida (eller hur de stavas) hundar.
Det är ju en defekt som alla andra, men det påverkar inte hunden negativt på något sätt...
Utom då kanske att möjligheten till att träffa fina tikar och ha trevligt med försvinner :D

Finns nog inget vetenskapligt bevisat svar på det.
Någon som vet om det går att få tag i mer detaljerad statiskik från försäkringsbolagen? T.ex. så spelar ju inte skador genom olyckor/bråk någon roll för hur sund en hundras är.. Där ligger nog jakthundar (som sagt) och vinthundar högt. Många vinthundar är sunda hundar, men skadar sig lite ofta kanske pga deras fart bl.a.

Ungersk herdehund (Kuvasz) är en väldigt frisk och sund ras så vitt jag vet:)

För många år sedan fick jag från Agria en skadetabell över de flesta hundraser... Jakthundar låg i topp minns jag =)
Men var det en tabell över skador orsakade av yttre påverkan, eller var det en tabell över ärftliga sjukdomar? Självklart ligger arbetande jakthundar högt på en lista över skador, då de arbetar ute i skogen med grenar och snår, oländig terräng och ev angrepp från vilt.

Små raser lever väl generellt längre än stora raser.

Har en vän som jobbade på försäkringsbolag för ett par år sedan (5år) och hade hand om smådjur. Har för mig att hon sa att Hamiltonstövare var friska hundar, med mycket låg premie.
Om det stämmer fortfarande vet jag ej.

När vi valde hund så fastnade vi för Siberian husky. Den har låga premier och, vad vi hörde, avlas mer på lynne än utseende (eller ska göras). Sen att det tolereras många färger både på ögon och päls och att höjden har stor marginal tycker jag vittnar om en "bred" ras.
Vi hade också tabeller från försäkringsbolag och huskyn låg lägst i risk.

Enligt mig har en frisk/sund hundras har
- minimal inavel
- ej förkrympt, ej förväxt, en mellanstorlek helt enkelt!
- låg popularitet/liten efterfrågan
- stor genpool
- avlad för användbarhet

Sedan finns det undantag bland alla raser, men som någon skrev är jakthundar och vinthundar ofta friska pga användbarheten. Hunden ska hålla för arbete. Men på sistonde har vissa raser blivit oerhört populära = ökad avel. Avel med en liten genpool, blir inavel, vilket ökar genetiska sjukdomar, instabilt beteende ect.

Shit, jag låter som värsta avhandlingen men jag har tänkt mycket på detta =)

Jag tänker mig vinthundar som väldigt friska och sunda. Visserligen har jag inte direkt erfarenhet av så mycket annat än just den typ av hund, men det finns vad jag vet inga rasknutna sjukdomar/psykfel på någon vinthundsras.

kl

Håller med många om att de medelstora raserna nog är friskast! Mankhöjd 52-58cm, vikt 24-28kg är nog ganska optimalt för att ha en frisk kropp. Rörelsemönstret bör vara vägvinnande och ledigt. Hunden ska kunna röra sig i "vargtrav", lätt och fjädrande. Hundens kroppsdelar ska vara proportionerliga. Hundens ben ska vara måttligt vinklade, raka, starka och muskulaturen spänstig så hunden är stark och smidig.

Därtill borde den ha ett stabilt psyke, och inga problem med hjärta, lungor eller sjukdomar som cancer, skjöldkörtelproblem, epilepsi osv..

Haha, var hittar man en sån hund???:crazy: Tror nog alla raser alltid kommer ha sina egna fel, det är bara naturligt.

Själv har jag en flatte och tycker det är en relativt sund/frisk ras. (Kollade just finska rasdatan. ca 83% hade höfter A eller B, ca94% hade friska armbågar och ca98% hade friska knän. Ögonen okej hade mellan 88 och 100% så medeltalet kanske 93-94%, )
Enda minuset enligt mej är att det hos rasen förekommer rätt mycket cancer...

Västgötaspetsen är en sund ras.Även Bordieterrier har jag hört.
Vadå går du i köparplaner?:bump:

BT är knappast en frisk ras, det förekommer det mesta, bla så har de haft bekymmer med höftleder (hur vanligt är det på en så liten ras..?), vet en uppfödare som avlat på en hane med en ärftlig defekt utan att berätta att han bär på defekten osv osv. Dessutom hög inavel på vissa linjer.

//E

Jämthund är en frisk ras. Ligger i lägsta premietabellen hos försäkringsbolagen. Det är ju oftast så att man avlar bara på friska jakthundar, de andra sållas ut ganska snabbt. Tyvärr har vår jämte blivit opererad för infekterade lymfkörtlar, men det är inget rasbetingat utan kan drabba alla raser.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 972
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar