Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Det skall ta MAX 5 sekunder.
Du skall kunna ge kommandot "slappna av" och så skall hästen omedelbart slappna av.
Inte 15-20 minuter senare.
Utan Pang - Nu.
Och de flesta rider in vid 3 år.
Fullblod till kapplöpning rids dock in vid 2 år.
Senor och ligament tänjs ut och det tar upp till ett år, eller mera för dessa att dra ihop sig igen.
Det är bara så.
Det är ett biologiskt faktum.
Jag har själv en fot som jag har vrickat sönder och samman för c:a 7 år sedan.
Och det tog först runt ett år innan jag kunde använda den normalt igen.
Och sedan flera år inann den hade någon typ av vettig styrka.
Och jag känner fortfarande av den om jag kliver det minsta fel.
Så om jag skall göra något riskfyllt, så har jag en skena som håller den på plats.
20 minuter!Diabolical_Kitten skrev:Jag lär min häst det med, men oftast taktar han bara när man rider ut och på vägen hem, då vill han gå på, men det får han inte. Då brukar det ta 15-20 min innan han lugnar ner sig och skrittar normalt. Och att tillbringa 20 min varje gång jag rider på att lugna ner hästen ger ingenting.
Det skall ta MAX 5 sekunder.
Du skall kunna ge kommandot "slappna av" och så skall hästen omedelbart slappna av.
Inte 15-20 minuter senare.
Utan Pang - Nu.
Det är vad jag tror kommer att hända om du fortsätter att träna så som du har tänkt göra.Diabolical_Kitten skrev:Men var får du det ifrån att min häst är halt hela tiden? Han vrickade sig i somras, och därför var han halt då. Alltså inget som kom av ridning, utan av lek i hagen.
Ja han började ridas så sent och är riden så pass litet att de 2 åren nog får betraktas som bara ett år ur styrkesynpunkt.Diabolical_Kitten skrev:Så min häst som har varit riden i 2 år betraktas som en 4 åring. Vilka hästar träffar du egentligen? Vem rider in sin häst när den är 2?
Och de flesta rider in vid 3 år.
Fullblod till kapplöpning rids dock in vid 2 år.
Alla hästar (och människor med för den delen) har alltid en svaghet en längre tid efter vrickning.Diabolical_Kitten skrev:Och än en gång: var har du fått det ifrån att min häst har en svaghet efter en skada?
Har du inte läst inläggen? Han böjdes igenom helt och longerades och sen böjdes han igen, och han visade ingenting.
Senor och ligament tänjs ut och det tar upp till ett år, eller mera för dessa att dra ihop sig igen.
Det är bara så.
Det är ett biologiskt faktum.
Jag har själv en fot som jag har vrickat sönder och samman för c:a 7 år sedan.
Och det tog först runt ett år innan jag kunde använda den normalt igen.
Och sedan flera år inann den hade någon typ av vettig styrka.
Och jag känner fortfarande av den om jag kliver det minsta fel.
Så om jag skall göra något riskfyllt, så har jag en skena som håller den på plats.