frågor om "mun korg"

Sv: frågor om "mun korg"

Om det är den som ser ut som en munkorg till hund, med svarta remmar och som fästs i grimman, så är den inte bra. Hästen kan äta väldigt mycket även med en sådan betesreducerare på.
Den bästa jag har sett är den som ser ut som en grimma med fastsydd hink med ett hål i botten.

Immer

måste fråga lite om munkorgar, har ett russ som äter allt som han hittar = stor mage.

fråga 1: kan han ha en dygnet runt, på ganska kraftigt bete.
han ska stå m halvb (nu går dom i olika hagar)

fråga 2: vintern ? så dom slipper gå i olika hagar då oxså.:confused:
snälla hjälp en väldigt fundersam häst ägare.

Jag har haft samma problem med 2 olika ponnyer. Ett russ och en welsh. Hellre betesrudecerare (munkorg) så att de får leva normalt liv med andra hästar än "bantningshage" i ensamhet!
Hästarna lider inte! Våra ponnyer har glatt satt ner sina huvud i reduveraren, precis som i en vanlig grimma. :)
Vi hade periodvis dynget runt. Kolla hur mycket din får i sig. Mina klarade sej enkelt på det de fick isig. De kan oftas äta en hel del. Det kan tom bli så att de får isig för mycket. :crazy:
Risken om man släpper dessa hästar i grushage med lite gräs är att de drar upp allt gräs desperat och får sig för mycket jord/grus = kolik

Vintertid har vi aldrig haft några problem utan de har kunnat gå ihop.

och till Tenesie: Nej det handlar inte alltid bara om motion. I vårt fall var det ponnyer som tävlades. De var inte "feta" så att gemene man såg det . Russet sätter en "hingstnacke" = fetma och det tycker massor av hästmänniskor är "snyggt". :mad: och denna nacke = fång!

Vissa är lättfödda andra inte. Vissa får stor mage andra sätter det sej på annat sätt.

Till TS! Var rädd om din ponny. :idea:

ok....
tack ALLA för era svar, tror att det blir en med "hink";)
:bow::bow:

Om det är den som ser ut som en munkorg till hund, med svarta remmar och som fästs i grimman, så är den inte bra. Hästen kan äta väldigt mycket även med en sådan betesreducerare på.
Den bästa jag har sett är den som ser ut som en grimma med fastsydd hink med ett hål i botten.

Immer

Det är en sådan jag har och jag tycker den funkar bra.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 788
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 975
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka