Frågor om stoet

N

Nadin

Rider en gammal sto,alldrig förut haft att göra med en häst.Min fråga är nu för tillfälle Hur ofta är en sto brunnstigt och hur länge? Hur märker man att detta är på gång?
Vänligen Erika Nadins ryttare :rofl:

Varför frågar du inte hästens ägare istället?

Är det bara jag som tycker att det luktar snuskhummer här? :angel:

Igentligen så förstår jag inte varför övriga inlägg här inte kunnat besvara ett par så enkla frågor..

Gör ett försök själv.

Brunstcykeln är på 21 dagar.. oftast men inte alltid.
Ston som brunstar kan bli griniga och lite tvära i sitt sätt.
Sitter man och rider en brunstig märr så kan dom "bromsa" in när skänkeln ligger "på"
Alltså när du driver hästen framåt så käns det som om handbromsen är i.

Vissa kan till och med slå bakut.

Ju bättre kondition stoet får destå svagare tecken.
Ett sto som har extrem hög tävlingskondition kan i vissa fall inte visa brunst alls..
Eller rättare sagt. Hon brunstar inte.

Så.. summan av det hela är att dom som har ston skall även ha en stor portion humor.
Springer hon och skriker, eller bromsar, eller fastnar vid den där snygga valacken.. so what??
Straffa henne inte utan ta det för vad det är.

Till övriga här:
Vad var det för konstigt med hennes fråga??? :confused:

AM

oförskämt

Oförskämt svar av dig. :mad:
Alla här kan ha rätt till stavfel.
Vissa kanske inte ens är födda i Sverige och kan ha svårt att uttrycka sig i både tal och skrift.

Eller är du en, vad vi kallar för nollåttavärldsbäst??

AM

:bow: Bra, Nafayette! Man blir ju alldeles häpen över hur folk kan bete sig. Jag har tittat på Erikas övriga inlägg och hon verkar uppriktigt intresserad. Det ser ut som om hon vill lära sig för att hon bryr sig om hästen och vill dess bästa. Skäms, ni som hoppar på direkt utan att kolla! Erika, fortsätt fråga. Det är bra att du gör det!
Förresten så har jag ett sto som det knappt märks när hon brunstar. Det där är olika.

Re: oförskämt

Vadå oförskämt? Eftersom människan tydligen är seriös och gärna vill lära sig är det väl inget oförskämt att upplysa om en sådan sak. Det är inget stavfel jag "anmärker" på!

Jag är ingen nollåttavärldsbäst - men jag tycker att detta med att det heter ETT sto är väldigt elementärt och något att börja med om man, som trådförfattaren, aldrig har haft med hästar att göra tidigare!

Immer

Jag tittade inte på Nadins övriga tre inlägg (slarvigt, kanske) innan jag "dömde", men jag läste hennes presentation av sig själv.

Immer

Är det ingen som reagerar på att det är underskrivet med "Erika Nadins ryttare" med en stor skrattsmiley efter.

Tycker det luktar taskigt skämt av t.ex. erikas pojkvän eller något....

Jag läste presentationen. Hur troligt är det att en person född 1968 med mångårig högskoleutbildning uttrycker sig som "Erika" gör i sitt inlägg?
Jag kanske har fel, du kanske existerar i högsta grad och i så fall ber jag dig, Erika, om ursäkt. Hursomhelst har du ju iallfall fått svar på din fråga om stoets brunstcykler av en snäll Bukefalist.

Mvh
Solkatt

Tack Nafayette

För dit svar.Jag härstammar från Ungern och kan ha stavningsfel. Till övriga. Angående varför frågar jag inte ägaren.Därför att vi träffas sällan, och frågor duker upp i min huvud,just kanske när jag är hemma.
Vad jag har förstott så forumet är för att fråga ,diskutera och dela med sig sina erfareheter.
Vänligen erika

skrattsmiley

Efter mitt namn skulle betyda att jag är glad av mig,sorry om det betyder annat.
Vänligen

Re: oförskämt

Själv skulle jag förr svarat på hennes, för oss uppfödare, "elementära" fråga istället för kommentera hennes sätt att skriva.

Du är ju inte från nollåtta, nej, det ser jag.
Det uttrycket använder vi på personer som inte kan sänka sig till en viss "förklaringsnivå"
Sådana som vet allt, och tror att alla andra är korkade bönder.
Inget illa igentligen menat åt er stockholmare, alltså, utan bara ett uttryck.

En vänlig fråga, som här från Nadin, anser jag skall svaras på ett vänligt sätt, och inte arrogant.

Tror du, att en tjej, som inte är uppfödd i Sverige, och som har vissa svårigheter i svenska språket, känner sig välkommen här på Buke av sådana som er?????
Undrar just vem som är snuskig här.

Man skall inte döma andra efter sig själv!

AM

Det är oftast dom som är värst här på Buke.
Det är då lätt att skriva vad som helst bakom en stor vägg av anonymitet.
Dom behöver ju aldrig stå rakryggade för vad dom skriver.

Fråga vidare du, till oss övriga.

AM

Re: skrattsmiley

Åhh, nu fattar jag.. Trodde att du hette Erika Nadin... Då fick ditt inlägg en helt annan innebörd.

Ber väldigt mycket om ursäkt.

Re: skrattsmiley

Hoppas du kan bortse från de mindre snälla inläggen och inte bli avskräckt från vare sig hästar eller Bukefalos. Tyvärr tenderar hästfolk till att, istället för att uppmuntra och hjälpa varandra, vara kritiserande och mästrande.
Nafayette har redan besvarat dina frågor och jag har inget att tillägga utan håller bara med henne.

Lycka till med hästen och fortsätt att ställa frågor.

Jag brukar förresten också sätta en smiley när jag undertecknar inlägg och PM. Vad är felet med det?? Jag tycker bara att det visar att man är en glad person!

Jarrah :)

Är det ingen som reagerar på att det är underskrivet med "Erika Nadins ryttare" med en stor skrattsmiley efter.

Jag tolkade det som om ett kommatecken missats. Dvs at det skulle stå "Erika, Nadins ryttare".

Det är skrämmande att det blivit så väldigt nära till 'hugg och påhopp' här på Bukefalos. Nu ska man tydligen behärska det svenska språket till fullo för att tas på allvar.

Och om vi nu ska hugga på språkliga fadäser, kan vi inte såga alla tonåringar rakt av med fotknölarna då? För HUR seriös kan man vara om man skriver d istället för det osv? Det är ju faktiskt mer inkorrekt än Erikas inlägg?

Nä, skärpning!

Nu har Erika fått svar på sin fråga av Nafayette så där är inte så mycket mer att tillägga. Men ang 'varför inte fråga stoets ägare' etc. Kan ni inte minnas hur det själv var att vara nybörjare, och inte ha en aning om sådant som alla andra verkade ta som självklarheter?

Jag är född in i hästeriet och har alltid haft minst en häst. Pga mycket lyckliga omständigheter så var det inte förrän år 2000 (jag är född 1978 s jag var 22 år då) jag behövde ta med häst in på klinik. Jag hade INGEN aning om rutiner eller någonting. Jag KUNDE ha ringt kliniken igen och frågat om jag skulle anmäla mig först, eller gå in med hästen först, om jag skulle ha pengar med mig eller om det kom på räkning, om det fanns box för hästen att vänta i eller den skulle stå i transporten, om jag behövde ha försäkringsbrevet med mig etc. Men jag gjorde inte det, jag frågade vänner, det var liksom PINSAMT att inte veta vid den åldern. Nu var besöket för en akut gaffelbandsskada. Nästa klinikbesök var en hältutredning och frågorna där var ännu fler. De ställde jag dels till kompisar som 'kan' aktuell klinik, men också dels via internet. Ibland är det oändligt mycket lättare att fråga 'anonyma' människor på nätet och själv vara anonym än att fråga t ex hästägaren, veterinären eller vem det nu må vara.

Idag är jag tyvärr en vandrande expert på klinikbesök och ett gående uppslagsverk angående behandlingar, läkemedel och procedurer. Men det var inte alltför många år sedan jag inte hade någon koll.

Och nu när jag triangelmärkte valacken kom det frågor kring det, jag valde att ställa dem på nätet istället för att ringa försäkringsbolaget i första hand, just för det kändes enklare och 'bättre' att göra det via nätet.

Så, jag tycker många (inte alla!) som svarat i den här tråden skule ta och kliva ner från sina höga hästar och tänka en sväng till innan de svarar.

Det är en sak att i sitt stilla sinne UNDRA om det inte är en ploj eller ett skämt, men man kan undvika att skriva det, och istället svara seriöst. Är det en ploj/ett skämt framgår det tydligt, och då kan man ta sina kommentarer DÅ, så drabbas ingen oskyldig.

Alla är barn i början, både vad avser främmande språk, internet, bukefalos, ston eller vad det nu må vara.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar