Framhoppning utomhus?

K

kachic

Jag ska till bollnäs och tävla den 8/4, såg nu att det står i proppen att framhoppningen sker utomhus på grus.(med risk för något sämre underlag pg a årstid) Men det är ändå bara tre veckor bort och här är det nästan en meter snö.
vart går gränser för hur dåligt underlag man kan ha på framhoppningen?
man har ju ingen lust att hoppa omkring i is och snö,

Sv: Framhoppning utomhus?

Att döma av en del tävlingar som man har varit på så finns det ingen gräns för hur dåligt underlag det får vara. Kanske får man rida fram ute och "hoppa" på ett kryss för att sedan ta några språng inne i collectingring om dom har den inne i ridhuset?

ridhuset är 20X60 så det är ju inget jättestort ridhus vi pratar om., står ingenting om collectingring, men man kan ju kanske hoppas.

Jag hade nog skippat den tävlingen om det hade varit mig det handlade om. Det är inte roligt när man inte har möjlighet att förbereda sig på ett bra sätt. Och underlaget blir ju på bekostnad av hästen. Kan tänka mig att det kommer att vara stenhårt i marken hur som helst.

Jag håller med Cockney om att det är vansinne att utsätta sin häst för den onödiga påfrestningen :eek:

jag utgick ifrån att det skulle bli inställt om dom inte lyckas fixa fram en bra framhoppning, men annars så stryker jag mig, definitivt. konstigt o arrangera om man inte kan fixa framridning ordentligt :crazy:

jag har hört om någon tävling som blev inställd pga för dålig framridning i och med all snö. så det kan nog hända att det blir inställt

fast iofs är det ju inte förrän om en månad, och på den tiden hinner mkt hända

Vi har alltid lokala hopptävlingar i slutet av Februari och här i Falun innebär det snö vilket i sin tur innebär välbroddade hästar. Man brukar också få hoppa fram på ett hinder i ridhuset. Är det isigt ute får man rida fram försiktigt, det är ju ändå årets första tävling och på låga höjder. Har aldrig hört någon gnälla över underlaget, anmäler man till en tävling denna årstid bör man vara medveten om väderförhållnden!

oj är de bara 3 veckor till BRS tävlingar.. kanske man måste anmäla sej snart.. hehe.
ja tänkte åka dit o rida 110..
var där förra året samma tid (??) o då var de inga problem med underlaget.

vad har du för häst o vad skulle du starta?

Det är klart, april brukar ju normalt sett vara bättre än det vi har nu, men våren verkar onekligen försenad ;P man får helt enkelt se hur det ser ut när det börjar närma sig. Jag är annars noga med underlag efter en besvärlig senskada som min ponny drog på sig för ett antal år sedan.

Mitt halvblodssto Pierina, på 7 år är e D-day och vi tänkte starta 90 1 m. rider egentligen mest dressyr ;P
vad har du för häst då?

26:e är ju inte alls långt borta :eek: hoppas du får hoppa fram lite inne också på nått sätt :)

jag kommer starta ett sto som är 8 år e. looping-duell.
hon gick 120 i höstas men tänkte mjukstarta med 2 st 110.
Hon heter Delhi.. stod i hofors (?) för nått år sen på prov.
en liten brun gummiboll.

vad rider du för klasser i dressyren ?
Känner du till någon westal där nere i gävletrakterna?

känner inte till någon westal som jag kan säga på rak arm., började två nya på ridkluben, dom hette någonting med west i har jag för mig ;P

Vi har bara tävlat på allvar från 2006 så det har bara blivit L:C och L:B än sålänge, men vi hoppas på att klättra upp till L:A i sommar/höst. :)

Senast ändrad av en moderator:

ok.
var en häst som såldes till gävle/storvik som hette westal.. skulle vilja veta hur de går med honom men ingen som känner till han!!!

Får hoppas att vi syns i bollnäs iaf.
Ja ska fixa licensen o anmäla mej så fort ja kan..
är du anmäld redan?

Kicki_J skrev:
Vi har alltid lokala hopptävlingar i slutet av Februari och här i Falun innebär det snö vilket i sin tur innebär välbroddade hästar. Man brukar också få hoppa fram på ett hinder i ridhuset. Är det isigt ute får man rida fram försiktigt, det är ju ändå årets första tävling och på låga höjder. Har aldrig hört någon gnälla över underlaget, anmäler man till en tävling denna årstid bör man vara medveten om väderförhållnden!
Kommer också från falun och har heller aldrig hört många gnälla över fram ridningen man får ju ta det för vad det är och rida fram efter förutsättningarna det är ju som sagt var bara första tävlingen om dom flesta brukar ju starta lägre klassser än vanligt.

jaha, det va en häst ^^ jag trodde det var en människa ;P
storhästarna i gävle har jag ganska dålig koll på, var inte så länge sen jag gick över från ponny..

är redan anmäld ja, anmälde för jättelänge sen så jag var nog nästan först med o anmäla mig ;) ses säkert om jag är kvar när 1.10 börjar :)

Kan ju berätta att jag är där ifrån och att vi ska ha ett möte om just det alldeles snart! :D Vet inte alls hur de tänkt lösa det hela. Men så fort jag vet, så kan ajg återkomma! :D

Ps tänkte också rida 90 & 1 M ;)

ja va bra.. håll oss uppdaterade.
ja måste verkligen ta tag o fixa min licnes..

jo westal är en häst..
vad red du för ponny?

Nu vet jag inte om det var menat till mig, men jag kör på :D
Japp ska hålla er uppdaterade så mycket jag kan!

Min licens är troligtvis på väg, men som vanligt tar det fruktansvärt lång tid!

Vi hoppas på en lite buketräff i bollnäs då kanske ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
90 334
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar