Framåtlutad!

S

ssiri

När jag rider så lutar jag mig framåt, mest vid lättridning och i galoppen. Jag har verkligen försökt få bukt på mitt problem eftersom det påverkar hästen så mycket. Men hur mycket jag än tänker på det så går det verkligen inte att luta sig mer bakåt och sitta rakare!

Någon som har varit med om samma sak och har något tips? :)

Sv: Framåtlutad!

Har du en bra sadel? (som placerar dig rätt) Är problemet lika stort på alla hästar?

Vissa saker går tyvärr inte enbart med viljan att tänka bort.
Att hitta till en balanserad sist kan för mig jämföras med att gå på lina eller att spela piano. Övning ger färdighet. :)

Vet inte om du blickar ner mot hästhuvudet vilket är ganska vanligt, men om du gör det kan det hjälpa att höja blicken. Då brukar överkroppen hitta rätt av sig själv.

Hur är din hållning normalt? Är du lite framtippad även när du står och går?

Är det så att du tippar fram, eller är det stigbyglarna som "föser" bak benen som gör att du tippar fram?

Om du tippar fram men benen ligger bra, så kan det vara så att du kanske kan behöva lite extra stryrka i kroppen. Precis som vi jobbar hästarna med många övergångar, så är även det bra för ryttaren.

Prova lite olika tryck i stigbyglarna, prova lite olika längd på stigbyglarna.

Det kan ju vara så att sadeln inte passar just er som ekipage oxå. Många saker som kan vara orsak :D Det bästa är oftast att hitta orsaken, och det är ganska svårt så här på internet. Se om du kan få någon bra instruktör som kan hjälpa dig.

Det är samma sak på varenda häst eller ponny jag rider.

När jag rider utan stigbyglar åker mina ben bakåt och därmed så lutar jag mig frammåt. men även med stigbyglar sitter jag framåtlutad. Ibland tittar jag ner på huvudet, och det kan nog vara det. Ska testa att titta rakt fram idag :)
Tack

Hej Ssiri!

Tänk inte att du ska luta dig bakåt, för det blir inte bra det heller. Det finns bättre tankeknep. Ett är att du tänker att du ska lyfta bysten framåt-uppåt och göra bröstkorgen bred. Då händer rätt grejer med axlar, rygg och säte.

Ett annat knep är att ta ögonmärken på saker som sitter i en bra höjd när du rider, t ex "om jag ska rida den här diagonalen så ska jag titta på galyktan där framme, och om jag vänder rätt upp ska jag titta på den avbrutna grenen i trädet mitt framför". SOm extra bonus kommer du att rida mycket rakare vägar.

Jag skulle gissa på att du spänner dig utöver att du kanske har blicken fel.

Andas djuuupt ner i magen så djupt du kan ett par gånger då och då när du rider för att bli av med spänningar.
Försök tänkt att du ska ha tyngdpunkten i rumpan. När man spänner sig får man lätt tyngdpunkten högre upp och börjar svaja mer åt olika håll.

Vinkla händerna och tummarna lite utåt, som om du vridit en timerklocka lite utåt(alltså vrid handleden med handen och behåll handen i sträckt position så inte vinkeln mellan hand/underarm och tygel bryts, samma vinkel tygel som hand/underarm). Det hjälper dig att "öppna upp" framsidan av din bröstkorg när du som Svea skriver ska lyfta upp den och försöka göra den så bred som möjligt.

När du rider lätt kan du andas in när du ställer dig upp och ut vid nedsittning. Och andas ner i magen så djupt du bara kan.

Tänk lååånga ben som hänger som blöta disktrasor mot hästen. Inte något knip med lår/knän mot sadeln. Knäna ska tänka neråt. Du ska hålla balansen med rumpan/magen/ryggen, inte genom att knipa med ben eller dra i tyglar.

Du är absolut inte ensam om det där problemet. Jag har jobbat själv med det. Och får fortfarande göra det på hästar som har för stor gång för mig. Och många, många andra får göra det. Människan har en reflex/instinkt att knipa/greppa och att dra ihop och skydda bröstkorg/mage. Allt det är förbjudet i ridning. Så då kan man ju förstå hur jäkla svårt det är att lära sig rida!:eek:;)

Det kan vara så att du behöver stretcha ut lite ihopdragna muskler också. Höftböjaren, framsida lår, ljumske tex. Finns övningar för det här på buke och på google.
Lycka till!

Tack så mycket för era tips, och jag ska försöka tänka på det. Annars åter kommer jag väl ;-)

:bow::bow::bow:

Alldeles för många hästar har sadlar som placerar ryttaren i stolsits. är man känslig för detta så lutar man sig gärna fram för att kompensera det. Är du helt 100 på att din sadel placerar dig korrekt?

Har du möjlighet att rida på lina? Då kan du fokusera helt på dig och din kropp. följsamhet och balans. Linföraren tar ansvar för tempo och styrning. Du kanske behöver träna upp ett annat läge i sadeln. Du verkar ha fått in en lite felaktig sits.

Knapplån
Många ryttare kompenserar hästens brist på framåtbjudning med att luta sig framåt för att få fart.
Löses med pisk i rumpan på pållehästen...

Jag har ingen egen häst, utan rider på ridskola. Jag rider flera olika hästar och växlar varannan vecka mellan vilka jag rider. Jag sitter inte i stolsits, utan det är min överkropp som lutar frammåt i varenda sadel...

Knapplån
Många ryttare kompenserar hästens brist på framåtbjudning med att luta sig framåt för att få fart.
Löses med pisk i rumpan på pållehästen...

Haha eller så om man bara blir medveten om det, så kan man t ex använda avlastningssits istället men tänka att man växer uppåt och står med fötterna plant på marken. Lite beroende på hur man vill rida! ;)

Det knepet funkar bäst för mig nu när jag ändå har en ganska bra sadel. Har med flit justerat den så att det är på gränsen till bakvikt, för att hästen faktiskt verkar trivas bäst med det. Och då kan skänklarna ligga hyfsat rätt men som beskrivet ovan börjar jag lätt luta mig framåt omedvetet för att avlasta.
När det egentligen funkar lika bra att lägga lite vikt i stigbyglarna och lätta ur lite i rumpan istället, och "stanna kvar" mentalt med hästen, inte vara 20 meter framför i tanken! :p

Med förra sadeln gick det inte hur man än gjorde. För satt jag rätt då blev det ändå inte rätt utan hästen blev stressad och spänd av all spänning som krävdes från mig för att klara det. Men den sadeln var snarare sån som triggade till framåtlut/hängsits än stolsits (tyngdpunkten för långt fram). En nödlösning var att istället spjärna framåt med underskänklarna som motvikt men minsta lilla tyngdpunktsförändring från hästen så blev det framåtlut igen. Lyckligtvis skaffade jag en bättre sadel till slut! :angel:

Men då måste du helt enkelt lära dig att sitta annorlunda i sadlarna. Det kanske går att få en privatlektion på ridskolan där du kan få träna sitsen, rida på lina osv.

Jag har ingen egen häst, utan rider på ridskola. Jag rider flera olika hästar och växlar varannan vecka mellan vilka jag rider. Jag sitter inte i stolsits, utan det är min överkropp som lutar frammåt i varenda sadel...

Sist jag besökte en ridskola hade ALLA hästar på den lektionen jag bevittnade sadlar som placerade ryttarna i stolsits... En del av ryttarna red runt i bakåtvikt, några hade kompenserat detta genom att luta sig framåt. Få ridskolor har sedan dressyrsadlar med moderna 'framåtsträvande' säten som hjälper ryttaren att sitta korrekt.

Men jag ska inte tjata mer om du är säker på att din lodlinje är korrekt tack vare sadeln (o att det bara är du själv som havererar den!)

Att lyfta blicken o börja styra "runt den tuvan", "över just det hovspåret" brukar vara bra både för sits o ridning.

Hej Ssiri!

Tänk inte att du ska luta dig bakåt, för det blir inte bra det heller. Det finns bättre tankeknep. Ett är att du tänker att du ska lyfta bysten framåt-uppåt och göra bröstkorgen bred. Då händer rätt grejer med axlar, rygg och säte.

Nu var inte tipset till mig egentligen, men jag tog mig friheten att prova - och vilken skillnad! Helt plötsligt blev det mycket lättare att följa med i hästens rörelser utan att skumpa hit och dit. Tack! :bow: :laugh:

När jag läste ditt inlägg kunde jag inte annat än att tänka på ett uttryck en ridlärare jag red för förr hade:

"Sätt dig på röva och rid"::D

Då hade även jag en liten tendens till att inte sitta ner ordentligt när jag var trött, läs utmattad:p! Jag kan fortfarande höra det där uttrycket när jag är ute i skogen och dressyrar och inte sitter helt 100!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama