Frieser mjäll! Hjälp!

P

Pelle30

Mitt frieser sto är helt mjällig i mankammen. Stora vita mjäll i den svarta pälsen. Hon har även kliat bort man, så har blivit stubbig. Men har ej kliat bort all man utan kanske en tredjedel, och svansen är okliad. Exem? Vad göra?

Sv: Frieser mjäll! Hjälp!

Sök på exem så lär du hitta mängde med trådar. Inte minst en del importerade islandshästar har exemproblem.

När började hon klia?

Allt fler hästar får eksem tycker jag, har hört om både frieser och tinker/irish cob, utöver islänningarna.

Tvätta med typ PROB som sagt, eksemtäcke på sommaren, ända fram tills det blir frostnätter, samma på våren, på med täcke tidigt som sjutton.

Och inga värdelösa flugtäcken, eksemtäcken med resårer som sluter tätt ska det vara.

Det är inte omöjligt att det är fotskabb (chorioptes bovis) som orsakar klåda och mjällig mankam på ditt sto. Om du googlar på fotskabb så finns det ett par sidor med info om fotskabben och hur du blir av med den. Bl.a. en bra folder på Svenska Tinkerhästsällskapets sida och en artikel skriven av leg.vet. Tove Björkstén. Det kan vara bökigt att bli av med och är tyvärr ganska vanligt på frieser.

Lycka till! PM:a mig om du inte hittar länkarna så kan jag skicka dem till dig.

/Lena

Tack för svaren och tippsen.
Stämmer inte in på skabb, har en bekant som ska komma och titta på henne idag. Måste vara exem, knotten finns överallt. Hon är svullen/bucklig i mankammen också.

Har ni fortfarande knott ute så är det bara att åka raka vägen och köpa ett eksemtäcke, och till våren, se till att börja tidigt, tvätta hästen regelbundet sommartid och ha många täcken att byta med då man ofta måste tvätta och laga dem.

Jag har läst någonstans att vanligt mjällschampo ska fungera. Jag provade Head & Shoulders på min islänning som har exem förra helgen och han kliar sig inte alls lika mycket längre :)

Ska tvätta han igen nu till helgen.

Min nordis kan klia av sig delar av manen under hösten. Jag tror han helt enkelt blir för varm. Denna höst har jag klippt halsen ända upp till manen och än så länge sitter hela manen kvar.

Om det bara är mjällig hud och inte exem så brukar några matskedar linfröolja i maten varje dag hjälpa mina hästar att bli bättre.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 082
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 706
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka