Frågor om utevistelse

Det finns väl bara ett stall i innerstan som är öppet för privathästar, Ryttis, men tre timmar har jag stött på på annat håll också, både söder och norr om stan. Lite större halvblodsstall dock, jag vet inte om de kanske skiljer sig från mindre stall med andra raser.

Aha, nämn gärna vilka. Har också bara stått i hopp och dressyrstall med uteslutande halvblod.
 
Annat än utedrift finns inte för mej.

Visst är det mysigt att vara i stallet när hästarna är inne och det har jag oxå då jag tar in när jag är i stallet och ut när jag går där ifrån.

Har oxå haft en häst som inte tyckte om att vara ute vid regn (hon växte fast i stallet likt en åsna och fick inte att flytta utanför porten) men det försvann när ligghallen kom till hagen.
Inte för mig heller nuförtiden. Har samma erfarenhet som dig, att med bra hage och tillräckligt stor ligghall funkar de bra för de allra flesta om man låter de vänja sig.
 
Kan tillägga att när jag stod installad en period så tyckte stallägaren (på fullaste allvar) att hästarna behövde sovmorgon på helgerna... Så flera helger när jag kom till stallet vid 9.30 hade inte ens hästarna fått frukost eller kommit ut. Undrar vem som behövde sovmorgon egentligen.
 
Aha, nämn gärna vilka. Har också bara stått i hopp och dressyrstall med uteslutande halvblod.

Det har varit stall i Botkyrka, västerhaninge, sollentuna, Upplands väsby, Vallentuna... Individuella stallnamn skulle väl knappast säga dig så mycket, men stallar runt om i Stockholm.
 
Det har varit stall i Botkyrka, västerhaninge, sollentuna, Upplands väsby, Vallentuna... Individuella stallnamn skulle väl knappast säga dig så mycket, men stallar runt om i Stockholm.

Okej. känner till de flesta något större stall åtminstånde i Huddinge, grödinge, Haninge, Botkyrka o lite norr om stan iaf men ok. Jag har väl haft tur som inte stött på nån sånt stall :-)
 
Okej. känner till de flesta något större stall åtminstånde i Huddinge, grödinge, Haninge, Botkyrka o lite norr om stan iaf men ok. Jag har väl haft tur som inte stött på nån sånt stall :-)
Inte jag heller och jag har också koll på en del av de nämnda områdena. Jag må vara stockholmare men jag skulle aldrig ha häst i ett stall där den bara var ute tre timmar per dag.
 
Okej. känner till de flesta något större stall åtminstånde i Huddinge, grödinge, Haninge, Botkyrka o lite norr om stan iaf men ok. Jag har väl haft tur som inte stött på nån sånt stall :-)

Vet inte ens om det är enligt forumreglerna att skriva ut en massa stallnamn, och oavsett vilket så spelar det väl ingen roll vad de heter? Faktum är att de finns. Om du tycker utevistelse är superviktigt kanske du har valt bort de stallen?
 
Vet inte ens om det är enligt forumreglerna att skriva ut en massa stallnamn, och oavsett vilket så spelar det väl ingen roll vad de heter? Faktum är att de finns. Om du tycker utevistelse är superviktigt kanske du har valt bort de stallen?

Man behöver nog inte tycka utevistelse är superviktigt för att tycka att tre timmar är toklite men ok. Undrade bara vilka det är, har aldrig hört nån som stått i ett sånt stall eller nåt sånt förutom ryttis o nåt annat på djurgårn, så undrade bara.
 
Jag står på fullservice i Sthlmsområdet. På sommaren kan jag ha ute hästen dygnet runt, vanliga tider är att hästarna är ute 10 timmar. På vintern (läs när det är mörkt ute) är dock hästarna endast ute mellan 6-7 h så att personalen ska slippa hämta hästar i mörkret. Jag är nöjd med upplägget, det känns ok för mig.
 
Det finns väl bara ett stall i innerstan som är öppet för privathästar, Ryttis, men tre timmar har jag stött på på annat håll också, både söder och norr om stan. Lite större halvblodsstall dock, jag vet inte om de kanske skiljer sig från mindre stall med andra raser.
Ok tre timmar var lite. Jag som är uppväxt i Väsby Sollentuna etc har stött på flera som har ca 6 h dvs hästarna går ut ca 8 och kom in vid 14. Detta handhade mest om att det passade bäst för personalen. Vissa av dessa hade också små hagar där de gick utan kompis.

Inte så som jag skulle önska men när det gäller hagstorlek så handlade det ju om brist på mark.
 
Häromkring finns alla möjliga olika varianter men jag skulle aldrig själv vilja ha min häst någonstans där utevistelsen är mindre än 10 timmar. Om jag gissar rätt så vill inte min häst det heller eftersom det ser ut som i Joakim von Ankas kassavalv om hon står inne för länge. Hon boxvandrar. Då ser jag hellre att hon traskar omkring rakt fram ute i hagen än snurrar runt på en liten yta.

Däremot går hon i egen hage efter att ha jagat sin hagkompis så illa så att hon själv gick omkull. Hon har en tendens att vara väldigt grinig mot andra hästar och för att slippa skador både på henne själv och de andra hästarna så får hon ha ett staket emellan. Funkar fint.
 
Jag håller ju på att sälja min ena häst nu, som er van att vara ute 10-14 timmar/dygn i stor hage med kompisar och fri tillgång till grovfoder... Har frågat de som varit interesserade av att köpa honom hur mycket utevistelse de kan erbjuda, och några har berättat att på deras stall får hästarna bara vara ute 1-2 timmar/dygn. Andra säger att hästarna går ute många timmar varje dag, när jag har frågat närmare har detta visat sig vara från 4-6 timmar....
Själv känner jag att min "smärtgräns" går vid 8 timmar, mindre än så tycker jag inte är okej. Men jag ser att det är rätt vanligt med 4-5 timmar på stall där man inte fodrar ute i hagarna. Och längre än så är det ju inte alls bra att låta hästarna vara utan grovfoder, så jag skulle inte hellre vilja ha mina hästar ute i 8 timmar utan mat...
Har stått på ett sådant stall ett tag, med 5 timmars utevistelse samt förbjudet att ge hö i hagen, och då kände jag mig tvungen att släppa mina hästar ut extra på kvällen, samt på morgonen när jag var ledig - himla stressigt var det, jag fick aldrig sovmorgon för jag tyckte så synd om mina hästar som stod inne så jag kunde inte slappa av och sova.... o så tyckte jag inte att jag kunde rida under deras hagtid, så hela mina dagar blev styrda av stallets rutiner! Usch, det var verkligen jättejobbigt...! :crazy: :crazy:
 
Men ni som har få timmar i hagen till era hästar, får ni inte ta in om själva? Isåfall kan dom ju vara ute i stort sett hur länge ni vill? Jag har faktiskt bara stått i ett enda stall där insläpp ingick och då var hästarna ute från ca 6-7 på morgonen till 6-7 på kvällen samt längre på sommaren om dom inte var ute dygnet runt. Det kändes helt ok!

Fördelen för mig är ju att jag har 2 hästar så jag är inte beroende av någon annan. Det är ju sjukt jobbigt att tvingas ta in hästen bara för att alla andra gör det (om hästen inte kan vara ute själv)
 
Det är inte alls svårt att hitta stall i Stockholm med mer utetid än 3 h. De allra flesta har utetider mellan morgon till eftermiddag. Man har en dagsanställd och den får inte jobba hur långa dagar som helst. Alltså ska den både släppa in och ut.

Men man brukar ju göra så att det släpper ut det första den gör och tar in och ger mellis det sista den gör.

Sen finns det de stall som hyr in personal till just fodringarna och inte har en heltidsanställd. De kan ibland erbjuda längre utetider.

Men 3 h hör till ovanligheten, inte det normala!
 
Men ni som har få timmar i hagen till era hästar, får ni inte ta in om själva? Isåfall kan dom ju vara ute i stort sett hur länge ni vill? Jag har faktiskt bara stått i ett enda stall där insläpp ingick och då var hästarna ute från ca 6-7 på morgonen till 6-7 på kvällen samt längre på sommaren om dom inte var ute dygnet runt. Det kändes helt ok!

Fördelen för mig är ju att jag har 2 hästar så jag är inte beroende av någon annan. Det är ju sjukt jobbigt att tvingas ta in hästen bara för att alla andra gör det (om hästen inte kan vara ute själv)

Även när jag hade två hästar som gick ihop så funkade det inte att dom själv senare än alla andra - de blev stolliga och sprang som idioter även om de fick sitt em-hö i hagen. tyvärr.
 
Även när jag hade två hästar som gick ihop så funkade det inte att dom själv senare än alla andra - de blev stolliga och sprang som idioter även om de fick sitt em-hö i hagen. tyvärr.

Määh

Mina hästar har alltid varit så egotrippade så dom skiter i andra hästar... som tur är!
 
Hos oss släpps de ut kl.5-7 och kommer in kl.20-23 beroende på jobbtider och dagens upplägg i allmänhet. Alla hästarna går ihop i samma hage. Fri tillgång på grovfoder ute samt vindskydd i hagen. De står inte och hänger vid grinden utan jag får alltid vissla på dom när det är dags att gå in för kvällen, det tar jag som ett tecken på att de trivs.
 
Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?
För just min häst funkar inte lösdrift. Jag har provat. Det gick inte. Hon är inte överdrivet förtjust i sommarbete heller. För MIG är det ju så klart mycket mer "bekvämt" när hon går ute dygnet runt, så det är verkligen hästen som inte tycker om det. Hon har aldrig varit mer otillfredsställd som det dryga halvåret hon tillbringade i lösdriften. Däremot tycker jag att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, och hade aldrig stallat upp ens min utomhus-ogillande häst i ett stall där de går in vid 15.
I vårt stall går hästarna ut någon gång mellan 6-8 på morgonen beroende på vem som släpper ut (vi står i ett kollektivstall, vissa börjar arbeta vid sju, andra går inte av sitt nattpass förrän då och kan alltså inte vara i stallet förrän åtta), och in någon gång mellan 18-20 på kvällen. De är alltså ute minst tio timmar, men oftast går de ute 6-20 (14 timmar). I normalfall stallas de in för säsongen i halva oktober, och går ute dygnet runt någon gång i slutet på maj igen sen.

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?
Gruspaddock är inte heller något alternativ för mig, såvida hästen inte är skadad/sjuk givetvis. Min häst skiter fullständigt i om hon går ensam eller inte. Så länge hon ser andra hästar i närheten kan hon vara själv. Sån har hon varit sen födseln.

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

Det händer. Vi har inget vindskydd i hagen, även om det finns träd som läar upp lite. Men då ska det vara rejält dåligt väder (storm på gränsen till orkan, snöstorm eller ihållande regn som hållit på ett bra tag.) Och i det sistnämnda fallet blir det väl oftast att hästarna får gå in tidigare, men att tiden de kommer ut är densamma.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 039
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp