Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Det jag är intresserad av är vad som händer nästa gång ni har olika åsiker, dvs han säger nej och du säger ja, måste du ta en 'kamp' (oavsett insitet då) eller inte? Jag talar INTE om tillitsproblem nu,. dvs hästen är rädd/osäker, jag talar om när han INTE VILL göra det DU vill. T ex då om han är pigg och vill galoppera och du vill skritta? *nyfiken*
Fundera på varför hästen anser den behöver fly från bänken? (Alltså det är vad jag skulle göra). Och sen jobba med anledningen till det. Och om den reagerar så på bänken, HUR kan du då som du beskrev longera den runt bänken?
Hur många gånger ska jag förklara att jag inte tvingar, den har fortfarande två val - göra som jag vill eller inte göra som jag vill. Den blir inte bestraffad för att inte göra som jag vill, men den vinner ingenting på det. Omd en gör som jag vill så får den beröm/positiv förstärkning.
NEJ, det är en omedelbar halt, inget annat. Om jag skulle genom att rycka tag i bettet sätta den på hasorna skulle det vara en bestraffning - ja.
Hur kan att vänta ut hästens val bli att tvinga den till något sålänge vi inte bestraffar fel val, utan bara låter bli att varesig bestraffa eller berömma, men återigen ger den valet att göra rätt eller göra fel? *hänger inte med hur du tänker där?*
Nej, jag använder ett röstkommando i kombination med sitshjälp. Jag gör en snabb halt från galopp helt enkelt.
Kontroll har du ju sålänge hästen gör det du vill. Gör den inte det har man tappat kontrollen, enkelt uttryckt. Och som sagt, jag vet att driva på/backa några steg till när hästen lessnat på att backa etc fungerar, men jag föredrar inte den metoden eftersom jag inte anser att den tar hand om grundproblemet.
Jag behöver inte ta en kamp varenda gång jag ber hästen göra något. Jag beskriver som sagt vad jag gjorde i vintras när han var i sin trotsperiod. Sen februari har jag inte behövt säga till han att han måste stå still vid en bänk eller säga till han en extra gång om vi ska gå över en liten bäck eller nåt sånt. Han gör avd jag ber honom om.
Det jag är intresserad av är vad som händer nästa gång ni har olika åsiker, dvs han säger nej och du säger ja, måste du ta en 'kamp' (oavsett insitet då) eller inte? Jag talar INTE om tillitsproblem nu,. dvs hästen är rädd/osäker, jag talar om när han INTE VILL göra det DU vill. T ex då om han är pigg och vill galoppera och du vill skritta? *nyfiken*
Och om hästen vägrar gå fram till bänken och när den tar ett steg flyger den iväg i fullt sken? Och när hästen har kommit till bänken, att så fort man själv går mot bänken skenar den iväg fortare än kvickt?
Fundera på varför hästen anser den behöver fly från bänken? (Alltså det är vad jag skulle göra). Och sen jobba med anledningen till det. Och om den reagerar så på bänken, HUR kan du då som du beskrev longera den runt bänken?
Jag har ett bra samspel med hästar överlag, men hur man än vrider och vänder på det blir det att man lurar hästen att göra som man vill. För om hästen hade vetat om att "oj, nu kommer hon bestämma över mig, och rida mig och blaha blaha" kommer dom inte låta dig hoppa upp. Iaf inte en ranghög häst. Jag tycker att när du säger att din häst ska göra som du vill, utan att du förklarar/visar för den VARFÖR han ska göra så, han abra ska göra så, så tvingar du den.
Hur många gånger ska jag förklara att jag inte tvingar, den har fortfarande två val - göra som jag vill eller inte göra som jag vill. Den blir inte bestraffad för att inte göra som jag vill, men den vinner ingenting på det. Omd en gör som jag vill så får den beröm/positiv förstärkning.
För om han inte gör som du vill blir han ju bestraffad. Du vill inte kalla det så, men att sätta hästen på hasorna ÄR bestraffning.
NEJ, det är en omedelbar halt, inget annat. Om jag skulle genom att rycka tag i bettet sätta den på hasorna skulle det vara en bestraffning - ja.
Alla använder vi nånslags bestraffning, om det nu är att slå hästen, tvinga den till nåt (vänta ut hästen), eller att låta den jobba så bestraffar vi den.
Hur kan att vänta ut hästens val bli att tvinga den till något sålänge vi inte bestraffar fel val, utan bara låter bli att varesig bestraffa eller berömma, men återigen ger den valet att göra rätt eller göra fel? *hänger inte med hur du tänker där?*
När du sätter hästen på hasorna (läs bara hur det är skrivet) gör du det snabbt. Då gör du det inte genom bara snälla sitshjälper och långa tyglar, eller hur? Inte väntar du på att hästen ska tänka "Ahaa! Hon gör det här med sitsen, alltså vill hon att jag ska stanna nu när jag är mitt upp i mitt galopperande". Förmodligen gör du som alla andra som använder den beskrivningen, du drar i tyglarna = hästen får ont i munnen = får sin bestraffning.
Nej, jag använder ett röstkommando i kombination med sitshjälp. Jag gör en snabb halt från galopp helt enkelt.
Märkligt att det finns fle hästar än min som förstår att jag har kontrollen när jag ber dom galoppera mer, även om de har skenat. När man hindrar hästen/säger till hästen att göra nåt som de inte självmant gör och de gör det ändå, har man kontrollen. Och de förstår det med.
Kontroll har du ju sålänge hästen gör det du vill. Gör den inte det har man tappat kontrollen, enkelt uttryckt. Och som sagt, jag vet att driva på/backa några steg till när hästen lessnat på att backa etc fungerar, men jag föredrar inte den metoden eftersom jag inte anser att den tar hand om grundproblemet.