Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sedan årskiftet förbjudet på framridningen till klasser under 1.30 är det väl? Men det verkar en del överdomare antingen okunniga om eller se mellan fingrarna på...
Har nyligen varit på hoppning och tittat. (130-150 klasser)
Tittade en hel del på framridningen och det slog mig att ett flertal ekipage red fram med graman. Min fråga är helt enkelt: Varför?
(Graman hänger ihop med någon sorts korrigering för mig och korrigeringar sysslar man inte med på en framridning till tävling.)
[/QUOTE]Titta på tv sportens filmer på framridningen från tex globen så har alltid minst två hästar graman. Det gäller världscupen.
Håller med, gramanen är ett bra verktyg när den används rätt. Använder själv graman om det behövs under kortare perioder. Men det är inte så ofta.
MEN det är ett fruktansvärt verktyg när den används fel! Har sett exempel där hästen går o biter sig i bringan, bakkärran är långt bakom hästen och ryttaren sitter och klämmer runt, och balanserar upp hela hästen med händerna.
Hästen undrar om den gör rätt eller fel, den bara springer omkring med nosen i bringan, för det kommer aldrig någon eftergift.*rys*
Jag vet. Har själv nyligen sett hemska exempel på hästar som tvingats i form. Och här snackar vi unghästar på 4-5 år
Har nyligen varit på hoppning och tittat. (130-150 klasser)
Tittade en hel del på framridningen och det slog mig att ett flertal ekipage red fram med graman. Min fråga är helt enkelt: Varför?
(Graman hänger ihop med någon sorts korrigering för mig och korrigeringar sysslar man inte med på en framridning till tävling.)
Jag tror inte vi pratar om samma saker här. En grundläggande korrigering pratar jag om. Det som hör till hästens grundutbildning alltså. Det stadiet ska vara passerat med råge om man startar 1,50 hoppning.=Långnos;12623504]Men hur tänker du nu? Det är väl klart att en spänd och nervig häst måste få korregeras även på tävling. Hur tror du annars resultatet blir väl inne på banan
= grundläggande träning för mig och sånt utförs hemma.Det är ju inte så att ryttaren inte har kontroll över sin häst, men det är små marginaler man spelar med när man rider högre klasser. Den där sista kontrollen bara måste finnas. Annars kan det rent av bli farligt om du kommer in på banan, med en spänd och stressad häst
Kan inte ryttaren rida hästen i rätt form utan hjälptygel tycker jag inte att en tävlingsplats är rätt ställe öht.DÅ kommer gramanen till användning eftersom den på många hästar ger en viss trygghet och guidar den till rätt form.
Jag tror säkert du skulle få hästen att använda sin kropp rätt och slappna av psykiskt även utan en graman.Detta gäller min häst. Hon är 14 men tycker fortfarande det är lattjo på tävling. Med gramanen på, RÄTT inspänd och rätt använd slappnar hon av på ett annat sätt och börjar jobba korrekt på framridningen, eftersom hon är het och känslig.
De ryttare jag såg använde förvisso inte gramanet till något tvång, men samtidigt syntes inte minsta skillnad på hästarna med eller utan gramanen. Jag satt länge och tittade på framridningen och såg då ryttarne rida först utan, sedan med och till sist utan igen. Ingen synlig stress eller spändhet på dem alls. Visst fanns det även hetsiga mera spända hästar på framridningen också men de reds fram utan graman. Jag och kompisen satt och diskuterade detta fenomen eftersom vi inte förstod vitsen med det och frågan om det är vanligt eller inte dök upp då. (både hon och jag är dressyrmänniskor så vi är inte ute på hoppning speciellt ofta)Det är klart (som jag skrev i mitt tidigare inlägg) att det finns rötägg som slänger på gramanen i tron om att det är "tufft" eller att man kan "knöla ner hästen i form", eller för att de helt enkelt inte "vet bättre". Men dessa problem upplever jag sällan på tävling, nej det sker nog mer i ridningen hemma och på träningar
De är alltid en sjukt laddad fråga angående Graman precis som de faktum att vissa människor rider utan hjälm, vi som skrivit har lagt fram våra argument och jag begär inte att du ska ändra din uppfattning utan jag sa min åsikt precis som du sagt din...