Framridning med graman??

Sv: Framridning med graman??

knapp

Jag tkr de här snacket om graman o andra hjälptyglar aldrig kommer någonstans här på buke, för de som är emot de kan inte ens försöka sig på att förstå vad som är bra med de o tvärt om .
Jag är för graman användande om de används rätt och INTE varje dag.

knapplån

Det finns en annan aspekt på graman frågan. Den ekonomiska. Om de unga hästarna rids med graman hemma ibland så de lär sig att med graman går man som ryttaren önskar. Då går de på ett ändamålsenligt sätt på framridning. Du har ett bättre läge när du går in på banan.

Tex
Hästen rids med graman, uppför sig på tävling, kan gå i falsterbo. Då är den värd runt 500 000.

Om du ska ta saker i den takt hästen utvecklas kanske du missar falsterbo och då är samma häst värd max 200 000.

Det är 300 000 mindre. Har du tio hästar hemma och lever på att sälja hästar finns det inget som försvarar alternativ två. Sorglit men så tror jag att det väldigt ofta är. Ryttarna måste även de ha mat på bordet.

Jag tror som du men vill även lägga till att hästarna blir ju egentligen inte mer "klara" utan bara mer lättkontrollerade för ryttarna och det straffar hästen med kommande skador vilket inte är helt ovanligt

Men det är ju skitsamma för då är dom ju redan sålda :grin:

Jag tror som du men vill även lägga till att hästarna blir ju egentligen inte mer "klara" utan bara mer lättkontrollerade för ryttarna och det straffar hästen med kommande skador vilket inte är helt ovanligt

Men det är ju skitsamma för då är dom ju redan sålda :grin:

Ja precis. Går inte emot ryttaren på tävling men tappar mod. Och säger inte till när de vill utan går till de är skadade:crazy:

Ja precis. Går inte emot ryttaren på tävling men tappar mod. Och säger inte till när de vill utan går till de är skadade:crazy:

Det är i de lägena gramanen använts fel, används den rätt så känner man när hästen inte vill, den är inte till för att man ska krulla ihop nacken på hästen...

Det är i de lägena gramanen använts fel, används den rätt så känner man när hästen inte vill, den är inte till för att man ska krulla ihop nacken på hästen...

Nej självklart inte. Har mycket nytta av den vid rätt situationer. Det gör dock inte att den alltid används rätt, tyvärr.

Det beror ju på hur man använder den, eller hur?
Du kan sitta och dra ner hästen med graman och hästen går då inte ärligt, eller så kan gramanen vara slapp där ryttaren tycker att hästen har en bra form och sedan ha gramanen som ett hjälpmedel om hästen tex får spratt, slår upp huvudet osv sov.
Behöver man korrigera vissa saker så kan det göras forta med graman som hjälp istället för att kanske bli fast och dragandes.. Alla rider olika och jag vet inte hur andra använder sig av graman men jag själv använder det inte som ett tvång att få hästen på "tygel"

Ja tyvär så används den fel av många okunniga..
Men annars är de en bra hjälptygel tkr jag.

Min åsikt:
graman används enbart pga lathet! Det finns ingen gång som jobbet inte går att utföra utan graman MEN det krävs mer av dig som ryttare och tar säkerligen längre tid.

Sen är det bara att välja, lätta vägen eller rätta vägen:p

det här är alltså min åsikt.

knapplån

Har arbetat i elitstall i många år, och ser inte det fruktansvärda i att dokumenterat skickliga ryttare använder sig av dessa hjälpmedel. Visst kan man göra skada med en graman om man inte kan använda den, men hur många rider inte så illa att de gör skada helt utan hjälptyglar?

när det gäller tävling på högre nivå är som sagt marginalerna mycket små, ryttarna är extremt noga med allt som gör den minsta skillnad (Hur hårt kedjor sitter, hur många språng man tar, vilka hinder man hoppar etc.) Vad gramanen gör för skillnad är individuellt, ofta har man prövat sig fram till vilken slags framridning som passar bäst på just den hästen. Jag förstår inte hur TS kan veta att hästen hade gått lika bra utan? Är TS en auktoritet inom framridning?

Framridningen handlar om att förbereda hästen för klassen den ska hoppa. Om att göra det bästa av det man har, visst är det att föredra att ha hästen helt lösgjord/avspänd/harmonisk, men om det av en eller annan anledning inte är så, så handlar det om att försöka få ihop det med de förutsättningar man har för dagen. Om man bara ska träna hemma så är man inte förberedd för tävlingsmomentet, och om alla var tvungna att kunna rida terre a terre barbacka utan träns med en avspänd häst för att få komma till start - så blev det nog glest på tävlingsbanorna :)

KL

Lars Roepstorff, veterinär och docent vid Hippologenheten på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU har forskat på detta. Det här är i korthet vad han kom fram till:

"En optimalt använd gramantygel förflyttar vikt till bakdelen och ger en ökad aktivitet och anspänning i hästen. Om man använder gramanen på fel sätt, till exempel rider enbart på den utan kontakt på den vanliga tygeln, får den motsatt effekt. Hästen kommer då i framvikt och ökar belastningen på frambenen. "

Det kan ju vara så att ryttarna vill värma upp rätt muskler, dvs de muskler som hästen ska använda inne på banan. Om hästen då går bättre med graman på framridning så anser jag det helt korrekt att ryttaren använder det. Forskning ger också stöd för det.

Nu har jag aldrig ridit på den nivån, men på den tiden graman var tillåtet även i lägre klasser så red jag ibland fram med det på min häst. Jag tävlade då tom 1,20. Det för att hästen om man hade otur kunde vara mer än lovligt stökig! Jag kunde hantera mig och min häst, men eftersom hästen dessutom var väldigt långgalopperad och sedan ibland skulle krångla så tog jag graman för att inte störa mina medtävlare.

Angående användande av graman så hade jag en diskussion om det med min dressyrtränare. Hon var helt emot att använda graman, tyckte det var bättre att jobba igen, igen och igen med det som inte fungerade i ridningen. Jag håller med till viss del, man ska inte ta på gramanen det första man gör. Men i stället för att i veckor rida tvåtimmarspass på banan innan hästen fungerar, då tycker jag det är bättre att visa vägen med en graman. Det för att minimera stressen på hästen och att tvåtimmarspass SLITER!
Min dressyrtränare är en utmärkt hästmänniska med öppet sinne. Ett tag senare så tog hon själv upp gramandiskussionen och berättade om en hästkollega som precis som henne jobbade heltid med hästar, han med inridning och tillridning. Hennes kollega sa att varför skulle han skaffa sig arbetsskador i axlar och nacke när extremt tungridna och/eller felridna hästar kom till honom? På med gramanen och han kom fortare till resultat och kunde ta av den. För han fick ju inte EN tungriden häst, han kunde ju ha ett gäng varje dag!
Hon hade ändrat inställning till användandet av graman.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka