frågor om "mun korg"

M

mamma++

måste fråga lite om munkorgar, har ett russ som äter allt som han hittar = stor mage.

fråga 1: kan han ha en dygnet runt, på ganska kraftigt bete.
han ska stå m halvb (nu går dom i olika hagar)

fråga 2: vintern ? så dom slipper gå i olika hagar då oxså.:confused:
snälla hjälp en väldigt fundersam häst ägare.

Sv: frågor om "mun korg"

Tycker det är hemskt med munkorg.. byt hage istället!

jo men det var inte det som var frågan.... + att jag har mat i alla mina hagar (gräs). utan jag vill ju hällst att dom ska gå till sammans för halvbl SKA ha mat inte russet (inte så mycket i alla fall :crazy:

Dygnet runt? Hästen lär väl svälta ihjäl... Fast på vintern finns det ju ändå inget gräs... ;)

Det är naturligt för hästar att gå upp mycket i vikt under sommaren, men visst är det farligt för dem att vara feta (ökad belastning på leder m.m). Mer motion, borde inte det räcka?

Nej, bara motion räcker inte om man har en ponny som får för mycket bete. Och det är visserligen naturligt för hästar att gå upp i vikt på sommaren - lika naturligt som det är för dem att nästan svälta ihjäl på vintern. Nu för tiden ger vi våra hästar foder på vintern, och då måste vi hjälpa dem att hålla vikten nere på sommaren också. Dessutom ökar skaderisken för hästen om man låter den bli tjock.

Vad gäller munkorg så skulle jag aldrig släppa en häst på kraftigt bete dygnet runt med munkorg. Tänk om hästen pillar av sig grimman och äter så att den får fång!

måste fråga lite om munkorgar, har ett russ som äter allt som han hittar = stor mage.

Vi har också ett russ som också äter allt han ser så vi har köpt munkorg eller betesreducerare som det också kallas till honom.

1. Vi har valt att ta in honom på nätterna och ge honom ganska mycket med hö då. Han får ha reduceraren på sig hela dagarna. Han får ju i sig mat i en ganska lagom mängd.

2. Jag vet inte riktigt hur man ska göra på vintern. Men om det är mycket snö brukar det ju inte vara så mycket gräs under eller så är det svårt att få tag i det för hästarna. Jag tror att vi kommer låta vårt russ gå utan under vintern.

Lycka till!

Har en kompis som har munkorg till sin New Forest. Den har hon bara på några dagar i stöten, ibland bara på natten osv.

Tänkte köpa till Saga men behövde tydligen bara hota henne för i år har hon varit slimmad som få nästan hela sommaren :love:

Tyvker den är bra eftersom det inte är alla som har möjligthet att ha hästarna i olika hagar.

/Jenny

Jag tycker också att det är bra som ett alternativ.

Jag tyckte att det var lite hemskt i början men han är som en helt annan häst nu. Mycket, mycket gladare och piggare.
I början tyckte han bara att den var hemskt men nu så bryr han sig inte så mycket eftersom han vet att han får i sig mat ändå och att han får mer hö på kvällarna och att han orkar springa och leka med de andra hästarna.

Jag har en ponny med fång. Han har gått hela sommaren i en hage med endast små "gräsrötter". Han har haft korg på sig dygnet runt. Jag tar av och ger honom lite lite hö varje dag. Han har inte blivit för smal, han håller ett normalt gott hull. Synd om dom med korg?? Ja kanske men hur synd är det om dom den dagen de får fång o inte får äta nåt alls o dessutom ha ont. Det är ju ett hål i korgen så de kan hela tiden gå o noppra bara det att det tar längre tid att få i sig något.
Hade jag vetat det jag vet idag hade jag haft en korg på innan han fick fång första gången.

att ta in han på kvällen är ingen alltenativ då måste jag ta in halvbl oxså annars kommer alla grannar att vara vakna hela natten:angel:
ang. vintern: det var inte gräset jag var fundersam mot:D utan höet. alltså om dom ska stå till sammans eller inte för russet ska inte ha merän ca:4 kg/dygnet, halvbl ca 15kg/dygnet. nu är det så att russet ser ut att få tvillingar när som hellst :( inte bra. han har fått gått på ganska blandat bete hela tiden.
tack för alla tankar och svar :bow:

är fundersam än då hur jag ska lösa problemen:crazy:

Jag har en ponny med fång. Han har gått hela sommaren i en hage med endast små "gräsrötter". Han har haft korg på sig dygnet runt. Jag tar av och ger honom lite lite hö varje dag. Han har inte blivit för smal, han håller ett normalt gott hull. Synd om dom med korg?? Ja kanske men hur synd är det om dom den dagen de får fång o inte får äta nåt alls o dessutom ha ont. Det är ju ett hål i korgen så de kan hela tiden gå o noppra bara det att det tar längre tid att få i sig något.
Hade jag vetat det jag vet idag hade jag haft en korg på innan han fick fång första gången.

okej... du tar av korgen när han får hö, sen sätter du på den.. en liten dum fråga kan dom äta hö med korgen på eller? jag har ingen som hellst erfarenhet om "reducerare därför den konstiga frågan. förstår att du tar av han den när han får hö men vill veta ialla fall:crazy:

Har en Haflinger inackorderad hos mig, efter att första året han var här, ha ätit sig till mer 100kg:s övervikt, fanns det inte mycket annat att göra än att prova denna munkorg, här går han med en Frieserhäst, de har inget direkt bete, utan går på fri tillgång med hö med en höautomat i vindskyddet. Den "munkorgen" har han nu haft dygnet runt sen i april månad, nu är han nere i en normlvikt o är så mycket gladare o piggare häst, han kan äta alldeles utmärkt med den munkorgen, tar bara lite längre tid, den första dagarna stog han o tjurade, men hungerkänslan tog över o nu funkar den perfekt, han kommer att få ha den även i vinter.. men slipper den då på nätterna då han står inne.

Tilläggas ska att han äter inget kraftfoder överhuvudtaget,,, utan äter sig rejält överviktig på "bara" hö om han inte har denna munkorg, så för ägaren är detta en mycket bra lösning.

Senast ändrad:

Dom kan äta hö med den på, testade det förra sommaren... Iaf med den modell jag använder!

Min islänning hade sin på ute i hagen oktober ut, men hon stod inne på nätterna då. Hon gick ner en hel del...

Min shettis går med munkorg dygnet runt nu under betesperioden. Gör så pga en fångatack i mitten av juni. Det funkar bra. Hon håller bra hull. Jag kollar till kusarna ett par gånger per dag så hon inte får skav eller tappar munkorgen.

I vinter kommer jag inte använda munkorgen, utan endast så länge som gräset växer. I min vinterhage kommer det inte finnas någe gräs till vintern...

/Lizzie

Svar på fråga 1: det beror på ponnyn och om den kommer att kunna äta eller ej... Vår shettis kunde inte ha den dygnet runt...eftersom han aldrig ens provade att äta med den... Du måste ha stenkoll i början för att se om den äter för lite eller kanske för mycket ändå....
Det beror nämligen lite på vilken munkorg du väljer också...

Svar på fråga 2: Det är samma här.... det beror på munkorgen och ponnyn.... Men om den kan plocka i maten så går det ju bra.... då får den säkert i sig det den behöver under en dag....

Går de på lösdrift? Annars låter det ju mycket med 4 kg på dagen...vad får den på natten då?

Till alla:
Det är inte ett dugg synd om hästar / ponnyer med munkorg!!! Det blir en del av livet ganska snabbt för dem...precis som grimmor, sadlar och annat konstigt vi sätter på dem :cool:
Det är däremot oansvarigt att låta dem bli feta och sjuka istället!!! :eek:

// M

Svar på fråga 1: det beror på ponnyn och om den kommer att kunna äta eller ej... Vår shettis kunde inte ha den dygnet runt...eftersom han aldrig ens provade att äta med den... Du måste ha stenkoll i början för att se om den äter för lite eller kanske för mycket ändå....
Det beror nämligen lite på vilken munkorg du väljer också...

Svar på fråga 2: Det är samma här.... det beror på munkorgen och ponnyn.... Men om den kan plocka i maten så går det ju bra.... då får den säkert i sig det den behöver under en dag....

Går de på lösdrift? Annars låter det ju mycket med 4 kg på dagen...vad får den på natten då?

Till alla:
Det är inte ett dugg synd om hästar / ponnyer med munkorg!!! Det blir en del av livet ganska snabbt för dem...precis som grimmor, sadlar och annat konstigt vi sätter på dem :cool:
Det är däremot oansvarigt att låta dem bli feta och sjuka istället!!! :eek:

// M

jo dom går på lösdrift hemma . ang höet så får russet ca 4kg /dygn sen beror det på vädret helt klart. håller med dig att det är oansvarigt att dom ska bli så feta:(. därför mina frågor o funderingar.

Jag har två hästar som gått med betesbegränsare, modell munkorg, i tre månader. Den första månaden kom de in på natten (22-06) men sedan har de gått ute dygnet runt.
Jag tar in dem ett par timmar varje dag och serverar ett par kilo hösilage/häst. De har båda gått ner väldigt mycket och är nu i mycket bra form, både utseendemässigt och vad gäller kondition. De är piggare och gladare och jobbar så mycket lättare. Den senaste månaden har de också fått gå ute och äta lite gräs utan munkorg, vi har ökat tiden successivt och jag räknar med att kunna släppa dem åtminstone halva dygnet utan munkorg inom den närmaste månaden.

På vintern kommer de inte att gå med munkorg.

Immer

Vilken typ av munkorg är det du tänker dig då?

// M

Vilken typ av munkorg är det du tänker dig då?

// M

hej M. vet faktist inte än. är så mycke funderingar hela tiden, blir bara lite:confused: klarare på det hela men mycket återstår innan jag skaffar en till russet. det lilla jag har sett så tror jag på den m "tyg" o hål överallt!! men jag vet inte.

Jag fick rådet att inte ta den ...eftersom de kan äta nästan lika mycket med en sådan som utan....

den dyra i hårdare plast är bättre...

// M

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 788
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 400
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 975
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka