Fribetäckning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fortfarande Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 115
Sv: Fribetäckning??

Han finns har i Sverige, vaster ut tror jag, kolla sidan. Den ar val lankad hogre upp i traden? Jag kollade, Munkedal

Jag har mejlat och frågat vad man får för färg på pappren men inte fått svar än.

Nej, han är inte gk här och jag betvivlar starkt att det blir annat än grå (på sin höjd...) papper.

Förmodligen går det till så att avkommorna och stona registreras i mecklenburg och fölen kan sedan föras över till ASVH och får då gröna papper. Ett sätt att köpa hingst i utlandet, slippa genomgå bruksprov i Sverige och utnyttja frihandelslagarna i EU.

Ska bli spännande och se vad dom svarar, mej spelar det egentligen ingen roll men jag tycker inte att det är så billigt för att få ett föl med grå papper, eller???

Jag tycker inte heller att det är så billigt för grå papper, men om 3 månaders bete ingår är det förstås annorlunda!

Njaa....bete har jag allt gott om själv....:angel:

Här är svaret som jag fick...

Har kontaktat ASVH om den saken, men inte hunnit få ngt svar än. Om det inte
löser sig den vägen registreras avkommorna i Tyskland (eftersom har är
godkänd i flera förbund där) och med "gröna" tyska papper kan man sedan
registrera dom i Sverige m samma klassning o rättigheter som en som är
registrerad i Sverige från början. Detta hjälper vi naturligtvis till med om
det skulle bli nödvändigt. Jag hör av mig när jag har fått svar från ASVH.

Ska det göra det???
Jag har letat bland svenska hingstar och inte läst det någonstans....

Jag har ingen erfarenhet, men själv skulle jag inte vilja skicka iväg mitt sto. Främst för att hon kan vara en riktig ragata mot andra hästar, och skada både dem och sig själv, men också för att jag helt enkelt vill ha henne hemma under betet...

Han är så gammal så jag tror knappast det gällde när han godkändes.
På den tiden.... så var det oftast inte ens bruksprov.
Arram godkändes genom att det kom upp en karl o tittade på honom på gården o gav sitt utlåtande.
Många av de tidigare hingstarna var inte ens ridna men användes flitigt i avel ändå.Man hade ingen aning o temperament o ridbarhet.
Ex på "knepig" ridbarhet har du just från Arrams far Nepal...även Krevad hästarna kan ha knepigt humör.
Det man kan säga till Nepals försvar är att om man bemästrade en Nepal avkomma så blev de oftast mycket bra tävlingsindivider. Tuffa!

Senast ändrad:

Men Shogun har gått bruksprov. Dessutom med gott resultat. Han är även tävlad i lätta klasser.
Arram gick också bruksprov, ett av de första.
Redan på 60-talet gjorde hingstarna tester, åtminstone i slätlopp.

ok.jag läste om arram i ridsport när han fått sitt A och då stod det att det var en bedömning hemma på gården.(min häst var efter Arram) kanske han gjorde sitt prov senare när det infördes???

Jo jag vet att Shougun gjorde bruksprovet...läste om det i sista ridsport.
Är totalt vilse idag...

Man får ha en sån dag;)

Kolla på Arram i gamla hingstkataloger så ser du att han har bruksprovssiffror. Det står också hur gammal han var när provet gjordes. Kanske blev han inspekterad hemmavid innan visningen?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 283
Senast: Murray
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 642
Senast: Hedwig
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 841
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden