Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag behöver inte ta en kamp varenda gång jag ber hästen göra något. Jag beskriver som sagt vad jag gjorde i vintras när han var i sin trotsperiod. Sen februari har jag inte behövt säga till han att han måste stå still vid en bänk eller säga till han en extra gång om vi ska gå över en liten bäck eller nåt sånt. Han gör avd jag ber honom om.

Det jag är intresserad av är vad som händer nästa gång ni har olika åsiker, dvs han säger nej och du säger ja, måste du ta en 'kamp' (oavsett insitet då) eller inte? Jag talar INTE om tillitsproblem nu,. dvs hästen är rädd/osäker, jag talar om när han INTE VILL göra det DU vill. T ex då om han är pigg och vill galoppera och du vill skritta? *nyfiken*

Och om hästen vägrar gå fram till bänken och när den tar ett steg flyger den iväg i fullt sken? Och när hästen har kommit till bänken, att så fort man själv går mot bänken skenar den iväg fortare än kvickt?

Fundera på varför hästen anser den behöver fly från bänken? (Alltså det är vad jag skulle göra). Och sen jobba med anledningen till det. Och om den reagerar så på bänken, HUR kan du då som du beskrev longera den runt bänken?

Jag har ett bra samspel med hästar överlag, men hur man än vrider och vänder på det blir det att man lurar hästen att göra som man vill. För om hästen hade vetat om att "oj, nu kommer hon bestämma över mig, och rida mig och blaha blaha" kommer dom inte låta dig hoppa upp. Iaf inte en ranghög häst. Jag tycker att när du säger att din häst ska göra som du vill, utan att du förklarar/visar för den VARFÖR han ska göra så, han abra ska göra så, så tvingar du den.

Hur många gånger ska jag förklara att jag inte tvingar, den har fortfarande två val - göra som jag vill eller inte göra som jag vill. Den blir inte bestraffad för att inte göra som jag vill, men den vinner ingenting på det. Omd en gör som jag vill så får den beröm/positiv förstärkning.

För om han inte gör som du vill blir han ju bestraffad. Du vill inte kalla det så, men att sätta hästen på hasorna ÄR bestraffning.

NEJ, det är en omedelbar halt, inget annat. Om jag skulle genom att rycka tag i bettet sätta den på hasorna skulle det vara en bestraffning - ja.

Alla använder vi nånslags bestraffning, om det nu är att slå hästen, tvinga den till nåt (vänta ut hästen), eller att låta den jobba så bestraffar vi den.

Hur kan att vänta ut hästens val bli att tvinga den till något sålänge vi inte bestraffar fel val, utan bara låter bli att varesig bestraffa eller berömma, men återigen ger den valet att göra rätt eller göra fel? *hänger inte med hur du tänker där?*

När du sätter hästen på hasorna (läs bara hur det är skrivet) gör du det snabbt. Då gör du det inte genom bara snälla sitshjälper och långa tyglar, eller hur? Inte väntar du på att hästen ska tänka "Ahaa! Hon gör det här med sitsen, alltså vill hon att jag ska stanna nu när jag är mitt upp i mitt galopperande". Förmodligen gör du som alla andra som använder den beskrivningen, du drar i tyglarna = hästen får ont i munnen = får sin bestraffning.

Nej, jag använder ett röstkommando i kombination med sitshjälp. Jag gör en snabb halt från galopp helt enkelt.

Märkligt att det finns fle hästar än min som förstår att jag har kontrollen när jag ber dom galoppera mer, även om de har skenat. När man hindrar hästen/säger till hästen att göra nåt som de inte självmant gör och de gör det ändå, har man kontrollen. Och de förstår det med.

Kontroll har du ju sålänge hästen gör det du vill. Gör den inte det har man tappat kontrollen, enkelt uttryckt. Och som sagt, jag vet att driva på/backa några steg till när hästen lessnat på att backa etc fungerar, men jag föredrar inte den metoden eftersom jag inte anser att den tar hand om grundproblemet.

Diabolical_Kitten skrev:
Om hästen bockar iväg som en olydnad, att få av mig/skrämma mig är det att backa av om jag gör som han vill - låta honom slippa jobba.

Men du tycker alltså att hästen bockar iväg, du tar ner hästen till trav och ber om en ny fattning (och upprepar tills hästen fattar galopp utan att bocka iväg) är att låta hästen slippa jobba?

Jag tror väldigt starkt på att han behöver en hagkompis. De blir oerhört uttråkade av att stå ensamma. De kan aldrig göra något som är naturligt för dem. Klia bort päls, ha någon att "munhuggas" med. Även om han går ute länge så är han inte i "flock". Jag tror att det är därför din häst kan vara så jobbig på dig emellanåt.

Löser du detta så tror jag att du har ett problem mindre.

Och bara för att man använder bestraffning betyder inte att man får hästen att bli rädd för en. Det finns olika typer av bestraffning, som jag ahr skrivit i andra inlägg.

Men hur gör du när du bryter av från full rodeo/sken till halt? Du drar inte hästen i munnen säger du, men något gör du som gör att hästen stannar. För en skenande häst som verkligen skenar och inte abra drar iväg lite sådär bryr sig INTE om ryttaren sitter kvar eller om de råkar åka av i farten.

Jag sätter mig inte på hästar som skenar förrän jag känner mig säker på att de INTE kommer att skena. Nu är det många år sen jag ens var i närheten av sken, men en häst som verkligen SKENAR den kan du slita i munnen tills du dör, den är inte påverkbar. En häst som sticker däremot är påverkbar, och jag antar det är det du menar? Jag sätter mig iofs inte på dem heller förrän jag känner mig säker på att de inte gör det, min ryggskada har gjort mig försiktig i överkant ang att saker sitter innan jag sitter upp. Så jag har inte haft problemet.

Med valacken så saktar vi av från galopp till halt med röst + sits som sagt, det var honom jaga nv som exempel på hur jag gjorde när han bockade i fattningarna.

asmodeus skrev:
Har inte med hältan att göra, men detta ger dubbla budskap om du ska tänka i häst ledarskap fullt ut: Underordnar han sig dig helt och hållet som du däger så ska han inte gömma sig bakom dig i skogen heller. Du är den starke, då är du den som ska gömma dig bakom honom om det kommer "monster", så att du hinner rädda dig om han skulle bli uppäten. Så funkar naturen...
Nu tycker jag väl inte att man skulle ta det bokstavligt, jag använde det mest eom en liknelse att min häst litar på mig och han vet att jag inte gör nåt som jag vet skadar honom.

Alexandra_W skrev:
Men du tycker alltså att hästen bockar iväg, du tar ner hästen till trav och ber om en ny fattning (och upprepar tills hästen fattar galopp utan att bocka iväg) är att låta hästen slippa jobba?
Om jag skulle bryta av INNAN han hinner sätta av, då har jag avbrytit i rätt ögonblick. Avbryter jag när han har satt av "ger jag upp" om jag bryter av till skritt och sen fattar galopp. Skulle jag avbryta till snabb trav där han ändå måste jobba på och inte får en chans att slöa till sig, då har man inte låtit hästen slippa jobba, men om man tar ner honom till vanlig trav rakt fram utan några krav, då slipper han undan och man har låtit hästen vinna.

Diabolical_Kitten skrev:
Och bara för att man använder bestraffning betyder inte att man får hästen att bli rädd för en. Det finns olika typer av bestraffning, som jag ahr skrivit i andra inlägg.

Du är intressant du. FÖRST så konstaterar du att du har PROBLEM, hästen blir 'galen' och okontrollerbar/Svårkontrollerbar om han får vila för länge/mycket. Sen ägnar du en massa energi åt att FÖRSVARA hästens beteende, och sen åt att försvara ditt sätt att träna honom och sä'ga att det ÄR inget problem?

Alltså JAG bryr mig inte om hur illa din häst beter sig, det är inte mitt problem. Men om du vill LÖSA problemet så du INTE får en skogstokig häst efter X tids vila, kanske dus kulle fundera lite på om det kanske inte kan ligga något i de tips du fått i den här tråden, av flera olika personer. Du behöver inte köpa något rakt av, var och en blir salig på sin tro, men någonstans borde du iaf kunna hitta NÅGON ide att prova för att lösa ditt problem? Eftersom det uppenbarligen fungerat utmärkt för andra så kanske det kan ligga något i det?

Ja, det tror jag med. Därför är jag glad att vi ska släppa ihop dom efter 4 års championatet, det är väl en månad kvar.
Problemet med honom är att han är hingstig och ranghög, OCH lekfull, så det är inte många hästar som han kan gå med utan att det blir ett sjukhelsikes bråk mellan dom. (för han ger sig inte heller, han sätter sig upp emot hingstar av alla dess slag t.o.m.....)

