Frågor om utevistelse

Jag vet inte om det är mer tragiskt än något annat - vi har nog alla vant oss vid en viss utevistelse som känns självklar.

Det är tragiskt eftersom det helt klart inte är nyttigt för ett stäppdjur att stå instängd 21 h i värsta fall.

Har väl typ 12 h som sådär max inne. Utsläpp i insläpp kan dock variera typ 6 h utan problem. Jag håller bara koll på innetiden o mstmängden ute resp inne så att de har mat helt enkelt.

Är det dåligt väder så antingen stannar jag i huset o känner mig som en elak matte medan hästen står vid stallväggen o väntar eller så går jag ut o tar in i samband m att jag fixar stallet. Min häst är väldigt tydlig o jag skulle inte ha mage o gå ut o fixa stallet o sedan lämna honom ute i regn o blåst som han HATAR trots täcken, mat o vindskydd. Ger lite extra nattmat o får inte det minsta dåligt samvete om han skulle råka stå inne 15 h.
 
Det där stämmer faktisk inte alls. När hästen går ute på dagen och är inne på natten anpassar den sitt vilomönster efter det. De är vakna på dagen och sover på natten. Jag har hästarna hemma och har spenderat mycket tid på att observera vad de gör, båda på dagen och på natten. De står inte och har tråkigt inne, de äter, lägger sig och sover, äter lite till och så sover de igen. Ute är det väldigt sällan att de sover, de betar det mesta av tiden och har några kortare vilopauser på eftermiddagen. Undantaget är om det är väldigt varmt, då vilar de mer under dagen.

Mina är ute från ca 8-19 på vintern.


Men blir hästen inte stressad av att stå inne så är det väl rätt självklart att den ägnar sig just åt att äta, vila o sova. Vad ska den annars hitta på i en box?

Mitt djur är en typisk boxhäst som alltid varit väldigt trött av sig. Han käkar hö när han kommer in men rätt snart står han o snosar. På morgonen när jag jobbar dag ligger han o sover o är verkligen som en zombie. O har han inte haft täcke när det varit lite kyligt så är han sur o besvärad. Inte för intet jag undrar om han är någon sorts människohundkorsning. Kompisen tittar piggt på en oavsett tid på dygnet o råkar hon ligga o sova är hon kvickt uppe går ut först.

Jag har svårt o tro att han skulle trivas på lösdrift för han är väldigt feg dessutom. Men får jag möjlighet vill jag testa.
 
Du hävdade att hästen enbart står och "har tråkigt"i 16 timmar om de inte står på lösdrift. Och nej, det stämmer inte alls.

Du kan inte jämföra en vildhäst eller en häst som lever som vildhäst med en uppstallad häst i träning. De har inte samma beteende pga att vi har ändrat deras förutsättningar.

Jag har sovit och vakat många nätter i stallet så jag kan säga med 100% säkerhet att detta gäller för mina 4 hästar. Högst sannolikt för de flesta hästar som går ute dagtid och är inne på natten. Jag talar alltså INTE om hästar som aldrig får gå ut men om den formen av uppstallning/utevistelse som är den vanligaste.

De allra flesta uppstallade hästar känner sig tryggare och lugnare i boxen än ute och väljer då att lägga all sin vilotid i boxen. Det går öht inte att jmf med hästar på lösdrift som är i samma hage 24/7, de har ett helt annat beteendemönster. Därför är det felaktigt att påstå att om hästen inte går på lösdrift står den bara och är uttråkad.
 
Du hävdade att hästen enbart står och "har tråkigt"i 16 timmar om de inte står på lösdrift. Och nej, det stämmer inte alls.

Du kan inte jämföra en vildhäst eller en häst som lever som vildhäst med en uppstallad häst i träning. De har inte samma beteende pga att vi har ändrat deras förutsättningar.

Jag har sovit och vakat många nätter i stallet så jag kan säga med 100% säkerhet att detta gäller för mina 4 hästar. Högst sannolikt för de flesta hästar som går ute dagtid och är inne på natten. Jag talar alltså INTE om hästar som aldrig får gå ut men om den formen av uppstallning/utevistelse som är den vanligaste.

De allra flesta uppstallade hästar känner sig tryggare och lugnare i boxen än ute och väljer då att lägga all sin vilotid i boxen. Det går öht inte att jmf med hästar på lösdrift som är i samma hage 24/7, de har ett helt annat beteendemönster. Därför är det felaktigt att påstå att om hästen inte går på lösdrift står den bara och är uttråkad.
Jag förstår hur du menar. Men om nu hästarna har anpassat sig, varför har vi alla knasiga beteenden som kommer till stor del från stallvistelsen? Tuggande på inredning, luftsnappning, vävning, grävande, sparkande mot väggar osv osv. Det förekommer ju frekvent även om hästen är ute 8 timmar.
 
Jag tror faktisk inte att det är direkt relaterat till stallvistelse men att det handlar om inre stress pga tuff hantering, för hårt press i ridning, för mycket kraftfoder, orolig stallmiljö, ej fungerande flock etc. För vissa individer kan det säkert bero på för lite utevistelse också men det är bara en del av orsaken. Har sett ganska många hästar krubbita, väva och luftsnappa i hagen.

Mina hästar har aldrig haft några stereotypiska beteenden. De verkar precis lika nöjda oavsett om de är inne eller ute.

Bara för att göra det klart så är jag inte emot lösdrift. Jag tror bara inte på att det är någon sorts universallösning på alla problem eller det enda rätta sättet att hålla hästar. :)
 
Jag funderar lite. Det är ju ingen mänsklig rättighet att ha stall och driva verksamhet, varför uppmuntra de som har undermålig utevistelse, dålig stallmiljö osv?

Tänker ungefär samma. Man kanske helt enkelt inte kan ha hästar på ett bra sätt överallt - då får man låta bli. Jag hade inte kunnat ha hundar om jag jobbade heltid och inte hade någon bra lösning för dem heller liksom, så är det ju.

Det är nog inte många som tycker det är vettigt att en hund ligger ensam 9 timmar/dygn bara för att man inte har rätt förutsättningar, som en jämförelse dårå.
 
Jag funderar lite. Det är ju ingen mänsklig rättighet att ha stall och driva verksamhet, varför uppmuntra de som har undermålig utevistelse, dålig stallmiljö osv?

När jag bodde i storstad flyttade vi (på rekommendationer) till ett stall som visade sig ha lerhav till hagar, sovmorgon för hästarna och mycket konstig foderkultur (grovfoder var max 10 kg, kraftfoder i stort sett obegränsat). Jag bestämde mig för att det inte var ok och började leta stall, där jag besökte massor av olika stall. Var det inte det ena så var det något annat, inget foder i hagarna, lerbad, kort utevistelse eller konstig whatever. Men det fanns ett stall för mig, så jag flyttade dit såklart, för att jag vill inte stötta de idéer jag inte tror på.
Precis vad jag funderat på.
Jag skulle inte kunna ha häst centralt i Sthlm då jag inte skulle acceptera så lite hagtid och små hagar. Man kanske
måste acceptera att man inte kan få allt?
Vill man bo nära en storstad kanske man måste åka längre ut för att kunna ha häst? Istället för att bara säga att i Sthlm finns det dåligt med mark och den är dyr..

Jag kan bara gå till mig själv och tänka hur det skulle vara att vara instängd i en box 18 h om dygnet... Jag skulle bli tokig... Det är klart msn behöver få röra sig mer och springa..
 
Jag har inget "minimum".
Ingen märkbar skillnad på 12 eller 13h ..
Jag förespråkar lösdrift i möjligaste mån; och har min häst också på lösdrift.
En tid i livet; ca 1år stod hon på box nattetid och stod ute mellan 6-10h; hon klagade inte på det men fick lätt gallor (försvann helt när vi flyttade tillbaka till lösdriften).
Nu tar jag in henne ibland; om jag rider sent i kombination med dåligt väder får hon stå kvar inne: eller om jag ska rida tidigt på morgonen så tar jag in henne kvällen innan.

Är vi på tävling en helg kan hon stå på box 2-3 dagar & bara komma ut på korta promenader (och ridning).

Jag låter mitt samvete tala :) hon står på box så "mycket" som jag har samvete till. Använder mig av lösdrift som sagt i möjligaste mån då fördelarna väger upp ordentligt: där får de utlopp för sina grundbehov; det får de inte i box.
 
Där jag står kommer hästarna ut mellan 6-8 och får frukost i hagen sen in mellan 19-23, beroende på väder och vad den som har insläppet gör på kvällen. Som igår tex kom de in redan vid 19 pga pissvädret som var hela dagen (Spöregn och blåst), medan sista hästen kom vid 22.30 i onsdags. :) Bra med ute tider häromkring, många stall som tar in innan det blir mörkt. Förstår inte hur folk jobbar som har sådana utetider? Här skulle hästarna komma in senast 16.00 om de skulle komma in innan det blir mörkt, ännu tidigare senare i vinter ( det här är privatstall inte anläggningar med personal).
Alla i stallet är på samma nivå när det gäller utetiderna. Är ok att de kommer in/ut senare om vädret är allt för bedrövligt. :)
 
Mina två går på lösdrift med fem andra hästar. De mår kanon med att vara ute dygnet runt. Nu får de grovfoder i portioner och senare i vinter blir det fri tillgång. En eller ett par hästar i flocken blir för tjocka av detta och får då komma in nattetid. De är då ute mellan ca 7 och 18, ibland in lite tidigare, mycket för att det ska fungera rent praktiskt. Det är svårt att hitta hästar i stora kolsvarta hagar..
Just nu har jag börjat ta in min ena (plus en sällskapshäst) nattetid för hans hovar har tagit lite stryk av blötan. Idag fick han komma in vid 18, göras ren om fötterna, stå och torka till jag nattar dom vid 22 och då behandlar jag även hovarna. De nöjer sig bra inne också och ett par av hästarna trivs lite bättre med att komma in vintertid än några av de andra osv. Min andra hade nog gärna hängt med in ikväll men gick till de andra när han förstod att han inte fick det. Hade honom inne nattetid förra vintern men så fort det började bli lite ljusare, dvs i månadsskiftet februari/mars blev han lite rastlös och han fick komma ut i lösdriften igen. Så möjlighet till box nattetid för de hästar som behöver det, och ändå lång utevistelse i bra hagar med kompisar, foder och lösdrift/skydd, men utgångsläget är lösdrift för alla hästarna året om.
 
Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Min tanke är alltid att hästarna ska vara ute fler timmar på dygnet än dom står inne. Har alltid önskat mig lösdrift och i år har jag mina hästar på det sätter för första gången och det är super hittills!
När dom stod inne nattetid så var som ute oftast 15-16 h.
 
Jag småskrattar åt mig själv nu för tiden!
Vi har hästarna ute vanligtvis från ca 06-21. Nu på grund av leran och min prinsessa hatar det så tänkte jag ha henne inne lite mera. Då e hon ute mellan ca 09-16 och jag har värsta ångesten över det. Men hon lider inte av det. Hon vill knappt ut ändå...
MIn unghäst har jag inne lite mera också. Han kommer ut runt 09 och är ute till 21. Han drar fötterna efter sig också och vill inte alls ut.

Vad van man kan bli att hästarna ska vara ute så länge som möjligt och sen när de är mera inne så har man ångest. Men man vet ju att de inte lider och det är tillfälligt, hoppas jag.
Väntar på frosten och snön. då blir båda ute mera.
 
Tänker ungefär samma. Man kanske helt enkelt inte kan ha hästar på ett bra sätt överallt - då får man låta bli. Jag hade inte kunnat ha hundar om jag jobbade heltid och inte hade någon bra lösning för dem heller liksom, så är det ju.

Det är nog inte många som tycker det är vettigt att en hund ligger ensam 9 timmar/dygn bara för att man inte har rätt förutsättningar, som en jämförelse dårå.

Fast i så fall borde man inte heller få ha häst om man inte kan rida/träna den optimalt. Ganska mycket skador (såväl fysiska som psykiska) som uppkommer av dålig ridning..
 
Jag tror faktisk inte att det är direkt relaterat till stallvistelse men att det handlar om inre stress pga tuff hantering, för hårt press i ridning, för mycket kraftfoder, orolig stallmiljö, ej fungerande flock etc. För vissa individer kan det säkert bero på för lite utevistelse också men det är bara en del av orsaken. Har sett ganska många hästar krubbita, väva och luftsnappa i hagen.

Mina hästar har aldrig haft några stereotypiska beteenden. De verkar precis lika nöjda oavsett om de är inne eller ute.

Bara för att göra det klart så är jag inte emot lösdrift. Jag tror bara inte på att det är någon sorts universallösning på alla problem eller det enda rätta sättet att hålla hästar. :)

Jag kan bara hålla med. Man måste se till helheten. I det stall jag står nu och har stått i 12 år har vi under alla år haft 1 häst med tydliga stressbeteenden inne (vävare). När denna häst fick flytta till en annan box utan nån häst framför och andra grannar, slutade hon att väva. Mängden utevistelse är densamma.

Jag tycker för övrigt också att det är toppen med lösdrift om det inte (som kring där jag bor) innebär att man har för många hästar på liten, skitig yta, som står stilla hela dagarna i geggan och äter av en sunkig silagebal :eek:
 
Delvis mindre hagar, men annars skulle jag säga lokala sedvänjor, helt enkelt. En orsak kan kanske vara att det är vanligare med stall med anställd personal, och då finns det bättre möjligheter att ta hand om hästarna inne kontinuerligt. Givetvis finns det många hästar som går ut mer (oftast kollektivstall, där man bara har möjlighet att mocka en gång om dagen, och hästarna inte tränas mer än att de klarar sig fint på en kraftfodergiva om dagen), men här frågas det ju efter minimum. Mindre än tre timmar tycker jag är för lite.

Efter att ha läst hela tråden ser jag att flera inlägg ifrågasätter hästarnas korta utevistelse, så jag vill bara påpeka att mitt inlägg inte är menat som kritik på något sätt. Däremot är jag nyfiken på hur en normal dag ser ut för hästarna i stallet du beskriver? Får de mockat flera gånger om dagen (och vart är de under tiden, kvar i boxen?) Vilka tider finns det personal? Vad gör personalen med hästarna(fodrar, mockar, rider, skrittar?)? Är alla hästarna ute samtidigt eller går de i skift? Det verkar helt enkelt som en vardag som är väldigt långt ifrån min egen hästs att jag tycker att det vore spännande att få höra :)
 
Fast i så fall borde man inte heller få ha häst om man inte kan rida/träna den optimalt. Ganska mycket skador (såväl fysiska som psykiska) som uppkommer av dålig ridning..

Absolut, det är mycket som kan göra illa hästarna såklart. Däremot kan man ju (oftast) med intresse och träning försöka rida bättre. Bygger man ett stall i en innerstad utan mark till hagar finns ju inte mycket alternativ till förbättring, dvs man köper att det är dåligt.

(Det finns ju extremt mycket med hästar som hobby som kan diskuteras, jag tycker att det finns massor som inte alls är oproblematiskt ur ett djuretiskt perspektiv men just denna tråden handlade ju om utevistelse.)
 
Absolut, det är mycket som kan göra illa hästarna såklart. Däremot kan man ju (oftast) med intresse och träning försöka rida bättre. Bygger man ett stall i en innerstad utan mark till hagar finns ju inte mycket alternativ till förbättring, dvs man köper att det är dåligt.

(Det finns ju extremt mycket med hästar som hobby som kan diskuteras, jag tycker att det finns massor som inte alls är oproblematiskt ur ett djuretiskt perspektiv men just denna tråden handlade ju om utevistelse.)

Håller helt med dig om detta och jag förespråkar på intet sätt en hästtillvaro som innebär några få timmar ute i ruta. Men jag tror ändå det är viktigt att ha i åtanke hela hästens tillvaro när man pratar om trivsel och vad som ger hästarna ett bra liv.
 
Efter att ha läst hela tråden ser jag att flera inlägg ifrågasätter hästarnas korta utevistelse, så jag vill bara påpeka att mitt inlägg inte är menat som kritik på något sätt. Däremot är jag nyfiken på hur en normal dag ser ut för hästarna i stallet du beskriver? Får de mockat flera gånger om dagen (och vart är de under tiden, kvar i boxen?) Vilka tider finns det personal? Vad gör personalen med hästarna(fodrar, mockar, rider, skrittar?)? Är alla hästarna ute samtidigt eller går de i skift? Det verkar helt enkelt som en vardag som är väldigt långt ifrån min egen hästs att jag tycker att det vore spännande att få höra :)

Jag hjälpte för några år sedan en kompis med hennes häst som stod i ett stall i Sthlms innerstad. Jag kan säga att tillvaron såg helt olika ut för hästarna beroende på vem som ägde hästen. Många ägare gjorde allt för att hästarna skulle komma ut mer än den 1 timme (vardagar.,..) de hade som tilldelad hagtid - förutom att ridas varje dag var det många som promenerade och ägarna hjälptes åt att släppa ut dem andra tider. Andra hästar såg jag aldrig gå utanför boxen :cry: Det mockades minst 2 gånger per dag.
 
Men vad har det med att göra att du bor i Stockholm? En hage är en hage och en häst en häst oavsett var man bor.

Visst är det så och jag tror nog de flesta vill ha sin häst ute så mkt som möjligt men just i storstäder är det väldigt begränsat med tillgång på mark så ofta blir det så just i de områdena.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp