Sv: Fri Zon

Delar din åsikt helt!

Mina hästar går ju på lösdrift och kommer in på box bara för att göras iordning för arbete eller för visitation och kraftfoder. Har vant dem från början att jag borstar och kratsar hovar medan de äter, det accepterar de även om de står lösa ute i lösdriften och äter sitt kraftfoder.
Lösdriften där unghästen stod innan funkade lika, hästarna bands upp, fick sitt kraftfoder och medan de åt visiterades de och kollades hovar.Smidigt tycker jag. :laugh:

Har också som krav att när jag kommer med kraftfodret så backar de ett steg och börjar äta först när jag ställt ner maten och sagt "varsågod!".

Tycker många gör stor sak av att det är just kraftfoder, tror inte hästen gör så stor skillnad på foder och foder.... Grejar ni inte med hästen om den äter hö heller?:confused:

Haha, har man en ponny så fattar man skillnaden på kraftfoder och hö :D

Men nej, jag låter bli min häst när den äter hö oxå. Har jag flera grejer att göra i stallet väljer jag dessutom gärna att pilla på hästen under maten när den käkar hö i stället för när den äter kraftfoder, jsut pga att mitt ponnydjur gör stor skillnad på kraftfoder och inte. Han kan inte ens stå still och äta sitt kraftfoder, så exalterad är han ;) Viftar med frambenen och bakbenen hej vilt och slänger med huvudet mellan tuggorna :rofl:

Till skillnad från mammas fblsto som lugnt går in, parkerar sig fint framför krubban, doppar ner nosen och efter en liten stund börjar pilla i sig. Om hon inte väljer höet först. Min står med spetsade öron och lysande ögon på gången och börjar tugga så fort man börjar gå mot boxen med honon, väl inne är det två långa kliv rakt mot krubben och han dyker ner med öppet gap och trycker ner mulen i botten och kastar sedan upp huvudet medan han tuggar, parkerar in rakt emot krubban och fortsätter proceduren som han började under tiden som han antingen slänger med framknäna när han har nosen i krubban eller rycker upp bakbenen under magen när han kastar upp huvudet.

När kraftfodret är slut kör han samma dyk ner mot höet som i början med krubban men efter några tuggor står han lika lugnt och pillar i sig det som stoet äter hela tiden.

Och nej, det beror inte på att han är hungrig, han gör likadant om han varit ute 30 min efter frukost och ska in för ridning då han får lite havre i krubban. Dock är det klart värst med kletig mat som betfor :D

Ja, det är ganska lätt att som ägare göra skillnad på kraftfoder och hö då ;)

Att få honom att sluta äta eller att vänta på maten är inga problem alls, inte heller att få honom att stå stilla och bli fixad med. Men jag förstår inte poängen i mitt fall att störa honom? Jag fixar på gången och i boxen få han slippa. Det har liksom inget med att "det ska gå" att göra, för det gör det ju utan problem (hanterar hon desutom alltid helt lös utan grimma) utan det är med hänsyn till individen som jag inte tycker man ska säga att det "ska gå och ska göras".

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat