Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Men hur tror du tankegången är för hästen?

Men snälla du?! Jag tror inte att hästar har en sån tankegång så att jag kan säga att "så här tänker hästen". Den tänker på ett helt annat sätt än vad vi människor gör, även om du har en förmåga att förmänskliga din häst väldigt mycket i den här tråden.

Men du HAR problem med din häst!!!!!

Hallå?? Du skriver det ju själv... :smirk: Han kan inte vila... För då blir han galen och det är ett PROBLEM.

Sen så är det inte JAG som inte förstår vad "bryta ner" betyder, det är ju helt uppenbart att det är DU som har en konstig syn på det, eftersom alla andra här verkar dela Min uppfatning..... :smirk:

Centaur skrev:
Sen så är det inte JAG som inte förstår vad "bryta ner" betyder, det är ju helt uppenbart att det är DU som har en konstig syn på det, eftersom alla andra här verkar dela Min uppfatning..... :smirk:

:bow:

101010

Alexandra_W skrev:
Nej du, det har att göra med att det du erbjuder hästen är två mindre bra val. Om du i ekvationen erbjuder honom min hage, så kan jag sätta en rejäl slant på att hästen INTE kommer välja sin box utan hagen.

Men för att hästen väljer det minst dåliga av två dåliga val så ska man inte förmänskliga för mycket..

(Sen, med sån hage etc så tycker jag också han har det mindre illa inne, men jag kommer aldrig tycka det är ett slutgiltigt bra alternativ)
Och vad har du för speciell hage då?
Jag har inte möjlighet att flytta runt stolpar och göra en större hage, få gräs att växa där och dessutom bygga ett vindskydd. Men i den hagen där han ska släppas ihop med de andra två hästar har han vindskydd, så då kanske han vill vara ute, men jag kommer inte tvinga min häst att vara ute nästan helt själv (de andra hästarna som är ute länge på vintrarna är en bra bit bort och syns inte från hans hage) i snö och blåst när han inte har något skydd.

Min häst protesterar inte när det blir jobbigt?
Vilket inlägg syftar du på?

Min häst är pigg på banan, han är dock mer pigg i paddocken än i ridhuset, för paddocken innebär en mindre uteritt för att komma dit. (finns en stor tävlingsanläggning 10 min bort där vi hopptränar osv på sommaren) Min häst gillar att rida ut mer än vad han gillar att träna dressyr, för jag har lärt min häst att uteritt betyder lugn och ridhus/paddock betyder jobb och det ska inte vara nån flängridning där. När vi rider ut rider jag inte i någon vidare samlad form, för jag tycker att när han kommer ut ska det inte vara någon sånt. Det vi gör i skogen är klättra, gå över knaggliga stigar så han lyfter på benen och galopperar i backar och länge. Ute är det kondition som gäller, inne är det styrka som gäller. Därmed inte sagt att han itne gilalr att träna dressyr, men skulle han få välja skulle han helst hoppa och rida ut varje dag. Och just för att han älskar hoppning så mkt har jag lagt ner så mkt tid för att hitta en hoppsadel, för det är en av de roligaste sakerna han vet. Och han är bra på det, i hans mått mätt (han är ju inte så bra att vi kan kvala in till Scandinavium precis...)

Lord Owen skrev:
Men det är ju självklart? När du blir accepterad som ledare så underkastar sig hästen dig, men det är inte samma sak som att du brutit ner hästen. Du verkar inte kunna hålla isär på begrepp och ord.
Det var Kung Bob som inte tyckte att en häst underkastade sig. Skriv det till henne.

reykurboy skrev:
Varför hjälpa någon som inte vill bli hjälp? Du har fått tusen goda råd av mycket duktiga människor, men lyssnar du.... Nehejdå, då kommer du med ett motargument att så går det minsann inte att göra och bla, bla, bla.
Nu läser jag mest för att det är intessant att se vilka bortförklaringar du kommer med...
Jag kan komma med alldeles egna råd, men vad är meningen? Du lyssnar ju ändå inte!
Men snälla människa, du har inga argument att komma med, för isf skulle du skrivit det tidigare i tråden. Och som jag har skrivit: dig behöver jag ingen hjälp ifrpn, jag förstår fortfarande inte varför du är kvar här när du bara hänger på andras inlägg. Du skriver inget meningsfullt i dina inlägg överhuvudtaget.

Vi har inte dåliga möjligheter att göra det bra för hästarna, men det är inte jag som bestämmer över gården, det är stallägaren som gör det.

Det började i slutet av december om jag kommer ihåg rätt, då hade han en större hage änm vad han har idag (pga att vi har gjort om hagarna) men han gick fortfarande ute mellan senast 7 (ibland 5) till tidigast 15 och senast 18 (beroende på väder) så för kort utevistelse hade han inte, för den utevistelsen räcker tydligen gott och väl resten av tiden jag har haft honom.
Stoägaren kom till mig och frågade mig om vi skulle släppa ihop våra, jag berättade att han kan betäcka ston, men hon var villig att ta risken.

Kung Bob skrev:
Men snälla du?! Jag tror inte att hästar har en sån tankegång så att jag kan säga att "så här tänker hästen". Den tänker på ett helt annat sätt än vad vi människor gör, även om du har en förmåga att förmänskliga din häst väldigt mycket i den här tråden.
Jag har förenklat så att alla ska förstå. Jag hade kunnat skriva det mer komplext än så, men det tar mkt längre tid för då måste jag skriva en hel del om hästens psyke och skriva citat från böcker osv och det vakren orkar jag eller ahr tid med faktiskt. Jag kan däremot ge dig namn på böcker som jag tycker förklarar hästens psyke väldigt bra.

Du kan säga hur du rtror en häst tänker, varför dom tänker så osv. Bara för att man inte tänker likadant som hästen betyder itne att man inte kan sätta sig in i tankegångarna. Det finns mängder med forskning på det här området och många böcker har skrivits om det.

Centaur skrev:
Men du HAR problem med din häst!!!!!

Hallå?? Du skriver det ju själv... :smirk: Han kan inte vila... För då blir han galen och det är ett PROBLEM.

Jag ser det inte som ett sånt problem som jag grubblar över, när han blir galen säger jag till han, istälelt för som i hans trotsperiod där det tog flera månader att få han att fatta hur man ska bete sig tog det 10-15 min i somras, vid ett tillfälle. Det är ju inte så att han står i konvalescenthage i vanliga fall, så jag vet inte hur galen han kommer bli förrän nästa gång han skadar sig så allvarligt.

Diabolical_Kitten skrev:
Och vad har du för speciell hage då?
Jag har inte möjlighet att flytta runt stolpar och göra en större hage, få gräs att växa där och dessutom bygga ett vindskydd. Men i den hagen där han ska släppas ihop med de andra två hästar har han vindskydd, så då kanske han vill vara ute, men jag kommer inte tvinga min häst att vara ute nästan helt själv (de andra hästarna som är ute länge på vintrarna är en bra bit bort och syns inte från hans hage) i snö och blåst när han inte har något skydd.

Vad har du för hage?
En bra hage (nu tänker jag vinterhage, inte sommarhage) är en sådan där hästarna/hästen kan aktivera sig själv i bristen på bete. Där det finns både skydd för vind och regn samt öppna ytor. Som helst inte blir lerig. Jag tycker att min vinterhage är en bra hage, det är en skogshage med barrträd (=MKT att aktivera sig med även på vintern), den är kuperad som bara attan men har även en slät och öppen del där det finns sand att rulla sig i.
Vad som avgör hur bra en hage är tycker jag är att den uppfyller de kriterier jag skrev ovan. En lerig åker är inte en bra vinterhage, ännu värre om hästen går ensam.

Kanske ska lägga till att jag tycker att hästarna ska släppas ut mellan 7-8 och in mellan 22-23 om det är möjligt. Går givetvis inte att fixa i alla stallar men "man ska inte utgå från minimåtten när man bygger en box".

Säger nu inte att du har en kass hästhållning, jag bara skrev ner vad jag eftersträvar. För att undvika missförstånd.

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst protesterar inte när det blir jobbigt?
Vilket inlägg syftar du på?

Min häst är pigg på banan, han är dock mer pigg i paddocken än i ridhuset, för paddocken innebär en mindre uteritt för att komma dit. (finns en stor tävlingsanläggning 10 min bort där vi hopptränar osv på sommaren) Min häst gillar att rida ut mer än vad han gillar att träna dressyr, för jag har lärt min häst att uteritt betyder lugn och ridhus/paddock betyder jobb och det ska inte vara nån flängridning där. När vi rider ut rider jag inte i någon vidare samlad form, för jag tycker att när han kommer ut ska det inte vara någon sånt. Det vi gör i skogen är klättra, gå över knaggliga stigar så han lyfter på benen och galopperar i backar och länge. Ute är det kondition som gäller, inne är det styrka som gäller. Därmed inte sagt att han itne gilalr att träna dressyr, men skulle han få välja skulle han helst hoppa och rida ut varje dag. Och just för att han älskar hoppning så mkt har jag lagt ner så mkt tid för att hitta en hoppsadel, för det är en av de roligaste sakerna han vet. Och han är bra på det, i hans mått mätt (han är ju inte så bra att vi kan kvala in till Scandinavium precis...)

Du menar alltså att när en häst bockar efter en galoppfattning är inte det en protest mot att jobba? Att bocka är inte jobb, att galoppera så samlat hästen kan för sin nivå och i rätt tempo från början utan att protestera (bocka) är att jobba.

Jag kan ju också upplysa dig om att klättring, benlyftsträning och att galoppera i backar är ren styrketräning även om det också tränar musklernas uthållighet till viss del. Intervall är konditionsträning, samt långa omväxlande uteritter.

Diabolical_Kitten skrev:
Det var Kung Bob som inte tyckte att en häst underkastade sig. Skriv det till henne.

Varför ska jag skriva det till Kung Bob när det var riktat till dig? Poängen var inte att hästen underkastade sig, utan att du blandat ihop det med att vara underlägsen genom att bli nedbruten psykiskt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ser det inte som ett sånt problem som jag grubblar över, när han blir galen säger jag till han, istälelt för som i hans trotsperiod där det tog flera månader att få han att fatta hur man ska bete sig tog det 10-15 min i somras, vid ett tillfälle. Det är ju inte så att han står i konvalescenthage i vanliga fall, så jag vet inte hur galen han kommer bli förrän nästa gång han skadar sig så allvarligt.

Men du missar grundproblemet! VARFÖR blir han "galen"? (Nej, jag köper inte överskottsenergigrejen, för det klarar hästar om man aktiverar dom psykiskt under tiden) Vill du ha en häst som med ojämna och jämna mellanrum blir "galen" när han ställs inför svårigheter som t.ex. en längre vila? Varför inte ta och lösa grundproblemet istället för att sitta på en stubbe och vänta på symptomen?

Diabolical_Kitten skrev:
Man lär inte häst att slappna av heller på kommando,
Det gör man visst det.
Om den delen inte fungerar, så kommer det att bli mycket svårt att få resten i träningen att fungera.
Jag brukar börja med att just träna hästarna att slappna av på kommando.
På mina egna uppfödningar så är det ju lättare, för då så fixar jag detta redan på fölen.

Jag gör detta för att undvika skador på mig eller hästen.
Min kropp är inte så ung och stark längre, så jag måste använda insidan av huvudet i stället för en massa kroppsligt ansträngade arbete.

Inte_Ung skrev:
Det gör man visst det.
Om den delen inte fungerar, så kommer det att bli mycket svårt att få resten i träningen att fungera.
Jag brukar börja med att just träna hästarna att slappna av på kommando.
På mina egna uppfödningar så är det ju lättare, för då så fixar jag detta redan på fölen.

Jag gör detta för att undvika skador på mig eller hästen.
Min kropp är inte så ung och stark längre, så jag måste använda insidan av huvudet i stället för en massa kroppsligt ansträngade arbete.

Hur gör du detta? *nyfiken*

Får påminna dig om PM:et också fast jag känner mig tjatig. :D

Diabolical_Kitten skrev:
Tror du att din häst tycker det är roligare med ett dressyrpass än att vara "fri" och göra som han vill.
Mina hästar gör då det.
De står på kö för att få litet underhållning i form av ridning.
Så jag har skaffat medryttare åt dem.
Medryttarna är en present från mig till hästarna.
Och hästarna bara älskar "sina människor" som kommer och finns där bara för deras skull.

Vi har samma hagar året om, bete fixar vi själva på sommaren. Men pga min hästs skada blev det inget bete för honom i år. (vi har bete 20 mil bort, men jag vill ha tillgång till paddock när jag skulle stta igång han igen, och att åka 40 mil en dag för ett vet återbesök känns väl lite dumt... Så i sommar fick han vara utan bete, för det fanns inget bete i närheten)

På sommaren går det bra med den hagen, den är inte lerig eller så, ganska plan, det dumma är bara att den är liten, men pga att vi har fått väldigt många nya hästar som ska gå själva (en tjej som har det som verksamhet) blev vi tvunga att dela upp de större 2hästars hagarna, och min häst vid en mindre hage. Tvåhästars hagarna är däremot stora, vissa hagar har mkt gräs och vissa hagar har mindre gräs. Men på vintern är ju alla hagar helt isiga och hästarna kan knappt röra sig. Tyvärr har inte hästarna några träd i sina hagar, det är en väldigt öppen del.
Här ser ni en liten del av min hästs hage (hagen fortsätter lite till bakom stallet): http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse 010905/?action=view&current=106_0655.jpg

Vi har kvällsfodring mellan 6 och 8 på kvällarna, och då brukar de flesta hästar komma in. På somrarna är hästarna ute dygnet runt ibland, och annars kommer de in så sent vi kan ta in dom. (problemet är ju att alla inte har möjlighet att vara i stallet till 23 på kvällarna, speciellt inte jag som har en timmes restid fram och tillbaka med bil, 1½-2 timmar om jag kör moppe.)
Och just för att vi inte har möjlighet att ha dom ute så sent kommer dom ut tidigt. Senast 7 måste man börja släppa ut (de äter morgonhö i hagarna, får bara kraftfoder i boxen) óch ibland släpper man ut dom vid 4, det beror på vem som släpper ut.

Lord Owen skrev:
Du menar alltså att när en häst bockar efter en galoppfattning är inte det en protest mot att jobba? Att bocka är inte jobb, att galoppera så samlat hästen kan för sin nivå och i rätt tempo från början utan att protestera (bocka) är att jobba.

Jag kan ju också upplysa dig om att klättring, benlyftsträning och att galoppera i backar är ren styrketräning även om det också tränar musklernas uthållighet till viss del. Intervall är konditionsträning, samt långa omväxlande uteritter.
Men min häst gör inte det NU, han gjorde det förr, i sin trotsperiod t.ex.
Men ute tränar vi främst kondition, och att galoppera i långa backar är även det konditionsträning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar