Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Om vi sä'ger att han inte bara godtar ett regelrätt nej utan börjar protestera (att han börjar takta osv) börjar jag jobba honom istället i den gångarten jag var i och håller på så tills han ger upp den tanken. Sen när jag känner att han inte måste galoppera längre och om det är ett ridpass där jag ska galoppera, då fattar jag galopp då, när han har "glömt bort" att han ville galoppera iväg innan.

FÅ se om jag fattat rätt (jag börjar bli trött). Du travar och han börjar takta och vill galoppera, då jobbar du honom i trav och håller på tills han slutat takta, och när han slutat takta fattar du galopp (om du tänkt galoppera det passet)?

Med det har jag inga problem, du vill trava, han vill något annat, du ser till att ni travar (dvs du ser till att det blir det du ville ha)

Jag longerade först på volten vid A, där bänken står, och jag förde honom närmare bänken med tiden och varenda gång vi passerade bänken gav jag honom kommando att ta lugnare trav, sen skritt, sen halt. Då var han ändå några meter från bänken, men sen arbetade vi mot den mer och mer och till slut stod han vid bänken och fattade vad det gick ut på.

Och skillnaden mellan det och mitt förslag är vad i realiteten? (Alltså att steg för steg ta hästen närmare bänken, men inte närmare/snabbare än vad den klarar av just då, och berömma när den är lugn närmare och närmare bänken)

Men väntar ut den för att den ska göra vad du vill, och beroende på hur situationen är kan det avra en bestraffning det med.

Hur då?

I början var det lugnt mellan dom. Men sen började min häst få nog av att den andra gick och bet/sparkade utan någon anledning (inte som jag kunde se det, när min häst stod i ena sidan av hagen kunde den andra komma förbi och abra sparka till han) och den andra hästen fick nog av att min häst inte brydde sig om den andra. För den hästen avr ranghög och hade bara gått med ranglåga hästar som gått undan hela tiden. Men min gör inte det. Han brydde sig inte om den andra gick och blåste upp sig, ville han slåss så fick han väl slåss...

Jag vet inget om uppväxten tyvärr, dock tror jag INTE han har gått på hingstbete, och i kombination med sen kastrering och ingen uppfostran har nog lett till att han tror sig vara hög i rang medan han egentligen kanske inte borde vara det.

Han går jättebra ihop med ranglåga, har aldrig varit några problem. Han ahr också gått ihopå med ett ranghögt sto, men enda anledningen till varför det funkade var nog för att han var kär i henne ;) Dock fick han betäcka henne varje dag...... (eller ska vi säga, försökte, täcket var i vägen som tur avr)
Jag tror inte att han inte kan hästspråk, jag bara att han ör likadan där: han vet vad han kan åstadkomma. Han är liten och smidig och han har faktiskt fått omkull ranghöga hästar (däribland hans förra hagkompis) genom att nypa dom i knäna, för att ta ett exempel...

Men sen beror det också på, för han kan acceptera en ranghög valack utan att tjafsa, men han kan INTE acceptera en rang valack som flirtar med "hans" ston. Och det öär nog en av anledningarna till att han brpåkar med hingstar.

Alexandra_W skrev:
Så nu anser du att det INTE är problem att hästen blir ohanterlig/svårhanterlig efter vila i t ex sjukhage? Hur ska du då kunna ha en kontrollerad konvalescens efter en dylik vila?
Det är inte ett problem som jag inte klarar av att lösa.

asmodeus skrev:
Han låter som en typisk "mellanrangare" för mig när jag läser om honom. De mest ranghöga hästarna är så höga att man aldrig kan tjafsa med dem. Har de tagit över en gång så är man nästan körd, om man inte kommer på en enastående ny teknik vill säga.

Mellanrangarna brukar vara sorten som ständigt tjafsar, både med hästar och människor. Men om de får tjafsa ut det med hästar så slipper man själv bli måltavla för deras tävlan om att stiga på ledarstegen... :eek:

Mm, och JAG skulle faktiskt sätta honom med en sådan där RIKTIGT ranghög häst så att han av annan häst fick lära sig det där med rangordning. Nu förutsätter det ju att man har tillgång till ett sådant där gyllene exemplar av ranghög häst (de där som går in i en storflock och på fem minuter och utan några större krusiduller så har de fått en ny flockledare och sen är det lugnt, dvs en sådan soms äger till så skarpt somd et behövs en gång för alla, men varken mer eller mindre).

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inte ett problem som jag inte klarar av att lösa.

Hur löser du det då? Som det lät i början av tråden så är det ett problem somd u HAR svårt att lösa när det uppstår (dvs du får problem med hästen om han t ex får en månads vila)

Nja, mellanrang är han inte. Det märker man på deras beteende. För när han släpps ihop bredvid hästar är det inte de som är lägre i rang som tjafsar, det är de ranghöga.

Jag löser det som jag gjorde i sommar: jag tillrättavisar på det viset jag har beskrivit några sidor bak i tråden. (med westerngrimman, backningen osv osv>)
Det funkade att ta sig igeno trotsperioden med och det funkade den dagen närhan blev knäpp i somras.

Jag vet inget om uppväxten tyvärr, dock tror jag INTE han har gått på hingstbete, och i kombination med sen kastrering och ingen uppfostran har nog lett till att han tror sig vara hög i rang medan han egentligen kanske inte borde vara det.

Låter inte alls omöjligt, nej.

Han går jättebra ihop med ranglåga, har aldrig varit några problem.
-klipp-
Men sen beror det också på, för han kan acceptera en ranghög valack utan att tjafsa, men han kan INTE acceptera en rang valack som flirtar med "hans" ston. Och det öär nog en av anledningarna till att han brpåkar med hingstar

Men finns det ingen häst han fungerar ihop med som han kan gå med då, eller varför går han själv nu? Jag fattar ju att han inte kan gå med ston, men finns det ingen passande valack alls i stallet (eller har funnits)? Alltså han är själv nu för det var bråk med den/de han gick med, men han ska få ny kompis/nya kompisar om en månad, men fanns det ingen under tiden han kunde gå med alltså? =/

Och jo, det låter som han iaf har hyfsad koll på hästspråk. Skönt! (för de där soma ldrig lärt sig det, de är inte roliga)

En till nyfiken fråga - hur är han när du går in i hagen/boxen/ när han har mat/etc?

Japp, det skulle jag med. Det finns ett fåtal av dem och man känner igen dem direkt ;) De brukar inte ens bråka överhuvudtaget. De behöver inte.
Jag hade en häst som Kittens en gång, sent kastrerad, dåligt hanterad som hingst, stått inne jämt. Jag sålde honom av andra omständigheter, och tyvärr fick jag vara med när de nya ägarna skulle säppa ihop honom med resten av gruppen på 6 hästar. (mkt dumt gjort) Jag trodde att de skulle ta ihjäl honom! Den som till slut skyddade honom var ett ganska ranghögt sto som tydligen hade funnit honom väldigt attraktiv så hon hade honom inklämd i ett hörn mellan henne och de andra. Tur för honom, annnars hade han blivit slarvsylta. Till och med den fegaste valacken av dem alla passade på. De var som vargar. Där fick han för att han gick in och lekte hingst... Stackar´n.

Ja, precis så menar jag. Jag jobbar honom ändå, men jag jobabr honom som jag vill, inte som han vill.

Du tyckte det var bestraffning när jag longerade hästen och till slut fick den mot bänken. Du tyckte ju att jag inte ska ge fram ett positivt och ett negativt val utan abra låta hästen välja tills jag tycker hästen har fattat rätt beslut.

Är du i en situation (jag orkar inte komma på nån just nu, men imorgon kanke jag kan komma på en mer specifik situation om du inte förstår vad jag menar) där hästen kan ta skada av att du väntar ut den är det en bestraffning.

Nej, det är det många som inte vet. Tyvärr. Men det är väldigt logiskt om du tänker efter. Hur lätt är det inte att sträcka sig om man tex. ska styrketräna om man inte är tillräckligt uppvärmd först..

Några månader efter jag tog bort honom från hans förra hagkompis fanns det ingen häst som var "ledig" (då tänkte jag inte på att släppa ihop honom med de han ska gå med nu, men nu har en av hennes hästar försvunnit till en annan hage så nu finns xdet plats liksom...) men sen kom det en åring till stallet som släpptes ihop med Nasses förra hagkompis (i uppfostringssyfte). Efter att min häst rymde några ggr (lååång historia....) sprang han alltid in i deras hage och lekte som fan, så då kollade jag med dom om han fick gå ed dom. Ägaren till åringen tyckte det var okej, men hon som ägde den ranghöga hästen ville inte det. (rädd för bråk)
Sen har det inte kommit så många nya höästar till stallet på väääääldigt länge. Nu ahr det börjat komma nya hästar. Och i somras bestämde vi att han skulle gå ihop med en valack som kommer imorgon, men sen hörde inte ägaren av sig, så avr den en tjej med ett sto som också gick ensam som vi skulle testa med. Men dagen vi skulle släppa ihop dom (förra helgen) pratade valackägaren (den som kommer imorgon) med stoägarenb och de bestämde sen att de skulle släppas ihop istället. Så då fick jag fråga hon med de andra två hästarna.
¨
Han är lugn när vi går in i hagen/boxen. Han står helt still tills jag tar av grimman i boxen, sen kastar han sig över maten (matvrak), dock är han inte aggressiv vid maten. Vill jag stå kvar och klappa honom gör jag det, vill jag lämna honom ifred gör jag det. Fast adra hästar hugger och sparkar i väggen vid matdags gör inte min häst det, istälelt kastar han sig över maten när han får den.

Diabolical_Kitten skrev:
Nja, mellanrang är han inte. Det märker man på deras beteende. För när han släpps ihop bredvid hästar är det inte de som är lägre i rang som tjafsar, det är de ranghöga.

Nu är det en riktig spinoff här.. Men är du säker på att det är de ranghöga som tjafsar? Jag är sjukt intresserad av flocksamspel och rangordningar etc, och har mer än en gång slagits av hur en bra flockledare utan att man ens SER något synligt hot tala om för en ny häst att den är just flockledare. Och hur de flesta acceptar det rakt av. Medan det kan vara en massa tjafs 'mitt i' flocken.

T ex när jag hade en ponny och min Vision. Vision ranghögst/flockledare. Så kommer ett högdräktigt men (ironiskt nog) ranglågt sto. dräktighet ger per automatik lite högre rang, men i sig var stoet väldigt ranglågt. I alla fall, hon släpps in och accepterar rakt av Visions rang, och an gjorde inte ens en ful grimas åt henne vad som gick att se (utan det var snarare kärlek vid första ögonkastet). Den lilla ettriga ponnyn däremot var som en kobra och tjafsade och muckade och tjafsade. Dräktiga stoet hävdade rang och ponnyn 'gav sig'. För att X tid senare göra en ny framstöt och börja tjafsa. illslut plockade jag faktiskt ur henne ur hagen och satte henne i ensamhage just eftersom hon aldrig slutade mucka.

Samma sak har jag sett flera gånger i mina tre - fyrahästars konstellationer, men även i större flockar.

Minns när mitt kallblodssto släpptes in etablerad stoflock. Hon gick raka vägen fram till dåvarande flockledare och förklarade att nu var det nyordningar. Nä sa nuvarande flockledare och det blev en kort sammandrabbning. Sen hade de ny flockledare och gamla flockledaren accepterade det rakt av från den dagen (och var näst högst i rang och best buddy med mitt sto). Däremot blev det under några veckors tid rörigt mitt i flocken när mellanrangarna tog tillfället i akt atT INBÖRDES mucka med varandra och klättra ett pinnhål på rangen. De gav sig inte på varken nya flockledaren elelr gamla flockledaren, men däremot tjafsades det på plats 4-6 i flocken ungefär där de oupphörligen muckade gräl med varandra och tjafsade under några veckors tid.

Men jag trodde det var runt 10 min uppvärmning...

Men nu vet jag det, kommer definitivt skritta fram längre än vad jag har gjort hittills.
Och då inte på hästen, utan bredvid.

Intressant, jag får alltid höra av ägare till såna hästar att de är ranghöga...

Min häst är däremot sån att han skiter fullständigt i om hästen är ranghög eller ranglåg, så länge de är kompisar är det bra. En hästsom inte ger sig på honom kommer han inte ge sig på. Han är väldigt snäll och social, dock tar han inte skit om man säger så...

Men t.ex. när vi släppte ihop Nasse och den förra hagkompisen var vi alla rädda att V (hagkompisen) skulle puckla på Nasse tills han dog typ, men när Valle nästan skulle gå till anfall (för att putta bort Nasse, bara för att veta vem som bestämmer) stod Nasse kvar. Men sen gick han bort, för han såg en liten hög med hö i andra delen av hagen (som vi hade lagt ut) Då blir V rasande, att inte Nasse är mer intresserad av V.
Och så fortsatte det, V stressade jämt upp sig, skulle alltid jaga bort Nasse från maten, men Nasse bara gick iväg till den andra högen med mat och stod där och åt. Det gör ju inte han nånting om det är hög nr 1 eller hög nr 2, så länge han får mat liksom.
Och jag tror att V ville ha lite mothugg, för när V fick åringen som sällskap gick han ALLTID och pucklade på den stackars hästen (ÄVEN om den flyttade sig fortare än kvickt från början) och till slut fick Nasse nog av hans dumheter, så han började slåss tillbakam, och han vann. Vad jag vet fick inte V Nasse på fall en enda gång, medan Nasse lyckades lura stora V flera ggr som jag såg. (Nasse är liten och smidig, V är ett stort hbl på typ 175 i mkh och stooor och låååång och inte smidig för fem öre.)

Ja, precis så menar jag. Jag jobbar honom ändå, men jag jobabr honom som jag vill, inte som han vill.

Fast om vi ät tillbaka till att han drar iväg i galopp när du vill trava, och du då istället för att ta ner i trav igen driver honom vidare i galopp när HAN lessnat på att galoppera, då har ju han fått sin vilja igenom först eller hur?

Du tyckte det var bestraffning när jag longerade hästen och till slut fick den mot bänken. Du tyckte ju att jag inte ska ge fram ett positivt och ett negativt val utan abra låta hästen välja tills jag tycker hästen har fattat rätt beslut.

Nej, jag har aldrig kallat det bestraffning, däremot att du tröttar ut hästen mentalt och/eller fysiskt tills den gör det du vill. Och det är en metod jag inte tycker är speciellt bra eftersom man går runt grundproblemet. Men jag ser det inte som bestraffning. Det är du som använder termer som bestraffning.

Är du i en situation (jag orkar inte komma på nån just nu, men imorgon kanke jag kan komma på en mer specifik situation om du inte förstår vad jag menar) där hästen kan ta skada av att du väntar ut den är det en bestraffning.

Jag är inte mycket för att vänta ut hästar heller förvisso. Ingen vinner på att vi står still och funderar på meningen med livet. Så jag använder i princip inte det heller. Däremot väntar jag på vilket beslut hästen tar, men det är en väntan som handlar oms ekunder. Om vi tar lastning som ex, där vänta ut är en populär metod. Jag vill hästen ska gå på, hästen vill inte gå på. Jag står INTE och väntar på att hästen själv ska välja att gå på, dvs står passiv. Däremot så säg att jag lägger press på grimman. Hästen har då två val - att ge efter för det eller att gå emot det. Ger den efter för det får den eftergift och beröm (positiv förstärkning). Går den emot det så händer inget mer än att jag fortsätter be. Dvs jag bannar/skäller inte, jag bara ber igen. Skulle hästen välja att stå kvar och segdra så lägger jag mer press tills jag får en reaktion. Endera att hästen går framåt, vilket ger beröm och eftergift, eller att hästen går/lastar sig bakåt/åt sidorna, vilket inte leder till mer än att jag ber (och jag ber på sådan nivå att jag får reaktion, VILKEN reaktion avgör hästen).

Men jag står inte där och funderar på livet med en häst som står och halvsover och väntar på att den ska välja att gå in (eller tja, för flera år sen har jag faktiskt provat det på den tiden valacken var svårlastad. Efter fem h hade jag läst ut min bok och han stod kvar..)

har inte orkat läsa hela tråden...

men som du beskriver det i början så tycker jag att det låter mer som om han har ont i vänsterfram, än höger. (för jag antar att du menar att hästen sänker huvud/hals när den belastar höger fram)

hästen lyfter huvud/hals när det onda frambenet belastas, och lägger sen mer vikt (dyker) på det friska benet...

att hästen dessutom markerade i vänster varv och inte i höger tyder ju även det på att det är höger vänster ben den har ont i. (när det gäller framben och belastningshälta)

Ja, han sänker huvudet när han sätter ner fram. Men han hakar även upp hö fram.....Det gör han inte med vä fram.

Då kanske det är så att han har ont i hö bak fortfarande och belastar vä fram mer?

Jag får förhoppningsvis svar på det imorgon från vet.

Intressant, jag får alltid höra av ägare till såna hästar att de är ranghöga...

MM, många tror att den som muckar mest är ranghögst. och visst finns det sådana flockledare med, oftast i brist på bättre aspiranter, men oftast är de inte ranghöga.

Och så fortsatte det, V stressade jämt upp sig, skulle alltid jaga bort Nasse från maten, men Nasse bara gick iväg till den andra högen med mat och stod där och åt. Det gör ju inte han nånting om det är hög nr 1 eller hög nr 2, så länge han får mat liksom.
Och jag tror att V ville ha lite mothugg, för när V fick åringen som sällskap gick han ALLTID och pucklade på den stackars hästen (ÄVEN om den flyttade sig fortare än kvickt från början)

Det där är en häst som inte beter sig somd en ska, den kan vara ranghögst men är då det i brist på bättre aspiranter. Och flockar med sådan ledare brukar vara rätt orolig och ha en hel del gruff (och tillhörande skador) tyvärr.

Jag har ju haft förmånen att se Vision gå från RANGLÄGST till ranghögst och flockledare. han var ganska USEL som flockledare till en början, han var en typisk sådan där 'det finns ingen bättre kandidat'-flockledare. Han blev ranghögst när jag tog bort kblstoet och V fick en åring som sällskap. V hade ju åldern som enda - och brsitfälliga - argument att vara högst i rang. Och han var rent ut sagt hemsk. Han bråkade inte och de var kompisar men han var bara tvungen att gång efter annan mota undan henne från maten för sakens skull och liknande. Uppenbart förtjust över att det fungerade varenda gång. Jag fick stå och harkla mig vid matdags i några veckor för att han skulle ge fan så hon fick äta.

Sen har han växt in i det bit för bit, och är idag en ypperlig flockledare (dock vet jag inte hur det skulle fungera om man blandade in en annan valack, han har mest gått med ston sen han kom till mig), och han imponerade STORT på mig när jag hade konstellationen honom, Keles mamma och Kele (som var föl) och jag släppte in ett treårigt sto (det jag beskrev i annat inlägg) som fått en rang hon inte var redo för.

Treårsstoet muckade med Kikis (Keles mamma) och Kikis förklarade att endera skulle hon DÖ eller så drog hon åt helvete och jagade ur henne ur flocken. Vision såg då till att hålla treårsstoet borta från Kikis och Kele genom att hela tiden hålla sig emellan dem (dvs skydda sin flock/familj). Samtidigt som han såg till att 'vara kompis' (kommer inte på bättre beskrivning) med treårsstoet. han gick ömsommed treårsstoet och betade och ömsom med K & K. Men såg HELA tiden till att vara emellan dem. Men undan för undan makade han dem närmare varandra, men hela tiden med sig själv emellan. Efter en dryg vecka var det EN flock, utan minsta gruff, och med rangordningen V, K och treårsstoet. Och Kele lallade som hon ville då, med fölrätt. Hon hade treårsstoet som extramamma.

Jag har faktiskt ALDRIG sett Vision slåss, han vallar och han vaktar 'sina' ston tills han hunnit bekanta sig med nykomlingen, men han har aldrig behövt ta till mer än varningar och på sin höjd ett tjuvnyp för att skapa ordning när en ny häst kommer in. Och att den lilla fjanten som var så ranglägst att det var pinsamt kunnat nå en flockledarstatus och rang som faktiskt accepteras utan mankemang är väldigt fascinerande att se. Kblstoet (hans mentor i livet tills hon dog) hade varit stolt över honom :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar