Frieser-pleasure!

Sv: Frieser-pleasure!

Precis, man kan rida western på alla hästar, men vissa lämpar sig bättre än andra.

Men nu missuppfattar jag nog dig lite när du säger att det flesta andra raser inte passar sig till pleasure osv.. Menar du flesta "kallblod" eller vilka menar du då? ALLA???

//Carro

Jag tror inte att vi anser att "Western Pleasure" är samma sak.

För mig är det AQHA/APHA's standard (som också är den rsprungliga) som gäller. Och då måste man ha en häst som är byggd som en Western Pleasure Quarter/Paint. Ev med mer eller mindre fullblod i, rätt typ och halsansättning och framförallt rätt gångarter! Dessa gångarter har jag aldrig sett hos någon annan ras och inte helelr förutsättningarna.

Att man sedan kan tävla Pleasure med alla hästar i de forum där det är tillåtet, det är en helt annan sak för mig. Då har man också anpassat regelverk och bedömning för att passa alla/vissa raser.
Det är ju jättebra, men för mig är fortfarande Western Pleasure det ursprungliga.

Jag förringar inte Shires, frieser, varmblod eller vad det nu må vara som går pleasure och gör det bra efter sina förutsättningar. Men jag skulel aldrig i mitt liv välja att sitta på en sådan 16 timmar och det var det som var tanken från början.

Jag förstår precis hur du menar.
Tänkte bara vilken sorts hästar du inte tyckte.
Jag själv har ju araber och dom är fullt dugliga till pleasure, speciellt min valack. Han har på vissa tävlingar till och med bättre gångarter en quarter/paint. Men dock inte alla araber... Så missförstå mig ej! Men nu förstår jag att du menar "kallbloden" i sig.
Håller fullt med dig att man inte skulle vilja sitta och rida på dessa hästar i ca 16 timmar. Men mina araber kan jag rida på över 16 timmar om det behövs.
Men såg att du nämnde vissa fullblod, så då kan jag luta tillbaka mig igen.. Blev lite orolig att du bara tyckte att quarter/paint är dugliga för pleasure på de högre/större tävlingarna. Men som sagt såg att det inte var fallet.

//Carro

lägre form kan även friesers jobba i. Det kräver möjligen lite extra av den som begär det av hästen. Men det går givetvis!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

min häst är väldigt högställd!

här är en film (obs jag rider inte western!)
film
kan dock få honom till o sänka sig ännu mer men på videon rider jag med brötet skulderblad och jag har väldigt ont i ryggen så det är så gott vi orkade för dagen.

Det såg jättebra ut! Lugnt och harmoniskt. Har endast ridit frieser en gång, men det var en riktig upplevelse! Fick komplimanger för att det såg bra ut, så det kändes roligt. Har inte sett mig som någon superryttare, men efter detta växte mitt självförtroende. Så nästa häst jag skaffar blir en frieser. Men det kommer nog dröja några år tyvärr :(

Friserhästar ska gå med huvud och hals högburet. Gör inte om dom till någonting dom inte är. Dom är skitsnygga när dom går som dom ska!!

:bow: Tack :bow:

Det var sådana här bilder jag inte har sett och som jag ville se.
De är riktigt fina hästar så jag hoppas ingen tog mina inlägg som påhopp eller dyl för det var inte så jag menade.
Jag har som sagt ingen kunnighet om rasen och eftersom sådana här bilder inte är direkt vanliga så ville jag bara bli upplyst :)

Vilken enormt läcker häst du har! :d
Ser så harmonisk ut på bilderna.

Här har ni en westrn frieser till (även om det är skrattretade bilder :o )
men vi håller på att jobba på att nå en lägre form, bygga muskler mm,
vi tar det lugnt & bygger sten för sten :)

westren2.jpg

westren1.jpg

Friserhästar ska gå med huvud och hals högburet. Gör inte om dom till någonting dom inte är. Dom är skitsnygga när dom går som dom ska!!

delvis knapplån:
oavsett hur snygga dom är, så ska alla hästar kunna arbetas i olika form. Inleder alltid ett ridpass med lägre form och avslutar alltid med lägre form. Därimellan går min i högre form, då han tävlas i dressyr och där är för låg form inte att föredra. Ändå viktigt att kunna variera sin häst. Om dom går för högt och enbart får gå högt i form varje ridpass, så är det lätt att dom bara spänner underhalsen.

Jag är dock ingen westernryttare på ngt sätt.
Bara såg att det diskuterades om frieser i sig så jag skuttade in o skrev lite.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det stämmer att det är jag det :o;)

Var det ett svar till mig? Jag som är frieser-nybörjare :confused:

Tack vad roligt att du fann artiklen intressant :)
Tack oxså till go komplimang vi gör så gott vi kan & hoppas kunna utvecklas åt rätt håll :)
samt kanske hjälpa någon på vägen

lägre form kan även friesers jobba i. Det kräver möjligen lite extra av den som begär det av hästen. Men det går givetvis!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

min häst är väldigt högställd!

här är en film (obs jag rider inte western!)
film
kan dock få honom till o sänka sig ännu mer men på videon rider jag med brötet skulderblad och jag har väldigt ont i ryggen så det är så gott vi orkade för dagen.
Otroligt vacker häst du har tycker jag :love:.

Hej Wrangler!

Det verkar som du är rätt person att hjälpa mej med något jag tänkt på många gånger. Antar att du kan både WRAS och AQHAs regelböcker. Jag har bara WRAS bok men har varit ute rätt mycket på olika tävlingar och kollat! Vad säger AQHAs regelbok om Western Pleasure som skiljer sej från Wras? Förstår om det är långa stycken som är svårt att återge helt men i stora drag. En del Amerikanska domare tex sätter ju Quartern/Painten högst även om övergångar el renare galopp varit bättre hos flera andra med annan ras på hästen och även om det ska dömas enligt Wras.... Tittar man då på RHC förra året då det var en Amerikansk domare som dömde enligt Wras regelbok precis som alla andra Pleasure på RHC genom åren och så satte han en fantastisk Shire föra alla andra! Är det så stora skillnader på bedömningarna så att det helt enkelt var denna dommaren som pluggat på Wras bok och dömde enligt den eller gick Shiren bättre än Quartrarna? Vi som har andra raser rider ju oftast i Wras regi och har kanske vant oss vid att olika raser har olika förutsättningar.
Hoppas jag skriver så det går att begripa:rofl:
Skulle vara roligt att få lite klarhet i vad dommarna ska sätta högt och inte ska sätta högt. Har alltid fått höra att Wras har i princip kopierat AQHAs bok men så kan det ju omöjligt vara. På AQHAs tävlingar så godkänns ju oren galopp (som jag kallar oren) och att hästen går extremt lågt med huvudet. Jättenyfiken är jag! Hoppas att du vill svara!
Mvh Lena

Ja alltså, jag är ingen domare! Så egentligen är jag väl inte rätt person att svara.

Men, AQHAs regelbok är ju den ursprungliga och baseras på Quarterhästen. Om man bortser från att det faktiskt har varit stora problem men att hästarna går med för lite framåtbjudning och därför fått "orena" gångarter så är det också så att många som inte är vana vid Quarter/paint (pleasure) tycker att gångarterna ser konstiga ut fast de är helt korrekta. AQHA jobbar mkt med att få bort "felbedömningen" inom sporten och lyckas bra med det, jag ser iallafalla en skillnad.

Vad gäller WRAS så visst har dom kopierat stora delar av AQHA's regelbok. Men dom har ändå gjort den tills in egen och domarna VET att dom bedömer alla raser och SKA bedöma varje häst efter dess förutsättningar.
Vilket dom lyckas bra med tycker jag.
Domaren som dömde fram shiren (jag såg det inte själv, och jag har inte sett så många wras tävlingar de senaste åren) har ju verkligen dömt varje häst i klassen efter dess förutsättningar.

Hade shiren varit med i en AQHA pleasure (ja, för arguments skull nu) så hade den kommit sist, men förhoppningsvis före ev orena hästar givetvis. Därför att enligt AQHA's regelbok, som bla påtalar hur gångarter/övergångar ska se ut, hästens form osv, faktiskt baseras på att hästen ska gå i lång låg naturlig form och med rörelser som du kan sitta på i 16 timmar i sträck. Där skulle shiren komma till korta!
Det är inte naturligt för en shire att gå som en AQHA pleasurehäst. Inte heller kan den röra sig på så sätt att du knappast känner rörelserna i ryggen, och gör den det jobbar den inte rätt!

Vad domaren förmodligen dömde fram hos denna häst (utan att ha sett det) är att den hade förträffligt mjuka och osynliga övergångar, mycket bärighet och en långsam aktion, och reds med osynliga hjälper.

Att quarters ofta vinner även på wras HAR ju faktiskt att göra med att de har gångarter och form som eftersträvas i pleasure. och om ryttarna gör finfina övergångar och rider med osynliga hjälper, alltså om hästen går lika bra som shiren så vinner ändå Quartern eftersom den har bäst förutsättningar. Om shiren har bäst övergångar och rids bättre än quartern så vinner den, om det handlar om WRAS.

Att gå med halsen framsträckt och lågt huvud utan tygelkontakt, och vara så under sig (samlad) med bakbenen i långsam gångart tex en jog el lope är EXTREMT svårt! Och du kan inte få det med en häst som ligger på framdelen som de flesta tror.
Eftersom korrekt jog nästan är att betrakta som en egen gångart hos Quartern och det är en gångart som bedöms i AQHA Western Pleasure, så är det givetvis ytterligare en anledning till att det inte går att jämföra de båda klasserna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar