Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Diabolical_Kitten skrev:
frågan är hur roligt det är för både honom och mig att han bara ska få ridas 3 ggr i veckan och han till slut kommer takta hela tiden.
Då så får du se till att rida så att han inte taktar i alla fall.
Du har dålig kontroll om hästen taktar under ridturen bara för att den är pigg och överladdad.
Lär din häst att slappna av under ryttare på kommando.
Diabolical_Kitten skrev:
Och vi kommer inte komma någon vart i ridningen genom att bara rida 3 ggr i veckan, för en av dom kommer avra dressyrträning, en kommer vara hoppträning, och då¨återstår det en gång i veckan för att öva på dressyrträningen, träna markarbete, rida ut och ta en lugn skrittrunda.
Och du kommer ännu mindre vart om hästen hela tiden blir halt.
Man skall inte hoppa så ofta som en gång i veckan på en så pass otränad häst som du har.
Du måste först träna upp och stäka hästen.
Och för din häst så tar det längre tid än för en yngre häst, för att skelettet redan är så pass färdigvuxet.
Diabolical_Kitten skrev:
Jag har hört från vissa dressyrtränare att de förespråkar att rida unghästar varannan dag, men då är det 3 och 4 åringar,
Din häst är riden under en så pass kort tid av sitt liv att han är att betrakta som en 3-4 åring.
Diabolical_Kitten skrev:
och jag kan inte tänka mig att 3 dagars hårdträning i veckan är bättre än 2 dagars hårdträning och sen 3 dagar mellantempo varav en dag är mest skritt.
Veckan har 7 dagar, så det blir 3½ dag i veckan. Varannan vecka 3 och varannan vecka 4.
Det är många som mycket framgångsrikt tränar efter metoden varannan dag.
Så man vet att det är en mycket bra metod.
Bara att sitta på hästen nöter ju på hästen.
Jag tror fortfarande att du är ridkåt.
Om du vill rida så mycket som möjligt och träna en massa saker för din egen skull, så borde du ha köpt en färdigtränad häst.
Den hade ju utan vidare tålt allt det arbete som du vill att din häst skall utföra.
Men nu så har du en otränad häst som dessutom har en svaghet efter en skada.
Om du inte tar det lugnt och gör rätt, så kommer du inte att kunna rida på honom alls.
För han kommer då att vara halt för det mesta.
Diabolical_Kitten skrev:
För att en häst ska låta dig rida honom måste man bryta ner dom psykiskt, för att de ska acceptera en människa som dess ledare.
Skitsnack, jag har ridit in massor av hästar, och inte har jag då behövt att bryta ner en enda en av dessa.
De är alla trvliga, kan uppföra sig och ingen av dem varken skenar eller bockar.
Och de kan vila både en, 2 och flera dagar utan att tokspel och bara takta runt.