Diabolical_Kitten skrev:
Om jag skulle bryta av INNAN han hinner sätta av, då har jag avbrytit i rätt ögonblick. Avbryter jag när han har satt av "ger jag upp" om jag bryter av till skritt och sen fattar galopp. Skulle jag avbryta till snabb trav där han ändå måste jobba på och inte får en chans att slöa till sig, då har man inte låtit hästen slippa jobba, men om man tar ner honom till vanlig trav rakt fram utan några krav, då slipper han undan och man har låtit hästen vinna.

Du har en väldigt intressant syn på det hela anser jag (När ska du svara på min fråga vilken sorts samspel du vill ha med hästen förresten?)

Och nej, jag kommer aldrig begripa hur hästen på något sätt kan vinna (för övrigt gillar jag inte uttrycket 'vinna' i sammanhanget) för att du korrigerar ett oönskat/felaktigt beteende genom att avbryta det (gå ner till trav) och be om rätt/önskat beteende igen (dvs fatta om galoppen från traven)..

Hur gör du med en ORUTINERAD häst btw? En unghäst som du ska lära skilja på höger och vänster galopp, och där ni kommit en bit på väg, men du ber om vänster galopp och unghästen fattar pga orutin höger galopp. Vad gör du? 'Slipper' hästen undan om du bryter av utan krusiduller eller att göra en sak av det, fattar om och berömmer när du får rätt galopp?

Du skrev tidigare i tråden att du skrittade fram i 5 -10 minuter innan du började jogga/rida. Som en liten upplysning så funkar hästkroppen på det viset att det tar 20 minuter innan musklerna är riktigt uppvärmda och 40 minuter för ligament och senor för att bli helt uppvärmda. De är mkt långsammare än musklerna och behöver längre uppvärmningstid.

Om du får ordning på allt annat, så är det mitt första förslag till nytillskott i träningen. Promenera brevid hästen i 15-20 min innan du börjar skritta fram. Då får du själv också nyttig uppvärming innan passet.

Alexandra_W skrev:
Du är intressant du. FÖRST så konstaterar du att du har PROBLEM, hästen blir 'galen' och okontrollerbar/Svårkontrollerbar om han får vila för länge/mycket. Sen ägnar du en massa energi åt att FÖRSVARA hästens beteende, och sen åt att försvara ditt sätt att träna honom och sä'ga att det ÄR inget problem?

Alltså JAG bryr mig inte om hur illa din häst beter sig, det är inte mitt problem. Men om du vill LÖSA problemet så du INTE får en skogstokig häst efter X tids vila, kanske dus kulle fundera lite på om det kanske inte kan ligga något i de tips du fått i den här tråden, av flera olika personer. Du behöver inte köpa något rakt av, var och en blir salig på sin tro, men någonstans borde du iaf kunna hitta NÅGON ide att prova för att lösa ditt problem? Eftersom det uppenbarligen fungerat utmärkt för andra så kanske det kan ligga något i det?
Det jag har skrivit om är hans trotsperiod i vintras. Den GICK ÖVER åpga hur jag och flera andra tränade honom. Och nu ÄR DET INGET PROBLEM. Och äön en gång: jag ahr inte försvarat hans beteende, men jag förstår en hästs frustration när han inte får röra sig alls på en månad.

Jag har fått bra tips på mentalträning, t.ex. att lära honom lite trix så man underhåller honom. Men bara för att jag skulle lära honom det betyder inte att jag kommer göra som Inte Ung vill och rida min häst 3 ggr i veckan när jag vet att han inte mår bra av det.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, det tror jag med. Därför är jag glad att vi ska släppa ihop dom efter 4 års championatet, det är väl en månad kvar.
Problemet med honom är att han är hingstig och ranghög, OCH lekfull, så det är inte många hästar som han kan gå med utan att det blir ett sjukhelsikes bråk mellan dom. (för han ger sig inte heller, han sätter sig upp emot hingstar av alla dess slag t.o.m.....)

DU, hur är han uppväxt? *nyfiken* För det du beskriver skulle kunna förklara de problem ni får faktiskt! (Inte hältan då utan det andra). För en häst som lärt sig hästspråk bråkar inte utan anledning: De gör upp om rangen och sen är det bra. (Såvida du inte sätter ihop två stycker som är jämnbördiga alt inte tål varandra). Det ska inte vara bråk och tjafs hela tiden. Endera så etableras rangen och det blir lugnt, eller å utmanas rangen hela tiden och det blir tjafsigt.

Om han fungerar som han 'ska' så om du släpper ihop med en klart ranglägre individ kommer han bevisa sin rang och sen är det bra, släpper du ihop med en klart ranghögre individ så kommer den bevisa sin rang och sen är det bra.

En häst som trots att den är ranghögre tjafsar med en ranglägre beter sig inte korrekt ur flocksynpunkt/hästspråkssynpunkt, inte heller en häst som trots att den är klart ranglägre vägrar acceptera sin rang utan muckar gräl hela tiden.

Och om han inte lärt sig hästspråk av hästar så är det ganska logiskt att det blir problem när du försöker prata hästspråk med honom! Vilket skulle förklara en hel massa, har han inte lärt sig att acceptera en ranghögre individ så kommer han ha svårt/omöjligt att acceptera människan som ranghögre!

Och de måste ju lära sig att bete sig i flock och prata hästspråk, t ex flaskföl (nu är väl han inte det, men..) kan ha RUGGIGA problem med det där, just för de inte haft någon häst som lärt dem det när de var små.

Diabolical_Kitten skrev:
Det jag har skrivit om är hans trotsperiod i vintras. Den GICK ÖVER åpga hur jag och flera andra tränade honom. Och nu ÄR DET INGET PROBLEM. Och äön en gång: jag ahr inte försvarat hans beteende, men jag förstår en hästs frustration när han inte får röra sig alls på en månad.

Jag har fått bra tips på mentalträning, t.ex. att lära honom lite trix så man underhåller honom. Men bara för att jag skulle lära honom det betyder inte att jag kommer göra som Inte Ung vill och rida min häst 3 ggr i veckan när jag vet att han inte mår bra av det.

Så nu anser du att det INTE är problem att hästen blir ohanterlig/svårhanterlig efter vila i t ex sjukhage? Hur ska du då kunna ha en kontrollerad konvalescens efter en dylik vila?

Om vi sä'ger att han inte bara godtar ett regelrätt nej utan börjar protestera (att han börjar takta osv) börjar jag jobba honom istället i den gångarten jag var i och håller på så tills han ger upp den tanken. Sen när jag känner att han inte måste galoppera längre och om det är ett ridpass där jag ska galoppera, då fattar jag galopp då, när han har "glömt bort" att han ville galoppera iväg innan.

Jag longerade först på volten vid A, där bänken står, och jag förde honom närmare bänken med tiden och varenda gång vi passerade bänken gav jag honom kommando att ta lugnare trav, sen skritt, sen halt. Då var han ändå några meter från bänken, men sen arbetade vi mot den mer och mer och till slut stod han vid bänken och fattade vad det gick ut på.

Men väntar ut den för att den ska göra vad du vill, och beroende på hur situationen är kan det avra en bestraffning det med. Precis som det är en bestraffning att driva på hästen, för det är en tillrättavisning det med. Och tillrättavisning är bara ett snällare ord för bestraffning.
Det ger samma effekt.

Hade jag inte svarat på den?
Jag har ett bra samspel med hästar där båda respekterar varandra.

Om hästen gör fel för att den är orutinerad fattar man bara om såklart. Men om unghästen skulle bocka iväg blir det samma sak där: man driver på och samlar galoppen, sen gör man om övningen.

Han låter som en typisk "mellanrangare" för mig när jag läser om honom. De mest ranghöga hästarna är så höga att man aldrig kan tjafsa med dem. Har de tagit över en gång så är man nästan körd, om man inte kommer på en enastående ny teknik vill säga.

Mellanrangarna brukar vara sorten som ständigt tjafsar, både med hästar och människor. Men om de får tjafsa ut det med hästar så slipper man själv bli måltavla för deras tävlan om att stiga på ledarstegen... :eek:

Men då borde det inte avra bra att rida unghästar alls innan man har skrittat i rask takt i 40 min alltså? Eller rättare sagt, ingen häst ska egentligen rias utan 40 min rask promenad?

Nej precis! Vad tror du alla skador kommer utav?
Jag säger det igen, en häst är INTE byggd för att vi ska sitta på dem överhuvudtaget.Egentligen....

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar