Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Lord Owen skrev:
Varför ska jag skriva det till Kung Bob när det var riktat till dig? Poängen var inte att hästen underkastade sig, utan att du blandat ihop det med att vara underlägsen genom att bli nedbruten psykiskt.
Det var Kung Bob som skreva tt hästen inte upplevde det som en underlägsen handling att bli riden och lyssna på människan.
Och jag vidhåller fortfarande att en häst som man har brytit ner, men som vi nu kallar disciplinerad, är det samma som en häst som har insett att den är undrlägsen människan.

Diabolical_Kitten skrev:
Men snälla människa, du har inga argument att komma med, för isf skulle du skrivit det tidigare i tråden. Och som jag har skrivit: dig behöver jag ingen hjälp ifrpn, jag förstår fortfarande inte varför du är kvar här när du bara hänger på andras inlägg. Du skriver inget meningsfullt i dina inlägg överhuvudtaget.

För det första så gav jag dig råd hur du skulle stimulera din häst mentalt, förklara hur du gjorde, men nejdå det var inget att ha!
Sen har jag försökt att förklara vikten av att ha ett samarbete med din häst eftersom en normal häst som gillar sin ledare och respekterar denne inte beter sig som din! Den blir inte galen, så nog fan har ni kommunikationsproblem!! Men du lyssnar inte.... :smirk:
Dessutom varför skriva saker till dig som andra redan skrivit, det finns många duktiga människor som gett dig råd, som har samma syn på problemlösningar som jag.... Du lyssnar inte på dom heller!
Om det nu går så himla bra för er, varför blir din häst isåfall galen? Det blir inte min, för vi kan kommunisera!

Sen tycker jag att det är tragiskt att du inte vet vad en nedbruten häst är!! Och tror du ärligt att din häst känner sig trygg med dig om det tar 20min att få den att slappna av! Du skulle nog ta lite ledarskapsövningar ändå, utan att bryta ner!
Förresten när du longerar med westerngrimma så skriver du att du får mer kraft än vid vanlig grimma, det ska inte behövas om du longerar en lydig häst!

Och berätta då för mig hur jag ska ta tag i grundpåroblemet? Vad är grundproblemet? Min häst lyssnar på mig, respekterar mig och gör som jag säger. Så ett lydnadsproblem är det inte. För när jag sa till honom att det inte är okej att göra så slutade han.
Varför han blir galen? En häst som tillbringar tiden i hagen med att bralla runt och galoppera mkt måste helt plötsligt stå helt still utan att få gå (alltså INGA promenader alls), veckan därpå gick jag 3 ggr 15-20 min korta promenader, sen var jag bortrest pga att jag blev tvingad till det av farsan, ocyh då hade medryttaren hand om honom. Hon gjorde inte som hon skulle för hon blev rädd för honom. Hon tog inte kommandot nhär han gjorde annat, och då blev det 3 dagar ingenting en gång till. Jag tror hon gick 2 ggr med honom, hur länge vet jag inte. Veckan därpå var vi på ÅB, då gav vet oss klartecken för att börja skritta, men vi skulle låta han gå i konv. hagen i en vecka till. Pga att jag ville ta det lugnt skrittade jag honom 15 min 2 dagar och 20-25 min i 2 dagar (utspritt över veckan) veckan därpå skulle jag få börja med lätt trav.
Och dagen innan vi skulle börja trava fick han spel. Jag kunde alltså inte gå långa promenader och göra saker, han skulle helst bara stå still hela dagarna. Vilket han blev tvungen att göra den första veckan och många dagar till i 2 veckor till.
Och det bildas en hel del överskottsenergi under den tiden, och bara för att din häst klarar av att hantera det, gör min häst inte det. Han är en häst som helst ska ridas hårt med mkt styrketräning för att bli trött (och ändå hade han kunnat fortsätta en timme till, bara han får skritta i 5 min) och när han går från hårdträning till konstant konv. hage/boxvila vet han inte var han ska göra av sig själv.

Diabolical_Kitten skrev:
Det var Kung Bob som skreva tt hästen inte upplevde det som en underlägsen handling att bli riden och lyssna på människan.
Och jag vidhåller fortfarande att en häst som man har brytit ner, men som vi nu kallar disciplinerad, är det samma som en häst som har insett att den är undrlägsen människan.

Vilket hemskt sätt att resonera. Hästen tänker inte som du gör och kommer aldrig att göra det. Använd rätt signaler som hästen förstår och belöna bra beteende är INTE att bryta ner en häst. Jag använder samma språk (om än med lite variationer eftersom jag inte är häst) som en flockledare/ranghög häst gör och med det blir mina hästar trygga i samvaron med mig. Jag betvingar ingen utan belönar bra beteende med eftergift/beröm. Du pratar om "bryta ner"...nej för sjutton, jag bygger upp.
:cool:

Jag håller inte med dig, en häst slappnar inte av på kommando. Precis som en människa inte slappnar av på kommando. Är man stressad, rädd osv är man fortfarande det, bara att man if inte visar det. Du lär diba hästar att inte visa det bara, för avslappning sker genom huvudet, och inte genom att någon bara ger dom ett kommando.

Diabolical_Kitten skrev:
Han är en häst som helst ska ridas hårt med mkt styrketräning för att bli trött (och ändå hade han kunnat fortsätta en timme till, bara han får skritta i 5 min)
Just sådana hästar är de som måste lära sig att slappna av på kommando, annars så nöter de ut sig själva.

Du framställer dig som att du ahr gett många råd, du gav mig en råd om en hemsida eller nåt som jag tackade för, men sen blev du bara fullkomligt onödig i dina inlägg. Så nej, jag lyssnar inte på dig för du har inget att komma med!

Och än en gång: läs inläggen. Jag använde westerngrimma FÖR ATT jag behövde mer styrka. Jag ahr inte använt westerngrimma på ett bra tag, och jag använder vanlig grimma till och från hagen, promenader osv.

Diabolical_Kitten skrev:
Du lär diba hästar att inte visa det bara, för avslappning sker genom huvudet, och inte genom att någon bara ger dom ett kommando.
Nej, de är så trygga och säkra med mig att de verkligen slappnar av på riktigt.
Och visst är det genom huvudet, det har du alldeles rätt i.

Men i ditt fall så skulle det ju räcka med att din häst i alla fall låtsades att den slappnade av, så att det såg så ut.
För då så skulle den i alla fall sluta att takta med dig.
Och så skulle du kunna rida bara varannan dag för att spara på hästen kropp.

Diabolical_Kitten skrev:
Men min häst gör inte det NU, han gjorde det förr, i sin trotsperiod t.ex.
Men ute tränar vi främst kondition, och att galoppera i långa backar är även det konditionsträning.

Men du skrev ju att han gör så när han tvingas vila, som vid t.ex. en skada? Det är inte förr, det är när som helst. är du övertygad om att han inte skulle reagera så på vila NU?

Det skrev du inte, du gav exempel på främst styrkeövningar och det var vad jag kommenterade. Jag kan inte ta med något du inte skrivit än i mina svar.

Inte_Ung skrev:
Nej, de är så trygga och säkra med mig att de verkligen slappnar av på riktigt.
Och visst är det genom huvudet, det har du alldeles rätt i.

Men i ditt fall så skulle det ju räcka med att din häst i alla fall låtsades att den slappnade av, så att det såg så ut.
För då så skulle den i alla fall sluta att takta med dig.
Och så skulle du kunna rida bara varannan dag för att spara på hästen kropp.
Men förstå: min häst taktar inte hela tiden. Och jag tycker fortfarande inte att jag sparar hästens kropp genom att bara rida varannan dag, för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip. Så det är faktiskt ingen ide att du tjatar om det, för jag kommer inte rida så, så enkelt är det. Tro va du vill om min häst, I couldn't give a damn.

Diabolical_Kitten skrev:
Vi har samma hagar året om, bete fixar vi själva på sommaren. Men pga min hästs skada blev det inget bete för honom i år. (vi har bete 20 mil bort, men jag vill ha tillgång till paddock när jag skulle stta igång han igen, och att åka 40 mil en dag för ett vet återbesök känns väl lite dumt... Så i sommar fick han vara utan bete, för det fanns inget bete i närheten)

På sommaren går det bra med den hagen, den är inte lerig eller så, ganska plan, det dumma är bara att den är liten, men pga att vi har fått väldigt många nya hästar som ska gå själva (en tjej som har det som verksamhet) blev vi tvunga att dela upp de större 2hästars hagarna, och min häst vid en mindre hage. Tvåhästars hagarna är däremot stora, vissa hagar har mkt gräs och vissa hagar har mindre gräs. Men på vintern är ju alla hagar helt isiga och hästarna kan knappt röra sig. Tyvärr har inte hästarna några träd i sina hagar, det är en väldigt öppen del.
Här ser ni en liten del av min hästs hage (hagen fortsätter lite till bakom stallet): http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse 010905/?action=view&current=106_0655.jpg

Vi har kvällsfodring mellan 6 och 8 på kvällarna, och då brukar de flesta hästar komma in. På somrarna är hästarna ute dygnet runt ibland, och annars kommer de in så sent vi kan ta in dom. (problemet är ju att alla inte har möjlighet att vara i stallet till 23 på kvällarna, speciellt inte jag som har en timmes restid fram och tillbaka med bil, 1½-2 timmar om jag kör moppe.)
Och just för att vi inte har möjlighet att ha dom ute så sent kommer dom ut tidigt. Senast 7 måste man börja släppa ut (de äter morgonhö i hagarna, får bara kraftfoder i boxen) óch ibland släpper man ut dom vid 4, det beror på vem som släpper ut.

Efter att ha läst detta är jag inte förvånad om din häst blir uttråkad (om han inte redan är det). Synd att du inte har möjligheter till något bättre.

Ledsen...men jag tror att din häst är orolig, har ingen trygg ledare som gör honom lugn och trygg i sin tillvaro. Istället för att försöka "träna" honom trött rent muskulärt/kondition tycker jag att du ska få honom att dämpa sig genom att vara en trygg person som han kan lita på och det sker genom markjobb, markjobb och mer markjobb. Så länge du kategoriskt vägrar lyssna och kör på i dina egna "ullstrumpor" kommer du att ha problem och hästen kommer inte att bli mindre galen. Risken är att han verkligen skadar någon eller sig själv till slut. Om du inte är beredd att se över din teknik och inställning så undrar jag varför du ber om stöd och hjälp här?

Läs lite goda ord av de NH tränare som är kända idag och lär dig hur en häst fungerar rent mentalt och hur den kommunicerar.

Diabolical_Kitten skrev:

Ja, jag vet att det var Kung Bob, men det handlade inte om det h*n skrev, utan om ditt svar på vad h*n skrev. Förstår du?

Och fortfarande tycker jag du ska sluta använda ett begrepp som du inte vet vad det betyder, det leder bara till missförstånd.

Lord Owen skrev:
Men du skrev ju att han gör så när han tvingas vila, som vid t.ex. en skada? Det är inte förr, det är när som helst. är du övertygad om att han inte skulle reagera så på vila NU?

Det skrev du inte, du gav exempel på främst styrkeövningar och det var vad jag kommenterade. Jag kan inte ta med något du inte skrivit än i mina svar.
Jag skrev att han bockade iväg i galoppen när han var i sin trotsperiod. Eller syftar du på den gången han bockade iväg i somras? Där krävdes en tillsägelse och han har alltså gjort det en gång. Det var första gången vi galopperade. Alla ggr efter det har han gjort en samlad galoppfattning.
Jag skrev inte att han bockar iväg i gloppen bara för att han ahr vilat, ge mig ett citat var jag ahr skrivit det.

Piraja skrev:
Ledsen...men jag tror att din häst är orolig, har ingen trygg ledare som gör honom lugn och trygg i sin tillvaro. Istället för att försöka "träna" honom trött rent muskulärt/kondition tycker jag att du ska få honom att dämpa sig genom att vara en trygg person som han kan lita på och det sker genom markjobb, markjobb och mer markjobb. Så länge du kategoriskt vägrar lyssna och kör på i dina egna "ullstrumpor" kommer du att ha problem och hästen kommer inte att bli mindre galen. Risken är att han verkligen skadar någon eller sig själv till slut. Om du inte är beredd att se över din teknik och inställning så undrar jag varför du ber om stöd och hjälp här?

Läs lite goda ord av de NH tränare som är kända idag och lär dig hur en häst fungerar rent mentalt och hur den kommunicerar.
Jag ahr tränat honom enligt NH pårincip. :smirk:

Jag ahr inte bett om några råd om träning här? Den här tråden handlade om hälta, inte om min hästhantering.

Lord Owen skrev:
Ja, jag vet att det var Kung Bob, men det handlade inte om det h*n skrev, utan om ditt svar på vad h*n skrev. Förstår du?

Och fortfarande tycker jag du ska sluta använda ett begrepp som du inte vet vad det betyder, det leder bara till missförstånd.
Och vad var det för fel på mitt svar? Jag förstår ninte varför du tjafsar, när du uppnbarligen höll med om att det är underlägsen handling att göra som en människa vill.

Diabolical_Kitten skrev:
Och berätta då för mig hur jag ska ta tag i grundpåroblemet? Vad är grundproblemet? Min häst lyssnar på mig, respekterar mig och gör som jag säger. Så ett lydnadsproblem är det inte. För när jag sa till honom att det inte är okej att göra så slutade han.
Varför han blir galen? En häst som tillbringar tiden i hagen med att bralla runt och galoppera mkt måste helt plötsligt stå helt still utan att få gå (alltså INGA promenader alls), veckan därpå gick jag 3 ggr 15-20 min korta promenader, sen var jag bortrest pga att jag blev tvingad till det av farsan, ocyh då hade medryttaren hand om honom. Hon gjorde inte som hon skulle för hon blev rädd för honom. Hon tog inte kommandot nhär han gjorde annat, och då blev det 3 dagar ingenting en gång till. Jag tror hon gick 2 ggr med honom, hur länge vet jag inte. Veckan därpå var vi på ÅB, då gav vet oss klartecken för att börja skritta, men vi skulle låta han gå i konv. hagen i en vecka till. Pga att jag ville ta det lugnt skrittade jag honom 15 min 2 dagar och 20-25 min i 2 dagar (utspritt över veckan) veckan därpå skulle jag få börja med lätt trav.
Och dagen innan vi skulle börja trava fick han spel. Jag kunde alltså inte gå långa promenader och göra saker, han skulle helst bara stå still hela dagarna. Vilket han blev tvungen att göra den första veckan och många dagar till i 2 veckor till.
Och det bildas en hel del överskottsenergi under den tiden, och bara för att din häst klarar av att hantera det, gör min häst inte det. Han är en häst som helst ska ridas hårt med mkt styrketräning för att bli trött (och ändå hade han kunnat fortsätta en timme till, bara han får skritta i 5 min) och när han går från hårdträning till konstant konv. hage/boxvila vet han inte var han ska göra av sig själv.

Du blandar ihop styrketräning och mental träning. Den häst som inte klarar sig utan stora mängder styrketräning finns inte.
Din häst beter sig inte normalt om han springer, springer, brallar, brallar i hagen när han inte vilar, men han kanske gjorde det bara under vila?

Han är förmodligen mentalt understimulerad, allt du skriver tyder på det. DET är grundproblemet.

Det låter som att ert förhållande (i ridningen) går ut på att du måste få honom utmattad fysiskt för att han ska bli kontaktbar och övht slappna av. Jag skrev inte att min häst klarade av det, det gjorde han inte men han blev aldrig galen eftersom jag sa att han inte fick. Han testade, javisst, men det blev aldrig mer än så. Och han var konvalescent i 2 månader varav 4 veckor sjukhage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar