Frågor om utevistelse

Jag tror att kulturen runt storstäderna är ungefär detsamma som kraftfoderfodringar. Dvs, förr var det dåligt med mark (nu också i många fall) och man hade inte plats för grovfoder och fodrade mer med kraftfoder.


I många fall ligger det kvar men majoriteten är ju ändå annorlunda nu mot förr.

I ett stall vi bodde i tog man inte hänsyn till marken utan hästarnas timmar i hagen vilket resulterade i fullständigt nedtrampade hagar (lera) medan man i andra stallet tog mer hänsyn till hagen och då fick dra ner på timmarna i hagen. Jag vet faktiskt inte vilket som var bäst.

Vi fick leta gård i fem år för att få tillräckligt med mark till huset och samtidigt ha huset beboerligt. Andra gårdar häromkring har små hagar och kostar en herrans massa miljoner mer, bara för att huset är modernt och renoverat.

Min ena häst står omväxlande i två olika stall. I det ena står han ute minst 12 timmar om dagen och i det andra 4-6 timmar. Det är i mitt han står ute mycket och med bara två hästar i stallet. De är inne 12 timmar per dag på vintern för att den ena lätt får kolik när det är mörkt.
Trots det är han mindre gåig i boxen och pillar mindre på täcken och benlindor i andra stallet. Där är det full rulle dagarna i ända eftersom det är ett storstall och det är mentalt mer tröttande än mitt stall. Även hagvis så att säga.

Så, ibland har det inte med timmarna i hagen att göra heller vilket är viktigt att tänka på. Men även om det inte är önskvärt att ha få timmar i hagen så behöver det inte alltid gå ut över hästen på ett väldigt negativt sätt. Precis som med hundar och långpromenader. Det är inte milen som spelar roll utan vad hjärnan får i utbyte.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
 
Hör också till dem som tycker att hästar ska vara ute mycket. Där mina två står ingår ut och insläpp, och de släpps ut mellan 6-7 på morgonen och tas in när det blir mörkt. Dvs. nu på vintern tas de in rätt tidigt. Därför tar jag in mina två själv runt 18-tiden på kvällen. Packar istället en extra höpåse som de ger mina hästar när de tar in de andra. Passar mig utmärkt:)
Sen brukar jag ha dem ute dygnet runt från maj till sep ungefär. Mina hästar är vana att följa mina oregelbundna tider, och verkar rätt nöjda med att få gå ute så länge som möjligt. Skönt att ha två, annars vet jag inte hur jag hade gjort.
Vinterhagen är hyfsat stor (någon hektar), en äng med ena hörnet kuperat med träd och buskar.
Hästarna trivs - och jag med.
 
Vid 10 timmar går nog min generella smärtgräns. Jag har nu ute 12 h/dygn som minst, och kortare vill jag ogärna. Men har som minst haft ute 10 - 18, dvs 8 h och då sommartid. Det fungerade för de hästarna och fanns en veterinärmedicinsk anledning, men det skavde ändå i hjärtat att bara ha ute så kort.
 
Numer när mina hästar går ute minst 12 timmar tycker jag inte om att ta in dem i förväg vilket händer ibland när det är storm (har mycket träd i hagen) eller det är så dåligt väder att täckena inte räcker till, så gillar jag det inte.

Däremot verkar inte hästarna ha något emot det och blir inte annorlunda på något sätt. Att ibland ha hästarna ute "bara" sex timmar som de alltid var förr tycker jag är jobbigt och jag får dåligt samvete men får ju skärpa mig lite.
Så få gånger som 20 dagar per år är ju liksom inget problem. Inte ens om det råkade bli 60 dagar faktiskt.
 
Jag har en på lösdrift, han älskar det! Förra ägaren sa att det absolut inte gick och att han var så ranglåg att han kunde gå med max en annan häst... Nu går han med ett helt gäng och är jätte nöjd med att kunna äta dygnet runt :D

Den andra pållen står på box, hon stod på lösdrift tills hon var 4 och drog på sig ett gäng skador och blev ordinerad box och hage med mindre inbjudan till "fullt ös medvetslös". Med tanke på vad hon tycker om regn, blåst och flygfän så verkar hon vara nöjd över sin tillvaro. ;) Hon går ute 10-12h varje dag, in lite tidigare vid dåligt väder och in senare vid bra väder.
 
Min är ut i en hyfsat stor hage med kompisar. Ca 10-12 tim per dag. För mig är det minimum men absoluta smärtgränsen för mig är 8 tim. Eftersom jag oftast rider dagtid tullar jag ju på utetiden för ridningens skull. De hästar som rids kvällstid tror jag störs mindre av att komma in på em, men för min häst innebär det ju bara onödigt stillastående. Jag hade helst haft på en fungerande lösdrift men det finns inget direkt utbud här, och det jag har är det minst dåliga om man även vill kunna träna. Vilket för mig är själva vitsen med att ha häst.

Förra året hade jag på lösdrift men min häst blev kopiöst fet av att stå och tugga i balen hela dagarna. Hade jag fått bestämma hade jag haft lösdrift med fri tillgång till halm och styrd tillgång på annat. Då får de tugga men kan lättare hålla vikten.
 
Jag tycker 8 h är minimum och att 10-12 h är ganska bra. Skulle gärna ha min häst på lösdrift men den förra blev väl trött i ridningen och min nuvarande behöver ordentligt dränerad mark om han ska gå ute dygnet runt vilket inte finns att tillgå samt inte för stor flock då han vill lägga sig i/vakta alla. Nu är han dock skadad och går bara i sjukhage vilket han verkar tycka är helt ok men så är han också uppfödd i Spanien med mycket boxvistelse.
 
Minst 10 timmar (vid extremt dåligt väder) men annars gärna 12-15 timmar. I stallet där min medryttarhäst står kommer dom ut vid 08 och in vid 16, vilket är tider jag inte alls är van vid.
 
Ja här i sthlmstrakten är det vanligt att man tar in kl 14 på vintern. Innan det blir mörkt, tror det är för att det är bekvämt att ta in innan mörkret.

Idioti anser jag. Även hästar i sthlm är hästar.

Nu föredrar jag lösdrift alla gånger, och kommer aldrig att stalla in om jag inte är tvungen, men om man måste så är ju så mkt utevistelse som möjligt bästa sålänge det inte stör hästen på något sätt. 12 h är minimum tycker jag.
 
Är alltid jag som släpper ut i vårt stall och tack vare det har utevistelsen ökat med ca tre timmar/dag. Släpper ut mellan 4:30-5 (för att det passar med mina arbetstider) vanligen, men blir en timme senare nu när det har varit riktigt kallt och blåsigt (-20 och 7-8m/s). Vanligen kommer hästarna in mellan 21-22, men nu om vintern brukar mina få gå in vid 16-17. Tycker att 8-10 timmar är helt ok under den här riktigt kalla tiden, men annars om året så gillar jag vårt upplägg med 5-22. t.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp