Framtung fjording

Sv: Framtung fjording

Hon har varit i gång hela tiden även om dom haft henne som skogsmulle. Nu har vi haft henne hemma ca 1månad lite mer. O vi tar det försiktigt men jag ville att hon skulle försöka iaf.
Nu börjar hon faktiskt tänka rätt redan så det är kul. Ska absolut testa dina råd.

O ni som anser att jag gör fel att inte ta hjälp av tränare får gärna tycka det men när man själva varit med otbildad denna tjej för x antal år sedan så vet jag hur hon fungerar. Det jag behövde hjälp med var råd att få henne att gilla arbetet mer. Vilket jag fått några bra o dom tackar jag för.

Bommar tycker jag funkar utmärkt när de lata hästarna hänger sig i bettet och krullar ihop nacken med bakbenen fyra kommuner bakom sig. Det är liksom svårt att gå kvar i den formen när man måste lyfta på alla fyra hovarna. Så stoppa in bommar här och där när du rider vanligt markarbete, och ut och studsa glatt över stock och sten!

Ska testa bommar här i helgen...får se om vi överlever..:d
Det är som du säger dom kan ju faktiskt inte fladdra iväg med bakdelen om man ska rida över bommar..då ramlar man omkull..hehe så vi får se om hon fattar det hon med..
Grejen med henne är att hon har den fantastiskt vackra fjordnacken o den går inte av för hackor..men att använda den rätt är ju rätt jobbigt tycker hon. Men hon är faktiskt mer högställd när man rider i skogen så vi får väl ut o trava på skogsstigar o genom snår o buskar o så om vi kommer hem helskinnade. Hoppas i nuläget går inte för hon är för tjock. Vill inte förstora hennes ben, hon biljarderar så mkt med fram redan pga tyngden.
O till alla er som nu säger banta hästen innan hon kan arbeta...JAG FÖRSÖKER!! hahaha men kombination av arbete o banting är det bästa.;)

Jo absolut gör de det. Hon är på god väg redan men det finns alltid knep..:laugh: som man inte kanske tänker på själv.

Hon har varit "hemifrån" i några år så klart det tar tid att få tillbaka henne men jag tror med en blanding av era förslag så kanske vi kan komma framåt lite mer arbetsvilligt så att säga. Hon är ju trots allt en mkt bekväm dam men jag vet att när hon väl är uppe i bra kondition o har muskler så det räcker o blir över då är hon faktiskt en ganska så het fjording. Svårt o tro nu men så är det haha:)

Ska försöka ta lite bilder på oss nu o efter hand men man behöver ju en fotograf.. så vi får se när det blir.

Jo så är det ju det tar ju tid...

Hehe är nog lite svårt att få någon bra bild på sig själv uppe i från häst ryggen iaf :P

Med mycket variation och korta pass får du en häst som är mera positiv till arbete, samt att hästen förstår signalerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
3 107
Senast: enough
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka