Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
FÅ se om jag fattat rätt (jag börjar bli trött). Du travar och han börjar takta och vill galoppera, då jobbar du honom i trav och håller på tills han slutat takta, och när han slutat takta fattar du galopp (om du tänkt galoppera det passet)?
Med det har jag inga problem, du vill trava, han vill något annat, du ser till att ni travar (dvs du ser till att det blir det du ville ha)
Och skillnaden mellan det och mitt förslag är vad i realiteten? (Alltså att steg för steg ta hästen närmare bänken, men inte närmare/snabbare än vad den klarar av just då, och berömma när den är lugn närmare och närmare bänken)
Hur då?
Om vi sä'ger att han inte bara godtar ett regelrätt nej utan börjar protestera (att han börjar takta osv) börjar jag jobba honom istället i den gångarten jag var i och håller på så tills han ger upp den tanken. Sen när jag känner att han inte måste galoppera längre och om det är ett ridpass där jag ska galoppera, då fattar jag galopp då, när han har "glömt bort" att han ville galoppera iväg innan.
FÅ se om jag fattat rätt (jag börjar bli trött). Du travar och han börjar takta och vill galoppera, då jobbar du honom i trav och håller på tills han slutat takta, och när han slutat takta fattar du galopp (om du tänkt galoppera det passet)?
Med det har jag inga problem, du vill trava, han vill något annat, du ser till att ni travar (dvs du ser till att det blir det du ville ha)
Jag longerade först på volten vid A, där bänken står, och jag förde honom närmare bänken med tiden och varenda gång vi passerade bänken gav jag honom kommando att ta lugnare trav, sen skritt, sen halt. Då var han ändå några meter från bänken, men sen arbetade vi mot den mer och mer och till slut stod han vid bänken och fattade vad det gick ut på.
Och skillnaden mellan det och mitt förslag är vad i realiteten? (Alltså att steg för steg ta hästen närmare bänken, men inte närmare/snabbare än vad den klarar av just då, och berömma när den är lugn närmare och närmare bänken)
Men väntar ut den för att den ska göra vad du vill, och beroende på hur situationen är kan det avra en bestraffning det med.
Hur då?