Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.
Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:
Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?
Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?
Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).
Innan jag läser övriga inlägg:
Hästar är anpassningsbara och jag har sett flera olika varianter.
Generellt tycker jag att de ska vara ute så mycket som möjligt.
Det kan å andra sidan finnas vettiga skäl till att ute-tiden inte är jättelång.
Och så kan det finnas förståeliga skäl till kort utetid.
Exempel: jag hade en medryttarhäst i början av 90-talet. Det var en privathäst installad i en centralt belägen ridskola i en medelstor stad. Man hade pga lokaliteten inte särskilt mycket mark, och hästarna fick turas om att gå ut i hagarna. Två timmar var de "garanterade" innan någon fick ta in en häst för att ställa sin i hagen. Hagarna var små grusfyrkanter, skulle uppskatta till 20X20 meter men där är mitt minne tveksamt.
Bra?
Nej.
Exempel: jag var tidigare installad på en privat travanläggning som sköttes av ägaren. Det fanns 38 hästplatser.
Man vattnade inte i hagarna (förståeligt utifrån arbetsmängd) vilket innebar att hästarna var ute ca 8 timmar per dygn.
Bra?
Tillräckligt bra.
Hemma hos mig går de flesta hästarna på lösdrift och verkar nöjda.
De som är uppstallade nattetid är det när vädret så kräver, och den här hösten har varit fantastisk. Det är fortfarande varmt nog att ha dem ute dygnet runt (och gräset växer, har ett par som faktiskt fortfarande går i beteshage och får det de behöver och lite till där) men nu har det regnat mycket senaste tiden så det är väldigt blött. Alltså får de komma in på nätterna.
De är inne ca 9-10 timmar per dygn, eftersom jag behöver sova 8-9 timmar.
Riktigt surt väder med blåst och regn samtidigt, och hästar som visar att de fryser, innebär tidigare inhämtning. Det förekommer ju att vädret ändrar sig under dagen från att se bra ut till att bli katastrof innan man hinner hem från jobbet och därmed kan hästar råka ut för ruskväder otäckade.