Frågor om schäfer

imac

Trådstartare
Vad finns det för fördelar/nackdelar med långhårig schäfer?
När vet man om schäferns öron/ena öra inte kommer att stå upp?
Har sett bilder på schäfervalpar och vissa öron står upp och vissa hänger:)

Ni får gärna lägga in bilder på eran schäfer!

Senast ändrad:
Sv: Frågor om schäfer

Fördelen/nackdelen med lång päls är väl pälsvården, lär väl borsta en långhårig lite mer/oftare, sen drar den ju in lite mer smuts och annat som fastnar i pälsen än vad en korthårig gör. Angående öronen så kan de åka ner vid tandbyte, min Schäfer hade stående öron när han var lillvalp, sen åkte de ner när han började tappa mjölktänderna, sen upp igen :) Vet inte riktigt varför men uppfödaren sa att de kunde göra så ibland. Var några kullsyskon som hade öronen uppe hela tiden dock så det är väl olika där på individ.

Fom årsskiftet är långhår en egen ras, i övriga FCI världen blev det en egen ras 1/1 2011.
Schävappöron lever sitt eget liv :love: speciellt under tandömsningen, vanligt hos flera raser.

Den vanliga schäfern är delad i bruks o utställningsvariant, utställningsvarianten har oftast väldigt krökt rygg, sk räkstjärt. Bruksvarianten brukar inte placera sig speciellt bra på utställning.
Schäfern är en brukshund som behöver arbeta (precis som rottis som du frågade om i en annan tråd). Man måste vara noga vid val av valp, rasen dras med HD o "schäferklåda".

Schäfern är en brukshund, eller ja, den ska vara det och jag förstår inte varför man söker just en långhårig schäfer, menar du kanske påpälsad bruksschäfer? För jag har då aldrig sett en långhårig schäfer göra bra ifrån sig inom bruks. Exteriörsavlarna (bland annat långhåren) har ofta hundar som är väldigt tomma i skallen, hundar som har svårt att fokusera och ofta är antingen extremt stressade, fega och skygga eller hundar som är helt likgiltiga och stumma, dessutom med en rad olika sjukdomar på köpet. Skillnaden mellan dessa är ENORM, så innan du köper en hund så tycker jag att du ska tänka igenom om du verkligen vill sponsra allt som har med exteriörsavel att göra. Om inte, är du då redo att jobba med din brukshund? Mina arbetar fysiskt 2-3 timmar dagligen, plus en del mentalt arbete och nosarbete, jag har då 2 bruksavlade schäfrar.

Nej ska inte skaffa schäfer, detta var bara ett par frågor som jag undrade över eftersom en vän till mig är inne på att skaffa en schäfer, hon har hittat en långhårig med hängande öron, Super söt!:love: Har ingen aning om det är utställning eller bruks.

Det där var nog det roligaste inlägget på länge.
Påpälsad bruksschäfer? Exteriörsavlare MED långhår?!? Du måste ha drömt något underligt när du tror att schäferfolket som avlar på exteriör avlar på långhår - många avlivade sina långhårsvalpar en bra bit in på 80-talet.
Har du ens varit på en utställning? - kan berätta att med ett långhår hamnade man sist - oavsett korrekthet.
Däremot avlade en del bruksintresserade på långhår - och sket i om hunden var anatomiskt korrekt vilket blev fel åt andra hållet.

Det finns uppfödare som avlar på bruks som får en o annan långhårsvalp - menar du då att just den långhåriga valpen har andra bruksegenskaper än dess korthåriga syskon???

Men som vallhund skrev så är det nya tider nu.

Asg! Nä, Waagendorfs Mr Gere är ju ett dåligt exempel på en bruksavlad långhårig schäfer eller? * host* Det föds massor med långhåriga brukschäfrar, och jag kan lova att mentaliteten inte har med pälskvaliten att göra ;)

Så min vän som är intresserad av bla bruks ska alltså inte välja en långhårig för dem är inte bra mentalt?

Jag har träffat tiken, super snäll och mysig:) Hon är framåt o alert, inte stressad, feg eller skygg. Hon har underull. Inte alls så långhårig som jag hade fått för mig, hon är lite mer ullig. Men det långa håret kanske kommer?

Jag hittade denna information på en blogg:
Den långhåriga schäfern saknar underull vilket den välpälsade varianten har gott om.
Källa: http://bruksschafern2010.wordpress.com/tag/schaferpals/

Stämmer det? Någon som är insatt i det som kan förklara lite mer vad det menas?:)

Fom årsskiftet är långhår en egen ras, i övriga FCI världen blev det en egen ras 1/1 2011.

Nu är det väl så att man numer faktiskt får para LH + KH enligt SKK så egen ras är det inte längre :bump: däremot lär de ställas i skiljda klasser på utställning.

Så min vän som är intresserad av bla bruks ska alltså inte välja en långhårig för dem är inte bra mentalt?

Jag har träffat tiken, super snäll och mysig:) Hon är framåt o alert, inte stressad, feg eller skygg. Hon har underull. Inte alls så långhårig som jag hade fått för mig, hon är lite mer ullig. Men det långa håret kanske kommer?

Jag hittade denna information på en blogg:
Den långhåriga schäfern saknar underull vilket den välpälsade varianten har gott om.
Källa: http://bruksschafern2010.wordpress.com/tag/schaferpals/

Stämmer det? Någon som är insatt i det som kan förklara lite mer vad det menas?:)

Nej, jag var ironisk eftersom att alenchiks uttalande inte alls stämmer. Långhårsanlaget finns i vissa linjer, och kan dyka upp både hos exteriör och bruksavlade hundar. Två korthåriga föräldrar kan få långhåriga valpar. Mentaliteten påverkas INTE av hundens päls.

Alla långhåriga schäfrar saknar inte underull, men det är vanligt förekommande. På så vis blir pälsen mindre isolerande och hunden har lättare att frysa. En normalpälsad schäfer har underull som värmer, och över dessa ligger täckhåren som stöter bort väta och smuts.

2008_09-nom21.jpg

En bild på Waagendorfs Mr gere. Den kanske mest kända långhårsbruksisen i Sverige. Han har 10 cert i skydds.

Såhär ser fadern till Gere ut: (Hunder v.d Keeliehof)

images

Senast ändrad:

( Å andra sidan var modern till den hunden långhårig, eller väldigt välpälsad. Det måste dock inte vara så för att det ska bli långhårsvalpar)

Jag har haft 3 långhår - alla med underull utav bara helsikke. Har faktiskt aldrig träffat på något långhår utan underull och då gosade jag med en hel del under min aktiva tid bland schäferfolket.
bossifjll.jpg

Min bästa Bossa.

IMG_2365.jpg

Sista jycken - defintivt inte avlad på exteriör, hade nog blivit en riktigt bra hund i rätta händer från början. Polis som testade honom gillade honom - tyvärr var det inte den polisen som skulle ha honom och med den förare som behövde hund funkade det inte alls...

Senast ändrad:

Nu är det väl så att man numer faktiskt får para LH + KH enligt SKK så egen ras är det inte längre :bump: däremot lär de ställas i skiljda klasser på utställning.

Tja man har ju fått para LH + KH under rasens hela historia, lite svårare nu då LH klassas som egen ras.

Tja man har ju fått para LH + KH under rasens hela historia, lite svårare nu då LH klassas som egen ras.

Nej inte alls. Du får para långhår och korthår nu officiellt hur mycket du vill = inte ett dugg svårt. SKK och FCI har bestämt det nu. Därav är det alltså är det inte en egen ras utan ett skiljt hårlag som får ställas ut i sin egna klass. Ev. kan man kalla det en rasvariant som det görs med de belgiska vallhundarna men egentligen inte eftersom det är fritt att para mellan varianterna.

Hela restriktionerna kring KH och LH är liksom borta nu!

Nackdel med välpälsad schäfer: De ser fåniga ut.
Fördel med välpälsad schäfer; de ser fåniga ut.

Jag är övertygad om att min hund kommer undan med massa ofog för att hon ser så dum ut + att svensson inte tror att hon är en schäfer. Därmed slipper hon generella fördomar och rädslor för schäfer.

Mamma:
1217546406_resized.jpg

Pappa:
Omar-vom-Haus-Valkenplatz-----uHdixoVPDodQcZSfEJ5vPp5BCOpLtvtn0lXwzgaXg6w,.jpg

blev en rådbråkad Råda:

images

50286_194460871979_2297219_n.jpg

287.jpg

images

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 215
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010