Framridning med graman??

Sv: Framridning med graman??

Tycker det är rättvist om det blir förbjudet med graman på häst eftersom det redan är det på ponny.Det är väldigt inkonsekvent.

Sedan årskiftet förbjudet på framridningen till klasser under 1.30 är det väl? Men det verkar en del överdomare antingen okunniga om eller se mellan fingrarna på...

Skrev ett långt inlägg innan, men postades aldrig. Suck!!

Men gramanen är endast förbjuden på framhoppningen EJ framridningen (kollat med flertalet överdomare. En graman i rätt händer är ett utmärkt hjälpmedel för att få hästen arbeta korrekt. En graman i fel händer skapar en spänd ihopdragen häst som tappar rygg och bakbensmuskulatur samt går på bogarna:grin:

Många drar ihop hästen i tron att det ska "hjälpa" hästen arbeta i korrekt form. Tänk så fel tänkt det är:mad: När jag använder gramanen är det som ett sista korregeringsverktyg. När hästen bär sig i form hänger bara gramanen. Om hästen däremot försöker "smita" från arbete ex i tempoväxlingar, övergångar eller dylikt, då sätter gramanen stopp. Men allt för många blir kvar i tygeltaget och låser hästen med hjälp av gramanen. Det är oerhört viktigt att lätta och lossa hästen på en gång!! Att kunna använda en graman på rätt sätt är inte så enkelt som man tror. Även många "duktiga" ryttare använder graman av ren lathet och i tron om att hästen arbetar "korrekt"

Tycker det är bra att gramanens vara eller icke vara kommer upp till diskussion!

Håller med, gramanen är ett bra verktyg när den används rätt. Använder själv graman om det behövs under kortare perioder. Men det är inte så ofta.

MEN det är ett fruktansvärt verktyg när den används fel! Har sett exempel där hästen går o biter sig i bringan, bakkärran är långt bakom hästen och ryttaren sitter och klämmer runt, och balanserar upp hela hästen med händerna.
Hästen undrar om den gör rätt eller fel, den bara springer omkring med nosen i bringan, för det kommer aldrig någon eftergift.*rys*

Har nyligen varit på hoppning och tittat. (130-150 klasser)
Tittade en hel del på framridningen och det slog mig att ett flertal ekipage red fram med graman. Min fråga är helt enkelt: Varför?
(Graman hänger ihop med någon sorts korrigering för mig och korrigeringar sysslar man inte med på en framridning till tävling.)

Nu kan jag givetvis inte svara på hur varje enskild ryttare resonerar. Men jag antar att det har med kontroll att göra. Har man en graman är det lättare att kontrollera vad hästen gör hur den jobbar etcetera. Titta på tv sportens filmer på framridningen från tex globen så har alltid minst två hästar graman. Det gäller världscupen.

De hätarna jag såg var varken spända eller stjärnkikare öht. Men om de vore det så är det ändå något som borde åtgärdas hemma under träning. Inte på en framridning tycker jag. Om man är ute och tävlar 140-150 klasser borde man ha hästen bra grundtubildad minst sagt.
Hur man än vrider och vänder på det kan jag inte tycka att gramanen har på en framridning att göra.

Titta på tv sportens filmer på framridningen från tex globen så har alltid minst två hästar graman. Det gäller världscupen.
[/QUOTE]
Det gör det inte mer ok för det. En hjälptygel = korrigering och korrigeringar hör hemma på träning, inte på framridning i min värld.

Men hur tänker du nu? Det är väl klart att en spänd och nervig häst måste få korregeras även på tävling. Hur tror du annars resultatet blir väl inne på banan:crazy:

Det är ju inte så att ryttaren inte har kontroll över sin häst, men det är små marginaler man spelar med när man rider högre klasser. Den där sista kontrollen bara måste finnas. Annars kan det rent av bli farligt om du kommer in på banan, med en spänd och stressad häst:crazy:
DÅ kommer gramanen till användning eftersom den på många hästar ger en viss trygghet och guidar den till rätt form.

Detta gäller min häst. Hon är 14 men tycker fortfarande det är lattjo på tävling. Med gramanen på, RÄTT inspänd och rätt använd slappnar hon av på ett annat sätt och börjar jobba korrekt på framridningen, eftersom hon är het och känslig.

Det är klart (som jag skrev i mitt tidigare inlägg) att det finns rötägg som slänger på gramanen i tron om att det är "tufft" eller att man kan "knöla ner hästen i form", eller för att de helt enkelt inte "vet bättre". Men dessa problem upplever jag sällan på tävling, nej det sker nog mer i ridningen hemma och på träningar!

Håller med, gramanen är ett bra verktyg när den används rätt. Använder själv graman om det behövs under kortare perioder. Men det är inte så ofta.

MEN det är ett fruktansvärt verktyg när den används fel! Har sett exempel där hästen går o biter sig i bringan, bakkärran är långt bakom hästen och ryttaren sitter och klämmer runt, och balanserar upp hela hästen med händerna.
Hästen undrar om den gör rätt eller fel, den bara springer omkring med nosen i bringan, för det kommer aldrig någon eftergift.*rys*

Jag vet. Har själv nyligen sett hemska exempel på hästar som tvingats i form. Och här snackar vi unghästar på 4-5 år:mad:

*kl*

Själv förundrades jag när jag var på Falsterbo att se att 9 av 10 ryttare red fram på graman, har för mig att det var till finalen i 7 års. Det var en ryttare som red fram utan något och lät hästen gå med huvudet rakt fram när han skrittade och sen trava och när han tyckte att hästen hade börjat bli lite varm i "kläderna" så började han "fiska" upp hästen för att tillsist rida i form.

Ingen av hästarna jag såg var speciellt stirriga eller nervösa utan det såg mer ut som om de alltid red fram på graman.

Har nyligen varit på hoppning och tittat. (130-150 klasser)
Tittade en hel del på framridningen och det slog mig att ett flertal ekipage red fram med graman. Min fråga är helt enkelt: Varför?
(Graman hänger ihop med någon sorts korrigering för mig och korrigeringar sysslar man inte med på en framridning till tävling.)

Det är nog få som vet varför...
Enligt rykten började elitryttarna använda sig av graman på framhoppningen och det blev en "modefluga" för yngre/mindre erfarna förmågor.
Gramanen lär användas för att få fram ett snabbt resultat hos hästarna och man fuskar sig förbi momenten som tar lång tid hos den unga hästen att lära sig. Vilket betalar sig i slutänden då hästen blir mindre hållbar.
Men har man grymt mycket pengar och kan avverka hästar på löpande band, ja då kan man använda precis vad fasen som helst i jakten på snabb framgång.
Ja, jag är motståndare till gramaner, andra "stjälp"tyglar, plågeribetsling etc etc...
Det står i varenda hästbok att man aldrig löser något med att sätta på starkare betsling eller på andra sätt försöker fuska sig förbi vissa moment i utbildningen ändå gör folk det utan att blinka... :mad:

Jag vet. Blev lite ironi där:angel:

För att fortsätta diskutera den aktuella frågan kring graman tror jag att det i mångt och mycket handlar om ryttare som vill ta genvägar för att nå "framgång". Oavsett om det är en elitryttare som snabbt ska ta fram unghästar för breeders,scandinavian open osv eller om det ahndlar om rena amatörryttare som ser gramanen som ett hjälpmedel (gud bevare mig:crazy:) för att få en "flashig" häst som böjer på nacken. Båda två fallen är så himla ute och cyklar och båda två skadar hästarna för all framtid!Den stora skillnaden mellan (nu drar jag alla lite över samma kam och det är jag medveten om!) är att elitryttaren vet mycket väl vilka konsekvenser det blir av att använda gramanen i ridningen och gör det med flit för att nå snabba "resultat", medan amatörryttaren många ggr inte själv förstår betydelsen av graman, hur man använder den och varför den ska användas. Tyvärr är det allt för få som kritiserar och själv aktivt funderar över sin häst, sin ridning och vad man vill uppnå med ridningen....utan LYSSNAR blint på sin tränare (eftersom de många ggr förspråkar gramananvändande)..

Det gör mig mörkrädd:crazy: För oavsett om det är en a tränare, c tränare eller outbildad tränare måste man själv som ryttare ifrågasätta, fråga och fundera, viktigt att aldrig glömma det!

Lite luddigt skrivet kanske, men hoppas min poäng går fram:angel:

De är alltid en sjukt laddad fråga angående Graman precis som de faktum att vissa människor rider utan hjälm, vi som skrivit har lagt fram våra argument och jag begär inte att du ska ändra din uppfattning utan jag sa min åsikt precis som du sagt din...

=Långnos;12623504]Men hur tänker du nu? Det är väl klart att en spänd och nervig häst måste få korregeras även på tävling. Hur tror du annars resultatet blir väl inne på banan:crazy:
Jag tror inte vi pratar om samma saker här. En grundläggande korrigering pratar jag om. Det som hör till hästens grundutbildning alltså. Det stadiet ska vara passerat med råge om man startar 1,50 hoppning.
Det är ju inte så att ryttaren inte har kontroll över sin häst, men det är små marginaler man spelar med när man rider högre klasser. Den där sista kontrollen bara måste finnas. Annars kan det rent av bli farligt om du kommer in på banan, med en spänd och stressad häst:crazy:
= grundläggande träning för mig och sånt utförs hemma.
DÅ kommer gramanen till användning eftersom den på många hästar ger en viss trygghet och guidar den till rätt form.
Kan inte ryttaren rida hästen i rätt form utan hjälptygel tycker jag inte att en tävlingsplats är rätt ställe öht.
Detta gäller min häst. Hon är 14 men tycker fortfarande det är lattjo på tävling. Med gramanen på, RÄTT inspänd och rätt använd slappnar hon av på ett annat sätt och börjar jobba korrekt på framridningen, eftersom hon är het och känslig.
Jag tror säkert du skulle få hästen att använda sin kropp rätt och slappna av psykiskt även utan en graman.
Det är klart (som jag skrev i mitt tidigare inlägg) att det finns rötägg som slänger på gramanen i tron om att det är "tufft" eller att man kan "knöla ner hästen i form", eller för att de helt enkelt inte "vet bättre". Men dessa problem upplever jag sällan på tävling, nej det sker nog mer i ridningen hemma och på träningar
De ryttare jag såg använde förvisso inte gramanet till något tvång, men samtidigt syntes inte minsta skillnad på hästarna med eller utan gramanen. Jag satt länge och tittade på framridningen och såg då ryttarne rida först utan, sedan med och till sist utan igen. Ingen synlig stress eller spändhet på dem alls. Visst fanns det även hetsiga mera spända hästar på framridningen också men de reds fram utan graman. Jag och kompisen satt och diskuterade detta fenomen eftersom vi inte förstod vitsen med det och frågan om det är vanligt eller inte dök upp då. (både hon och jag är dressyrmänniskor så vi är inte ute på hoppning speciellt ofta)

De är alltid en sjukt laddad fråga angående Graman precis som de faktum att vissa människor rider utan hjälm, vi som skrivit har lagt fram våra argument och jag begär inte att du ska ändra din uppfattning utan jag sa min åsikt precis som du sagt din...

Bra. Klart vi får tycka vad vi vill. Jag vill inte prata med ja-sägare. är ju ingen ide. Det var era åsikter jag ville ha. (och det har jag fått. Tackar för det:))

Det besvarar min undring om detta är vanligt eller inte. Tydligen vanligare än jag vill tro. Det du beskriver är så tokigt för mig. Att det kan gå mode i en sådan sak..... jag vet inte vad jag ska säga..... tycker INTE om den utvecklingen. (som är avveckling för mig)

Vi är helt klart på olika våglängd där, så ingen ide att diskutera mera. Tycker inte man kan se allt så svart och vitt! Att så ska man rida, det får man ABSOLUT inte rida med osv. Kan fortsätta i oändlighet med typiska argument och påstående som många "hästkunniga" vräker ur sig. (hästen ska gå ute dygnet runt, att klippa hästen är djurplågeri, bett i munnen..det är onödigt, att ha nosgrimma, det tar hästen skada av osv osv)

I mitt tidigare inlägg skrev jag klar och tydligt skillnaden mellan hur en häst kan vara på tävling och hemma. Man kan inte begära att en häst ska bete sig på exakt samma sätt när man är borta på ny plats, massa nya intryck, massa hästar, folk....varför ska jag inte få använda en graman för att få hästen att slappna av???:confused:Används gramanen på rätt sätt är det inget som skadar hästen utan hjälper den att hitta till en korrekt form...samma form som den går i hemma. Tycker du det är bättre då att sitta i evigheter och trötta ut hästen på framridningen för "här ska minsann inte användas några hjälptyglar"!och kom inte med det argumentet att " om amn inte kan rida hästen ordentligt på tävling så ska man vänta med att tävla". VISSA hästar "vänjer" sig aldrig!

Jag kan inte undvika att bli lite trött på sådan attityd. Men orkar inte diskutera mera. Du har helt klart bestämt din åsikt i frågan, tycker bara det är synd att man inte kan se det lite mera öppet och inte vara så trångsynt.

Det gör det inte mer ok för det. En hjälptygel = korrigering och korrigeringar hör hemma på träning, inte på framridning i min värld.[/QUOTE]

KL Bra skrivet!

Långnos: Jag vill först ge dig en STOR :bow: för att ditt sätt att förmedla din kunskap, här i denna tråd och i andra! Jag blir lika imponerad varje gång jag läser inlägg av dig! Rakt, korrekt och helt utan att döma eller racka ner på någon!

Jag har också undrat över just gramanens vara på framridningarna runt om i landet. Nu har jag fått svaret! TACK! :bow:

//Alice

Jag kan tycka att de är konstigt att alla hästar är samma enligt några här i disskutionen... Vissa hästar vill ha ett tredelat tränsbett hemma när man trimmar och så kanske de måste ha något annat när de hoppar, samtidigt som vissa hästar funkar på samma bett både i markarbete/dressyr som hoppning...

Därför funkar vissa hästar bra på graman vid framridning där det kan vara mcket runt omkring och vissa inte... Alla är individer...
Efter att ha ridit många olika sorters hästar i olika storlekar och kroppsbyggnader och uppskattar många olika HJÄLPtyglar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka