Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
För det finns många hästar som inte bara accepterar människor rakt av, och de har ett starkt psyke och det är de mot världen typ. Deras psyke måste man bryta ner för att kunna kommunicera med dom. För en sån häst kan man inte kommunicera med, de är aggressiva och frustrerade. (och tyvärr ofta missförstådda och blir avlivade istället för hanterade)
Förresten, såna hästar brukar det oftast visa sig vara något kroppsligt fel på i slutänden. Finns det något mer vänligt sinnat djur än hästen egentligen? Hund kanske.

Diabolical_Kitten skrev:
Skulle jag låta min häst vila som han har gjort nu i sommar, gå i en konvalescnethage i 4 veckor så tro fan han blir galen. .

Varför skulle han bli det?? Vet många hästar som gjort det och inte fan är dom galna för det!
Dessutom... Vadå bryta ner psyket? Jag vill då inte ha en häst som är psykiskt nerbruten!

När jag får tid ska jag ta å läsa alla svar en gång till och se va många gånger du tagit till dig ett råd utan att komma med ett motargument... :smirk:
Jag började skriva i tråden för att hjälpa dig, sen var det många andra i tråden som skrev otroligt många bra saker, inte tog du till dig dom heller...

Diabolical_Kitten skrev:
Skulle jag låta honom vila varannan dag under en längre period än några veckor hade han hunnit bygga FÖR mycket energi.
Ja men då så HAR du ju ett problem med att han inte kan uppföra sig.
Du kan inte rida bara varannan dag för så blir han överladdad.
Men hantera det då.
Lär honom att uppföra sig i alla fall.

Inte_Ung skrev:
Kroppen behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig efter träning.
På 48 timmar så hinner kroppen bygga upp sig mra före nästa arbetspass, då så blir träningen uppbyggande.
Tränar man tidigare än 48 timmar, så bryter man bara ner kroppen för varje träningspass och då så blir träningen nedbrytande.

Men betyder det att hästen bör stå i hage varannan dag eller bara att man bör ta det lugnare, utföra ett lugnare arbete som riktar sig till en annan del av kroppen än man tränade dagen före?

Diabolical_Kitten skrev:
Och det är inte något konstigt att en häst bryts ner genom bra ridning, det är fullständigt logiskt. Att vara underordnad en människa är det som är det jobbiga för hästar som inte har blivit hanterade.

Att man tar kommandot över hästen, sätter sig själv i ledarposition, betyder inte att man bryter ner hästen psykiskt (eller fyskiskt). En bra ledare tar kommandot genom god kommunikation och genom att vara konsekvent, skapa ett fungerade samspel där båda parter är nöjda. Det har inte ett dugg med att bryta ner hästen att göra. Jag blir mörkrädd när jag hör folk prata om att hästen måste brytas ned för att man ska kunna få ledarskapet över den.. :crazy:

asmodeus skrev:
Öh, ja för det första så krävs det len lång tid av hantering och arbete från marken innan jag skulle få för mig att sätta mig på den överhuvudtaget...Jag håller verkligen INTE med dig. Man måste inte bryta ner ett psyke för att jobba med det. Man lär sig förstå det istället och vara smartare. Det är vårat ansvar som människa med våra "stora, smarta" hjärnor...

Och genom att hantera den får man hästen att förstå att den är underlägsen. Men alla hästar reagerar inte på det viset att de erkänner sig underlägsna innan man kan hantera dom från ryggen också.

asmodeus skrev:
Förresten, såna hästar brukar det oftast visa sig vara något kroppsligt fel på i slutänden. Finns det något mer vänligt sinnat djur än hästen egentligen? Hund kanske.

Det är inte säkert. Ofta har de bara inte träffat på en människa som verkligen tar hand om dom (och med det menar jag också hanterar dom och inte bara ger upp)

Lord Owen skrev:
Att man tar kommandot över hästen, sätter sig själv i ledarposition, betyder inte att man bryter ner hästen psykiskt (eller fyskiskt). En bra ledare tar kommandot genom god kommunikation och genom att vara konsekvent, skapa ett fungerade samspel där båda parter är nöjda. Det har inte ett dugg med att bryta ner hästen att göra. Jag blir mörkrädd när jag hör folk prata om att hästen måste brytas ned för att man ska kunna få ledarskapet över den.. :crazy:

:bow: Jag blir oxå helt förskräckt när man pratar om ett djur på det viset! Bryta ner psykiskt... :mad: :mad: Helt otroligt! :crazy:

Diabolical_Kitten skrev:
Och genom att hantera den får man hästen att förstå att den är underlägsen. Men alla hästar reagerar inte på det viset att de erkänner sig underlägsna innan man kan hantera dom från ryggen också.

Nej, man ska inte rätt och slätt få hästen att förstå att den är underlägsen. Man ska få den att förstå att man är värd det ledarskap man vill ha genom att visa hästen att man är "något att hålla i handen när det stormar ute". Att man gör kloka val, att hästen kan lita på dig i alla situationer. Det handlar om tillit, kommunikation, ömsesidig respekt och samspel. Graderna av hur man skaffar sig detta varierar givetvis men våld och nedbrytning av hästen ska inte förekomma. Hur tror du en häst som fått underordna sig genom att bli nedbruten kommer känna sig i ditt sällskap? Säker? Tillitsfull?

Ordet underlägsen klingar väldigt falskt i sammanhanget tycker jag. Du ska vara en säker och trygg ledare för hästen, inte en diktator.

Senast ändrad av en moderator:

Ditt prat om bryta ner skrämmer mig verkligen. Det handlar ALDRIG om att bryta ner. Jag tror inte du har träffat en häst som verkligen är psykiskt knäckt. Det är INTE roligt, det är ingen häst som går att jobba med. Den har inget förtroende för människan och ingen arbetsvilja.

Att vara ledare över sin häst är en självklarhet, rangordningen ska vara klar. Men det har INGENTING med att knäcka och bryta ner hästen att göra. En värdig ledare bryter inte ner sina flockmedlemmar. Då är det en ovärdig ledare.

Ledarskap förtjänar man, det är inget man kuvar sig till.

Lord Owen skrev:
Men betyder det att hästen bör stå i hage varannan dag eller bara att man bör ta det lugnare, utföra ett lugnare arbete som riktar sig till en annan del av kroppen än man tränade dagen före?
Det beror ju litet på var hästen befinner sig i sin träning.
Men jag tycker att det har fungerat bäst för det stärkande arbetet med vistelse i hage varannan dag och bäst för konditionsträningen med lätt arbete varvat med träning varannan dag.
Jag vet flera travtränare som tränar alla hästar enligt något sorts varannandagsschema.
Men även enligt modell: Lätt arbete, hårt arbete, vila och så tillbaka till lätt arbete igen o.s.v.

När jag sätter igång en häst, så gör jag det dock alltid enlig varannandagsprincipen.
När jag rider in däremot, så är det ju huvudet som skall tränas, så då blir det arbete varje dag till ett moment sitter i skallen på hästen.
Sedan en dags vila.
Men då så får jag ju akta mig så att jag inte belastar hästens kropp alls.
Jag tränar t.ex. in det mesta med min själv stående på marken bredvid hästen.

Svar till alla:

Inte ung:

Att han skulle bocka osv är inte ett problem, för sen juni har han bockat en gång med mig på, och det var den enda gången sen han sattes igång (det var första gången jag skulle galoppera) Det som är jobbigt är att hästen inte mår bra varken fysiskt eller psykiskt. Som jag har skrivit innan blir hans päls matt (kolla ni på dessa kort från juli tror jag de är, nu är hans päls glansig och fin när han har fått röra på sig. http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/ Alla som heter något med nasse är från i vintras, alla som bara har siffror är från i sommar ) han blir frustrerad och skärmar av sig (vill inte att man borstar han över huvudet för att ta ett exempel) och mår psykiskt fruktansvärt dåligt. Det är inte ett hanteringsproblem. Jag kan kontrollera min häst även om han är pigg, frågan är hur roligt det är för både honom och mig att han bara ska få ridas 3 ggr i veckan och han till slut kommer takta hela tiden. Det blir inte något gjort då, då kommer jag spendera varje ridtur med att få honom att lugna ner sig, och då har den tiden gått. Och vi kommer inte komma någon vart i ridningen genom att bara rida 3 ggr i veckan, för en av dom kommer avra dressyrträning, en kommer vara hoppträning, och då¨återstår det en gång i veckan för att öva på dressyrträningen, träna markarbete, rida ut och ta en lugn skrittrunda.
Att träna en 6 årig häst 3 ggr i veckan kan jag inte tänka mig är bra, med tanke på veterinärer rekommenderar en 7 åring att ridas "normalt" och då ska man gärna ersätta vilodagar med lugna skrittrundor på långa tyglar.

Jag har hört från vissa dressyrtränare att de förespråkar att rida unghästar varannan dag, men då är det 3 och 4 åringar, och jag kan inte tänka mig att 3 dagars hårdträning i veckan är bättre än 2 dagars hårdträning och sen 3 dagar mellantempo varav en dag är mest skritt.
En häst som jag känner mkt väl som har tränats så har haft 4 (tror jag, eller så är det 3) hältor sen årsskiftet. Sen har vi ett par till i stallet, men de är såpass unga att det dröjer ett par år innan man ser hur de kommer hålla. Men hästen som har haft återkommande hältor hela tiden är 12-13-14 år. Och har haft många hältor genom åren.

Reykurboy & Lord Owen:
Det är en underlägsen handling att låta sig bli riden av en människa. För att en häst ska låta dig rida honom måste man bryta ner dom psykiskt, för att de ska acceptera en människa som dess ledare.

Så du tror att bara för att jag inte accepterar vissa saker rakt av att jag inte tar åt mig av råd? Kom igen, det var det dummaste jag hört. Om du är sån att du inte ifrågasätter det minsta, så får det stå för dig. Men jag har faktiskt en hjärna själv, och när vissa kommer med argument för saker jag har testat som jag vet inte funkar kommer jag inte hålla med.
Det ’r ju ganska logiskt.

Lord Owen skrev:
Nej, man ska inte rätt och slätt få hästen att förstå att den är underlägsen. Man ska få den att förstå att man är värd det ledarskap man vill ha genom att visa hästen att man är "något att hålla i handen när det stormar ute". Att man gör kloka val, att hästen kan lita på dig i alla situationer. Det handlar om tillit, kommunikation, ömsesidig respekt och samspel. Graderna av hur man skaffar sig detta varierar givetvis men våld och nedbrytning av hästen ska inte förekomma. Hur tror du en häst som fått underordna sig genom att bli nedbruten kommer känna sig i ditt sällskap? Säker? Tillitsfull?

Ordet underlägsen klingar väldigt falskt i sammanhanget tycker jag. Du ska vara en säker och trygg ledare för hästen, inte en diktator.
Så du tror att man endast bryter ner hästen genom våld?

Jag tror inte du förstår vad det handlar om. En häst som ahr blivit hanterad och har fått en vanlig uppväxt behöver inte någon längre process för att acceptera en annan varelse som ledare. Men en häst som inte ahr haft en normal uppväxt och som inte har blivit hanterad sen föl har inte den uppfattningen att en människa bara kan bli en ledare.

Lovisaleonora_ skrev:
Ditt prat om bryta ner skrämmer mig verkligen. Det handlar ALDRIG om att bryta ner. Jag tror inte du har träffat en häst som verkligen är psykiskt knäckt. Det är INTE roligt, det är ingen häst som går att jobba med. Den har inget förtroende för människan och ingen arbetsvilja.

Att vara ledare över sin häst är en självklarhet, rangordningen ska vara klar. Men det har INGENTING med att knäcka och bryta ner hästen att göra. En värdig ledare bryter inte ner sina flockmedlemmar. Då är det en ovärdig ledare.

Ledarskap förtjänar man, det är inget man kuvar sig till.

Vissa hästar är inte ens mottagliga för att kunna acceptera en annan ledare. De hästarna måste man bryta ner psykiskt, och man gör det mer eller mindre med alla hästar. Att bryta ner en häst psykiskt är detsamma som att få den att förstå att den är underlägsen. Det är ingen skillnad från när en ranghög häst säger till en rangl¨åg häst att flytta på sig. Om den inte flyttar på sig får den en tillsägelse tills den har förstått vad som gäller.
Samma sak händer på hingstbeten, de som inte uppför sig och förstår vilken rang de har får en tillsägelse tills e har förstått sin plats. Och det är att bryta ner hästen. Bara för att man använder termen bryta ner betyder inte att man misshandlar hästen till den grad att den är skygg eller inte har något förtroende för människan. Det kallas psykisk misshandel.

Du kan ju kalla det vad du vill, men så fort man ska få en ohanterad häst att för5stå att den är underlägsen måste man bryta ner deras psyke, för annars kommer de alltid tro att de är ledare över alla. Och då kan det bli farligt.

Diabolical_Kitten skrev:
frågan är hur roligt det är för både honom och mig att han bara ska få ridas 3 ggr i veckan och han till slut kommer takta hela tiden.
Då så får du se till att rida så att han inte taktar i alla fall.
Du har dålig kontroll om hästen taktar under ridturen bara för att den är pigg och överladdad.
Lär din häst att slappna av under ryttare på kommando.

Diabolical_Kitten skrev:
Och vi kommer inte komma någon vart i ridningen genom att bara rida 3 ggr i veckan, för en av dom kommer avra dressyrträning, en kommer vara hoppträning, och då¨återstår det en gång i veckan för att öva på dressyrträningen, träna markarbete, rida ut och ta en lugn skrittrunda.
Och du kommer ännu mindre vart om hästen hela tiden blir halt.
Man skall inte hoppa så ofta som en gång i veckan på en så pass otränad häst som du har.
Du måste först träna upp och stäka hästen.
Och för din häst så tar det längre tid än för en yngre häst, för att skelettet redan är så pass färdigvuxet.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har hört från vissa dressyrtränare att de förespråkar att rida unghästar varannan dag, men då är det 3 och 4 åringar,
Din häst är riden under en så pass kort tid av sitt liv att han är att betrakta som en 3-4 åring.

Diabolical_Kitten skrev:
och jag kan inte tänka mig att 3 dagars hårdträning i veckan är bättre än 2 dagars hårdträning och sen 3 dagar mellantempo varav en dag är mest skritt.
Veckan har 7 dagar, så det blir 3½ dag i veckan. Varannan vecka 3 och varannan vecka 4.
Det är många som mycket framgångsrikt tränar efter metoden varannan dag.
Så man vet att det är en mycket bra metod.
Bara att sitta på hästen nöter ju på hästen.
Jag tror fortfarande att du är ridkåt.
Om du vill rida så mycket som möjligt och träna en massa saker för din egen skull, så borde du ha köpt en färdigtränad häst.
Den hade ju utan vidare tålt allt det arbete som du vill att din häst skall utföra.
Men nu så har du en otränad häst som dessutom har en svaghet efter en skada.
Om du inte tar det lugnt och gör rätt, så kommer du inte att kunna rida på honom alls.
För han kommer då att vara halt för det mesta.

Diabolical_Kitten skrev:
För att en häst ska låta dig rida honom måste man bryta ner dom psykiskt, för att de ska acceptera en människa som dess ledare.
Skitsnack, jag har ridit in massor av hästar, och inte har jag då behövt att bryta ner en enda en av dessa.
De är alla trvliga, kan uppföra sig och ingen av dem varken skenar eller bockar.
Och de kan vila både en, 2 och flera dagar utan att tokspel och bara takta runt.

Diabolical_Kitten skrev:
Vissa hästar är inte ens mottagliga för att kunna acceptera en annan ledare. De hästarna måste man bryta ner psykiskt, och man gör det mer eller mindre med alla hästar. Att bryta ner en häst psykiskt är detsamma som att få den att förstå att den är underlägsen. Det är ingen skillnad från när en ranghög häst säger till en rangl¨åg häst att flytta på sig. Om den inte flyttar på sig får den en tillsägelse tills den har förstått vad som gäller.
Samma sak händer på hingstbeten, de som inte uppför sig och förstår vilken rang de har får en tillsägelse tills e har förstått sin plats. Och det är att bryta ner hästen. Bara för att man använder termen bryta ner betyder inte att man misshandlar hästen till den grad att den är skygg eller inte har något förtroende för människan. Det kallas psykisk misshandel.

Du kan ju kalla det vad du vill, men så fort man ska få en ohanterad häst att för5stå att den är underlägsen måste man bryta ner deras psyke, för annars kommer de alltid tro att de är ledare över alla. Och då kan det bli farligt.

Att bryta ner hästen är att bryta ner hästen. En knäckt häst, nedbruten häst är ingen bra individ att arbeta med.

Det låter som du har förläst dig på Mannen som kunde tala med hästar....

Hästar bryter INTE ner varandra, även om det finns individer som inte ska släppas ihop på begränsade ytor.

Om det är en underlägsen handling eller inte att låta sig bli riden tror jag nog är rätt individuellt även för hästar.

Min ponny var stolt när matte äntligen fattade galoppen och satt på henne. Lydde gjorde hon också när man bad om saker, utan tvång. (Sen fick vi en del hjälp på traven med vardagslydnad innan men hon tyckte ridningen var rolig så då gjorde hon allt).

Och man hinner göra massor på varannandagsridning, ha inte så bråttom!

Inte_Ung skrev:
Det beror ju litet på var hästen befinner sig i sin träning.
Men jag tycker att det har fungerat bäst för det stärkande arbetet med vistelse i hage varannan dag och bäst för konditionsträningen med lätt arbete varvat med träning varannan dag.
Jag vet flera travtränare som tränar alla hästar enligt något sorts varannandagsschema.
Men även enligt modell: Lätt arbete, hårt arbete, vila och så tillbaka till lätt arbete igen o.s.v.

När jag sätter igång en häst, så gör jag det dock alltid enlig varannandagsprincipen.
När jag rider in däremot, så är det ju huvudet som skall tränas, så då blir det arbete varje dag till ett moment sitter i skallen på hästen.
Sedan en dags vila.
Men då så får jag ju akta mig så att jag inte belastar hästens kropp alls.
Jag tränar t.ex. in det mesta med min själv stående på marken bredvid hästen.

Det här var intressant.
Du menar stärkande i allmänhet menar jag, leder, ben, ligament, muskler?
Det kan jag hålla med om när jag nu tänker efter, om man t.ex. sätter igång en häst efter en skada, eller vila av annan orsak som sitter fysiskt, så måste det ju vara mer smart att rida hästen (i terräng och lättare dressyrarbete) varannan dag och låta den vandra omkring i en kuperad hage varannan dag? Det borde ju vara det mest stärkande för leder och skelett efter till exempel en skada.. Man riskerar inte heller att överbelasta den. Kanske är det så att vi rider våra hästar för mycket. Det här måste jag prova. Har ärligt talat inte tänkt såhär i samband med igångsättningen tidigare, utan mer resonerat att lugnt jobb en vecka, och ökas stadigt. Men inte mer än någon enstaka vilodag. Jag har känt att jag får skuldkänslor av att lämna den i hagen, att den blir stel om deninte får röra på sig i alla fall en timme per dag. Hum.

Menar du så ? Varannansdagsprincipen vid fysiska övningar och varje dag vid psykiska?

Vad har du för erfarenheter av att sätta igång/träna hästen enligt varannandagspricipen? Tycker du att det verkar skapa en mer hållbar häst?

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Reykurboy & Lord Owen:
Det är en underlägsen handling att låta sig bli riden av en människa. För att en häst ska låta dig rida honom måste man bryta ner dom psykiskt, för att de ska acceptera en människa som dess ledare.

Det är inte enbart en underlägsen handling och du ska ALDRIG behöva bryta ned en häst för att den ska låta dig rida på det. Det handlar INTE om att bryta ned hästen, varken pskiskt eller fysiskt. Hästen ska se dig som sin ledare, den ska lita på dig, det är DÄRFÖR den låter dig sitta på den. Den ska inte låta dig rida den för att den är rädd, nedbruten, utan för att den litar på att detta är ok, för att du (ledaren) säger det. Visst kan det protestera, men då är det upp till dig att förklara för den att det inte är farligt för att du säger det. Tillit, inte nedbruten häst.

Diabolical_Kitten skrev:
Så du tror att man endast bryter ner hästen genom våld?

Jag tror inte du förstår vad det handlar om. En häst som ahr blivit hanterad och har fått en vanlig uppväxt behöver inte någon längre process för att acceptera en annan varelse som ledare. Men en häst som inte ahr haft en normal uppväxt och som inte har blivit hanterad sen föl har inte den uppfattningen att en människa bara kan bli en ledare.

Nej, det tror jag inte. Människan är så pass smart att den kan bryta er både andra människor och djur alldeles utmärkt psykiskt. men det finns något som kallas psykiskt våld, visste du det?

Självklart har inte en vildhäst så lätt att acceptera det. Desto viktigare att det går rätt till! Oavsett hur hästen vuxit upp kommer ni aldrig få en bra relation om du bryter ner den psykiskt för att kunna hantera den. Jag tror inte du vet vad "att bryta ner en häst psykiskt" innebär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar