L
Lord Owen
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Jag kände igen mig.
Jag kände igen mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förknippar det inte med ordet misshandel, men om du gör det så: Nej, jag menar inte bryta ner som att misshandla hästen.asmodeus skrev:Om du menar som "vi gör" så tycker jag att du borde omformulera samlingsnamnet för att tämja en häst. Bryta ner är ju uppenbarligen ett ord vi andra förknippar med misshandel och jag hoppas att det inte är det du vill göra, eller?
reykurboy skrev:Då tycker jag att du berättar hur DU gör när du bryter ner en häst!! Skulle vara otroligt intressant att höra!
Tror du att din häst tycker det är roligare med ett dressyrpass än att vara "fri" och göra som han vill (vilket han gör när han bockar tills jag sätter stopp för det)?Alexandra_W skrev:Men det du beskriver är en häst som INTE vill jobba ju..som tycker det är jobbigare och tråkigare att JOBBA än att 'larva runt'. Det ligger i hästens natur, mans er dem sällan öva skolor i hagen t ex (även om de kan visa finfina skolor som 'bonus' när det gör annat).
Men du vill alltså INTE ha en häst som LIKA GÄRNA jobbar som busar, och som gör det när DU vill det? Som tycker ridningen är ROLIG rakt igenom, oavsett om ni busgalopperar på fälten, rider ett rejält dressyrpass eller hoppar?
Isf måste jag erkänna att jag tycker du är rätt konstig..
Nej, det är en häst som har blivit misshandlad.Lord Owen skrev:Än en gång, du vet uppenbarligen inte vad en nedbruten häst är. Vet du vad "att bryta ned" innebär? Att bryta ned en häst är INTE en del av hästens utbildning, eller hanteringen av hästar övht. Ett djur/en människa som är nedbruten psykiskt litar inte på personen/djuret som gjorde det, och visar självklart rädsla för den samme. En nedbruten häst har förlorat både tilliten till människor och till sig själv, det är en misstänksam och trasig individ.
Hade du henne sen hon var riktigt ung? Var hon hanterad under sin uppväxt? Det är en stor skillnad om de är det eller inte, och som jag har skrivit förut: en häst som är hanterad och som har fått gå med andra hästar tidigt är lättare att ta kontroll över än en häst som inte har haft det så.lil-sis skrev:Nu menar jag inte bara första gången utan alla gånger, även den gången hon hade så ont av ischias att hon fick panik släppte hon villigt upp mig på ryggen (kände naturligtvis att det var något fel och klev av igen).
När vi var och provred sadlar så var hon lika glad varje gång vi lade på ny sadel och gick iväg för att rida en sväng.
Alltid glada öron, stod alltid still medans jag kravlade mig upp osv. Sen hade hon naturligtvis åsikter men det gällde fram för allt vägval.
Har nog faktiskt inte ridit en sådan positiv häst vare sig innan eller efter (nu har det iofs inte gått så mkt tid efter).
Hon hade utan någon som helst tvekan sagt ifrån om hon hade känt sig "kränkt" av ridningen, hon hade en väldig integritet. Var det något som inte passade damen så visade hon det.
Jag har svarat, om du kanske hade läst resten av tråden hade du sett att jag inte hade svarat på nåt inlägg, alltså: (för ifall du inte fattar vilket du uppenbarligen har svårt med) jag ahr inte läst de nya inläggen förrän nu. Du vet, alla har inte ett sånt behov av att vara inne varenda sekund på dygnet och läsa alla nya inlägg och svara på dom direkt. Men du kopplade inte det kanske...reykurboy skrev:Kan du svara på frågan...
Hur gör DU när du BRYTER NER en häst??
Diabolical_Kitten skrev:Jag har svarat, om du kanske hade läst resten av tråden hade du sett att jag inte hade svarat på nåt inlägg, alltså: (för ifall du inte fattar vilket du uppenbarligen har svårt med) jag ahr inte läst de nya inläggen förrän nu. Du vet, alla har inte ett sånt behov av att vara inne varenda sekund på dygnet och läsa alla nya inlägg och svara på dom direkt. Men du kopplade inte det kanske...
Diabolical_Kitten skrev:Nej, det är en häst som har blivit misshandlad.
reykurboy skrev:Jodå, jag har läst! Men du har inte en aning om vad du pratar om! När jag läser dina inlägg så förstår jag att du har problem med din häst.... :smirk:
Med synen att du ska BRYTA NER en häst för att rida den då kan det inte bli annat än fel......!!!