Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

asmodeus skrev:
Om du menar som "vi gör" så tycker jag att du borde omformulera samlingsnamnet för att tämja en häst. Bryta ner är ju uppenbarligen ett ord vi andra förknippar med misshandel och jag hoppas att det inte är det du vill göra, eller?
Jag förknippar det inte med ordet misshandel, men om du gör det så: Nej, jag menar inte bryta ner som att misshandla hästen.

reykurboy skrev:
Då tycker jag att du berättar hur DU gör när du bryter ner en häst!! Skulle vara otroligt intressant att höra!

Detta har jag berättat om. Läs vad jag har skrivit om hur jag klarade av min häst under trotsperioden. (Några sidor bak.)

Ja du, om min häst hade taktat varje gång jag red hade jag fått han att lära sig att låta bli efter ett tag. Men då det händer såpass sällan är det inget problem jag kan ta itu med, det hade varit en annan sak om han hade taktat varje dag. Nu kan jag abra säga till han när han väl gör det, och det är oftast en längre tid mellan gångerna.
Man lär inte häst att slappna av heller på kommando, det kan den bara själv göra, man kan bara ge honom kommandot att sluta takta, men det är inte synonymt med att han slappnar av.

Min häst är varken rädd eller mår psykiskt dåligt. Om du vill får du hälsa på oss så kan du se för dig själv.
Men vad tror du hästen tycker? Har du funderat öäver vad det innebär att bli riden av en människa? Det är en handling som bekräftar hästar underläge och människan som överlägsen.

Så du tror att alla som kan något om hästhållning är intresserad av den här tråden? Knappast du...
Jag känner själv många som praktiserar detta och jag tvivlar på att de håller till på Buke...

Alexandra_W skrev:
Men det du beskriver är en häst som INTE vill jobba ju..som tycker det är jobbigare och tråkigare att JOBBA än att 'larva runt'. Det ligger i hästens natur, mans er dem sällan öva skolor i hagen t ex (även om de kan visa finfina skolor som 'bonus' när det gör annat).

Men du vill alltså INTE ha en häst som LIKA GÄRNA jobbar som busar, och som gör det när DU vill det? Som tycker ridningen är ROLIG rakt igenom, oavsett om ni busgalopperar på fälten, rider ett rejält dressyrpass eller hoppar?

Isf måste jag erkänna att jag tycker du är rätt konstig..
Tror du att din häst tycker det är roligare med ett dressyrpass än att vara "fri" och göra som han vill (vilket han gör när han bockar tills jag sätter stopp för det)?

Jag har ju skrivit: jag vill att min häst ska fortsätta gilla att jobba, men jag förväntar mig inte att han själv kommer gå i en samlad form ic göra skänkelvikning i hagen....

Alla hästar har inte haft möjligheten att bli uppfostrade av andra hästar. Speciellt i utlandet går hästar ofta själv hela livet och ibland två och två.

Lord Owen skrev:
Än en gång, du vet uppenbarligen inte vad en nedbruten häst är. Vet du vad "att bryta ned" innebär? Att bryta ned en häst är INTE en del av hästens utbildning, eller hanteringen av hästar övht. Ett djur/en människa som är nedbruten psykiskt litar inte på personen/djuret som gjorde det, och visar självklart rädsla för den samme. En nedbruten häst har förlorat både tilliten till människor och till sig själv, det är en misstänksam och trasig individ.
Nej, det är en häst som har blivit misshandlad.

lil-sis skrev:
Nu menar jag inte bara första gången utan alla gånger, även den gången hon hade så ont av ischias att hon fick panik släppte hon villigt upp mig på ryggen (kände naturligtvis att det var något fel och klev av igen).

När vi var och provred sadlar så var hon lika glad varje gång vi lade på ny sadel och gick iväg för att rida en sväng.

Alltid glada öron, stod alltid still medans jag kravlade mig upp osv. Sen hade hon naturligtvis åsikter men det gällde fram för allt vägval.

Har nog faktiskt inte ridit en sådan positiv häst vare sig innan eller efter (nu har det iofs inte gått så mkt tid efter).

Hon hade utan någon som helst tvekan sagt ifrån om hon hade känt sig "kränkt" av ridningen, hon hade en väldig integritet. Var det något som inte passade damen så visade hon det.
Hade du henne sen hon var riktigt ung? Var hon hanterad under sin uppväxt? Det är en stor skillnad om de är det eller inte, och som jag har skrivit förut: en häst som är hanterad och som har fått gå med andra hästar tidigt är lättare att ta kontroll över än en häst som inte har haft det så.

reykurboy skrev:
Kan du svara på frågan...
Hur gör DU när du BRYTER NER en häst??
Jag har svarat, om du kanske hade läst resten av tråden hade du sett att jag inte hade svarat på nåt inlägg, alltså: (för ifall du inte fattar vilket du uppenbarligen har svårt med) jag ahr inte läst de nya inläggen förrän nu. Du vet, alla har inte ett sånt behov av att vara inne varenda sekund på dygnet och läsa alla nya inlägg och svara på dom direkt. Men du kopplade inte det kanske...

För att undvika påhopp: Alexandra och Centaur, jag svarar på era långa inlägg senare ikväll när jag har tid att läsa igenom dom.

Jo jag köpte henne som tvååring och red in henne själv (med hjälp av just Inte_Ung). Hon gick med vettiga hästar under hela sitt korta liv och förstod hästspråk och när I_U lärt oss kommunicera så var det aldrig några problem.

Men det kunde ha blivit! För hon var om något "head-strong" och hade som sagt en väldig integritet och släppte inte in folk inpå sig hur som helst. Första halvåret så ville hon ha mig vid bogen och det var nästan omöjligt att komma bak, hon slog inte utan flyttade runt!

(Nu har jag köpt en fölunge som ska gå med den klokaste hästen jag vet och i sommar beta i väl sammansatt unghästflock med vettiga fostrare. Gör allt mkt lättare för mig också).

Men vi har en ohanterad tvåårig arabhingst i stallet. Mkt mer arbete på den...

Visst är det egentligen så att du inte har något problem alls med din häst egentligen.

Den är inte halt, den bockar inte, den skenar inte, den gör som du vill utan protester.

Det enda den har är brist på hagkompisar för tillfället men det ska du åtgärda så fort det går. Vad jag tycker du ska tänka på att släpp inte ihop honom med ston om han betäcker- för det kan bli skador!!!

Sedan tycker jag att ta in en Haflinger för den fryser är lika som att ta in en Islandshäst eller Fjording för de fryser- då har de inte fått rätt förutsättningar att vara ute :p

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har svarat, om du kanske hade läst resten av tråden hade du sett att jag inte hade svarat på nåt inlägg, alltså: (för ifall du inte fattar vilket du uppenbarligen har svårt med) jag ahr inte läst de nya inläggen förrän nu. Du vet, alla har inte ett sånt behov av att vara inne varenda sekund på dygnet och läsa alla nya inlägg och svara på dom direkt. Men du kopplade inte det kanske...

Jodå, jag har läst! Men du har inte en aning om vad du pratar om! När jag läser dina inlägg så förstår jag att du har problem med din häst.... :smirk:
Med synen att du ska BRYTA NER en häst för att rida den då kan det inte bli annat än fel......!!!

Det är inte psykisk misshandel. Du vet abra inte vad det innebär, men jag känner inte för att skriva det en gång till, men det står beskrivet i tråden.

Jag rider inte med hjälptyglar, och jag använder inte spö och sporrar mer än någon annan vettig människa.

Och kan man något om hästar vet man att man inte ska jaga dom eller knuffa in dom i ett trångt utrymme där de inte kan fly. Har man en problemhäst måste man även visa att man backar av, för visar man hästen att man erbjuder den frihet och eget utrymme kommer man få en häst som inte direkt kommer se med onda ögon varje gång du närmar dig.

Jag förstår min nhäst mkt väl och respekterar han, läs mina tidigare inlägg.

Mitt sätt funkar mkt bra har jag märkt, du kanske borde läsa mina inlägg istället. Jag behöver inte bråka med min häst om allt hela tiden, var har jag skrivit det?

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det är en häst som har blivit misshandlad.

Du fattar fortfarande inte vad ordet "nedbruten" betyder? Använd ett annat ord om det inte är det jag skrev du menar, för det jag skrev är vad "nedbruten" betyder.

Jag lyssnar på min häst. Jag har även gjort såna fel att jag har bett om saker när jag varit stressad och det har verkligen visat sig för hästen att jag är stressad och då itne har tagit så mkt hänsyn till honom som jag borde ha gjort. Men varje gång jag är stressad/arg över annat försöker jag ta djupa andetag, glömma allt och bara fokusera på hästen.
Men som du gör med lastningen, så gör jag med. Varenda gång han gör nåt bra släpper jag efter, berömmer ochsen låter han stå där en liten stund tills han vill gå in (inte att han ska få stå där i timmar, men man märker snabbt om hästen bara står i sin egen värld eller om den faktiskt är uppmärksam.)

När jag gör nåt nytt eller nåt som hästen hittills har tyckt varit läskigt osv låter jag honom ta det i sin takt. Vi har t.ex. problem att gå igenom vatten, han vill hoppa över eller skena igenom. Jag tror det beror på att han inte kan se botten och att det är kallt (jag kan t.ex. inte duscha honom med kallt vatten, jag tror han ahr hft riktigt dåliga erfarenheter av det förr, och vid kallt vatten vill han inte stå still men vid varmt vatten är han lugn och tycker det bara är skönt. Även om det är mitt i sommaren vill han ha typ 40 gradigt vatten) och vid vissa skogsrundor får man gå igenom små bäckar, och då istället för att bara stressa honom över (vilket leder till att han hoppar) får han gå hur långsamt han vill, han får stanna och kika, och sen får han gå över i sin takt, så länge han inte hoppar är jag nöjd. Även om min häst tycker det är obehaglig tatt gå igenom soppiga områden med lerpölar gör han det nu, för han vet att det itne finns nåt sjömonster på botten av pölen. Han får långa tyglar, får ta vilken väg han vill och i vilken lugn takt han vill så länge han går.

Det har jag lärt mig av varenda kunnig hästmänniska och det är väldigt logiskt när man tänker efter. Det står dessutom i några böcker av kända personer, jag kan kolla om jag hittar exakta citat lite senare idag.

Jag ahr ridit in min egen häst och ahr ridit till några andra problemhästar (dock inga som varit så som min, men där det har rört sig om att hästen vägrar låta en människa sitta kvar längre än en sekund på ryggen)
Men ja, en häst som är låg i rang vet när den ska ge sig, och det är mindre sannolikt att den kommer sätta sig emot att du börjar rida den. Medan en ranghög häst (eller vi kanske ska säga en häst som tror sig vara ranghög) är van vid att bestämma själv.

Jag ber också, jag kräver inte att de gör vissa övningar, däremot kräver jag att ger mig uppmärksamhet. Skulle min häst gå och lulla när vi ska göra nåt annat säger jag till han att han får skärpa till sig. Men jag kräver inte att han ska göra alla övningar, det gör han för att han vill vara mig till lags, då han också blir glad av att se mig glad ovch tvärtom.

reykurboy skrev:
Jodå, jag har läst! Men du har inte en aning om vad du pratar om! När jag läser dina inlägg så förstår jag att du har problem med din häst.... :smirk:
Med synen att du ska BRYTA NER en häst för att rida den då kan det inte bli annat än fel......!!!

Vad konstigt att det har blivit så bra med min häst då. :smirk:

På vintern vill inte min häst står ute i snöstorm och blåst i en isig hage där han knappt kan röra sig. Då står han hellre inne och tuggar på hö och har det varmt och skönt. Det har inget att göra med att hästen inte har fått vare ute tillräckligt att göra, det har att göra med att hästen inte trivs att vara ute vid oväder. Min häst hatar regn t.ex. Men det beror inte på att jag har tagit in han så fort det regnar, det beror snarare på att förra ägaren lät han vara ute året om i vilket väder som helst och förmodligen utan täcke. (Ägaren hade en hel ridskola, men hästen hade inte en egen box....´Och hon hade ca 10-15 boxar) Till slt började hästen ogilla att vara kall och frusen. Min häst får vara ute vid regn om det inte är så att det har regnat hela dagen och han är kall, för det råkar vara så att bara för att han är haflinger betyder itne att han mår bra av att vara underkyld.

Min häst är inte halt, han har bockat 1 gång sen mars/april kanske, skenat har han inte gjort på många månader (komemr inte ihåg när det var sist), och han protesterar inte vid något vardagligt. Skulle han stanna poch protestera ber jag honom gå fram, så gör han det. ASvårare än så är det inte.

Nämen nähä, du tror inte jag vet att det finns en risk för skador om jag skulle släppa ihop han med ston?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar