Piquer

Trådstartare
Låter ni era hästar ha en fri zon? En zon där dom får bestämma reglerna.. Jag menar, min häst ett 5 årig fullblod han är alltid glad & trevlig och kommer "oftast" fram när jag ska hälsa / ta in honom från hagen. Han är snäll & pyssla/borsta med/på i gången, inte arg vid ridning, övrig träning, hovslagare eller veterinär.

Men. När vi kommer tillbax efter träningen, tagit av all utrustning han har fått sin mat, & jag åter går in i boxen för att borsta av honom, lägga på honom ett täcke, så fäller han örona lite halvt, vänder rumpan mot & det känns som att han gallskriker: LÅT MIG VA, KAN DU GÅ UT HÄR IFRÅN, JAG TYCKER OM DIG, MEN JAG HAR TRÖTTNAT PÅ DIG NU, VI SES I MORRN, HEJDÅ!!!"

Jag vet jag kanske förmänskligar min häst nu men någonstanns så accepterar jag detta, jag är inte rädd för honom i detta läge, men det känns som att han alltid är mig tilllags, snäll & gosig, så man kanske ska acceptera att nu vill han vara ifred, precis som man själv kanske vill vara ibland..

När jag säger hejdå åt honom 20-30 min senare så är han åter sinn vanliga glada jag..... :)

Nä det var bara det.. Film dags :) :banana:

Sv: Fri Zon

Att låta hästen ha en fri zon där denne får göra som den vill skulle inte funka för mig. Beroende på hur hästen är skulle det kunna bli riktigt farligt om den vet att den t.ex. får lov att knuffa runt dig och hota dig i boxen, och risken att den här "fria zonen" växer med tiden är överhängande. Märker hästen att den kan göra som den vill i boxen, är risken att den kommer testa samma sak i andra situationer.

Med djur är det endast en metod som fungera, och det är att vara konsekvent. Det du gör är inkorekt .

Problemet är enbart i boxen minutrarna efter träning och jag tänker inte avsluta varje dag med att ge min annars så goa häst en "rak höger" innan jag åker hem. Därav ger jag honom lite spejs.

Skulle han dock motta mot mej eller hugga efter mig skulle jag klappa till honom på 2 röda, och jag säger ju såklart åt honom när han gör så här. Men skulle han bli värre i andra situationer så e det klart att man får vidta åtgärd.

Det är ju oftast därför ridskolehästar är just griniga i boxar/spiltor för att ungar springer ut & in ur boxarna halva dagarna & d aldrig får lugn & ro..

Det är ju endå levande individer.

Om han är grinig tycker jag inte du ska göra så stor affär av det. Vinklar han öronen lite och ser lite grinig ut så fortsätt med det du gör, sätta på täcket eller vad det nu kan vara, var bestämd och konsekvent och låt inte hans små fasoner bita på dig. Ofta brukar det funka bra på hästar med lite humör att bara ignorera och göra det du tänkt. Om de märker att de kan få fram en reaktion från dig, t.ex. att du backar och drar dig tillbaka, kommer de utnyttja det fler ggr.

Om han är grinig tycker jag inte du ska göra så stor affär av det. Vinklar han öronen lite och ser lite grinig ut så fortsätt med det du gör, sätta på täcket eller vad det nu kan vara, var bestämd och konsekvent och låt inte hans små fasoner bita på dig. Ofta brukar det funka bra på hästar med lite humör att bara ignorera och göra det du tänkt. Om de märker att de kan få fram en reaktion från dig, t.ex. att du backar och drar dig tillbaka, kommer de utnyttja det fler ggr.

Bra svar! Det är det jag gör, jag går in & gör det jag ska men sen går jag därifrån. Han är bara 5 så klart att han kan vara inne i en testperiod och utveckla detta, men han är rätt bra uppfostrad förövrigt det är därför jag tycker att det är lite märkligt att han gör så här minutrarna efter.

Men jag kanske ska försöka vara ännu mera konsekvent.

Men. När vi kommer tillbax efter träningen, tagit av all utrustning han har fått sin mat, & jag åter går in i boxen för att borsta av honom, lägga på honom ett täcke, så fäller han örona lite halvt, vänder rumpan mot & det känns som att han gallskriker: LÅT MIG VA, KAN DU GÅ UT HÄR IFRÅN, JAG TYCKER OM DIG, MEN JAG HAR TRÖTTNAT PÅ DIG NU, VI SES I MORRN, HEJDÅ!!!"

hur är han vid de andra fodringarna?

hur är han vid de andra fodringarna?

In & utläpp ingår i stallhyran så har bara det ett fåtal helger. Jag har inte hört om han är värre än någon annan häst i stallet när det gäller utfodring & täckesbytning. Men ska höra efter!

Jag har grubblat hit & dit på ovanstående inlägg. & jag förstår att vissa anser att jag utryckt mig en aning klumpigt. Ett impulsinlägg som jag egentligen borde gå till botten med ist för att "skämta bort".

Anledning till att jag låter honom vara i dessa situationer är för att jag kanske bli en aning rädd för honom, :crazy:. På stallplan, från hästryggen, alla annan hantering utanför boxen så har jag övertaget.

Jag ska testa honom lite i em, och se vad det han egentligen gör, och när han börjar bli grinig.

:cool:

Mitt fbl är likadan, men jag struntar helt enkelt i honom, för jag måste kunna göra det jag behöver med honom oavsett om han står och äter eller inte, han kan få visa missnöje det gör ingenting, men skulle han hota(vilket han gjorde i början) då får han en tillrättavisning, vilket han fick första gången det hände, och efter det så är det inga problem. Men som jag sa, han visar att han helst av allt vill vara ifred, men han accepterar att jag borstar eller lägger på täcke.
Det räcker gott och väl med att helt enkelt inte vara rädd och markera att nu lägger du av.
Lycka till :)

Mitt fbl är likadan, men jag struntar helt enkelt i honom, för jag måste kunna göra det jag behöver med honom oavsett om han står och äter eller inte, han kan få visa missnöje det gör ingenting, men skulle han hota(vilket han gjorde i början) då får han en tillrättavisning, vilket han fick första gången det hände, och efter det så är det inga problem. Men som jag sa, han visar att han helst av allt vill vara ifred, men han accepterar att jag borstar eller lägger på täcke.
Det räcker gott och väl med att helt enkelt inte vara rädd och markera att nu lägger du av.
Lycka till :)

Tack :bow:

Min är också fem nu och beter sig väldigt likt din häst.
Det jag gör är att jag accepterar att hon vill vara ifred när hon äter. Jag gör det jag behöver göra innan jag sätter in maten, sen får hon äta ifred.

De gånger som hon äter och jag pysslar sammtidigt så visar hon tydligt att hon inte är nöjd över upplägget. Det är dock inga problem att göra det man ska, men har får vara beredd på att "ryta i" och säga till henne. Det tar hon och skärper till sig då.

Men jag ser ingen vits i att ge henne mat sammtidigt som jag ska göra i ordning henne "bara för att", har jag tid kan hon ju lika gärna få mat efter och vara nöjd. MEN om jag behöver så ska hon ju uppföra sig även om maten är där, det släpper jag inte på.

Kan du inte göra honom helt klar innan du släpper in honom.
Då blir det ju helt naturligt att han får sin spejz..
Jag gör alltid min donna helt klar innan jag låter henne gå in i boxen. Innan jag går hem brukar jag stå och hänga över dörren en stund och säga hejdå till henne.
Vill hon komma fram så gör hon det annars ses vi dagen efter..

Nej, min häst har ingen fri zon och hon har aldrig betet sig som om hon vill/behöver det. Det är ju ganska många timmar på dygnet som jag är inte är där och då har hon ju möjlighet att ha sin "fria zon/tid".

Sen tycker jag inte direkt att du gör fel, om jag nu fattat det rätt. Jag gissar på att du inte springer ut från boxen i panik och låter din häst vinna utan du lägger på täcket och lämnar sedan boxen för att fixa med annat och sen säger hejdå till hästen. Har jag fattat rätt? Ser inget större fel i det alls i såfall.

Vet inte vad du menar med fri zon? Runt hästen eller en plats hästen är på?

Aldrig att jag skulle störa min häst i hans box och spec inte när han äter. Tar jag av täcket vid intag i boxen så är jag rätt ursäktande inställd, han är rätt flaxig med benen när han käkar men det korrigerar jag inte mycket alls i det läget tex. Tar bara av täcket snabbt och smidigt och låter honom vara i fred.

Han är precis som din väldigt snäll och välhanterad i alla andra situationer och över min döda kropp att jag börjar "träna" och testa hans beteende i boxen pga det här. Går jag in och behöver fixa något, tex kolla ett sår jag upptäckt vid intag eller något låter han mig göra det utan diskussion men precis som med täcket gör jag det lite smidigt och säger snarare "tack så mycket" än "passa dig" till honom. I utbyte får jag en häst som säger "okej då" :)

I perioder är mitt lilla odjur dessutom väldigt argsint när han käkar om man befinner sig nära boxen. Han gör liksom "utfall" fast inte hela vägen fram. Inte står jag då och hänger vid boxen för att korrigera honom dagarna i ända. Jag låter honom äta i fred och gör vad jag ska. Han brukar tröttna rätt fort igen och perioderna verkar komma när han är lite allmänt irriterad - typ fällning, lugna träningsperioder etc. Att då stå och irritera honom mera tycker jag är oförskämt mot honom som individ. Han måste också få uttrycka sig och vara "inte på top". Och det är som sagt inte så att han attakerar oss och vi är livrädda, han vet mycket väl att det inte är önskvärt beteende och hittills de 5.5 åren han bott här (blir nu 7 år) så har det inte "tagit överhanden" på något vis av att lämna honom space när han behöver det.

Håller med, gör hästen helt färdig så får hon äta i fred, så behöver ni inte bråka eller krångla om det. Tycker överlag så ska hästarna alltid ha lugn och ro när dom äter sitt kraftfoder, dvs. inte in och peta och hålla på hos hästen och, i möjligaste mån, inte i stallet heller. (i mitt stall, när kraftfodret är upplagt till dom så 'stängs stallet' och då får jag isåfall hänga i sadelkammaren om jag har mer att göra där).

Håller även med the_connemara att 'testa' den är bara elakt..

Senast ändrad:

Som flera redan skrivit... Bråka inte med hästen "bara för testa". Gör iordning den utanför boxen och låt den vara när den äter.

Generellt så ska en häst givetvis gå att hantera när som helst - hot är inte ok. Men enklast för båda i detta fall är att lägga på täcke utanför boxen.

Ska du in för att fixa något ändå så hade jag inte brytt mig om sura miner alls. Bara gå in och gör det du ska - gå ut.

Senast ändrad:

Nej, min häst har ingen fri zon och hon har aldrig betet sig som om hon vill/behöver det. Det är ju ganska många timmar på dygnet som jag är inte är där och då har hon ju möjlighet att ha sin "fria zon/tid".

Sen tycker jag inte direkt att du gör fel, om jag nu fattat det rätt. Jag gissar på att du inte springer ut från boxen i panik och låter din häst vinna utan du lägger på täcket och lämnar sedan boxen för att fixa med annat och sen säger hejdå till hästen. Har jag fattat rätt? Ser inget större fel i det alls i såfall.

Jag gör som du skriver, jag lägger på täcket, borstar såklart av honom lite snabbt men sen låter jag honom vara. Han får såklart inte vinna några "fajter".

Han får såklart inte vinna några "fajter".

Snor ditt svar riktat till en annan person. :D

Har du en snäll och lätthanterlig häst i övrigt så tror jag inte du behöver oroa dig över att "låta honom vinna några fajter". Gör det enkelt och förhindra att situationen uppkommer istället.

Jag gör som du skriver, jag lägger på täcket, borstar såklart av honom lite snabbt men sen låter jag honom vara. Han får såklart inte vinna några "fajter".

Då tycker jag inte att du gör något fel :)
Jag skulle dock tippa på att han gör det pga maten, det är ju inte allför ovanligt att hästar försvarar sin mat, inte för att han tröttnat på dig.

Som flera redan skrivit... Bråka inte med hästen "bara för testa". Gör iordning den utanför boxen och låt den vara när den äter.

Generellt så ska en häst givetvis gå att hantera när som helst - hot är inte ok. Men enklast för båda i detta fall är att lägga på täcke utanför boxen.

Ska du in för att fixa något ändå så hade jag inte brytt mig om sura miner alls. Bara gå in och gör det du ska - gå ut.

Jag vet inte vad ni tror att jag ska göra med att "testa" honom, jag uttryckte mig en aning fel. Det jag menar är att jag ska testa ge honom maten när han är helt klar ist för att den redan ligger i krubban när han kommer tillbax efter ev träning. (Stallpersonalen, har hand om det flesta fodringarna) . Det är det jag menar med att testa honom. Jag är aldrig kvar onödig länge i boxen, innan träning gör vi alltid iordning honom i gången & det funkar utmärkt.

Jag kan såklart ta av allting i gången oxå, men problemet är att han är så fruktansvärt kissnödig när han kommer in (efter ridningen) & då trampar han bara omkring, :grin: utav den anledningen ist.

Men tack iaf för alla svar, det är egentligen inget super problem, tänkte bara skriva av mig, men jag inser nu att det flesta gör precis som jag, gör det jag ska göra, & sen låter honom vara. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat