Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker det fortfarande är samma sak. Punkt slut. Har du svårt att acceptera det är det ditt problem. En fri häst är en häst som inte har blivit nedbruten, en häst som lever i fångenskap som har människor som ledare har blivit nedbruten någopn gång på vägen för att acceptera människan som ledare.

Du tycker det ja. Men det ÄR inte samma sak. Vad du tycker är inte sanningen. Kanske du skulle slå upp i en ordbok? Hur många gånger du än envisas så är det inte samma sak.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag promenerar med min häst i skogen.

För att få hästen lydig behövde jag använda westerngrimman, läs inläggen iställe för att förvränga. Jag undrar om du är så inkompetent eller om du bara förlöjligar dig själv.

Var är jag inkompetent? Det är du som förvränger vad alla skriver så att du ska få rätt i slutändan....
Så föruom att rid/longera så är promenader den enda stimulans han får?? :eek:

Han springer inte runt hela dagarma, det måste du själv också förstå, men det är självklart att han springer. Han är en energisk häst, svårt att förstå?

Sista gången jag upprepar det: jag rider inte min häst varje dag eller tränar varje dag. En normal vecka rider/tränar vi 5 dagar varav 1-3 är dressyr/hoppträningar, 1 är markarbete med bommar och 1 är skogsridning och ytterligare en dag vissa veckor för bara en lugn skrittur om jag inte har hunnit med det tidigare i veckan.

Diabolical_Kitten skrev:
NÄHÄ!
LÄS: för isf kommer vi inte kunna träna något vidare, och den dagen emellan ridningen kommer han inte sätta några muskler i princip

Alltså för att förklara ytterligare: om jag bara rider lugnt, vilket det blir vid varannandagsträning om jag ska hinna med lite skogsridning osv kommer hästen inte tränas så hprt att han kommer sätta muskler förrän efter väldigt lång tid.

Nu förstår du ingenting. Om du tränar hästen fysiskt varannan dag så kommer hästen att bygga MER muskler än om du red honom varje dag. All ridning bygger muskler om man rider på rätt sätt, skogsridning inkluderat, du behöver inte rida hästen vråltrött och svettig för att det ska ha varit träning.

Ja, var jag går bredvid kallar jag promenader. Jag ser ingen mening i att vara i ridhuset och träna nh när jag lika gärna kan göra det på en promenad.

Förvränger jag vad alla skriver? Märkligt, jag svarar på vad de skriver, jag förvränger inte. Jag citerar, inte som du att jag återberättar i inlägg på inlägg.

Lord Owen skrev:
Om man inte vill att en tråd ska utvecklas till en viss riktning så skriver man det eller låter bli att föra ämnet vidare. Men hur man motionerar hästen har ju väldigt mkt att göra med om en häst är halt, oavsett om den halkat i hagen eller ej.
Jag bryr mig inte tråden förs vidare inom andra ämnen, så jag har fortsatt diskussionen.

Lord Owen skrev:
Du tycker det ja. Men det ÄR inte samma sak. Vad du tycker är inte sanningen. Kanske du skulle slå upp i en ordbok? Hur många gånger du än envisas så är det inte samma sak.
Så det du tror är sanningen?
Dubbelmoral...

Diabolical_Kitten skrev:
Han springer inte runt hela dagarma, det måste du själv också förstå, men det är självklart att han springer. Han är en energisk häst, svårt att förstå?

Det är inte svårt att förstå. Det du beskriver är inte en energisk häst, det är en rastlös häst. Att du blundar för det är ett stort problem.

Diabolical_Kitten skrev:
Sista gången jag upprepar det: jag rider inte min häst varje dag eller tränar varje dag. En normal vecka rider/tränar vi 5 dagar varav 1-3 är dressyr/hoppträningar, 1 är markarbete med bommar och 1 är skogsridning och ytterligare en dag vissa veckor för bara en lugn skrittur om jag inte har hunnit med det tidigare i veckan.

Men varför så mkt fysisk träning? För att få ner hans överskottsenergi som du inte kan kontrollera? Skulle det inte vara roligare om det också fanns mental träning inblandad? Jag tycker att du kört fast i att träning lika med svett och hårt jobb.

Diabolical_Kitten skrev:
Så det du tror är sanningen?
Dubbelmoral...

Nej, jag VET att det jag skrev är sanningen då det bara är att öppna en bra ordbok för att kunna bevisa det.

Som jag än en gång har skrivit flera ggr innan i tråden och de senaste sidorna:
Skulle jag rida varannan dag skulle en av dom vara en skogsrunda. Då har jag en dag till normal ridning och en dag till träning. Då kan jag abra träna dressyr varannan vecka och hoppning varannan vecka och rträna på en av de grenarna varannan vecka. Vi kommer alltså inte utvecklas, kommer inte rida så hårt att hästen knappt blir ansträngd och kommer alltså inte utveckla så mkt muskler som han gör nu.

Diabolical_Kitten skrev:
Tränar jag varje dag alltså? Märkligt, för det har jag varken sagt eller gjort.

Så gott som. Och det mesta verkar röra sig om fysisk träning.

Diabolical_Kitten skrev:
Som jag än en gång har skrivit flera ggr innan i tråden och de senaste sidorna:
Skulle jag rida varannan dag skulle en av dom vara en skogsrunda. Då har jag en dag till normal ridning och en dag till träning. Då kan jag abra träna dressyr varannan vecka och hoppning varannan vecka och rträna på en av de grenarna varannan vecka. Vi kommer alltså inte utvecklas, kommer inte rida så hårt att hästen knappt blir ansträngd och kommer alltså inte utveckla så mkt muskler som han gör nu.

Du har alltså inga krav på att hästen ska arbeta rätt under en skogsrunda?
Varför behöver hästen bli ansträngd för att träningen ska ha gjort resultat? (nu pratar jag mental och fysisk)

Gör det då, visa mig det i hästsammanhang var det står om nedbrutna hästar och avr det står om disciplinerade hästar.
Alla kan vi göra en egen tolkning av vad som helst, och jag vidhåller va jag ahr skrivit tidigare.

Ehhh... jo, du tjafsar om samma sak HELA tiden, förutom gångerna du ändrar dig lite hit och dit...

Har du liksom fortfarande inte fattart att det är viktigt att träna hästen mentalt? Gode gud... :eek:

Lord Owen skrev:
Du har alltså inga krav på att hästen ska arbeta rätt under en skogsrunda?
Varför behöver hästen bli ansträngd för att träningen ska ha gjort resultat? (nu pratar jag mental och fysisk)

Läs tidigare i tråden om skogsrundorna, jag upprepar inte en gång till. Det står klart och tydligt.

Om inte hästen är det misnta ansträngd har inte hästen gjort nåt som är varken fysiskt eller psykiskt jobbigt. Om det inte är psykiskt ansträngande har hästen inte lärt sig nånting, har den inte ansträngt sig fysiskt har han inte blivit starkare.

Jag tycker du är tapper som orkar förklara så rätt och riktigt inför så döva/oförstående öron! Vilken energi! :D

reykurboy skrev:
Ehhh... jo, du tjafsar om samma sak HELA tiden, förutom gångerna du ändrar dig lite hit och dit...

Har du liksom fortfarande inte fattart att det är viktigt att träna hästen mentalt? Gode gud... :eek:
Och mental träning kan lika gärna göras på en promenad som jag kan göra det i vägen från hagen osv.

Det är inte jag som tjafsar, det är framförallt du och andra i den här tråden. Detta ämne har vi diskuterat längre bak i tråden och alla mina svar är där.

Jaså du, och hur beter sig då en energisk häst i hagen?
Och hur beter den sig under ridning?
Du som vet så mkt... :angel:

Varför jag rider 5 dagar i veckan? För det första tycker jag inte att det är mkt, för det andra så tränar jag för att det är kul. Hade jag inte tyckt ridning avr roligt hade jag itne skaffat en ridhäst.

Jag tränar min häst mentalt både i ridningen och när vi promenerar.

Fysisk träning innebär jobb, det är inte svårt att förstå.
Det är just därflr det heter träning, ahde det inte varit ansträngande hade det abra hetat fysisk aktivitet.

Diabolical_Kitten skrev:
Gör det då, visa mig det i hästsammanhang var det står om nedbrutna hästar och avr det står om disciplinerade hästar.
Alla kan vi göra en egen tolkning av vad som helst, och jag vidhåller va jag ahr skrivit tidigare.

Varför måste det vara ett hästsammanhang (även om jag säkert skulle kunna hitta det där också)? En nedbruten individ är samma sak inom alla kategorier.
Det du skriver är ingen tolkning, det är ett missförstånd. För övrigt så tycker jag gott du kunde leta själv, eller visa mig ett stycke där det står att man måste bryta ner hästen för att den ska acceptera människan som ledare? För hur oengagerad som helst kan du väl inte vara av att få fram sanningen kring detta?

Jag ska leta när jag varit ute med min häst, återkommer när jag hittat det.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar