KL
jag tycker det är självklart att hästarna ska erbjudas lugn och ro i boxen, och förstår inte de som tjafsar om noll frizon tolerans. Jag tycker du har rätt inställning till din häst. de som svarar att det har med åldern att göra är också ute och cyklar enligt mig. det är en individ grej, hur mkt de behöver vara ifred i boxen och hur mycket de bryr sig/inte bryr sig.
jag har en 11 åring valack jag haft sen han var 3 år, han har samma filosofi oavsett årgång, och en mycket sund, positiv, harmonisk och tillitsfull individ i alla avseenden, så det behöver ingen oroa sig för
dock så tycker han att det styrs i boxen om han är lös där och man håller på och borstar och lägger på täcken och styr och har sig. Han kan då bli sur, stå och sura i luften, lägga öronen bakåt, svänga med halsen och grina som en krokodil osv, utan att han gör ngt mera. Det enda som behövs är att lägga på grimman, och kroka på grimskaftet så det hänger slackt, över boxvredet. då försvinner ALLT sånt. Han står och sover när man borstar, lägger på täcke osv, har öronen framåt och inget tjafs.
med andra ord så vet han att då är det matte-tid.
lös i boxen tycker han att det är hans fritid.
jag ser inga problem med detta ö.h.t.
varför skaffa sig problem som inte finns liksom?
jag slänger på grimman och slaka grimskaftet om jag ska dona och fixa. resten av tiden låter jag honom ha boxen för sig själv. Händer ofta att han då förutsättningslöst kommer fram till luckan eller boxöppningen och vill va med och gosa, eller bara stå och vara med.
varför komplicera saker liksom : )