Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Min häst litar på mig, det har jag märkt efter alla situationer vi har varit i. Och det märker jag hur han själv beter sig i vissa situationer.

Vilka problem har jag i galoppen?

Nu var det inte tilliten vi pratade om, jag ifrågasätter inte hans tillit, utan hans respekt till dig. Tilliten tog jag upp i samband med att jag nämnde min häst.

Du skrev ju att du hade problem med att han bockade i galoppen, eller hur var det? Direkt efter fattningen eller senare? Orkar inte gå tillbaka i tråden och läsa.

Varför skulle du ge upp om du bröt av och fattade igen? Jag förstår inte riktigt din logik, det blir ju jobbigare för honom = han kommer inte vilja bocka. Han kommer inte tro att "aha, hon är rädd och därför byter hon till en långsammare gångart" utan kommer att reagera på att du BESTÄMMER vilken gångart ni ska ligga i och gör så att det blir så. Nu har jag inte sett hur din häst reagerar men för mig låter det osannolikt att han skulle förstå/tro att du är rädd om du utan att spänna dig krampaktigt eller på annat vis visa rädsla saktar av när han är olydig.

Nej, det var när jag lärde honom galopp när jag nyss hade haft honom som han bockade i galoppen och i julas när han kom in i sin trotsperiod.
Jag har inga problem nu, jag tycker jag har klargjort det många ggr nu.

Jag vet som sagt inte vad tidigare personer har gjort, men jag ahr ju märkt hur min häst reagerar! Han tänker inte "Aha, nu bryter vi av för att hon bestämmer" utan istället tänker han "hah! Nu slipper jag jobba!",om jag däremot samlar honom och driver på blir det "fan vad jobbigt det blev nu då!"Och tycker han att det är jobbigt att bocka/vara olydig kommer han sluta med det.
Hade inte min häst respekterat mig hade jag inte kunnat lasta honom själv, han hade inte följt mig när han är lös i ridhus/hage, han hade inte brytt sig om mig om jag hade sagt "nej!" när han går mot gräset (för en sån stark häst BEHÖVER inte lyssna om han inte vill, vill han göra nåt kan han göra det, bara han tar i lite, även med westerngrimma, kedjegrimskaft etc) men han gör det och han går inte mot gräset om jag säger till honom att inte göra det. Inte heller hade jag lyckats rida honom i form om han inte hade respekterat mig, för en häst som min bryter man ner genom att rida. Får du honom att gå i form vinner du respekt. Man kan jobba från marken hur mkt man vill, men det är absolut ingen garanti för att man kan rida honom bra eller att han kommer lyssna på dina hjälper, däremot är det tvärtom: kan du rida honom kommer han göra som du vill. För han är ingen lätt häst att rida, pga att han är väldigt petig med att man måste göra precis rätt hjälper varje gång, man får inte ha en halvtaskig sits, och han är ingen häst som man bara åker med, man får verkligen rida. Visst, hade jag varit dum i huvudet hade jag nog kunnat få han att knäppa av i nacken bara jag drar i tyglarna länge nog, men för att få hans respekt måste man kunna visa att jag kan få honom dit genom rätt väg, alltså med drivning och att endast plocka med tyglarna (och det ska inte förknippas med att såga), och att kunna hålla honom där. Och det blir ju lättare varje gång man gör det, men han kommer nog inte bli en lätt häst att rida, för har man krav på honom har han krav på dig.

Det är absolut ingen ide att diskutera med dig! Du vänder och vrider på varenda svar som inte är som du tycker att det ska vara... :smirk:
Först har du problem med en grej, då skriver någen ett svar och då genast svävar du ut och säger något annat....

Du har då i tråden skrivit att han inte kan stå still och med det menade du inte bara i början. Du skriver att din häst blir galen av att vila och undrar om inte alla hästar blir det.... Det är ju skrattretande att du ens tror det!! :eek:
Din häst verkar jävligt understimmulerad! Och du har heller ingen lust att ta till dig råd för att få den det....

Diabolical_Kitten skrev:
Han blir inte helt galen om han vilar nån dag, läs inläggen en gång till.

Men ta å ge dig nu! Du har ju skrivit att du inte kan varannandags-rida för att han blir galen då.... Eller har du inte skrivit det heller?

Diabolical_Kitten skrev:
Han blir inte helt galen om han vilar nån dag, läs inläggen en gång till.
Vad bra!
Då så kan du ju rida varannan dag så som jag föreslog.
Det ÄR ju det fysioligiskt bästa för hästen.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet som sagt inte vad tidigare personer har gjort, men jag ahr ju märkt hur min häst reagerar! Han tänker inte "Aha, nu bryter vi av för att hon bestämmer" utan istället tänker han "hah! Nu slipper jag jobba!",om jag däremot samlar honom och driver på blir det "fan vad jobbigt det blev nu då!"Och tycker han att det är jobbigt att bocka/vara olydig kommer han sluta med det..

och du vill FORTFARANDE inte ha en häst som tycker det är ROLIGT att jobba? :confused:

Jag ger upp. Du vrider allt jag och alla andra skriver samt slingrar dig som en orm med en massa bortförklaringar, det går inte att försöka hjälpa dig för då har du helt plötsligt inget problem som behöver lösas..? Jag skulle inte orka skriva så som du gör, det verkar jobbigt att säga emot sig själv så mkt, att vara så fantasirik i sina försök att få allt att stämma med vad du vill att det ska vara.

Din häst har alltså respekt för dig, litar på dig. Han blir inte galen av att stå och han är inte okontrollerbar. Ni har en jättefin relation. Han är mkt bättre än han varit. Lustigt bara att han i början av den här tråden var okontrollerbar, blev galen av vila och du måste motionera av honom för att han skulle kunna koncentrera sig.

Senast ändrad av en moderator:

alltså ok, hehe, kung bob igen som absolut inte kan hålla sig till ämnet... :angel:

Men Inte_Ung, är det verkligen fysiologiskt bäst för hästen att rida varannan dag? Det har jag aldrig hört innan. Jag har visserligen hört att hästar ofta får problem för att vi rider oregelbundet och så men... Jaja, eh, bara undrar... :D

Kroppen behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig efter träning.
På 48 timmar så hinner kroppen bygga upp sig mra före nästa arbetspass, då så blir träningen uppbyggande.
Tränar man tidigare än 48 timmar, så bryter man bara ner kroppen för varje träningspass och då så blir träningen nedbrytande.

Så du menar att din häst ger en människa respekt bara om den kan rida honom så han jobbar genom ryggen????? Det var bland det mest udda jag någonsin hört som har med 4 ben och en svans att göra.. :angel:

reykurboy skrev:
Det är absolut ingen ide att diskutera med dig! Du vänder och vrider på varenda svar som inte är som du tycker att det ska vara... :smirk:
Först har du problem med en grej, då skriver någen ett svar och då genast svävar du ut och säger något annat....

Du har då i tråden skrivit att han inte kan stå still och med det menade du inte bara i början. Du skriver att din häst blir galen av att vila och undrar om inte alla hästar blir det.... Det är ju skrattretande att du ens tror det!! :eek:
Din häst verkar jävligt understimmulerad! Och du har heller ingen lust att ta till dig råd för att få den det....
Jaså du, du som vet så mkt, då kan ju du berätta för mig vad jag menade? För jag vet vad jag har skrivit i tråden, och min häst KAN stå stilla. Men i vintras (trotsperiod) och när jag köpte honom (ohanterad) kunde han inte stå lugnt och still, men det kommer inte över en natt. Några månader efter jag fick honom och fram tills trotsperioden och när trotsperioden var över har han kunnat stå still utan problem.
Som jag ahr sagt innan: jag tar inte till mig råd om de inte grundas med ett argument. Sen så har väl inte du kommit med några vettiga råd?
Du bara tjafsar om vad jag skriver till andra, så varför skriver du ens i den här tråden om du ändå abra stör dig på mig? Det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att skriva...

reykurboy skrev:
Men ta å ge dig nu! Du har ju skrivit att du inte kan varannandags-rida för att han blir galen då.... Eller har du inte skrivit det heller?
När han vilar en dag får han mkt energi. Skulle jag låta honom vila varannan dag under en längre period än några veckor hade han hunnit bygga FÖR mycket energi. Att rida bara varannan dag är inte detsamma som att låta honom vila en dag då och då.

Alexandra_W skrev:
och du vill FORTFARANDE inte ha en häst som tycker det är ROLIGT att jobba? :confused:
Jag vill forts'tta ha en häst som tycker det är roligt att jobba, och min häst tycker det är roligt att jobba (så länge man självklart varierar träningen) men när min häst bockar iväg/skenar så vill han ju inte behöva samla sig, ä'r han pigg och vill bocka så vill han bocka för att han tycker det är roligt och lagom anstärngande. Att ha en samlad galopp är mer ansträngande (och tränar andra muskler) än att bara bocka.

asmodeus skrev:
Så du menar att din häst ger en människa respekt bara om den kan rida honom så han jobbar genom ryggen????? Det var bland det mest udda jag någonsin hört som har med 4 ben och en svans att göra.. :angel:
Min häst har fått göra som han vill i en period (som jag vet om) i sitt liv, och vi är flera stycken som har konstaterat att det är så.
Vissa människor visar han mkt respekt för från början, (riktiga hästmänniskor, tyvärr finns det inte många såna. Det finns abra många som tror sig vara riktigt duktiga.) men majoriteten respekterar han bara på ytan, och skulle de få för sig att stta sig på han skulle han kasta dom in i väggen.

Och det är inte något konstigt att en häst bryts ner genom bra ridning, det är fullständigt logiskt. Att vara underordnad en människa är det som är det jobbiga för hästar som inte har blivit hanterade. Och att en människa då sätter sig upp och får hästen att göra jobbiga saker får hästar att förstå att de inte är starkare än människan (eller rättare sagt, människan är överordnad dom pga sin intelligens och förmåga att hantera de individer som är större, även om vi inte är starkare) och de accepterar människan som dess ledare.

Jag märkte själv av detta efter att jag hade haft Nasse ett tag, och när jag pratade om lite olika tränare om det sa de att de hade varit med om liknande hästar. 2 människor som jag vet är väldigt duktiga på hästar och de har verkligen känsla för hästar och förstår dom på ett helt annat sätt än vad de flesta gör säger samma sak. En av dom har ridit Nasse, den andra känner honom och mig ganska väl och har sett oss rida mkt. Och de håller med mig: Hästen får mer respekt för en om man lyckas hantera han från ryggen med.

Lord Owen skrev:
Jag ger upp. Du vrider allt jag och alla andra skriver samt slingrar dig som en orm med en massa bortförklaringar, det går inte att försöka hjälpa dig för då har du helt plötsligt inget problem som behöver lösas..? Jag skulle inte orka skriva så som du gör, det verkar jobbigt att säga emot sig själv så mkt, att vara så fantasirik i sina försök att få allt att stämma med vad du vill att det ska vara.

Din häst har alltså respekt för dig, litar på dig. Han blir inte galen av att stå och han är inte okontrollerbar. Ni har en jättefin relation. Han är mkt bättre än han varit. Lustigt bara att han i början av den här tråden var okontrollerbar, blev galen av vila och du måste motionera av honom för att han skulle kunna koncentrera sig.
Jag säger inte alls emot mig själv. Det är du som inte läser vilka perioder det handlar om. Skulle jag låta min häst vila som han har gjort nu i sommar, gå i en konvalescnethage i 4 veckor så tro fan han blir galen. Men, som du vill få det till, så blir han inte galen av en dags vila hit eller dit.

Jag har inte ingått i den här tråden för att fråga om en massa problem som måste lösas, jag berättade tidigare i tråden om en HÄLTA som min häst hade. Jag har inte skrivit att jag har ett problem i hanteringen med min häst, jag har skrivit att jag HADE och jag har beskrivit HUR jag LÖSTE DET.

Och det är inte något konstigt att en häst bryts ner genom bra ridning, det är fullständigt logiskt
Jag gillar inte alls det där snacket om att bryta ner och vara underlägsen, inte är det logiskt i mina öron heller. För mig handlar hästlivet om samspel och kommunikation. Jag sätter mig inte på en häst för att förnedra eller fightas med den. Jag sitter där för att jag vill jobba tillsammans med den. Blir det trubbel så har vi antingen ett kommunikationsproblem eller så är det något annat som inte står rätt till.

En häst ser det inte som att ni är jämlika, antingen är den överordnad eller underlägsen, och förhoppningsvis ska den vara underlägsen, annars kan det ställa till med problem. Bara för att man rider den betyder inte att man förnedrar hästen.

Och hur hanterar du en problemhäst eller en ohanterad häst? Du kan tycka det låter hur elakt som helst, men att rida en häst är att man är överordnad hästen och kontrollerar den. Det är ryttaren som bestämmer. Och för att få en tam häst måste man bryta ner psyket på den, de måste förstå att människor är deras ledare (i detta livet iaf). För det finns många hästar som inte bara accepterar människor rakt av, och de har ett starkt psyke och det är de mot världen typ. Deras psyke måste man bryta ner för att kunna kommunicera med dom. För en sån häst kan man inte kommunicera med, de är aggressiva och frustrerade. (och tyvärr ofta missförstådda och blir avlivade istället för hanterade)

Diabolical_Kitten skrev:
Och hur hanterar du en problemhäst eller en ohanterad häst?
Öh, ja för det första så krävs det len lång tid av hantering och arbete från marken innan jag skulle få för mig att sätta mig på den överhuvudtaget...
Diabolical_Kitten skrev:
Du kan tycka det låter hur elakt som helst, men att rida en häst är att man är överordnad hästen och kontrollerar den. Det är ryttaren som bestämmer. Och för att få en tam häst måste man bryta ner psyket på den, de måste förstå att människor är deras ledare (i detta livet iaf). För det finns många hästar som inte bara accepterar människor rakt av, och de har ett starkt psyke och det är de mot världen typ. Deras psyke måste man bryta ner för att kunna kommunicera med dom. För en sån häst kan man inte kommunicera med, de är aggressiva och frustrerade. (och tyvärr ofta missförstådda och blir avlivade istället för hanterade)
Jag håller verkligen INTE med dig. Man måste inte bryta ner ett psyke för att jobba med det. Man lär sig förstå det istället och vara smartare. Det är vårat ansvar som människa med våra "stora, smarta" hjärnor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar