Från vegetariskt till kött

Sv: Från vegetariskt till kött

Ja det säger sig självt, och jag kan inte ta mig dit nu ändå. Men jag har ledsagare som jättegärna åker dit när hennes karl med bil och körkort har semester, så nån tur varje sommar brukar det bli när skjuts finns, och då kan jag gott kolla butiken då :) Något fläsk lär det inte bli för mig, gris har jag alltid haft svårt för att äta rent smakmässigt - men kyckling med bra bakgrund köper jag mer än gärna!
Ja jag tar gärna namn! :)

Grattis! Vad sa magen? :D Kyckling är en sån där grej jag gärna skulle börja med typ direkt, sååå gott - men jag hörde att det ska vara ett rätt svårt kött :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

skulle kyckling vara svårt?
Det kan jag inte hålla med om... Bara man tillagar det tillräckligt länge. Dela fileerna i små bitar och gör en gryta som får koka en bra stund, så är du säker.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ja tydligen, vad jag läst mig till iaf. Menar inte just tillagningen nu utan att köttet tydligen är svårt för kroppen när man inte är van vid kött än. Fisk ska tydligen vara lättast tex, därav att jag började i den ändan, medan rött ska vara svårast :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Hoppas du inte har något emot att jag ställer ett par relaterade frågor i din tråd. Trådens tema råkade liksom passa mina frågor väldigt bra ;)

kl

Om man har en hel rå kyckling, som man vill ha i mindre grytbitar, hur går man då bäst tillväga? Kan man till exempel grilla/koka kycklingen hel först och sedan skära ut mindre bitar, eller görs detta enklast när den är rå?

En annan fråga speciellt till er som är vana att laga både vegetariskt och kött. Hur skulle ni säga att det fungerar med salt och kryddning i köttbaserade maträtter jämfört med vegetariska? Behövs det mer, mindre eller är det samma ungefär?

Ska börja laga och servera köttmat regelbundet trots att jag inte äter (och aldrig tidigare lagat!) kött, därav de säkert lite märkliga frågorna.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag har inga som helst problem att äta kött, magen reagerar inte ett dugg faktiskt. Varken kyckling, fisk eller rött kött.

Lite otroligt egentligen, men väldigt skönt att det går så smidigt :)

Äter kött eller fisk 1-2 dagar i veckan just nu och resten vegetariskt. En nivå som känns lagom för mig just nu.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Inte som svar på din fråga eftersom jag själv är köttnybörjare.

Men för två år sedan ungefär så gjorde jag en köttgryta till sambon helt utan att smaka eller ätit kött på många år.
Enligt honom var det den godaste köttgryta han ätit, det var lite kul tyckte jag :D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ser man på, vad bra! Blev själv smått dålig efter min fisk, men vet inte om det var fisken som var orsaken. Läkaren misstänker att jag har struma, kan lika gärna vara det som jävlades - det vore inget nytt :p

Låter som en väldigt bra nivå tycker jag. Det är typ det som är mitt mål, och typ så jag gärna skulle se att medelsvensson åt istället för att trycka i sig kött till varje måltid. Jag är själv övertygad om att viss köttkonsumtion är rätt nödvändigt (på samhällsnivå vill säga, inte ren personlig hälsa-nivå) men att nuvarande är på tok för hög :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Något jag tycker är svårt att misslyckas med är Lövbit.
Tar max tre minuter att genomsteka (inte ens det egentligen), krydda med valfri krydda och när alla är färdiga åker dom ner i stekpannan igen tillsammans med ca en buljongtärning och en skvätt grädde. Låt puttra en liten stund medan man dukar eller liknande. Klart.
Blir aldrig segt, torrt eller smaklöst. :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Varför vill du börja äta sånt?
I min värld så är inget kött bra som föds upp i industri, och jakt är inte så humant jämt...

Vad menar du med "föds upp i industri"?:)

Jag har sett en del djurhållning som jag tycker är bra, där köttproduktion varit den del som nog sett trevligast ut (pratar nu om huvudsakligen nötkött).

Kycklinguppfödning i större skala är skrutt, tycker jag också. Grisuppfödning verkar inte heller så kul, men där är jag sämre insatt och har svårt att uttala mig på det generella planet.

Fisk ser jag inte så stora problem med heller, även om det verkar vara trångt att vara yngel i odlingarna, innan man släpps ut i det fria.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Tror nog jag tycker fiskhanteringen är den sämsta. Trängas ihop och mer eller mindre kvävas ihjäl.

Men skulle man gå på hur livsmedelsindustrin hanterar råvarorna så kunde man inte äta nånting. Men nu var det inte detta det skulle handla om.

Ptr
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Här i gävle finns en saluhall som enbart säljer lokalproducerat och kravmärkt kött. Jag åker själv förbi korna flera gånger i veckan och jag tycker de ser ut att må jättebra, på stora marker i flock, lösdrift året om. :) Kanske finns något liknande hos er? Annars finns konceptet "bondens marknad", det kanske kommer till er?

Vi köper aldrig konventionellt kött från vanliga affären då det är så svårt att selektera ut vad som är "bra" och inte.

Nu är det bara en person i hushållet som äter kött, min sambo. Och ett gäng katter. Så det blir inte så dyrt och man måste ju inte äta kött i alla mål. :D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Dom hade ju något i Trönö förut som ligger bara nån km från Borlänge centrum. Nu var det visserligen år och dagar jag hade häst i närheten och red förbi där, men prova att googla! :D
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Har inte läst alla svar, vill bara inflika att på Ica Maxi hos oss finns nötfärs som är märkt Naturbeteskött; etiketten är lite silvrig. Jag köper alltid naturbeteskött, för djurets skull tror jag det är ett bättre liv även än sk Eko-kött (fastän det självklart är bra att djuren får bra mat!).

Där finns bra alternativ till fabriksproducerat, ibland importerat, kött!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ah, låter bra! Du har inte ett namn/mailadress/hemsideadress eller så till bonden? :)
Älg har jag annars blivit erbjuden av farsgubben som jagar, men det är det enda köttet jag kan få fatt i som jag vet är bra såhär långt. Strutsfarmen ligger ju inte långt härifrån annars men struts ligger inte i min prisklass tyvärr.

PMar namn och nr till bonden :)
Kom på att det även finns Hjortkött att köpa i Olsbacka som är underbart gott.
Vet dock inte vad det kostar då jag bara blivit bjuden på det.
Men även Strutsköttet från Sahlins är ju supergott.

Om du har svårt med frysplats så kan du nog få dela en låda kött med mig ;)
Å har du svårt att hämta köttet så kan vi nog lösa det, har hästen hos bondens granne numera och till Borlänge åker jag ibland (lite för ofta) också.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Inte som svar på din fråga eftersom jag själv är köttnybörjare.

Men för två år sedan ungefär så gjorde jag en köttgryta till sambon helt utan att smaka eller ätit kött på många år.
Enligt honom var det den godaste köttgryta han ätit, det var lite kul tyckte jag :D

Haha!! Samma för mig :D
Har varit vegeterian mer eller mindre hela livet. (I skolan på slutet av 90talet blev det dock lite köttätande då det inte fanns så mycket att välja på :meh:)
Jag vet helt enkelt inget om kött, varken smak eller tillagning. Dock är sambon oftast väldigt nöjd med de kötträtter jag tillagar. Både köttfärssås, biffar, kötbitar, grytor...
Jag har dock alltid ätit fisk och började nyligen med kyckling. Som jag äter då och då. Jag skulle vilja lära mig att äta lite kött iaf, men det tar emot.

Tyvärr tycker jag att det är rätt jobbbigt att vara vegeterian. Inte hemma, men när man ska bort. Folk blir så besvärade, "Oj är du vegeterian, vad ska vi då bjuda på?". Det har blivit bättre de senaste åren, förr sågs man ju som ett ufo...

Samt att min kropp nog skulle behöva de positiva som lagom köttätning kan medföra.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Tyvärr tycker jag att det är rätt jobbbigt att vara vegeterian. Inte hemma, men när man ska bort. Folk blir så besvärade, "Oj är du vegeterian, vad ska vi då bjuda på?". Det har blivit bättre de senaste åren, förr sågs man ju som ett ufo...

Men det är faktiskt jättejobbigt om det kommer hem en vegeterian på middag!
Man blir alltid så bedömd när man lagar vegetariskt, det får inte vara köttsubstitut för det är tydligen dödstråkigt osv osv osv.
Det känns som att man måste vara värsta superkocken för att vara en vegeterian till lags.
Gärna ska det innehålla ingredienser som jag inte ens vet vad det är :o

Jag som är en typsik kött, potatis och grönsaker människa hade ju tyckt det vore smidigt med ngn vegetarisk biff istället men det brukar ju sällan vara godkänt som sagt :meh:
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Bara man tillagar det tillräckligt länge. Dela fileerna i små bitar och gör en gryta som får koka en bra stund, så är du säker.

Men efter en bra stund är ju de små kycklingfilébitarna smakmässigt förstörda. Det verkar överdrivet att vara så säker att maten inte får bli god.

Genomstekt räcker. Och det går fort med små bitar av kycklingfilé.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Man blir alltid så bedömd när man lagar vegetariskt, det får inte vara köttsubstitut för det är tydligen dödstråkigt osv osv osv.
Det känns som att man måste vara värsta superkocken för att vara en vegeterian till lags.

Men herregud, vilken tråkig inställning dina gäster verkar ha :o

Själv resonerar jag som så, att det är JAG som krånglar genom att inte äta kött. Inte sjutton ska värdinnan knyta knut på sig själv för att jag ska få värstingmiddagen.
Ska vi bort på middag tar jag inte för givet att det ska krånglas och lagas speciellt för min skull OM inte värden/värdinnan absolut vill. Visserligen är köttsubstitut lite halvtråkigt, men jag tycker det är urgulligt om värdinnan köpt sånt för att jag ska få äta något annat än potatis och sallad :love:
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Här i gävle finns en saluhall som enbart säljer lokalproducerat och kravmärkt kött. Jag åker själv förbi korna flera gånger i veckan och jag tycker de ser ut att må jättebra, på stora marker i flock, lösdrift året om. :) Kanske finns något liknande hos er? Annars finns konceptet "bondens marknad", det kanske kommer till er?
Kan säkert finnas! Får hålla ögonen öppna, inte minst här i tråden tydligen :D
Bondens marknad vete sjutton, men jag vill minnas att strutsfarmen här haft nån marknad med lokala bönder ibland. Jag får hålla utkik efter sånt också helt enkelt!

Dom hade ju något i Trönö förut som ligger bara nån km från Borlänge centrum. Nu var det visserligen år och dagar jag hade häst i närheten och red förbi där, men prova att googla!
Tack, det ska jag göra! Trönö är inget område jag ens hört talas om, men nån km från centrum är ju cykelavstånd :D

Har inte läst alla svar, vill bara inflika att på Ica Maxi hos oss finns nötfärs som är märkt Naturbeteskött; etiketten är lite silvrig. Jag köper alltid naturbeteskött, för djurets skull tror jag det är ett bättre liv även än sk Eko-kött (fastän det självklart är bra att djuren får bra mat!).

Där finns bra alternativ till fabriksproducerat, ibland importerat, kött!
Tack, precis vad jag hoppades på! Naturbeteskött är förutom vilt definitivt det bästa jag hört talas om :)

PMar namn och nr till bonden :)
Kom på att det även finns Hjortkött att köpa i Olsbacka som är underbart gott.
Vet dock inte vad det kostar då jag bara blivit bjuden på det.
Men även Strutsköttet från Sahlins är ju supergott.

Om du har svårt med frysplats så kan du nog få dela en låda kött med mig ;)
Å har du svårt att hämta köttet så kan vi nog lösa det, har hästen hos bondens granne numera och till Borlänge åker jag ibland (lite för ofta) också.
Struts minns jag att jag provade på nåt julbord när jag var typ 12-13 år gammal. Sjuuuuuukt gott! :d Ål provades samtidigt också, inte lika gott. Inte gott alls faktiskt. Fy fan :D

Schysst! Får se då, hör av mig om det kan tänkas bli aktuellt. Stora partier är väl egentligen inget jag har råd med öht tyvärr, men vem vet :p

Men det är faktiskt jättejobbigt om det kommer hem en vegeterian på middag!
Man blir alltid så bedömd när man lagar vegetariskt, det får inte vara köttsubstitut för det är tydligen dödstråkigt osv osv osv.
Det känns som att man måste vara värsta superkocken för att vara en vegeterian till lags.
Gärna ska det innehålla ingredienser som jag inte ens vet vad det är :o

Jag som är en typsik kött, potatis och grönsaker människa hade ju tyckt det vore smidigt med ngn vegetarisk biff istället men det brukar ju sällan vara godkänt som sagt :meh:
Du har skumma bekanta! Jag hatar när man blir bjuden på nåt vegetariskt och så har det gjorts värsta grytan eller nåt. Sånt är apvidrigt. Heja färdigmat säger jag, och nöjer mig annars med potatis eller nåt. Har jag vegetarianer på middag så bjuder jag på färdigmat, duger inte det så får de fixa eget käk. Huvudsaken man inte steker en sojabiff med kött, det däremot är vidrigt :p
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag hör till de som faktiskt tycker det är ganska tråkigt att få typ färdiga sesamnuggets till middag, när de som äter kött äter gid och nogrannt tillagad mat.

Tack och lov händer det jättesällan, de flesta jag känner brukar lägga ned ungefär lika mycket hjärta i det vegetariska alternativet som det köttiga. (Om inte mer ;) )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 525
Senast: Sezziyanen
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 619
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp