Frågor om utevistelse

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?
För just min häst funkar inte lösdrift. Jag har provat. Det gick inte. Hon är inte överdrivet förtjust i sommarbete heller. För MIG är det ju så klart mycket mer "bekvämt" när hon går ute dygnet runt, så det är verkligen hästen som inte tycker om det. Hon har aldrig varit mer otillfredsställd som det dryga halvåret hon tillbringade i lösdriften. på maj igen sen.
Bara för att jag är väldigt nyfiken på olika sorters lösdrifter, hur såg den ut? Många hästar? Fodring?
 
Min är ute 08-17 ca. 10h.
Vid regn kan de släppas ut en timme senare eller tas in en timme tidigare.
Hon är ute och fångar allt dagsljus iallafall, vilket känns bra.
Står i Stockholm, 15 min Norr för att vara exakt.

De går i kuperade hagar, två och två.
Jag är supernöjd.

Jag hade inte ställt henne i ett stall där hon 1. Måste gå själv. 2. Får stå i en "ruta" till hage.
Eller 3. Står inne vid dagsljus

Känns konstigt att skriva det, men ja. Det är nog ljuset som gör det för mig.
 
Jag har också haft häst på box för att normen säger det, och för att jag tycker det är mysigt med mockande, häst i stall och pysslet som hör till. Men hästen? Såvitt jag vet trivs han bättre att vara ute dygnet runt på lösdrift (vi provar i alla fall, flyttade ut i slutet av maj).

Egentligen, att skylla på lite hagvistelse pga att det tar för lång tid att ha hästarna ute längre, för mycket jobb osv. Vad är det för ursäkt? :confused: Det blir mindre jobb för oss att låta hästarna vara ute dygnet runt, hästarna blir gladare och det är en win-win situation. Sen är det en sak att det inte alltid finns mark för det, men då förstår jag.

Förra året gick min häst ute från 6/7-18 (som tidigast), det fungerade bra och i början ville han in vid 15-16 tiden och hängde vid grinden eftersom han alltid fått kommit in då på det andra stället han stod. Men det tog inte lång tid förrän han förstod att han skulle vara ute längre och slutade att hänga vid grinden förrän man börjat ta in alla hästar. Fast jag tror att han kopplade insläpp med god mat eller för att han var sällskaplig. Dock var han alltid rastlös när han stod uppstallad. Sov sällan på gången, fick tokryck oftare, mer överskottsenergi osv.

Nu på lösdriften så rör han sig som en häst borde få göra, större delen av dygnet. En häst sover inte som vi människor, flera timmar i sträck, utan de sover korta, korta stunder flera gånger per dag. Det betyder att när din häst bara får gå ute 8h så står den inne och har tråkigt 16h, vilket inte låter särskilt kul :p
Hästen min är dock betydligt tröttare och lugnare nu. Han somnar nästan så fort han kommer in, vilket får mig att undra om han verkligen får vila ordentligt ute, men så länge han inte är mentalt trött så blir han pigg och glad så fort man kommer ut eller ställer han på box. Så jag tror han vänjer sig snart... Det är i alla fall mycket enklare att hantera honom och inridningen går framåt bra pga att han får sin motion ute dygnet runt. Så jag är glad trots att jag drömmer mig tillbaka till mitt gamla stall för att jag älskade det så mycket.
 
Vissa anläggningar har ont om mark och kan inte ge varje häst en stor hage med lång utevistelse.
Då blir det mindre hagar och kortare ute-tid.

Nyligen prövades ju en anläggnings (Sundsvall???) hagstorlek där Lst krävde minst 10X30 meters hage men tingsrätten dömde mot Lst och mindre storlek tilläts - eftersom hästarna faktiskt kunde galoppera i befintliga hagar. Hur små de i verkligheten är framgick inte ur det som rapporterades på radion och jag har heller inte letat närmre.
 
Bara för att jag är väldigt nyfiken på olika sorters lösdrifter, hur såg den ut? Många hästar? Fodring?

Det var tre hästar med min när vi kom dit, sen tillkom en häst under tiden. Nykomlingen var den min häst i så fall trivdes bäst tillsammans med. Det var fri tillgång på grovfoder, de hästar som åt kraftfoder (inte min) hade ägarna själva ansvar för att ta in och fodra någon annanstans än i hagen.

Jag kan inte döma ut alla lösdrifter eller lösdrift som fenomen på hur det fungerade i den. Där fanns en del övrigt att önska. Men eftersom min häst inte heller har varit överdrivet förtjust i de tre olika sommarbeten vi varit på med dygnet-runt-utevistelse så känner jag mig ganska säker på att just min häst inte föredrar att gå ute.
 
Jag funderar lite. Det är ju ingen mänsklig rättighet att ha stall och driva verksamhet, varför uppmuntra de som har undermålig utevistelse, dålig stallmiljö osv?

När jag bodde i storstad flyttade vi (på rekommendationer) till ett stall som visade sig ha lerhav till hagar, sovmorgon för hästarna och mycket konstig foderkultur (grovfoder var max 10 kg, kraftfoder i stort sett obegränsat). Jag bestämde mig för att det inte var ok och började leta stall, där jag besökte massor av olika stall. Var det inte det ena så var det något annat, inget foder i hagarna, lerbad, kort utevistelse eller konstig whatever. Men det fanns ett stall för mig, så jag flyttade dit såklart, för att jag vill inte stötta de idéer jag inte tror på.
 
Det var tre hästar med min när vi kom dit, sen tillkom en häst under tiden. Nykomlingen var den min häst i så fall trivdes bäst tillsammans med. Det var fri tillgång på grovfoder, de hästar som åt kraftfoder (inte min) hade ägarna själva ansvar för att ta in och fodra någon annanstans än i hagen.

Jag kan inte döma ut alla lösdrifter eller lösdrift som fenomen på hur det fungerade i den. Där fanns en del övrigt att önska. Men eftersom min häst inte heller har varit överdrivet förtjust i de tre olika sommarbeten vi varit på med dygnet-runt-utevistelse så känner jag mig ganska säker på att just min häst inte föredrar att gå ute.
Jag förstod att du inte vill döma ut fenomenet, jag var mest nyfiken eftersom jag också upplever att många lösdrifter har brister på ena eller andra sättet. Flockdynamiken till exempel är ju väldigt viktig om man har många hästar tillsammans, och det funkar ju inte alltid.
 
Men är detta typiskt för Stockholm?
Nej. Jag stod i ett stall 15 min med tåg från centralen, i Huddinge, och från stationen till stallet 1-2km, dvs rätt centralt ändå. Ute från 7-21 med relativt stora Skogshagar. Så visst är det inte ovanligt!
 
Men är detta typiskt för Stockholm?
Jag bor på landet i Sthlms län och i vårt stall har vi hyfsade hagtider ca 8-17 just nu, längre vid ljusare årstider. Grannstallet 500 meter bort tar in sina hästar redan vid 11.30 året runt. Varför? Ingen aning! Men det har nog inte med orten att göra iaf. :laugh:
 
Intressant diskussion som har fler dimensioner än bara tiden i hagen tycker jag. Även vilken häst det är spelar ju in - hur gammal är den, vad gör den i övrigt, hur mycket tränas den, när tränas den och hur. En häst som inte tränas regelbundet behöver såklart mer tid i hage än en häst som rör sig på annat vis och tränas varje dag. Rider man varje dag kvällstid, spelar det kanske mindre roll att den går in från hagen kl 17 än om den rids på förmiddagen.

Det finns också flera anledningar till att man väljer att göra på ett visst sätt i ett stall. Ofta har inackorderingsstall med fler hästar inte obegränsat med mark - man kan behöva turas om eller så håller marken inte för att ha alla hästar ute 12 tim per dag under alla årstider.

För egen del vill jag att min häst alltid ska vara ute så mycket som möjligt men inte till vilket pris som helst. Hellre bra hagar med bra kompisar i 8 timmar än 15 timmar under sämre förhållanden. Men det beror ju också på hur uppstallningen ser ut - nu har vi stora boxar med öppna fönster och då mår jag sämre av att hästen står inne någon enstaka kväll jämfört med ett stall med mindre boxar och ingen "utsikt". Osv, osv.. ;)
 
Men är detta typiskt för Stockholm?

Nej, inte 3 timmars utevistelse, det är väldigt lite även med Stockholmsmått enligt mig. Däremot är min erfarenhet från ganska många inackorderingsstall i Stockholmstrakten att hagarna är ganska små (vi snackar inte flera hektar rasthagar som många här på Buke verkar ha) och att man inte har hästarna ute mer än 6 - 8 timmar. Dock var det precis samma läge när jag och förra hästen bodde på Gotland (i centrala Visby ännu mindre hagar och färre timmar).
 
Jag bor på landet i Sthlms län och i vårt stall har vi hyfsade hagtider ca 8-17 just nu, längre vid ljusare årstider. Grannstallet 500 meter bort tar in sina hästar redan vid 11.30 året runt. Varför? Ingen aning! Men det har nog inte med orten att göra iaf. :laugh:
Nä, det tror jag inte heller. Bara ett inlägg som hade det som argument, vilket jag fann märkligt.
 
Är vädret piss så kan dom lika gärna komma in men annars så länge som möjligt. Mindre än 10 tim som standard skulle jag inte vilja. Nu har jag haft mina hemma på bete sen början av maj och de stallas nog inte in än på nån vecka eller två, beror på om regnet tänker fortsätta eller ej. Varmt nog e det iallafall, medeltemperatur på 9-10 grader senaste veckan. Dom har iallafall varit ute i 6 månader drygt nu.
 
Jag har också haft häst på box för att normen säger det, och för att jag tycker det är mysigt med mockande, häst i stall och pysslet som hör till. Men hästen? Såvitt jag vet trivs han bättre att vara ute dygnet runt på lösdrift (vi provar i alla fall, flyttade ut i slutet av maj).

Egentligen, att skylla på lite hagvistelse pga att det tar för lång tid att ha hästarna ute längre, för mycket jobb osv. Vad är det för ursäkt? :confused: Det blir mindre jobb för oss att låta hästarna vara ute dygnet runt, hästarna blir gladare och det är en win-win situation. Sen är det en sak att det inte alltid finns mark för det, men då förstår jag.

Förra året gick min häst ute från 6/7-18 (som tidigast), det fungerade bra och i början ville han in vid 15-16 tiden och hängde vid grinden eftersom han alltid fått kommit in då på det andra stället han stod. Men det tog inte lång tid förrän han förstod att han skulle vara ute längre och slutade att hänga vid grinden förrän man börjat ta in alla hästar. Fast jag tror att han kopplade insläpp med god mat eller för att han var sällskaplig. Dock var han alltid rastlös när han stod uppstallad. Sov sällan på gången, fick tokryck oftare, mer överskottsenergi osv.

Nu på lösdriften så rör han sig som en häst borde få göra, större delen av dygnet. En häst sover inte som vi människor, flera timmar i sträck, utan de sover korta, korta stunder flera gånger per dag. Det betyder att när din häst bara får gå ute 8h så står den inne och har tråkigt 16h, vilket inte låter särskilt kul :p
Hästen min är dock betydligt tröttare och lugnare nu. Han somnar nästan så fort han kommer in, vilket får mig att undra om han verkligen får vila ordentligt ute, men så länge han inte är mentalt trött så blir han pigg och glad så fort man kommer ut eller ställer han på box. Så jag tror han vänjer sig snart... Det är i alla fall mycket enklare att hantera honom och inridningen går framåt bra pga att han får sin motion ute dygnet runt. Så jag är glad trots att jag drömmer mig tillbaka till mitt gamla stall för att jag älskade det så mycket.

Det där stämmer faktisk inte alls. När hästen går ute på dagen och är inne på natten anpassar den sitt vilomönster efter det. De är vakna på dagen och sover på natten. Jag har hästarna hemma och har spenderat mycket tid på att observera vad de gör, båda på dagen och på natten. De står inte och har tråkigt inne, de äter, lägger sig och sover, äter lite till och så sover de igen. Ute är det väldigt sällan att de sover, de betar det mesta av tiden och har några kortare vilopauser på eftermiddagen. Undantaget är om det är väldigt varmt, då vilar de mer under dagen.

Mina är ute från ca 8-19 på vintern.
 
Våra hästar (i stall i norra vallentuna, sthlm) går ut 06:30 på vardagar och 07:00 på helgerna (för att det är annan personal som inte bor så nära). Sen är de ute till 16:30 ungefär. Det är strålkastare som lyser upp kring grindar t.ex. efter att det blivit och jag har aldrig sett att de börjat springa som de gjort på andra stall jag stått på. Kan bero på att det är gott om mat i hagarna. Dels gräs kvar och dels tillgång på Silage/hö. Min egen är inte ens hungrig när han kommer in, det är bara i undantagsfall som han kastar sig över maten som han gjorde tidigare. Snarare att han somnar och vilar lite när han kommer in.
 
jag tycker att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt. så pass att jag tycker det är onödigt att ge frukosten i stallet och slänger ut allt i hagen istället :p.
hästen tycker likadant. hon vill bara in och äta på kvällen och sen snabbt ut igen.
har de bara inne en 6-7h om natten.

hade min fuxfia stått ensam i mindre hage så hade jag inte kortat av utevistelsen. bara ökat till fler fodringar ute och gärna släppt henne i skrittmaskin under dagen så hon får röra sig ordentligt ändå.

hästarna bor i skåne, är väldigt platt och öppet här med bara några byggnader som vindskydd. men med ett täcke så skyddas hästen från vinden :p.
 
Det där stämmer faktisk inte alls. När hästen går ute på dagen och är inne på natten anpassar den sitt vilomönster efter det. De är vakna på dagen och sover på natten. Jag har hästarna hemma och har spenderat mycket tid på att observera vad de gör, båda på dagen och på natten. De står inte och har tråkigt inne, de äter, lägger sig och sover, äter lite till och så sover de igen. Ute är det väldigt sällan att de sover, de betar det mesta av tiden och har några kortare vilopauser på eftermiddagen. Undantaget är om det är väldigt varmt, då vilar de mer under dagen.

Mina är ute från ca 8-19 på vintern.
Fast jag tvivlar starkt på att hästen lägger om sitt naturliga mönster för att sova 14 timmar på natten eftersom vi människor vill ha sovmorgon.

"Det där stämmer inte alls", fast det gör det om man tittar på beteende observationer när det kommer till hästar. Snarare dina som gör individuella anpassningar i så fall eftersom jag inte baserade mitt inlägg på min häst, utan på den fakta jag lärt mig från forskning.

Att sen hästen väljer att koppla av och spara på sina krafter när den är instängd i en liten box och knappt kan röra sig, är väl en annan sak.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp