Sv: Framåtlutad!
Jag skulle gissa på att du spänner dig utöver att du kanske har blicken fel.
Andas djuuupt ner i magen så djupt du kan ett par gånger då och då när du rider för att bli av med spänningar.
Försök tänkt att du ska ha tyngdpunkten i rumpan. När man spänner sig får man lätt tyngdpunkten högre upp och börjar svaja mer åt olika håll.
Vinkla händerna och tummarna lite utåt, som om du vridit en timerklocka lite utåt(alltså vrid handleden med handen och behåll handen i sträckt position så inte vinkeln mellan hand/underarm och tygel bryts, samma vinkel tygel som hand/underarm). Det hjälper dig att "öppna upp" framsidan av din bröstkorg när du som Svea skriver ska lyfta upp den och försöka göra den så bred som möjligt.
När du rider lätt kan du andas in när du ställer dig upp och ut vid nedsittning. Och andas ner i magen så djupt du bara kan.
Tänk lååånga ben som hänger som blöta disktrasor mot hästen. Inte något knip med lår/knän mot sadeln. Knäna ska tänka neråt. Du ska hålla balansen med rumpan/magen/ryggen, inte genom att knipa med ben eller dra i tyglar.
Du är absolut inte ensam om det där problemet. Jag har jobbat själv med det. Och får fortfarande göra det på hästar som har för stor gång för mig. Och många, många andra får göra det. Människan har en reflex/instinkt att knipa/greppa och att dra ihop och skydda bröstkorg/mage. Allt det är förbjudet i ridning. Så då kan man ju förstå hur jäkla svårt det är att lära sig rida!
Det kan vara så att du behöver stretcha ut lite ihopdragna muskler också. Höftböjaren, framsida lår, ljumske tex. Finns övningar för det här på buke och på google.
Lycka till!