Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?
För just min häst funkar inte lösdrift. Jag har provat. Det gick inte. Hon är inte överdrivet förtjust i sommarbete heller. För MIG är det ju så klart mycket mer "bekvämt" när hon går ute dygnet runt, så det är verkligen hästen som inte tycker om det. Hon har aldrig varit mer otillfredsställd som det dryga halvåret hon tillbringade i lösdriften. Däremot tycker jag att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, och hade aldrig stallat upp ens min utomhus-ogillande häst i ett stall där de går in vid 15.
I vårt stall går hästarna ut någon gång mellan 6-8 på morgonen beroende på vem som släpper ut (vi står i ett kollektivstall, vissa börjar arbeta vid sju, andra går inte av sitt nattpass förrän då och kan alltså inte vara i stallet förrän åtta), och in någon gång mellan 18-20 på kvällen. De är alltså ute minst tio timmar, men oftast går de ute 6-20 (14 timmar). I normalfall stallas de in för säsongen i halva oktober, och går ute dygnet runt någon gång i slutet på maj igen sen.
Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?
Gruspaddock är inte heller något alternativ för mig, såvida hästen inte är skadad/sjuk givetvis. Min häst skiter fullständigt i om hon går ensam eller inte. Så länge hon ser andra hästar i närheten kan hon vara själv. Sån har hon varit sen födseln.
Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
Det händer. Vi har inget vindskydd i hagen, även om det finns träd som läar upp lite. Men då ska det vara rejält dåligt väder (storm på gränsen till orkan, snöstorm eller ihållande regn som hållit på ett bra tag.) Och i det sistnämnda fallet blir det väl oftast att hästarna får gå in tidigare, men att tiden de kommer ut är densamma.