Svårare att hitta stall med bra utetid? Svårare att hitta stall med bra hagar för mer utetid? Osv..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara för att jag är väldigt nyfiken på olika sorters lösdrifter, hur såg den ut? Många hästar? Fodring?Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?
För just min häst funkar inte lösdrift. Jag har provat. Det gick inte. Hon är inte överdrivet förtjust i sommarbete heller. För MIG är det ju så klart mycket mer "bekvämt" när hon går ute dygnet runt, så det är verkligen hästen som inte tycker om det. Hon har aldrig varit mer otillfredsställd som det dryga halvåret hon tillbringade i lösdriften. på maj igen sen.
Vissa anläggningar har ont om mark och kan inte ge varje häst en stor hage med lång utevistelse.
Bara för att jag är väldigt nyfiken på olika sorters lösdrifter, hur såg den ut? Många hästar? Fodring?
Jag förstod att du inte vill döma ut fenomenet, jag var mest nyfiken eftersom jag också upplever att många lösdrifter har brister på ena eller andra sättet. Flockdynamiken till exempel är ju väldigt viktig om man har många hästar tillsammans, och det funkar ju inte alltid.Det var tre hästar med min när vi kom dit, sen tillkom en häst under tiden. Nykomlingen var den min häst i så fall trivdes bäst tillsammans med. Det var fri tillgång på grovfoder, de hästar som åt kraftfoder (inte min) hade ägarna själva ansvar för att ta in och fodra någon annanstans än i hagen.
Jag kan inte döma ut alla lösdrifter eller lösdrift som fenomen på hur det fungerade i den. Där fanns en del övrigt att önska. Men eftersom min häst inte heller har varit överdrivet förtjust i de tre olika sommarbeten vi varit på med dygnet-runt-utevistelse så känner jag mig ganska säker på att just min häst inte föredrar att gå ute.
Men är detta typiskt för Stockholm?Svårare att hitta stall med bra utetid? Svårare att hitta stall med bra hagar för mer utetid? Osv..
Men är detta typiskt för Stockholm?
Nej. Jag stod i ett stall 15 min med tåg från centralen, i Huddinge, och från stationen till stallet 1-2km, dvs rätt centralt ändå. Ute från 7-21 med relativt stora Skogshagar. Så visst är det inte ovanligt!Men är detta typiskt för Stockholm?
Jag bor på landet i Sthlms län och i vårt stall har vi hyfsade hagtider ca 8-17 just nu, längre vid ljusare årstider. Grannstallet 500 meter bort tar in sina hästar redan vid 11.30 året runt. Varför? Ingen aning! Men det har nog inte med orten att göra iaf.Men är detta typiskt för Stockholm?
Men är detta typiskt för Stockholm?
Nä, det tror jag inte heller. Bara ett inlägg som hade det som argument, vilket jag fann märkligt.Jag bor på landet i Sthlms län och i vårt stall har vi hyfsade hagtider ca 8-17 just nu, längre vid ljusare årstider. Grannstallet 500 meter bort tar in sina hästar redan vid 11.30 året runt. Varför? Ingen aning! Men det har nog inte med orten att göra iaf.
Jag har också haft häst på box för att normen säger det, och för att jag tycker det är mysigt med mockande, häst i stall och pysslet som hör till. Men hästen? Såvitt jag vet trivs han bättre att vara ute dygnet runt på lösdrift (vi provar i alla fall, flyttade ut i slutet av maj).
Egentligen, att skylla på lite hagvistelse pga att det tar för lång tid att ha hästarna ute längre, för mycket jobb osv. Vad är det för ursäkt? Det blir mindre jobb för oss att låta hästarna vara ute dygnet runt, hästarna blir gladare och det är en win-win situation. Sen är det en sak att det inte alltid finns mark för det, men då förstår jag.
Förra året gick min häst ute från 6/7-18 (som tidigast), det fungerade bra och i början ville han in vid 15-16 tiden och hängde vid grinden eftersom han alltid fått kommit in då på det andra stället han stod. Men det tog inte lång tid förrän han förstod att han skulle vara ute längre och slutade att hänga vid grinden förrän man börjat ta in alla hästar. Fast jag tror att han kopplade insläpp med god mat eller för att han var sällskaplig. Dock var han alltid rastlös när han stod uppstallad. Sov sällan på gången, fick tokryck oftare, mer överskottsenergi osv.
Nu på lösdriften så rör han sig som en häst borde få göra, större delen av dygnet. En häst sover inte som vi människor, flera timmar i sträck, utan de sover korta, korta stunder flera gånger per dag. Det betyder att när din häst bara får gå ute 8h så står den inne och har tråkigt 16h, vilket inte låter särskilt kul
Hästen min är dock betydligt tröttare och lugnare nu. Han somnar nästan så fort han kommer in, vilket får mig att undra om han verkligen får vila ordentligt ute, men så länge han inte är mentalt trött så blir han pigg och glad så fort man kommer ut eller ställer han på box. Så jag tror han vänjer sig snart... Det är i alla fall mycket enklare att hantera honom och inridningen går framåt bra pga att han får sin motion ute dygnet runt. Så jag är glad trots att jag drömmer mig tillbaka till mitt gamla stall för att jag älskade det så mycket.
Fast jag tvivlar starkt på att hästen lägger om sitt naturliga mönster för att sova 14 timmar på natten eftersom vi människor vill ha sovmorgon.Det där stämmer faktisk inte alls. När hästen går ute på dagen och är inne på natten anpassar den sitt vilomönster efter det. De är vakna på dagen och sover på natten. Jag har hästarna hemma och har spenderat mycket tid på att observera vad de gör, båda på dagen och på natten. De står inte och har tråkigt inne, de äter, lägger sig och sover, äter lite till och så sover de igen. Ute är det väldigt sällan att de sover, de betar det mesta av tiden och har några kortare vilopauser på eftermiddagen. Undantaget är om det är väldigt varmt, då vilar de mer under dagen.
Mina är ute från ca 8-19 på vintern.