Frgor om både varficka bakom tand samt "cushings".

A

Akeme

(hemligt nick av olika skäl)

Två relaterade frågor.

Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden vilket var viktigt enligt Torbjörn).
Tanden är lös och såpass nedsliten att hästen inte längre använder den.
Hästen är i mkt gott hull (åt det tjockare hållet) och har de senaste månaderna bara gått upp i vikt och går fortfarande mer åt det hållet än att den tappar. Hästen äter obehindrat.
Det handlar om andra tanden efter lanerna uppåt. Tanden före har blivit utdragen av min ordinarie vet.
Jag har varit på 3 behandlingar hos denna vet.

Nu är jag villrådig, min ordinarie vet. (utbildad för Torbjörn) säger att jag har 3 alternativ.
1) Avliva direkt.
2) Sätt på smärtstillande och antibiotika tills sommaren är över och avliva sen.
3) Dra ut tanden, vilket kostar mellan 2-4000:-

Torbjörn säger att hästen måste röntgas först innan man övht ska dra ut någon tand (hästen är ej röntgad). Och om jag förstod det hela rätt kanske hästen övht inte behöver dra ut tanden.

Det är här jag verkligen börjar vela. Jag hade fått ett gott förtroende för min ordinarie veterinär. Samtidigt känner jag mig osäker när Torbjörn (som är erkänt duktig och har en tand-utbildning som min ordinarie går) å andra sidan säger att hästen innan en tand ens dras ut skall röntgas!
Vilket jag inte har ngt minne av att gjordes före första tanden efter lanerna drogs ut. Detta var viktigt för att se om de resterande tänderna har ett stöd-behov av den tanden. Om man då drar ut dessa tänder så kan man skapa problem för de andra och de kan då börja lossna.

Min ordinarie vet. sa sedan att hästen kan ha cushings och att det kan vara ärftligt. Detta endast efter undersökning i munnen.
Ord. vet. sa även att det inte fanns något bra test för att se om hästen hade sjukdommen.

Rådfrågning med annan vet. säger att cushings går att behandla framgångsrikt och att såvitt denna vet så är cushings ej ärfligt. (Hästen har använts i avel).
Denna vet. sa att det fanns 2 sätt att kontrollera om hästen hade cushings, ingen 100% men rätt så bra tester.

Själv är jag väldigt förvirrad just nu. Jag har ingen kunskap om cushings alls och kanske räcker det bara med att se i munnen på en häst för att se om den har denna sjukdom?

Hjälp! Jag vet inte vad jag ska tro... :confused:
Slits mellan panik, ångest och sorg.
Kan jag ha kvar mitt förtroende för min ordinarie? Jag vill gärna ha det. Denna är mkt trevlig och duktig.

Är det någon av er andra som har erfarenhet av både en häst som har en varficka under sin ena tand, och hur har det gåtts tillväga med denna häst?

Samt erfarenhet om cushings! Är det ärftligt? Behöver jag oroa mig för avkommornas välfärd? Jag vill inte avla vidare på en genetisk ärftlig sjukdom.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frgor om både varficka bakom tand samt "cushings".

Min ordinarie vet. sa sedan att hästen kan ha cushings och att det kan vara ärftligt. Detta endast efter undersökning i munnen.
Ord. vet. sa även att det inte fanns något bra test för att se om hästen hade sjukdommen.

Din ord. vet. är dåligt informerad. Det finns ingenting som tyder på att Cushings är ärftligt. Sjukdommen kan uppkomma i alla hästar, i båda könen och i samtliga raser. Det finns en teori om att Cushings så småningom kommer att drabba alla hästar om dom lever tillräckligt länge.

Man kan definitivt inte se om en häst har Cushings bara genom att titta hästen i munnen. Det finns flera tester för Cushings. De två vanligaste är dexametasontestet och ACTH-testet. Båda dessa tester anses vara relativt säkra om de utförs på korrekt sätt. ACTH-testet anses dock något mindre tillförlitligt eftersom hästens ACTH-värde kan variera beroende på vissa omständigheter.

Rådfrågning med annan vet. säger att cushings går att behandla framgångsrikt och att såvitt denna vet så är cushings ej ärfligt. (Hästen har använts i avel).
Denna vet. sa att det fanns 2 sätt att kontrollera om hästen hade cushings, ingen 100% men rätt så bra tester.

Denna vet. har alldeles rätt!

Tack för ditt svar.

Vad är det för symptomer på en häst med cushings?
Min gamling har varit kärnfrisk förutom en mindre "skada" i knät (behandlad) samt problemet i munnen. Hästen verkar må bra i övrigt.

*puttar*

Ingen som har tidigare erfarenhet med varfickor under tänder?

Tack för ditt svar.

Vad är det för symptomer på en häst med cushings?
Min gamling har varit kärnfrisk förutom en mindre "skada" i knät (behandlad) samt problemet i munnen. Hästen verkar må bra i övrigt.

Nu är jag långt ifrån färdig vet, men har i vart fall just haft fysiologitenta om bl a cushings så skriver det jag minns och garanterar inte att det är korrekt... :angel:

Cushing´s innebär ju att det är förhöjda värden av hormonet cortisol (sk "kronisk stress-hormonet") i kroppen. Cortisol härstammar från binjurebarken. Hormonet CRH från hypotalamus stimulerar utsöndring av ACTH från hypofysen som stimulerar binjurebarken att frisätta Cortisol.
För mycket Cortisolproduktion kan alltså bero på en tumör (eller annat fel?) i antingen binjurebarken, hypotalamus eller hypofysen.

Tror att det är skillnader mellan olika djurarter var tumören/problemet brukar vara.

Men eftersom själva problemet är ökad halt stresshormon i blodet och stimulering av det sympatiska nervsystemet (nervsystemet som sköter "fight and flight"-mekanismerna) så brukar symptom vara ökad aktivitet, beteendeförändringar såsom aggressivitet, problem med pälssättning och hud, att djuret äter och dricker mer utan att gå upp i vikt, omplacering av fett till buken, ökad svettningoch jag tror också att i alla fall ston brukar ha nedsatt fertilitet om jag minns rätt. Kanske inte säger så mycket om just din häst i och för sig.

Osäkerheten i att testa blodets ACTH-innehåll beror bl a på hur lång verkningstid det har innan det bryts ned (ganska kort tror jag eftersom det är ett peptidhormon), samt att det ju utsöndras som svar på stress och djur är ju ofta stressade av att komma till veterinären/att man tar prover på dem osv.

Däremot har jag förstått det som att det går bra att behandla och är en ganska vanlig åkomma.

hej! de symptom på cushing jag har hört är späckpålagringar på hals/nacke, tappar ej vinterhår och blir extra långhåriga. de symptom min häst visade var ett ökat vätskeintag och att han fick fång. han hade då gått på samma beten i drygt 10 år och jag var alltid extremt försiktig med omställning mellan hagarna, vi snackar 10-minuters intervaller till att börja med... jag la faktiskt aldrig märke till att han drack mycket däremot märkte jag att han kissade oftare och när jag till slut utan att testa honom började medicinera mot cushing halverade han sitt vätskeintag. han svarade bra på medicinen i 3 månader sen började han dricka mer igen och fick tillbaka fånget när det blev vår... nu har jag ny häst som ev har cushing och jag tänkte starta en ny tråd med frågor jag har. sökte på cushing här och hittade din tråd. hur går det för dig?

Har ingen erfarenhet av cushings, men väl en gammal häst, som jag ororar mig lite för då dennes symptom stämmer bättre än de du beskriver. Av bara det du skriver stämmer det ju inte på Cushings.
Däremot varbildning under tand har en av mina hästar drabbats av. Torbjörn borrade upp, rensade och la en prov lagning. Efter tterligare två besök kostaterades hon vara bra. Efter ca ett år blev hon dålig igen och då hade det blivit en fraktur i samma tand:-( Lite avlastane slipning (Torbjörn förstås) och hon blev ånyo ok. Ska på återbesök i november så får vi hur det ser ut.
Jag skulle tveklöst välja Torbjörn framför min odrinarie vet ( som jag annars dyrkar) när det kommer till tänder ang din fråga om vad du ska tro. Lita helt enkelt på den som r bäst på just sin sak:-)
Hoppas det går bra för dig o kusen!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama