Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst inspiration för mitt jobb. Jag går dit, gör vad jag ska och går hem. Jag har bytt jobb, bytt tjänster inom företaget, tagit initiativ till kurser och att utvecklas. Men någonstans tror jag helt enkelt att jag är på fel plats från början. De arbeten jag har haft har varit snarlika varandra eftersom jag har den erfarenhet som jag har, och den utbildning som jag har. Så det har inte varit några tvära kast, men jag har ändå försökt att driva på någon form av utveckling och bytt arbetsplats när jag inte trivts eller känt mig färdig. Men jag upplever att det blir lite samma sak igen.
Nu vet jag att ett arbete är ett arbete, och inte alltid är så extremt spännande varje dag. Men jag är ändå en person med mycket passion för saker och ting. Jag är vetgirig, har tusen olika små hobbys och kan gå på digitala kvällsföreläsningar eller läsa på om ditten och datten bara för att det intresserar mig. Jag är driftig och har studerat i fem år, gjort lite karriär och kan fortsätta om jag vill. Men trots att jag tycker mig ha en personlighet som inte borde ha några problem med att hitta rätt i yrkeslivet så har det blivit mer än en besvikelse. Jag administrerar dagarna i enda och tycker att arbetet är allmänt blörk.
Så, nu till frågan då. Jag måste uppenbarligen (någon gång efter min föräldraledighet) ta tag i den här situationen. Jag ska arbeta herrans många år till och jag känner att jag måste göra någonting om dagarna som ger mig någonting. Jag har inga problem med ytterligare studier eller omskolning, inkomstbortfall några år gör ingenting. Det största problemet är att det gått så många år utan att jag riktigt vet. Hur ska man kunna ta klivet att byta bana, med de uppoffringar som krävs, om man inte vet vad man vill?
Detta är alltså inte en tråd där jag behöver konkret hjälp med att komma på vad jag bör arbeta med, utan jag undrar vad ni hade gjort i min situation? Om er arbetssituation var inspirationslös och frustrerande, under många år, och inte blivit bättre trots en del twists and turns med arbetsplatser och arbetsuppgifter, men ni kan fortfarande inte kan komma på vad ni vill arbeta med. Hur hade ni gått vidare? Ska man börja gå på studiemässor? Ska man praktisera på kompisars jobb?
Ska man börja göra personlighetstester? Vad GÖR man när man sitter fast men inte har den blekaste om vad nästa steg är?