Frågor om utevistelse

Men vad har det med att göra att du bor i Stockholm? En hage är en hage och en häst en häst oavsett var man bor.

Normen är olika i olika delar av världen, och hästar är ju uppenbart rätt anpassningsbara. Jag tycker det känns otänkbart med hästar som inte går i hagen alls, men bevisligen finns det ju många länder där det är normalt. Och det finns andra länder där man normalt inte stallar upp alls, och det framstår som lite udda att ha hästarna på box 8 timmar per dygn.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

12h tycker jag. Tycker inte de beror på omständigheter. Iofs skulle jag aldrig ha min häst ensam utom i nödfall, inte heller i liten hage.
 
Ja, eftersom jag är van vid det. Det är många stall här som har det så. Det beror ju på vad man är van vid.
Vilka stall då utom möjligtvis i innerstan? Jag har haft häst runt om i Sthlm i 15 åt och aldrig upplevt tre timmar, inte stått o innerstan heller men utanför. Vanligt är ca 8-16 typ. Utom ridskola möjligtvis, några timmar mindre.
 
Normen är olika i olika delar av världen, och hästar är ju uppenbart rätt anpassningsbara. Jag tycker det känns otänkbart med hästar som inte går i hagen alls, men bevisligen finns det ju många länder där det är normalt. Och det finns andra länder där man normalt inte stallar upp alls, och det framstår som lite udda att ha hästarna på box 8 timmar per dygn.

Givetvis finns det olika syn på saker och ting beroende på en mängd faktorer. Att man inte har stall där det är konstant sommarväder är nog ganska självklart. Men att en liten del av Sverige skulle ha så avsevärt annorlunda norm där de yttre omständigheterna inte skiljer sig nämnvärt från övriga delar. Läser man övriga svar här så ligger nog medel på 10 timmar/dygn (jag har inte räknat) och att ha hästarna ute 3 timmar med argumentet att det är i Stockholm finner jag konstigt. Vad är det i Stockholm som gör att normen är så?
 
Givetvis finns det olika syn på saker och ting beroende på en mängd faktorer. Att man inte har stall där det är konstant sommarväder är nog ganska självklart. Men att en liten del av Sverige skulle ha så avsevärt annorlunda norm där de yttre omständigheterna inte skiljer sig nämnvärt från övriga delar. Läser man övriga svar här så ligger nog medel på 10 timmar/dygn (jag har inte räknat) och att ha hästarna ute 3 timmar med argumentet att det är i Stockholm finner jag konstigt. Vad är det i Stockholm som gör att normen är så?

Delvis mindre hagar, men annars skulle jag säga lokala sedvänjor, helt enkelt. En orsak kan kanske vara att det är vanligare med stall med anställd personal, och då finns det bättre möjligheter att ta hand om hästarna inne kontinuerligt. Givetvis finns det många hästar som går ut mer (oftast kollektivstall, där man bara har möjlighet att mocka en gång om dagen, och hästarna inte tränas mer än att de klarar sig fint på en kraftfodergiva om dagen), men här frågas det ju efter minimum. Mindre än tre timmar tycker jag är för lite.
 
Vilka stall då utom möjligtvis i innerstan? Jag har haft häst runt om i Sthlm i 15 åt och aldrig upplevt tre timmar, inte stått o innerstan heller men utanför. Vanligt är ca 8-16 typ. Utom ridskola möjligtvis, några timmar mindre.

Det finns väl bara ett stall i innerstan som är öppet för privathästar, Ryttis, men tre timmar har jag stött på på annat håll också, både söder och norr om stan. Lite större halvblodsstall dock, jag vet inte om de kanske skiljer sig från mindre stall med andra raser.
 
För min egen del så vill jag gärna att hästarna kommer ut tidigt på morgonen, gärna 6-7.
Sen om det är uppehåll och fint ute så kan dom gärna vara ute till 21-22. Men det förutsätter att dom har mat att äta ute.
Men som allra minst skulle jag väll säga ute 8-9 timmar. Men ju mindre tid ute desto större krav på stor box, stora trevliga hagar med sällskap osv.
 
Jag har insett att hästar inte behöver stå inne alls, då har jag ändå en häst som jag tyckte älskade att få komma in och stå i sin box. Så för mig är 24/7 den utevistelse mina hästar är vana vid och behöver. Jag tar in dem nattetid ett par gånger varje vinter (nyårsafton och vid ordentlig storm), men de är lika upprörda varje gång.

Jag hade mina hästar inne för att normen var sådan. De togs in efter mörkret, vintertid runt 17, och stod inne tills 7 ungefär. Jag packade också 300 mål grovfoder i ikea-kassar för att normen var sådan, nu för tiden ger jag på fri tillgång, men en gång/dag.
Jag ändrade mig för att jag tyckte att jag inte gjorde annat än att mocka skit (jag mockar varje dag nu också, men 5 minuter i hagen) och släpa vatten osv. Dessutom blev det vansinnigt dyrt eftersom min häst skitade ner så himla mycket. Hon blev dessutom tjock i benen och stel av att stå inne, så istället för att hålla på och lindra de symptomen med lindor och allsköns grejer så tog jag bort orsaken till de tjocka benen.

Folk får göra som de vill, men jag känner igen mig själv så himla mycket i "min häst gillar att stå inne"-åsikterna :)
 
Ca 10 timmar även här. Jag hade gärna haft min ute mer, om hagarna hade varit stora naturhagar och där han och kompisarna sprang runt och lekt hela dagarna... men det är ju en dröm, det ju som i de flesta stall härikring, det är inte jättemycket att göra i hagen; gräset är slut såhär års, inga träd att tugga på, kompisar hatar han, och inte jättemycket plats att springa runt på (har dessutom svårt att se honom "springa omkring" - han är en vuxen häst och leker väldigt sällan, även då han går i sommarhagen som är betydligt större). Så han kan liksom lika gärna vara inne då. Dessutom är han lite av en "innekatt" och ser ut som om han har gått och självdött om han tvingas stå kvar ute i mörkret; han står bokstavligen på samma fläck med näsan i höjd med knäna och rör sig inte en millimeter- regnar det så står han och drar in rumpan också och ser riktigt bedrövlig ut.... och jag ser inte poängen att han ska måsta vara ute mera då.
Mindre hagvistelse än 7-8 timmar hade jag inte vågat pga kolikrisken framförallt, men också för det mentala. Jag tror inte det är ett bra liv för ett i normala fall socialt djur gjord för att ströva och leta mat, att stå still på samma fläck och glo in i ett galler långa stunder.
 
Jag föredrar kompisar om det är möjligt, min har 3 st idag och det fungerar bra. En medelstor hage där ca 1/3 är grusad från början men är i dagsläget lite gräs även där, resten är gräs. Lite kuperad. Hålls i bra skick även nu när det regnat ganska mycket. Blir en liten pöl på ett ställe i mitten men annars är det relativt fritt från lera.

Jag tycker minsta tid är 8-10 timmar, det är vad våra hästar är ute nu på vintern, tidig höst och vår är de ute 12-14 timmar och sommaren samma som höst/vår alternativt dygnet runt. Jag hade gärna haft ute ett par timmar till även nu vintertid men man kan inte få allt.
 
Tack till alla som svarat!

Jag har varit borta från hästeriet i ganska många år, och blev lite chockad när jag insåg hur få timmar hästarna i det här stallet fick gå ut, så jag började fundera på om det var en förändring jag hade missat. Det verkar dock som att de allra flesta här är vana vid ungefär samma rutiner som jag har varit - ca 10 timmar ute per dag. I detta stall är hästarna sällan ute mer än 6 timmar per dag, men regnar det blir det snarare 4 timmar. Här verkar åsikten vara att det är synd om hästarna om de måste stå ute och bli kalla och blöta och att de har det bättre inomhus, medan jag mer är van vid att man tänker tvärt om och väntar så länge som möjligt med intaget.

@Mabuse : Jag har jobbat i stall i storstadsområde där hästarna gick ut i skift och sällan var ute mer än 4 timmar per dag, men vad jag kommer ihåg var det ingen som var nöjd med detta utan det var ett resultat av begränsad hagyta och vi ansträngde oss för att maximera hagtiden så mycket det gick. I de stall du talar om, är hästägare/personal nöjda med 3 timmar per dag, eller har man bara accepterat det?
 
Mina avelshästar går alla på lösdrift så de väljer själva när de går in under tak.
Apropå detta med storm - det stormade ju rätt ordentligt i helgen och mitt sto som är ledarsto i ena flocken var helt säker på att det var livsfarligt inne i ligghallen - så ingen gick in. När stallägaren kom på morgonen och skulle mocka så kom fölen springande och tyckte det var jätteskönt att någon var i ligghallen så de kunde komma in och äntligen få sova mjukt.
 
Hej!

Bor strax norr om Stockholm och vill ha minst ute-tid på 10 timmar, helst längre såklart. När jag jobbade i stall i innerstan fick hästarna vara ute 40 min/dag, mer hagtid fanns inte. :-(. Både jag och hästarna mådde dåligt av det (flera hästar krubb-bet, vävde eller var allmänt tjuriga). För min häst gäller ute så länge det går, helst dygnet om när underlaget klarar det. Tyvärr kan hon inte gå ute dygnet om de blöta månaderna, hennes hovar klarar inte den konstanta vätan.

Vid riktigt regn/snöoväder kan min få komma in tidigare, hon avskyr dåligt väder och fryser lätt om hon blir blöt.

Jag har varit med om hästägare som inte inte vill ha hästen i hage alls. En av motiveringarna var "den ska tycka ridningen är roligast", en annan "dom skadar sig i hagen" (vilket de såklart gör när de går ut i en sockerbitsstor hage och busar 1 timme/dag.

/Lavinia
 
Normen är olika i olika delar av världen, och hästar är ju uppenbart rätt anpassningsbara. Jag tycker det känns otänkbart med hästar som inte går i hagen alls, men bevisligen finns det ju många länder där det är normalt. Och det finns andra länder där man normalt inte stallar upp alls, och det framstår som lite udda att ha hästarna på box 8 timmar per dygn.

Finns stall här i Sverige också där hästarna inte går ute alls. Så, jag håller med dig. En vänjer sig. Det blir normalt.

(O för sakens skull, nej, jag hänger inte i ett sådant stall.)
 
Mina går ute 12-14 timmar , har tillgång till lösdrift så vädret spelar ingen stor roll. Hade på lösdrift dygnet runt tidigare men tyvärr gillade inte ena hästens fötter detta så nu blir det box på natten.
 
Jag vill att mina hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Min ena går på lösdrift så hon är ute dygnet runt, den andra är ute ca 11-13 h per dag. Jag vill helst att de ska vara ute minst 10 timmar, tycker det blir alldeles för många timmar inne på box annars!
 
Mindre än 10 timmars utevistelse skulle jag inte vilja ha. Det känns ändå rätt lite. Jag mår rätt dåligt av att stänga in min häst i en "låda" (box) i så många timmar som det ändå blir. Det är stora djur och även om boxen är stor så är det inte en hage... Ska jag vara ärlig så känner jag mig rätt rutten över att låsa in ett strövande djur på det sättet. Jag har provat lösdrift men det fungerade inte alls för min. Hon har lite dålig syn och blir lite stressad av att inte kunna se när det är mörkt.
I stallet hon står nu så finns det möjlighet till längre utevistelse (12-13 timmar) men problemet blir då middagen. De andra i samma hage äter när de kommer in men jag vill inte låta min gå från 12 på dagen när lunchen kommer till 19-20 på kvällen innan det blir middag. Kvällsmaten serveras dessutom mellan 20-21.
Så, 10 timmar ungefär får hon ute och det kan jag ändå leva med. :)
 
Annat än utedrift finns inte för mej.

Visst är det mysigt att vara i stallet när hästarna är inne och det har jag oxå då jag tar in när jag är i stallet och ut när jag går där ifrån.

Har oxå haft en häst som inte tyckte om att vara ute vid regn (hon växte fast i stallet likt en åsna och fick inte att flytta utanför porten) men det försvann när ligghallen kom till hagen.
 
Jag har på senaste tiden befunnit mig en del i ett stall där utevistelse för hästarna hanteras annorlunda än vad jag är van vid, och därför skulle jag gärna vilja höra lite åsikter från andra hästägare.

Om vi talar om en "vanlig" häst (dvs. inte extremt gammal/frusen/sjuk etc.) som står på stall nattetid:

Hur många timmar per dag tycker du att hästen minimalt ska vara ute?

Tycker du att den tiden varierar beroende på typ av hage (tex. gruspaddock vs. stor kuperad hage) och om hästen går ensam eller i grupp?

Hur ofta händer det att du släpper ut senare/tar in tidigare pga. dåligt väder? (Om vi utgår ifrån att det inte finns vindskydd eller liknande i hagen).

Innan jag läser övriga inlägg:

Hästar är anpassningsbara och jag har sett flera olika varianter.

Generellt tycker jag att de ska vara ute så mycket som möjligt.
Det kan å andra sidan finnas vettiga skäl till att ute-tiden inte är jättelång.
Och så kan det finnas förståeliga skäl till kort utetid.

Exempel: jag hade en medryttarhäst i början av 90-talet. Det var en privathäst installad i en centralt belägen ridskola i en medelstor stad. Man hade pga lokaliteten inte särskilt mycket mark, och hästarna fick turas om att gå ut i hagarna. Två timmar var de "garanterade" innan någon fick ta in en häst för att ställa sin i hagen. Hagarna var små grusfyrkanter, skulle uppskatta till 20X20 meter men där är mitt minne tveksamt.
Bra?
Nej.

Exempel: jag var tidigare installad på en privat travanläggning som sköttes av ägaren. Det fanns 38 hästplatser.
Man vattnade inte i hagarna (förståeligt utifrån arbetsmängd) vilket innebar att hästarna var ute ca 8 timmar per dygn.
Bra?
Tillräckligt bra.

Hemma hos mig går de flesta hästarna på lösdrift och verkar nöjda.
De som är uppstallade nattetid är det när vädret så kräver, och den här hösten har varit fantastisk. Det är fortfarande varmt nog att ha dem ute dygnet runt (och gräset växer, har ett par som faktiskt fortfarande går i beteshage och får det de behöver och lite till där) men nu har det regnat mycket senaste tiden så det är väldigt blött. Alltså får de komma in på nätterna.
De är inne ca 9-10 timmar per dygn, eftersom jag behöver sova 8-9 timmar.
Riktigt surt väder med blåst och regn samtidigt, och hästar som visar att de fryser, innebär tidigare inhämtning. Det förekommer ju att vädret ändrar sig under dagen från att se bra ut till att bli katastrof innan man hinner hem från jobbet och därmed kan hästar råka ut för ruskväder otäckade.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 039
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp