Frieser-pleasure!

Sv: Frieser-pleasure!

vilket superbra svar!
och i mina ögonså såg dte ut som om han dömde precis det du nämnde,vilket jag o förmodligen resten av publiken tyckte var helt rätt.

o dte stämmer ju att går de som en QH med så mjuka ryggrörelser så jobbar de -normalt sett-inte,men den här Shiren o ryttaren hade båd elätthet,mjukhet,precision och allt annat för all del.

det där emd ryggen påminner jag mina stackars westernassistenter om när de tycker att "ja men han gick bra"
"gick dte att sitta på honom då?"

"jadå"

" då har han inet jobbat!"

Häromdagen fick en av dem prova på hurd et känns när han jobbar igenom ryggen.

hon fick sig en åktur o skriken ekade över nejderna:)
jupp,precis samma häst som jag vann Trailen med-hur nu det gick till!:)

jag tycker inte heller en ras som frieser,,,pre osv är det man väljer först till western. finns så många andra hästar som passar lite bättre för ändamålet. (sen kan ju alla raser lära sig...men ändå...det är ju alltid lättare o välja en som har lättare för sig)

Om jag säger så här då! Vad säger er regelbok om vilken position hästens huvud och hals ska ha? I wras står det tex att det leder till diskvalifikation om hästen bär sitt huvud lägre än öronen i höjd med manken mer än ett antal meter! Står det liknande i er bok eller får huvudet vara hur lågt som helst bara det inte är bakom lodplan?

Sen tror jag inte jag håller med dej om att Quartrar brukar vinna på Wras Pleasureklasser. Men det kan ju bero på att det behövs en bra ryttare oxå! :) Det är ju inte givet att alla som har Quarter gör ett så bra jobb! Hästen gör ju inte jobbet själv.

Vad gäller den hemska "fyrtaktiga" galoppen så har jag väl inte lyckats vara där dom duktiga ekipagen är för jag har inte märkt någon skillnad till det bättre genom åren. Jag inbillar mej att även Quarten ska gå i en korrekt galopp! Då måste jag ju oxå tillägga att jag senaste åren inte har varit på stor renodlad Quartershow så det kan ju bero på det!
Ska nog försöka åka på någon i sommar!:rofl:

Tack för snabbt svar med hopp om ännu ett....
Mvh Lena

Det står i både AQHA och APHA rule book att huvudet och halsen ska bäras naturligt och avslappnat, ej bakom lod och inte med nästan för långt fram (tyder på motstånd)

med öronen ungeför i höjd med eller strax nedanför/övanför manken.

Allt annat innebär bedömning bestraffning, men man ser inte mycket av en sån form på banan. De flesta hittar sin hästs naturliga form, och en del kanske tycker att det ser konstigt ut men betänk att det ofta är långa slimmade framsträckta halsar, och baktill en kraftig bakdel. På det hela en stor overzized bling bling sadel som ytterligare kanske gör att det ser ut som hästen går lägre med huvudet för många än vad den faktiskt gör.

Och nu upprepar jag mig väl men efter att förändringen vad gäller bedömning trädde i stånd har jag absolut sett en skillnad i gångarterna. Förr såg man fyrtaktsgalopp och liknande fel ofta, eftersom att den inte bestraffades, nu är det inte så. Men Quartern HAR speciella gångarter/rörelesemönster och för någon som inte är van kan det se väldigt konstigt ut iallafall.

Precis samma problem vi tar upp vad gäller veterinärbesiktning på tävling, som ingen nog har något emot egentligen det är bara det att vi visa av erfarenheten vet hur en del veterinärer dömer ner på vad det tror är stelhet etc,

Det är synd att folk avfärdar oss som öppnar truten om det som folk som inte vill se att vi rider halta hästar, som bara vill vinna till varje pris och som av någon anledning är rädda att bli granskade.
Det är vi inte, men det vore trevligt om de som granskar och yttrar sig har kött på benen, erfarenhet och vet vad vi pratar om.

De flesta som ser en AQHA Western Pleasure klass för första gången och är van vid tex halvblod (el frieser för den delen) tycer nästan alltid att det ser förskräckligt ut! Hästarna går inte rent, dom är alldeles för låsta och markbundna i sina rörelser, går på bogarna osv.
Jag skulle önska att dessa människor fick chansen att sitta på en sådan häst och känna vad det är dom yttrar sig om. Men det hade förmodligen inte hjälpt för de hästarna är ofta svårridna, och dom hade förmodligen inte klarat av dom.

Jag sa väl inte att det alltid är Quartrar som vinner på Wras. Jag skrev att om det står mellan en quarter och en shire tex, som båda gjort bra övergångar och har en bra pilot, så kommer förmodligen Quartern dra det längsta strået.

Ta dig ut på lite AQHA och APHA och kanske ännu hellre NSBA shower och titta. Och betänk att vi inte har ett överflöd att riktigt duktiga pleasureekipage i Sverige än så döm inte efter varenda ryttare/häst du ser. Helst skulle du åka ner till EM, Pleasure Celebration, Futurityt eller dyl och titta på dom ekipagen.
Om du som du säger inte varit på någon stor renodlad Quarter show (el en med NSBA klasser också tex) så kan du ju omöjligt veta om det har skett en förändring....

Intressant!
Det här med vet på era tävlingar kan jag inte se som något som helst problem. Det är ju Quartertävlingar vi pratar om och jag är övertygad om att det finns kompetenta veterinärer som kan avgöra om en Quarter går som en häst ska (alltså ej halt)och det vore ju korkat av en Quartertävling att inte välja en sådan dommare! Det hade ju blivit mycket dålig reklam för Quartrarna! Det är väl värre i så fall om ni kommer på en Wrastävling som kanske inte värderar Quarterkännedomen hos veterinären som stor!

Vad tråkigt att dom här Pleasure hästarna är så svårridna så att folk antagligen inte klarar av att rida dom!!!

Vad det gäller att jag inte märkt någon skillnad på fyrtaktsgalopperna och att de absolut flesta Quartrarna jag sett går på tok för lågt med huvudet, så stämmer det att jag inte varit på de stora showerna nu! Men det finns väldigt många Quartrar ute på WRAS och RHA tävlingar tex. Trots att dommare dömmer ner de här felen så fortsätter det. Alla quartrar går ju inte enbart på de stora showerna! Det kanske är du som behöver ut och kolla lite.....;)

Skulle vara roligt att veta vem du är för jag antar att du är en av de bästa i sverige. Skulle vara kul att se dej på en tävling!
Mvh Lena

Ha ha ja jag vet inte vad du är ute efter riktigt, men hur som helst har vi väl olika uppfattning om pleasure. :)

Genom den här tråden snubblade jag över olika morgan horse shower... På tal om gångartshästar och hög form utan rygg och bakben osv... ;) Döm själva...

http://www.youtube.com/watch?v=Ig1IxR5ZHmY&feature=related

Vi har haft morgan hästar sen början på 80-talet och jag har ALDRIG ridit våra hästar med annan eftersträvan än låg form och de rör sig mkt bra i låg form med underbart mjukt steg... (undrar egentligen vad man vill åstadkomma genom att visa upp dem så där, det är inte fördelaktigt i mina ögon! När jag vet hur suveränt härliga de i verkligheten är att rida).

jag tillhör ju dem som inet färstår pleasure alls,kallard et för 2släpa näsan i sanden klasser",men jag förstår ju inet s¨mycket av western öht.

men tycker dte är kul o skall tävla mer i år!

Det är ju jättebra att få reda på mer,och som du sägerskall mannu lära sig då så kslal manjuinte kolal på amatörerna utan de riktit duktiga.

På vilket vi sär de svårridna?
Kan tänka migatde går på lika osynliga hjälper som mina,men dessutom så krävs väl osynliga halvhalter o rätt rejäl kroppskontroll för tat få dem att gå så samlat o ändå avslappnat?

Tänk så bra en sådan här är för nack o ryggskadade som måste jobbaupp stödjemusklerna!skule vilja prova någon gång-men vågar inte-de små hamstrarna lutar ju åt fel håll!:)

ja,mycket kan man ha en stackars Morgan till:)

jag tycker mest det ser ut som leksakshästar med en åskledare jordad i röven,jag.

Morgan är en av mina favoritraser,de är så versatile och vackra.

känner en del saddlebred folkockså,fast deä rmer normala än vad som visas på videon..

Med svårridna syftade jag mest på utlands(proffs)tränade showhästar som är avlade enbart för pleasure.
De är ofta extremt känsliga, och heta.
Det kan vara väldigt svårt att hitta "knapparna" på de hästarna eftersom hjälpern är mycket fina och snarlika varandra. Första gångerna jag satt på en sådan häst fick jag den inte att ta ett steg framåt och då hade jag ridit western och tävlat i flera år.... Jag är inte den som räcker upp handen och säger att jag kan rida vilken av dom än idag. Vi rider på ett helt annat sätt överlag här i Sverige.

De rids extremt samlade (ej "bara" långsamt") på väldigt lång tygel och med framsträckt hals, de flesta kan nog förstå att det är ganska svårt.

Men för den sakens skull är de säkert inte mer svårridna än tex dina frieser kan vara, eller andra hästar av andra raser som rids i en hög svårighetsgrad oavsett diciplin.

Jag nämde det bara för att många tycks tro att korrekt western pleasure är långa flacka hästar med näsan i backen och släpiga orena gångarter. Gärna med ryttare som rider WP för att de inte klarar av något annat och gillar glittriga kläder och silversadlar :smirk:

jag tycker frisern är en underbart vacker häst!

men den ska visas i akademiskt eller dressyr inte western pleasure ser inte alls särskillt bra ut, eller bekvämt ut om jag får vara lite hård. (bekvämt-alltså om man skulle rida så en längre tid)

hoppas nu inte ni blir för arga på mig, men dom är ju inte utvecklade för western pleasure(gångarterna), bara min åsikt
dom kan säkert tävlas i WRAS ändå och önskar alla som gör det lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Måäga att det var en riktigt snygg häst du har :love:

skulle så gärna vilja prova rida en friser.

Jag håller med dig. Man kan tro att morgans, som har mycket resning och liggande bogar, kan vara svåra att få i låg form (speciellt om man ser sådana idiotvideos), men mina är väldigt duktiga på att jobba framåt neråt och även bära upp sig lite högre om det behövs. Jag försöker alltid få dem att gå så lågt som de klarar av utan att de tappar bakdelen och går ner på bogarna. Så visst borde frieser och PRE också klara det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar