Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Och vad var det för fel på mitt svar? Jag förstår ninte varför du tjafsar, när du uppnbarligen höll med om att det är underlägsen handling att göra som en människa vill.

Du läste alltså inte mitt inlägg?
Jag skrev att du blandar ihop en nedbruten häst med en häst som underkastar sig sin ledare. Det var vad jag ville få fram, för det har du gjort genom halva tråden.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skrev att han bockade iväg i galoppen när han var i sin trotsperiod. Eller syftar du på den gången han bockade iväg i somras? Där krävdes en tillsägelse och han har alltså gjort det en gång. Det var första gången vi galopperade. Alla ggr efter det har han gjort en samlad galoppfattning.
Jag skrev inte att han bockar iväg i gloppen bara för att han ahr vilat, ge mig ett citat var jag ahr skrivit det.

Det är väldigt svårt att hålla isär på när din häst gjort vissa saker och inte och vad han gjorde vid det aktuella tillfället, då du uttrycker dig annorlunda hela tiden.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ahr tränat honom enligt NH pårincip. :smirk:

Jag ahr inte bett om några råd om träning här? Den här tråden handlade om hälta, inte om min hästhantering.

Det är möjligt att du tror dig ha tränat enligt NH principer men jag köper det inte. Dina resultat säger annorlunda.

Jag vet att tråden först handlade om hälta men den har tagit en annan vändning av någon orsak...och den är du helt oskyldig till, eller?

Så länge du resonerar som du gör med nedbrytning av hästen (så långt från NH du kan komma) samt att du måste ta till krafttag i samband med longering och träning (Rida hästen trött rent muskulärt/kondition) så kommer du ingen vart.

Jag lämnar tråden och ber om överseende över att jag överhuvudtaget försökte ge dig svar! :cool:

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag tycker fortfarande inte att jag sparar hästens kropp genom att bara rida varannan dag, för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip. Så det är faktiskt ingen ide att du tjatar om det, för jag kommer inte rida så, så enkelt är det. Tro va du vill om min häst, I couldn't give a damn.

Men det är ju inte NÄR de tränar som musklerna byggs, utan då de VILAR mellan träningarna.

Diabolical_Kitten skrev:
Men förstå: min häst taktar inte hela tiden. Och jag tycker fortfarande inte att jag sparar hästens kropp genom att bara rida varannan dag, för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip. Så det är faktiskt ingen ide att du tjatar om det, för jag kommer inte rida så, så enkelt är det. Tro va du vill om min häst, I couldn't give a damn.
Din häst fungerar fysiologiskt precis som alla andra hästar.
Muskler byggs i vilan efter arbetet, på ALLA djur med muskler.
Och detta tar 48 timmar.
Om man inte ger denna vila, utan arbetar i stället så kommer det inte att bli några muskler.
Arbetet ger en viss nedbrytning av musklerna och vid uppbyggnaden efteråt så blir det mera muskler.
Om man bara arbetar musklerna utan vilan emellan, så blir det bara nedbrytning av musklerna utan återuppbyggnad och då så blir det mindre muskler totalt sett av ridningen i stället för mera.

Jag håller inte på och tror saker, utan dessa saker det vet man med säkerhet.
Det är fakta och vetenskap och inget som du kan ignorera bara för att jag är dum.
Din hästs kropp kommer att fungera på detta vis vare sig du vill eller inte och vare sig du tror på det eller inte.
Du kommer ju liksom inte undan biologin och hur den fungerar.

Och berätta då för mig hur jag ska ta tag i grundpåroblemet? Vad är grundproblemet? Min häst lyssnar på mig, respekterar mig och gör som jag säger. Så ett lydnadsproblem är det inte.

Hästen lyssnar INTE på dig efter ett tags vila. Dvs du har inte grundlydnaden som den ska vara. DÄR är ditt problem, inkl grundproblemet.

Varför han blir galen? En häst som tillbringar tiden i hagen med att bralla runt och galoppera mkt måste helt plötsligt stå helt still utan att få gå (alltså INGA promenader alls), veckan därpå gick jag 3 ggr 15-20 min korta promenader, sen var jag bortrest pga att jag blev tvingad till det av farsan, ocyh då hade medryttaren hand om honom. Hon gjorde inte som hon skulle för hon blev rädd för honom. Hon tog inte kommandot nhär han gjorde annat, och då blev det 3 dagar ingenting en gång till
-klipp-
Och det bildas en hel del överskottsenergi under den tiden, och bara för att din häst klarar av att hantera det, gör min häst inte det. Han är en häst som helst ska ridas hårt med mkt styrketräning för att bli trött (och ändå hade han kunnat fortsätta en timme till, bara han får skritta i 5 min) och när han går från hårdträning till konstant konv. hage/boxvila vet han inte var han ska göra av sig själv

DÄR är ditt problem igen. Han slutar lyssna när han får för mycket överskottsenergi, och det är ett lydnadsproblem. om HAN inte vet var HAN ska göra av sig själv är irrelevant när han är med dig, då ska han 'göra av sig själv' där/hur DU säger åt honom. Det fungerar inte.

Och här har du ett grundlydnadsproblem som riskerar att leda tilL FYSISKA problem. Det finns lägen när man inte under några omständigheter kan TILLÅTA hästen att 'bli galen' och/eller 'flippa ur'. För då har den skaffat sig en enkelbiljett till TRapalanda. Och om den så stått ett ÅR på strikt boxvila så FÅR den inte flippa ur.

Det du talar om är en KORT konvalescens, och om du får problem redan vid en KORT konvalescens så kommer du ha ruggiga problem efter en LÅNG. När han ska stå två månader på strikt boxvila då? vad i hela friden gör du då? Ser du inte DET problemet i alla fall???

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag tycker fortfarande inte att jag sparar hästens kropp genom att bara rida varannan dag, för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip. Så det är faktiskt ingen ide att du tjatar om det, för jag kommer inte rida så, så enkelt är det. Tro va du vill om min häst, I couldn't give a damn.

Det är under de där mellandagarna som hästen bygger muskler som ett resultat av att du ridit honom dagen innan. Muskler behöver vila för att byggas upp, samma sak som med resten av hästkroppen. Antingen inser du det eller så rider du som du gör nu och får en trasig häst om några år. Man kan inte träna varje dag, det säger ju sig självt att det sliter ut hästen. Går allt ut på att träna för dig?

Han rör mkt på sig i hagen om han vilar eller inte. Han rör ännu mer på sig när han har en hagkompis. Jag ser inte vad som är fel med det?

Det låter som att ert förhållande (i ridningen) går ut på att du måste få honom utmattad fysiskt för att han ska bli kontaktbar och övht slappna av. Jag skrev inte att min häst klarade av det, det gjorde han inte men han blev aldrig galen eftersom jag sa att han inte fick. Han testade, javisst, men det blev aldrig mer än så. Och han var konvalescent i 2 månader varav 4 veckor sjukhage
Kommentarer till detta har jag längre bak i tråden, jag ser ingen mening att upprepa flera sidors diskussion en gång till, så du får leta längre bak.

Lord Owen skrev:
Du läste alltså inte mitt inlägg?
Jag skrev att du blandar ihop en nedbruten häst med en häst som underkastar sig sin ledare. Det var vad jag ville få fram, för det har du gjort genom halva tråden.
Jag vidhåller det, men nu tyckte du ju istället att jag skulle skriva disciplinerad, vilket är precis samma sak.

Jag har väl för fan inte gett dig tips till nån hemsida! Vad gör du med din häst förutom att rida? Den verkar då ha dödens tråkigt iallafall...
Använder du repgrimma för att få mer styrka? Vad sägs om att få hästen lydig och träna efter upprepningsmetoden istället... Som jag och många här gör!
När du läser dina inlägg, tycker du att du läser om en lycklig/lydig häst då?
Tycker fortfarande att du ska träna på ledarskap och att aktivera din häst med annat än ridning/longering!
Det är ett råd! Varför tycker jag så? För att du verkar inte förstå att är det inte bra från backen kan det ALDRIG bli bra från ryggen!

Det var inte jag som började diskutera ridning i den här tråden, om jag kommer ihåg rätt var det Inte Ung.

Vad konstigt att jag har kommit hur långt som helst med min häst från dagen jag fick honom. Du ahr ingen aning vilken skillnad det är, men de som har känt oss från början vet vilken skillnad det är.

CK skrev:
Men det är ju inte NÄR de tränar som musklerna byggs, utan då de VILAR mellan träningarna.
NÄHÄ!
LÄS: för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip

Alltså för att förklara ytterligare: om jag bara rider lugnt, vilket det blir vid varannandagsträning om jag ska hinna med lite skogsridning osv kommer hästen inte tränas så hprt att han kommer sätta muskler förrän efter väldigt lång tid.

Jag vet att det tar en viss tid för muskler att byggas upp, men som jag har sagt många ggr innan: att rida 3 ggr i veckan kommer inte leda någon vart, att rida 5 dagar i veckan funkar min häst väldigt bra på och han sätter mkt muskler som det är.

Jag promenerar med min häst i skogen.

För att få hästen lydig behövde jag använda westerngrimman, läs inläggen iställe för att förvränga. Jag undrar om du är så inkompetent eller om du bara förlöjligar dig själv.

Diabolical_Kitten skrev:
Han rör mkt på sig i hagen om han vilar eller inte. Han rör ännu mer på sig när han har en hagkompis. Jag ser inte vad som är fel med det?

Om han springer väldigt mkt i hagen även utan att han är under vila så är det ju självklart något som är fel. Det är inte ett normalt beteende för hästar att springa runt i hagen hela dagarna.

Diabolical_Kitten skrev:
Kommentarer till detta har jag längre bak i tråden, jag ser ingen mening att upprepa flera sidors diskussion en gång till, så du får leta längre bak.

Ja, jag vet det. "Min häst måste" och "Min häst behöver". Men saken är den att det gör han inte alls det. Det hela handlar om hur man lägger upp träningspassen och hur man matchar dem till sin inviduella häst samt vilket förhållande du har till din häst. Ingen häst behöver tränas fysiskt varenda dag för att må bra.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vidhåller det, men nu tyckte du ju istället att jag skulle skriva disciplinerad, vilket är precis samma sak.

Jag tycker det är ok att du skriver disciplinerad, ja. Men inte att du fortfarande tror att det är samma sak som en nedbruten häst. Du missar poängen. Disciplinerad är en sak, nedbruten en annan. Precis som underkastelse är en tredje.

Detta diskuterade vi några sidor bak, allt om detta ämne har jag diskuterat där och jag ser som sagt intgen mening i att upprepa allt en gång till.
Jag har även upprepat det i inlägg som inte är så långt bak (om det är denna sida eller förra sidan kommer jag inte ihåg) och allt jag ahr sagt tidigare står jag fast vid och jag tycker faktiskt inte att jag utelämnat något.

Diabolical_Kitten skrev:
Det var inte jag som började diskutera ridning i den här tråden, om jag kommer ihåg rätt var det Inte Ung.

Om man inte vill att en tråd ska utvecklas till en viss riktning så skriver man det eller låter bli att föra ämnet vidare. Men hur man motionerar hästen har ju väldigt mkt att göra med om en häst är halt, oavsett om den halkat i hagen eller ej.

Lord Owen skrev:
Jag tycker det är ok att du skriver disciplinerad, ja. Men inte att du fortfarande tror att det är samma sak som en nedbruten häst. Du missar poängen. Disciplinerad är en sak, nedbruten en annan. Precis som underkastelse är en tredje.
Jag tycker det fortfarande är samma sak. Punkt slut. Har du svårt att acceptera det är det ditt problem. En fri häst är en häst som inte har blivit nedbruten, en häst som lever i fångenskap som har människor som ledare har blivit nedbruten någopn gång på vägen för att acceptera människan som ledare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar