Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag lär min häst det med, men oftast taktar han bara när man rider ut och på vägen hem, då vill han gå på, men det får han inte. Då brukar det ta 15-20 min innan han lugnar ner sig och skrittar normalt. Och att tillbringa 20 min varje gång jag rider på att lugna ner hästen ger ingenting.
20 minuter!
Det skall ta MAX 5 sekunder.
Du skall kunna ge kommandot "slappna av" och så skall hästen omedelbart slappna av.
Inte 15-20 minuter senare.
Utan Pang - Nu.

Diabolical_Kitten skrev:
Men var får du det ifrån att min häst är halt hela tiden? Han vrickade sig i somras, och därför var han halt då. Alltså inget som kom av ridning, utan av lek i hagen.
Det är vad jag tror kommer att hända om du fortsätter att träna så som du har tänkt göra.

Diabolical_Kitten skrev:
Så min häst som har varit riden i 2 år betraktas som en 4 åring. Vilka hästar träffar du egentligen? Vem rider in sin häst när den är 2?
Ja han började ridas så sent och är riden så pass litet att de 2 åren nog får betraktas som bara ett år ur styrkesynpunkt.
Och de flesta rider in vid 3 år.
Fullblod till kapplöpning rids dock in vid 2 år.

Diabolical_Kitten skrev:
Och än en gång: var har du fått det ifrån att min häst har en svaghet efter en skada?
Har du inte läst inläggen? Han böjdes igenom helt och longerades och sen böjdes han igen, och han visade ingenting.
Alla hästar (och människor med för den delen) har alltid en svaghet en längre tid efter vrickning.
Senor och ligament tänjs ut och det tar upp till ett år, eller mera för dessa att dra ihop sig igen.
Det är bara så.
Det är ett biologiskt faktum.

Jag har själv en fot som jag har vrickat sönder och samman för c:a 7 år sedan.
Och det tog först runt ett år innan jag kunde använda den normalt igen.
Och sedan flera år inann den hade någon typ av vettig styrka.
Och jag känner fortfarande av den om jag kliver det minsta fel.
Så om jag skall göra något riskfyllt, så har jag en skena som håller den på plats.

Jag håller inte med dig! Jag tycker inte att man behöver bryta ner en hästs psyke för att kunna hantera och rida den. Att bryta ner psykiskt, som du uttrycker det, låter som något mycket negativt, och jag skulle aldrig använda det.

Jag håller med de andra som skrivit, en nedbruten häst är ingen rolig häst, en nedbruten häst är inte en som tycker det är kul att jobba. En nedbruten häst är en som gör vad den måste för att den är rädd.

Och nej, jag håller inte heller med om att det skulle vara en underlägsen handling att bli riden. Alltså, vet du, jag hatar de här orden, de får mig att må illa.

Och vad konstigt att du anser dig ha rätt, anser dig vara helt säker på din sak, en häst MÅSTE brytas ner psykiskt för att vara hanter- ridbar och en det ÄR en underlägsen handling att bli riden. Ja, vad kostigt att du anser dig vara helt säker när alla andra i den här tråden anser det vara fel. Men visst, du är säkert NH personifierad.
Du verkar ju kunna läsa din hästs tankar ganska bra...

Ville bara säga det, jag håller inte med dig, jag tror INTE på det du skriver, det låter helt absurt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vill forts'tta ha en häst som tycker det är roligt att jobba, och min häst tycker det är roligt att jobba (så länge man självklart varierar träningen) men när min häst bockar iväg/skenar så vill han ju inte behöva samla sig, ä'r han pigg och vill bocka så vill han bocka för att han tycker det är roligt och lagom anstärngande. Att ha en samlad galopp är mer ansträngande (och tränar andra muskler) än att bara bocka.

Men det du beskriver är en häst som INTE vill jobba ju..som tycker det är jobbigare och tråkigare att JOBBA än att 'larva runt'. Det ligger i hästens natur, mans er dem sällan öva skolor i hagen t ex (även om de kan visa finfina skolor som 'bonus' när det gör annat).

Men du vill alltså INTE ha en häst som LIKA GÄRNA jobbar som busar, och som gör det när DU vill det? Som tycker ridningen är ROLIG rakt igenom, oavsett om ni busgalopperar på fälten, rider ett rejält dressyrpass eller hoppar?

Isf måste jag erkänna att jag tycker du är rätt konstig..

Inte_Ung skrev:
Otroligt lika.
Min 87,5%-iga Trakhener var 156cm.
Samma färg, samma kors, lika mycket manke och halsen och huvudet är i princip identiskt.
Men din häst är MYCKET tjockare.
Min var typiskt Trakhenar-tunn.

Han var född -80

Där ser man..

Min gubbe är väldans tjock!
Men han har faktiskt gått ner lite sedan betet(han får aldrig dygnet runt bete, då skulle magen säkert explodera)

Han har tidigare haft mycket problem med kolik dock så har han vart besvärsfri de senaste 5 åren då jag haft honom, boten har vart mycket hö(fick tidigare silage), kli och linfrön. Så sålänge han håller sig fri från koliken så fortsätter jag ju gärna att ge mycket hö till honom, då han dessutom är krubbitare så tycker jag att det är viktigt att han har lite att göra i boxen.

Han får väldigt lite kraftfoder, endast ca 0,8 kg/dag. Han klarar sig bra på höet, klit och betfor och lite havrekross. Är pigg så det räcker och blir över.

Det är svårt att banta honom. Fast lite har han ju tappat i alla fall.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag säger inte alls emot mig själv. Det är du som inte läser vilka perioder det handlar om. Skulle jag låta min häst vila som han har gjort nu i sommar, gå i en konvalescnethage i 4 veckor så tro fan han blir galen. Men, som du vill få det till, så blir han inte galen av en dags vila hit eller dit.

Jag har inte ingått i den här tråden för att fråga om en massa problem som måste lösas, jag berättade tidigare i tråden om en HÄLTA som min häst hade. Jag har inte skrivit att jag har ett problem i hanteringen med min häst, jag har skrivit att jag HADE och jag har beskrivit HUR jag LÖSTE DET.

kan hästen inte gå i sjukhage i 4 v utan att bli galen så HAR du ett problem, ett STORT problem!

Och för att få en tam häst måste man bryta ner psyket på den, de måste förstå att människor är deras ledare (i detta livet iaf).

Hästar behöver inte 'förstå' att människor är deras ledare. Hästar som är korrekt flockfostrade av andra hästar accepterar en ledare oavsett om den har fyra ben, två ben, tre öron eller säger VOV, sålänge den BETER SIG som en ledare. Det handlar INGENSTANS om att bryta ner något psyke. Det handlar om att vi människor ska bete oss som en korrekt ledare, då kommer hästen acceptera det. De hästar som lärt sig att människor är okonsekventa, orättvisa och snackar skit kommer man ha mer problem med, men de är förstörda någon gång under vägen. Dessa hästar ska heller inte brytas ned, de ska 'talas med' på hästspråk. Förstår de inte hästspråk har man rejält stora problem dock.. Och en rejält förstörd häst.

För det finns många hästar som inte bara accepterar människor rakt av, och de har ett starkt psyke och det är de mot världen typ.

Det har INGET med psyke att göra, det har med fel under vägen att göra. Hästar som bara haft positiva och korrekta kontakter med människor kommer inte vara problem sålänge de hanteras rätt.

Deras psyke måste man bryta ner för att kunna kommunicera med dom. För en sån häst kan man inte kommunicera med, de är aggressiva och frustrerade. (och tyvärr ofta missförstådda och blir avlivade istället för hanterade)

Jag föredrar att sådana hästar avlivas OM alternativet är att 'bryta ned dem'.

Sen, nu kan jag inte låta bli, men DU är en sådan människa som min Kele skulle bli FARLIG i händerna på. :crazy:

Johanna - LYSSNAR du på din häst någonting? Har han 'rätt' att uttrycka sin åsikt, och LYSSNAR du på den?

Jag anser inte att jag kan kräva att mina hästar ska lyssna på och lyda mig, om inte JAG lyssnar på dem. Det innebär INTE att de bestämmer, gör som de vill eller ens får som de vill alla gånger. Men de har alltid sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt. Och jag lyssnar och tar med åsikten i beräkningen/tar ställning till den. Och beroende på vad det handlar om kan jag faktiskt lyssna såpass på den att jag tycker att 'okej, vi gör inte det här på det här viset idag då'. Andra gånger konstaterar jag 'jag hör, jag förstår, men det är såhär att man iaf måste..'

Det där har jag i ärlighetens namn INTE Varit så sabla konsekvent med kanske förr, men jag har alltid varit det med Kele. Extremt. Och det är väldigt fascinerande att dels se hur 'pratsam' hon är. Hon talar alltid väldigt tydligt om vad hon tycker, både positivt och negativt. Men det som MEST fascinerar mig är SKILLNADEN det gör bara att jag konstaterar att jag hört. Om jag vill göra en sak som hon inte tycker är riktigt behaglig t ex, och hon talar om att 'matte, jag tycker INTE om det här' och jag spelar döv och låtsas som det regnar komemr hon bara om och om igen tala om, med större bokstäver för var gång, att 'jag tycker INTE om det här!!'. Medan om jag tycker att 'ja gumman, jag förstår, men vi måste, och jag ska försöka att göra det så snabbt som möjligt' t ex, så är det okej sen och hon 'påpekar' inte mer. Dvs det blri enklare, lättare och behagligare för oss båda.

Som när jag utan att tänka sadlade henne med Hubertusen med tryckfördelargjord. Kele tyckte det var OTROLIGT otäckt med den gjorden och tog två ybkliga steg och stannade sen och såg olycklig ut och tyckte klart och tydligt 'matte, det här är läskigt och inte bra'. Jag sa 'jo, det kan nog verka läskigt när man är ovan, men prova ta några steg till'. Hon tog tre till, stannade och upprepade 'det här känns inte bra, det är läskigt'. Jag bad om några steg till och bytte sen gjord. Men det som slog mig och som jag fortfarande lever på är att hon INTE reagerade så som jag förväntat mig av en tvååring som inte haft sadel så många ggr - med att explodera i panik och bocka. Gissa om jag kommer ha stoooor fördel av det där sen vidare i inridningen.

Och jag kunde inte låta bli att 'skämmas' lite när hon här för nån månad sedan vid lastning talade om att 'nu jävlar LYSSNAR du ju inte, och inte beter du dig som man ska heller'. Jag skulle lasta. Jag lastar själv och har så gjort länge, länge. Jag var lite stressad tyvärr, men jag TRODDE jag inte påverkades av det. Kele knatar upp på rampen och stannar till en halv sekund, utan att tänka på det/inser det tar stressen över och jag tar tag i linnan och tycker 'gå på nu'. Kele slänger sig av. Jag fattade INGENTING, hon har ju aldrig hållit på så? Vad fan? Påt igen, och den här gången var jag ju mer stressad,f ör fan om hon skulle börja krångla just IDAG.. Kele kastade sig av. Jag är fortfarande en idiot och tycker 'men gå på då!' och provar att dra in henne. Dra åt helvete sa Kele och ställde sig på bakbenen.

Där nånstans började jag tänka.. Och insåg att jag SJÄLV skapade problemet, och att hästen egentligen inte gjorde mer än vägrade ställa upp och lyssna på mig när jag INTE lyssnade på henne. Hon gjorde rätt, jag var okonsekvent, gav ingen eftergift etc, samt att jag var stressad och försökte 'stressa på' henne. Och Kele konstaterade ganska snabbt att matte inte lyssnade, var 'konstig' och dessutom var inkonsekvent.

tre djupa andetag, ber Kele gå på igen och hon går till exakt samma ställe som hon kastade sig ur på första gånge, stannar till och verkligen TITTAR på mig och tycker 'ja, och vad ska du göra den här gången då?'. När jag gjorde vad jag skulle, dvs inget mer än be henne gå vidare, och gav eftergift när hon gjorde det så knatade hon på lugnt och fint och som vanligt. (Vi kom i tid btw, men inte var det MIN förtjänst inte). Jag har en känsla av att Diabolical skulle se det som att hästen 'vunnit' dock. JAG ser det som att alla vann på att jag skärpte till mig, och om jag istället tvingat in henne med ren styrka hade vi BÅDA förlorat en stor del av vår relation.

Där insåg jag hur jäkla stor skillnad det gör om JAG lyssnar eller om jag INTE gör det. Och hur svårt man kan göra det enkla genom att helt enkelt tänka som en människa och inte som en häst. En människa fattar att man t ex är lite snäsig för det är stressigt, och man kan i efterhand förklara att 'förlåt om jag var snäsig, jag var stressad och det var därför'. Men en häst ser/känner bara av snäsigheten och stressen, och kan inte förstå den, och man kan inte be om ursäkt senare heller.

Diabolical_Kitten skrev:
Bara för att hästen inte tycker det är obehagligt första gången man rider betyder itne att hästen inte ser det som en underlägsen handling. ALLA hästar ser det som enh underlägsen handling att bli riden, skillnaden ligger i att många hästar inte ahr svårt att acceptera det.

HUR vet du att hästen ser det som en underlägsen handling? *nyfiken*

Och du menar att en häst högt i rang och med mycket egen vilja skulle vara svårare att rida in än en ranglåg då, med ditt resonemang om nedbrytning och underlägsenhet? Isf undrar jag HUR många hästar du ridit in?

ALLT handlar om hur man presenterar det för hästen. För mina hästar, inklusive tvååringen med horn, så är ridning något ROLIGT. Sen kan jag förmänskla in absurdum och tycka att det tycker det är kul att vara ute med matte själva, att de är stolta av att vara ute och bära runt på matte etc osv i all oändlighet. Jag kan inte svara på exakt vad de finner roligt, men roligt finner de det, och de är måna om att vara till lags. Jag misstänker att svaret ligger helt och hållet i att de speglar vad JAG känner. De vill att deras matte ska vara glad och nöjd, och när de t ex då märker att genom att kånka runt på matte och göra det hon ber om (notera att jag konsekvent använder ber och inte kräver) så blir matte glad och nöjd, så är de glada och nöjda.

Antagligen därför unghästen knappa två år gammal bar matte den enorma sträckan av 250 meter och sken som en SOL när hon gjorde det (och ser lycklig ut såfort det dyker upp en sadel etc), eftersom MATTE satt där och sken som en sol och talade om för det lilla livet vilken extremt superduktig liten häst hon var. :D

Och på samma sätt sås itter jag och oroar mig för något, hur ickehästrelaterat det än är, när jag rider valacken så är han 'deppig' och tror han gjort fel, även fast JAG tycker jag berömt etc. Men han känner att matte är oroad/bekymrad/missnöjd. Men kan inte skilja ut det från honom själv, dvs tror det är pga honom. Det är därför jags edan många år tagit beslutet att INTE rida när jag inte är i balans själv.

Inte_Ung skrev:
Ja just så.
Varje dag tills att det sitter, vid psykiska/intellektuella övningar.
Men alltid vila i någon eller några dagar mellan varje moment.
Annars så verkar det att slå tilt i huvudet på dem om det blir för mycket utan att de hinner med att smälta det hela.
Vila ensammen i box några timmar i ett lugnt stall efter varje intellektuellt pass, gör också underverk.

Jag tycker att hästarna musklar sig betydligt bättre och snabbare.
Och har heller inte haft några problem med hältor sedan jag fick lära mig om 48 timmars återhämtningen.
Men jag har lärt mig en massa annat bra runt träning med tiden också, så det är nog inte bara det.

PM:ar dig om en grej snart. Hoppas det är ok. :)

Diabolical_Kitten skrev:
En häst som man har brytit ner såpass är inte rädd. Läs mina inlägg istället: att bryta ner en häst är inte någon psykisk eller fysisk misshandel. Att bryta ner en häst är detsamma som psykologer gör vid missbrukare, psykiska sjukdomar osv osv.

En nedbruten häst är inte heller detsamma som en deppig häst, en nedbruten häst är bara en häst som ahr förstått vem som är ledaren, och accepterar det.
Hur tror du man får tama hästar?

Än en gång, du vet uppenbarligen inte vad en nedbruten häst är. Vet du vad "att bryta ned" innebär? Att bryta ned en häst är INTE en del av hästens utbildning, eller hanteringen av hästar övht. Ett djur/en människa som är nedbruten psykiskt litar inte på personen/djuret som gjorde det, och visar självklart rädsla för den samme. En nedbruten häst har förlorat både tilliten till människor och till sig själv, det är en misstänksam och trasig individ.

Senast ändrad av en moderator:

Jag börjar misstänka att du menar något annat än vad du skriver, du skriver "nedbryta" men menar något helt annat egentligen. Du vet inte vad ordet "nedbryta" står för. Det är en negativ handling, som folk sammankopplar med att på något sätt få ett djur eller en människa att sluta lita till sitt eget omdöme. Förenklat.

Alexandra_W skrev:
Hästar behöver inte 'förstå' att människor är deras ledare. Hästar som är korrekt flockfostrade av andra hästar accepterar en ledare oavsett om den har fyra ben, två ben, tre öron eller säger VOV, sålänge den BETER SIG som en ledare. Det handlar INGENSTANS om att bryta ner något psyke. Det handlar om att vi människor ska bete oss som en korrekt ledare, då kommer hästen acceptera det. De hästar som lärt sig att människor är okonsekventa, orättvisa och snackar skit kommer man ha mer problem med, men de är förstörda någon gång under vägen. Dessa hästar ska heller inte brytas ned, de ska 'talas med' på hästspråk. Förstår de inte hästspråk har man rejält stora problem dock.. Och en rejält förstörd häst.

Det har INGET med psyke att göra, det har med fel under vägen att göra. Hästar som bara haft positiva och korrekta kontakter med människor kommer inte vara problem sålänge de hanteras rätt.

:bow: :bow: :bow:

Nu menar jag inte bara första gången utan alla gånger, även den gången hon hade så ont av ischias att hon fick panik släppte hon villigt upp mig på ryggen (kände naturligtvis att det var något fel och klev av igen).

När vi var och provred sadlar så var hon lika glad varje gång vi lade på ny sadel och gick iväg för att rida en sväng.

Alltid glada öron, stod alltid still medans jag kravlade mig upp osv. Sen hade hon naturligtvis åsikter men det gällde fram för allt vägval.

Har nog faktiskt inte ridit en sådan positiv häst vare sig innan eller efter (nu har det iofs inte gått så mkt tid efter).

Hon hade utan någon som helst tvekan sagt ifrån om hon hade känt sig "kränkt" av ridningen, hon hade en väldig integritet. Var det något som inte passade damen så visade hon det.

asmodeus skrev:
Jag gillar inte alls det där snacket om att bryta ner och vara underlägsen, inte är det logiskt i mina öron heller. För mig handlar hästlivet om samspel och kommunikation. Jag sätter mig inte på en häst för att förnedra eller fightas med den. Jag sitter där för att jag vill jobba tillsammans med den. Blir det trubbel så har vi antingen ett kommunikationsproblem eller så är det något annat som inte står rätt till.

Amen.... :bow: :bow: :bow: Såhär borde alla tänka. Jag vill att min häst ska tycka att det är KUL att ridas, att han ska se fram emot att få jobba, jag vill att han ska gör versader och travökningar för att glädja mig och för att han själv vill vara duktig, INTE för att jag tvingar honom att göra det.

Du är ju inte klok, som du skriver om att "bryta ner" hästen. :crazy: Fattar du inte att psykisk misshandel (vilket det otveksamt är!!) är väl så illa som fysisk?

Jag kan berätta att jag äger en häst som varit "nedbrutit" (innan jag fick honom). Inte för att han var elak, han var livrädd, och hans elithoppryttare tyckte han var dum och misshandlade honom både fysisk och psykisk (graman, sporrar, spö...) tills dess att han gav upp helt och hållet och slutade leva, kvar fanns bara ett skal. Han blev "snäll" men hans ögon var döda...

Det tog ett helt ÅR för mig att väcka upp honom igen. Och enligt en mkt duktig människa jag känner som har hjälpt många hästar som har varit förstörda psykisk så är det ungefär så lång tid det tar för en häst att börja vakna till igen, våga att börja leva igen. Jag har haft honom i 11 år nu, och han har blivit mer pigg och glad och personlig för varje år som gått. Jag har ALDRIG ens försökt att dominera honom. Trots det är han mkt lyhörd, mkt klok och får gå lös och äta på gräsmattan varje morgon. Han travar lite, kastar med huvudet och äter massa gott gräs. När jag ropar kommer han. Inte för att det händer nåt otäckt om han inte gör som jag säger (då kan han ju bara äta mer gräs, det är mer "otäckt" att komma till mig, eftersom han vet att jag sätter honom i hans hage där det inte finns gräs att äta), men för att han VILL göra som jag ber om. Även om det jag ber om är tråkig, så gör han det, för han vill inte göra mig besviken.

Min kompis har en stor irländare som var så aggressiv att förra ägaren hade hotat in honom i ett hörn av boxen med en kvast för att fodra honom.... Han bet och sparkade om han fick tillfälle. Han hade fått så mkt stryk att han började försvara sig. Men inuti var han en väldigt liten, väldigt rädd häst.. Mao en sån häst som du tycker ska "tuktas". Och det hade tydligen andra tyckt också, det var därför han blev så aggressiv.
Min kompis är jätteliten och tunn, 155cm och 42 kg. Hästen 170cm. Hon hade inte en chans att ens försöka dominera honom. Men det behövdes heller inte, för så snart hästen såg att han fick inte mer stryk, och att hon faktisk verkade tycka om honom, att hon inte var ett hot, så blev han jättesnäll. Och när han kände hur glad hans lilla ryttare blev när han hoppade och var duktig, så ville han göra absolut allt han kunne för att vara henne till lags, för att göra henne glad.

Ser du det inte? Det FUNKAR inte att tvinga hästar, man MÅSTE spela på lag med dom, annars går det som det gör för dig, en massa problem..

Du verkar inte förstå att för att en häst skall respektera en människa, så måste människan respektera och förstå hästen också. Det gör inte du, samma hur många undanflykter du kommer med. Respekt har absolut inget att göra med tvång eller dominans. Respekt från hästen får man genom att vara rättvis, stadig och klok.

Ta nu till dig det som skrivits i den här tråden, isär det Inte_Ung har skrivit och sluta tjaffsa och säga emot. Ditt sätt fungerar ju inte särskilt bra som du lär ha märkt, vad har du att förlora på att prova ett annat? Vore det inte mkt trevligare för dig också om du inte behövde bråka med din häst om allt möjligt hela tiden???

Kan du svara på frågan...
Hur gör DU när du BRYTER NER en häst??

Inte_Ung skrev:
Jag har fått PMet.
Du får svar senare, jag måste fundera litet på det där.

Tack, alla svar mottages tacksamt. När du svarat ska jag uppdatera lite också för massören var här idag (andra besöket hittils).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar