Sv: Fri Zon

Då tycker jag inte att du gör något fel :)
Jag skulle dock tippa på att han gör det pga maten, det är ju inte allför ovanligt att hästar försvarar sin mat, inte för att han tröttnat på dig.

Haha, nä jag tror inte det heller, & jag vet att han inte kan prata... ;) Det e bara lite kul å sätta ord på olika beteenden ibland :D

KL

Min häst har absolut ingen "fri zon" om jag är i närheten och ska hantera honom.
Det är ett krav jag har på mitt/mina djur..Jag gör vad jag vill, när jag vill..Stör tex mitt i maten om jag så vill, kanske tar ut honom ur boxen fast att han just börjat äta...
De ska inte störas eller besväras i den grad att de börjar visa hotfulla beteenden av sånt anser jag.
Jag vill heller inte som "ledare" bli ifrågasatt av mina djur.

Den fria tiden han har från mig/andra är i så fall under hagvistelsen eller på natten då han står i boxen och jag befinner mig hemma.

För den delen behöver man inte vara otrevlig mot dem, men att sätta upp rimliga krav är bara nyttigt. Vill du inte att hästen din ska vara otrevlig, backa inte undan utan visa att du inte bryr dig alternativt säg ifrån att det beteendet inte är OK för dig.

Ja, jag låter min häst få ha sitt eget lilla space i boxen.
Detta betyder självklart inte att han får bete sig hur som helst bara för att han är där, men det ska respekteras att det är hans plats och där klampar man inte in hur som helst. Skulle detta mot förmodan ske tror jag nog matte blir grinigast, inte hästen :angel:
Ingen rykt eller skrammlande med utrustning öht inne i boxen, det kan man lika gärna hålla på med ute i stallgången. Kvalitetstid och mys i boxen är däremot välkommet om det inte är matdags, då får han vara ifred om det inte är något absolut nödvändigt som ska göras i boxen just då.

Jag ser mig som ledare och hästen respekterar mig som ledare (om man nu ska dra in ledarsnacket i det hela), men jag ser det lika självklart att hästen ska respekteras och inte bossas runt med hur som helst bara för att jag råkar befinna mig i närheten.

KL
jag tycker det är självklart att hästarna ska erbjudas lugn och ro i boxen, och förstår inte de som tjafsar om noll frizon tolerans. Jag tycker du har rätt inställning till din häst. de som svarar att det har med åldern att göra är också ute och cyklar enligt mig. det är en individ grej, hur mkt de behöver vara ifred i boxen och hur mycket de bryr sig/inte bryr sig.

jag har en 11 åring valack jag haft sen han var 3 år, han har samma filosofi oavsett årgång, och en mycket sund, positiv, harmonisk och tillitsfull individ i alla avseenden, så det behöver ingen oroa sig för ;) dock så tycker han att det styrs i boxen om han är lös där och man håller på och borstar och lägger på täcken och styr och har sig. Han kan då bli sur, stå och sura i luften, lägga öronen bakåt, svänga med halsen och grina som en krokodil osv, utan att han gör ngt mera. Det enda som behövs är att lägga på grimman, och kroka på grimskaftet så det hänger slackt, över boxvredet. då försvinner ALLT sånt. Han står och sover när man borstar, lägger på täcke osv, har öronen framåt och inget tjafs.
med andra ord så vet han att då är det matte-tid.
lös i boxen tycker han att det är hans fritid.

jag ser inga problem med detta ö.h.t.
varför skaffa sig problem som inte finns liksom?

jag slänger på grimman och slaka grimskaftet om jag ska dona och fixa. resten av tiden låter jag honom ha boxen för sig själv. Händer ofta att han då förutsättningslöst kommer fram till luckan eller boxöppningen och vill va med och gosa, eller bara stå och vara med.

varför komplicera saker liksom : )

Jag resonerar som så att min häst har sällskap av mig under ytterst begränsad tid per dag jämfört med den tid han har som sin egen.
Men under min tid med honom ser jag det som självklart att jag kan utföra mina sysslor med honom utan att han surar eller visar humör.
Det är nog ytterst få tillfällen han ätit sin kraft utan att jag borstat och kratsat samtidigt.

Jag har faktiskt under hela 23 år som hästägare aldrig någonsin haft en häst som surat vid maten och jag skulle tro att det beror på att det alltid varit så självklart för mig att hantera hästen samtidigt som den äter.

Jag tycker att det är en betydlig skillnad mot för ridskolehästar som hanteras av människor nästan hela dygnet, där kan det finnas fog för att de perioder där de garanterat får vara ifred från människor.

Om hästen av någon besynnerlig anledning skulle börja sura vid matdags hade det nog inte stoppat mig från nödvändig hantering. Däremot hade jag tagit hänsyn så till vida att jag inte hade gjort något "extra" förutom det mest nödvändiga.

KL
jag tycker det är självklart att hästarna ska erbjudas lugn och ro i boxen, och förstår inte de som tjafsar om noll frizon tolerans. Jag tycker du har rätt inställning till din häst. de som svarar att det har med åldern att göra är också ute och cyklar enligt mig. det är en individ grej, hur mkt de behöver vara ifred i boxen och hur mycket de bryr sig/inte bryr sig.

jag har en 11 åring valack jag haft sen han var 3 år, han har samma filosofi oavsett årgång, och en mycket sund, positiv, harmonisk och tillitsfull individ i alla avseenden, så det behöver ingen oroa sig för ;) dock så tycker han att det styrs i boxen om han är lös där och man håller på och borstar och lägger på täcken och styr och har sig. Han kan då bli sur, stå och sura i luften, lägga öronen bakåt, svänga med halsen och grina som en krokodil osv, utan att han gör ngt mera. Det enda som behövs är att lägga på grimman, och kroka på grimskaftet så det hänger slackt, över boxvredet. då försvinner ALLT sånt. Han står och sover när man borstar, lägger på täcke osv, har öronen framåt och inget tjafs.
med andra ord så vet han att då är det matte-tid.
lös i boxen tycker han att det är hans fritid.

jag ser inga problem med detta ö.h.t.
varför skaffa sig problem som inte finns liksom?

jag slänger på grimman och slaka grimskaftet om jag ska dona och fixa. resten av tiden låter jag honom ha boxen för sig själv. Händer ofta att han då förutsättningslöst kommer fram till luckan eller boxöppningen och vill va med och gosa, eller bara stå och vara med.

varför komplicera saker liksom : )

:bow::bow::bow:

Helt & hållet min inställning..

Aldrig att jag skulle störa min häst i hans box och spec inte när han äter. Tar jag av täcket vid intag i boxen så är jag rätt ursäktande inställd, han är rätt flaxig med benen när han käkar men det korrigerar jag inte mycket alls i det läget tex. Tar bara av täcket snabbt och smidigt och låter honom vara i fred.

(...)
Går jag in och behöver fixa något, tex kolla ett sår jag upptäckt vid intag eller något låter han mig göra det utan diskussion men precis som med täcket gör jag det lite smidigt och säger snarare "tack så mycket" än "passa dig" till honom. I utbyte får jag en häst som säger "okej då" :)

I perioder är mitt lilla odjur dessutom väldigt argsint när han käkar om man befinner sig nära boxen. Han gör liksom "utfall" fast inte hela vägen fram. Inte står jag då och hänger vid boxen för att korrigera honom dagarna i ända. Jag låter honom äta i fred och gör vad jag ska. Han brukar tröttna rätt fort igen och perioderna verkar komma när han är lite allmänt irriterad - typ fällning, lugna träningsperioder etc. Att då stå och irritera honom mera tycker jag är oförskämt mot honom som individ. Han måste också få uttrycka sig och vara "inte på top". (..)

Låter ganska mycket som min häst och hur jag försöker tänka.
Min häst har sedan jag fick honom haft en del humörproblem, och även om han numer är snäll i all hantering och även har slutat attackera i hagen som han kunde göra förr, så är boxen fortfarande hans.
Det accepterar jag. Boxen är hans revir/space och där försöker jag störa honom så lite som möjligt.

Grundregeln gäller förstås även i boxen, att man inte skadar varandra, men precis som the_connemara skriver så undviker jag just att störa i boxen och gör hellre saker på gången. ska jag ta av ett täcke eller kika på ett sår i boxen så gör jag det snabbt och försöker vara "osynlig" så att han även kan få äta ifred.

Även min häst kan göra utfall mot folk utanför boxen ifall han fått sin mat. Han har delvis öppen front och kan med andra ord komma långt utanför boxen om han vill, men det gör han aldrig.
Att reta upp honom i det läget gör allting bara värre, så antingen lämnar jag honom ifred helt och hållet, eller så står jag passivt en liten bit ifrån och visar att jag kan vara närvarande utan att störa, eller att ta maten från honom.

Det kanske inte besvarar grundfrågeställningen, men visst måste hästar få ha sitt space. Att låta dom göra helt som dom vill tror jag däremot inte på, det kan bli farligt. Men korrigeringen skulle jag inte lägga vikt på i boxen om det inte är nödvändigt, det ska sitta i grundhanteringen.
I slutändan är både hästen och jag individer med humör, ibland har han en dålig dag och ibland har jag en dålig dag, det viktigaste är att respektera varandra och jobba efter förutsättningarna tror jag.

kl
Som flera har skrivit; varför bråka med honom?
Min ena visar väldigt tydligt att hon vill vara i fred när hon äter. Hon lägger öronen bak eller stampar med ena bakhoven om man går för nära. När hon var yngre och stod på stall kunde hon även trängas i boxen. Då mina går på lösdrift så passar jag ibland på att mocka undan lite gödsel om de får höet inne på dagen vid tex ihållande regn. Hon accepterar detta men att prata, tjata på henne eller vidröra henne vill hon inte att jag gör och det respekterar jag.

Den andra tycker om när jag sitter och småpratar och klappar honom en stund vid matdags.

Likaså respekterar jag mina hästar i hagen. De kommer alltid och följer alltid mig till grinden lösa om vi skall ut. Ibland tränar jag dem löst i hagen då det saknas staket på ridbanan för tillfället. Vill de då göra annat som att äta, gå iväg eller kolla på något mer intressant än mig så får de göra det. Det är deras personliga zon i hagen. Likaså springer jag aldrig fram och slänger mig på dem i deras zon, oavsett om det är i boxen, hagen eller någon annanstans. De skall ha sett mig och visat att de är med på att jag kommer fram till dem, fast oftast kommer de till mig först. Detta anser jag har med respekt att göra. Jag slänger mig inte om halsen på mina vänner heller innan vi båda visat att det är ok. Jag tvingar mig inte på katterna heller. De om några kommer ju bara när de vill;)

Man måste inte hålla på och greja med hästarna i tid och otid och är man konskvent så blir det inga bekymmer. Att vara någon slags diktator som skall lägga sig i alla former av känsloyttringar från hästarna ser jag inte som något framgångsrecept, tvärtom.

kl
Som flera har skrivit; varför bråka med honom?
Min ena visar väldigt tydligt att hon vill vara i fred när hon äter. Hon lägger öronen bak eller stampar med ena bakhoven om man går för nära. När hon var yngre och stod på stall kunde hon även trängas i boxen. Då mina går på lösdrift så passar jag ibland på att mocka undan lite gödsel om de får höet inne på dagen vid tex ihållande regn. Hon accepterar detta men att prata, tjata på henne eller vidröra henne vill hon inte att jag gör och det respekterar jag.

Den andra tycker om när jag sitter och småpratar och klappar honom en stund vid matdags.

Likaså respekterar jag mina hästar i hagen. De kommer alltid och följer alltid mig till grinden lösa om vi skall ut. Ibland tränar jag dem löst i hagen då det saknas staket på ridbanan för tillfället. Vill de då göra annat som att äta, gå iväg eller kolla på något mer intressant än mig så får de göra det. Det är deras personliga zon i hagen. Likaså springer jag aldrig fram och slänger mig på dem i deras zon, oavsett om det är i boxen, hagen eller någon annanstans. De skall ha sett mig och visat att de är med på att jag kommer fram till dem, fast oftast kommer de till mig först. Detta anser jag har med respekt att göra. Jag slänger mig inte om halsen på mina vänner heller innan vi båda visat att det är ok. Jag tvingar mig inte på katterna heller. De om några kommer ju bara när de vill;)

Man måste inte hålla på och greja med hästarna i tid och otid och är man konskvent så blir det inga bekymmer. Att vara någon slags diktator som skall lägga sig i alla former av känsloyttringar från hästarna ser jag inte som något framgångsrecept, tvärtom.

Nu vet inte jag om detta var menat till mig, men jag bråkar inte med min häst!! Jag är ledaren men det får inte gå till överdrift. Det är därför jag ger honom en fri zon i boxen. Jag tycker att man kan respektera att de äter, och vill äta ifred. Vi kan gulla, ta ut i gången ja U name it när han har ätit klar, jag behöver inte störa honom mitt i maten. Jag kan sysselsätta mig med ngt annat då.

Då mitt problem var att han just var sur & grinig i samband med att han kom i från träning det låg mat i krubban & han hellre ville ta maten än att jag skulle borsta ben, slänga på täcke och göra honom ordning för natten. Igår så testade jag att ge honom insläppsmaten när han var borstad & klar (ist för att den redan låg i krubban när vi kom in) & det var inga sura miner. :D

Så mitt sur i boxen problem känns rätt löst..

Det var bara ett inlägg i diskussionen. Med "att inte bråka" menar jag att låta honom vara, precis som du gör. Att inte skapa konflikter av sådant som inte är en konflikt utan bara något som vi människor retar oss på eller känner oss osäkra inför.

Boxens är hästens där ska den få vara ifred och ha sin trygghet liksom i hagen ska man tycker jag inte tvinga hästen till att arbeta för där är den ledig (lös). Som flera skrivit. Så rykta och greja gör man i stallgången eller binder upp hästen ute. Ute tycker jag är bäst för då slipper man problem med damm och sådant och blöta och hala stallgångar.:)
min häst tycker desutom om att sola sig samtidigt som han får massage ;)

Jag resonerar som så att min häst har sällskap av mig under ytterst begränsad tid per dag jämfört med den tid han har som sin egen.
Men under min tid med honom ser jag det som självklart att jag kan utföra mina sysslor med honom utan att han surar eller visar humör.
Det är nog ytterst få tillfällen han ätit sin kraft utan att jag borstat och kratsat samtidigt.

Jag har faktiskt under hela 23 år som hästägare aldrig någonsin haft en häst som surat vid maten och jag skulle tro att det beror på att det alltid varit så självklart för mig att hantera hästen samtidigt som den äter.

Delar din åsikt helt!

Mina hästar går ju på lösdrift och kommer in på box bara för att göras iordning för arbete eller för visitation och kraftfoder. Har vant dem från början att jag borstar och kratsar hovar medan de äter, det accepterar de även om de står lösa ute i lösdriften och äter sitt kraftfoder.
Lösdriften där unghästen stod innan funkade lika, hästarna bands upp, fick sitt kraftfoder och medan de åt visiterades de och kollades hovar.Smidigt tycker jag. :laugh:

Har också som krav att när jag kommer med kraftfodret så backar de ett steg och börjar äta först när jag ställt ner maten och sagt "varsågod!".

Tycker många gör stor sak av att det är just kraftfoder, tror inte hästen gör så stor skillnad på foder och foder.... Grejar ni inte med hästen om den äter hö heller?:confused:

Jag kan ju bara svara för mig själv, men ja, min häst får äta både sitt hö och sitt kraftfoder ifred. Båda är lika viktiga för honom och i båda fallen visar han att han helst vill vara utan sällskap, så då får han såklart äta i lugn och ro. Det finns massvis med andra saker jag kan göra under tiden, ifall han måste äta ett mål under den tid jag är där.

Dock är jag lika noga som du med att hästen ska backa/vänta innan den hugger in på maten, mitt "varsågod" markerar övergången från "min mat" till "hans mat" och sen får han också ha den ifred.

*kl*
jag kan se en poäng i att kunna greja med hästen medan den äter, det finns säkert situationer där det skulle underlätta saker och ting. möjligtvis att jag skulle vänja min nästa häst vid det om jag skaffar den som unghäst, men min nuvarande var 13 år när jag lärde känna honom, han visar klart och tydilgt att han inte vill ha sällskap när han äter (varken av människa eller vissa hästar, för den delen) och då tänker inte jag bråka med honom och ändra något han uppenbarligen byggt upp under lång tid.

kl
Båda mina är unghästar och har uppenbarligen olika syn på att bli störda under fodring. Även de får vänta till det är varsågod och treåringen tycker som sagt om sällskapet men inte femåringen som jag haft sedan hon var 1,5 år. Hästar är individer och mitt sto är totalt matfixerad. Jag kan borsta och greja med hästarna löst i uteboxen i hagen eller i stallgången. Vill de gå iväg i hagen så är det ok, fast de väljer oftast att stå kvar. Kratsa hovarna gör jag bara löst med treåringen för stoet går då iväg.

Men jag ser liksom ingen anledning att hålla på att kratsa hovarna eller borsta mitt i fodringen om det inte är något halvakut som t.ex. att en taggig gren sitter fast i svansen eller något då tar jag ju bort den oavsett om stoet blir surt eller ej. Hon gör inte mer än att markera sitt missnöje i så fall. Jag tycker att de skall få äta stressfritt och blir de inte stressade så kan man väl greja med dem om man tycker det är lämpligt eller praktiskt av någon anledning. Men har man en häst som visar sitt missnöje/stress så förstår jag inte varför man skall envisas med att störa den? Är vi så stressade själva att vi inte kan välja ett bättre tillfälle eller har vi tappat respekten?

:bow:
kl
Båda mina är unghästar och har uppenbarligen olika syn på att bli störda under fodring. Även de får vänta till det är varsågod och treåringen tycker som sagt om sällskapet men inte femåringen som jag haft sedan hon var 1,5 år. Hästar är individer och mitt sto är totalt matfixerad. Jag kan borsta och greja med hästarna löst i uteboxen i hagen eller i stallgången. Vill de gå iväg i hagen så är det ok, fast de väljer oftast att stå kvar. Kratsa hovarna gör jag bara löst med treåringen för stoet går då iväg.

Men jag ser liksom ingen anledning att hålla på att kratsa hovarna eller borsta mitt i fodringen om det inte är något halvakut som t.ex. att en taggig gren sitter fast i svansen eller något då tar jag ju bort den oavsett om stoet blir surt eller ej. Hon gör inte mer än att markera sitt missnöje i så fall. Jag tycker att de skall få äta stressfritt och blir de inte stressade så kan man väl greja med dem om man tycker det är lämpligt eller praktiskt av någon anledning. Men har man en häst som visar sitt missnöje/stress så förstår jag inte varför man skall envisas med att störa den? Är vi så stressade själva att vi inte kan välja ett bättre tillfälle eller har vi tappat respekten?

:bow:

Jag har oxå två hästar, fullblodet vill uppebarligen inte att jag ska vara i boxen när han äter hö eller kraftfoder, han vill bli lämnad i fred & detta är ngt som jag som hästägare får respekterar då han är en levande individ. Det är inget jag tänker träna bort, det enda jag har gjort är att han får sin insläppsmat när han är klar.

Jag har även en halvblodsvallack på 3 år som är raka motsatsen. Han bryr sig inte det minsta att jag grejar, borstar, lägger på täcken, medans han äter vare sig hö eller kraftfoder. Han tycker att det är mysigt att jag håller på med honom, vare sig om han äter eller ej.

Det är olika inidvider & fungerar på olika sätt..

Kan du inte bara dra av honom grejerna, släppa in honom i boxen så han får kissa och sen ta ut honom igen, för att borsta av och sätta på ett täcke?

Om hästen är trevlig att hantera övrig tid och dessutom är ung, hade jag i första hand undvikit att hamna i en situation där hästen beter sig illa.

Kan du inte bara dra av honom grejerna, släppa in honom i boxen så han får kissa och sen ta ut honom igen, för att borsta av och sätta på ett täcke?

Om hästen är trevlig att hantera övrig tid och dessutom är ung, hade jag i första hand undvikit att hamna i en situation där hästen beter sig illa.

Eller så gör jag som jag gör, då han inte visar några sura miner sålänge det inte finns någon mat i krubban.

KL
Mina tanter få ha sin fri zon i boxen, men måste jag eller vetrinär hantera dom så går det att hantera dom i boxen med lr utan mat. Öronen åker bak, men inge mer. JAg ska kunna hantera dom var jag vill, men låter dom gärna få vara själv i boxarna om jag inte måste fixa nåt med dom.

kl
min häst får rätt så ofta göra som hon vill, varenda gång vi umgås får hon i princip välja vad hon vill göra.
eftersom hon till 95% väljer att vara med mig så är det inget problem.
Hela vår gård och närområde är hennes frizon.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka